4017
Sök

Volvo 740 hjälp med kamaxel val (B230F)

3 182 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
ja som sagt va jag har en volvo 740 gl 1990 med b230f motor i på 116 slöa hk, funderar på en kam byte men vilken kam ska jag byta till, vill ej lyfta toppen, skulle va kul o få ut lite mer hk en va det är orginal, vart kan jag hitta en extraktor gren rör till vättigt pris.

438 Inlägg
15 januari 2011
Kamaxel kan du hitta billigt på Folkraceshop.se och dom har rätt stort utbud av diverse kammar,
MEN om du ska använda en kam därifrån så måste du montera lachcaps och då måste du lyfta toppen,

Ha Det MVH VAnd3rsson

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2011
Extraktor = helt onödigt så länge du inte fixar en topp som flödar bättre.

A, V, VX, VX3, R, H = roligare än de du har. R och H är nog overkill i din motor, den kommer bara bli tråkig och bara gå på högre varv utan någon överdriven effektökning, då är det bättre att behålla ett brett register.

Du kommer ju inte få nån jätteknuff av kambyte heller.

3 182 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
har läst att många monterar k kam vad blir det för skillnad med den.

415 Inlägg
16 januari 2011
K-kam är en kam som är lite mildare än h. De sitter i sena b23e och tidiga b230e. De är relativt vassa sugkammar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

612 Inlägg
16 januari 2011
B23E 1978-79 hade 141hk eller något liknande, med en H-kam. Motorn ansågs för klen på lågvarv, så 1980- fick B23E K-kammen och några hästar mindre i toppeffekt, men betydligt mer på lägre varv. Näst vassaste originalkammen till dessa motorer.

K är INTE en turbokam - även om folk använder alla kammar ihop med turbo nu för tiden.

415 Inlägg
16 januari 2011
Vad vill du ha för karaktär på motorn? En h vx3 k-kam kommer ge sämre tomgång och ett sämre bottendrag men kommer ge bra drag i högre register. En m t ger mycket bottendrag men har inget att ge över 3000. Sen finns ju lite mitt emellan med a b d v-kam.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

612 Inlägg
16 januari 2011
simonthelin skrev:
Okej! Men den är väll varvvilligare på låga varv?

"Varvvillig på låga varv" var nog tyvärr ett helt nytt uttryck för mig.

415 Inlägg
16 januari 2011
G-sson skrev:
simonthelin skrev:
Okej! Men den är väll varvvilligare på låga varv?

"Varvvillig på låga varv" var nog tyvärr ett helt nytt uttryck för mig.

Jag tolkar det som bottendrag men vad vet jag tongue

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 januari 2011
Nej K-kammen är allt annat än bra på lågvarv. Varken H, K eller VX3 är några bottenkammar direkt. Vet inte hur pass snälla V och VX är. A däremot suger bra på botten.

Annars ska du jaga tag i en riktig eftermarknads turbokam som är gjord för att suga lite på lågvarv

3 182 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
tack för alla svar men kommer inte byta kam trotts allt tycker inte att det är värt energin på den bilen.

huh?
10 427 Inlägg
20 januari 2011
K-kam till (740) B230E som normalt är V-kam är ganska trevligt, blir lite vassare karaktär än med V.
Så om du skulle byta skulle jag rekommendera K (om du ens får tag på nån) eller V som är mycket
vanligare. B230E har lite mellanregisters-karaktär vilket borde vara ok, B230F är ju nästan bara bottendrag
så med en V-kam borde den bli lite trevligare att gasa med om inte annat.

Sök