4526
Sök

Nybörjarfrågor, Ljudbygge 850/s70

467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
http://www1.garaget.org/archive/72/7179 … 091573.jpg

Jag tänkte mig ett bygge för runt 7000 kr..

- Som på biden ovan är basarna vända utåt, blir det sämre ljud ? Och de som bygger basarna på väggen i bagageluckat, använder dom utav låda eller ni/dom bara sätter dit basarna ? För det blir ju en låda mellan bakstolarna och den baklucke väggen? Hänger ni med ? :p

Jag tänkte mig

2x 15" basar
1x Kondensator
1x 2 kanaligt steg ( till basarna)

Sen tänkte jag även ha 6,90r i hathyllan ? Något att rekommendera?

Isåfall tänkte jag 2x 6,9or i hathyllan med ett slutsteg.

Framsystem och baksystem ? Hur ska jag tänka där, köpa koloxid ? Eller seriösare med steg osv ?

- Vi säger detta slutar med 3 olika steg, kan man dra så alla steg ligger brevid varandra i bakluckan?

Tack för all hjälp gott folk !

474 Inlägg
16 januari 2011
#2
Ska du ha basarna som på bilden ska du ha låda ja, om du inte köper såkallade open air basar, men ska tydligen vara väldigt ovanliga.
Jag skulle säga att du borde skippa 6x9 i hatthyllan och lägga de pengarna på ett bättre framsystem istället, kit system är väl att "föredra". Sen kanske ett koaxial kit till bakdörrarna om du vill det.. Och är ju bäst att koppla allt på steg.
Vet inget att rekommendera direkt, då jag inte är så insatt i såna här byggen, så det får nån mer erfaren ta över! wink Men hoppas du fick lite svar på vissa frågor iaf!

//Alex


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#3
Tack så mycket, så jag behöver bygga en låda till basarna om jag ska köpa vanliga?

Varför är inte 6,9or bra?

3 187 Inlägg
16 januari 2011
#4
marcussomfan skrev:
http://www1.garaget.org/archive/72/71798/69911/69911-2091573.jpg

Jag tänkte mig ett bygge för runt 7000 kr..

- Som på biden ovan är basarna vända utåt, blir det sämre ljud ? Och de som bygger basarna på väggen i bagageluckat, använder dom utav låda eller ni/dom bara sätter dit basarna ? För det blir ju en låda mellan bakstolarna och den baklucke väggen? Hänger ni med ? :p

Jag tänkte mig

2x 15" basar
1x Kondensator
1x 2 kanaligt steg ( till basarna)

Sen tänkte jag även ha 6,90r i hathyllan ? Något att rekommendera?

Isåfall tänkte jag 2x 6,9or i hathyllan med ett slutsteg.

Framsystem och baksystem ? Hur ska jag tänka där, köpa koloxid ? Eller seriösare med steg osv ?

- Vi säger detta slutar med 3 olika steg, kan man dra så alla steg ligger brevid varandra i bakluckan?

Tack för all hjälp gott folk !

jag skulle säga såhär:
1. skippa kondensatorn och lägg dessa pengar på ett batteri till
2. kör på ett monoblock till basarna
3. skippa 6x9orna i hatthyllan helt ornödigt i och med att du har en baslåda i skuffen.
4. kör på kit system fram i bilen, och sen kör du dessa på steg. har du även högtalare bak i dörrarna så skulle jag kört dessa original på stereon (så kan du lägga mer pengar på det övriga)

men det springer lätt iväg penga mässigt, har du bestämt vilka basar/slutsteg du ska ha?
vad har du för stereo i bilen ?? smile
Senast redigerat av big-jepp (16 januari 2011)


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#5
Varför kopierade du min text?

mvh

3 187 Inlägg
16 januari 2011
#6
marcussomfan skrev:
Varför kopierade du min text?

mvh

blev något fet på inlägget, men det är fixar nu!


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#7
big-jepp skrev:
marcussomfan skrev:
http://www1.garaget.org/archive/72/71798/69911/69911-2091573.jpg

Jag tänkte mig ett bygge för runt 7000 kr..

- Som på biden ovan är basarna vända utåt, blir det sämre ljud ? Och de som bygger basarna på väggen i bagageluckat, använder dom utav låda eller ni/dom bara sätter dit basarna ? För det blir ju en låda mellan bakstolarna och den baklucke väggen? Hänger ni med ? :p

Jag tänkte mig

2x 15" basar
1x Kondensator
1x 2 kanaligt steg ( till basarna)

Sen tänkte jag även ha 6,90r i hathyllan ? Något att rekommendera?

Isåfall tänkte jag 2x 6,9or i hathyllan med ett slutsteg.

Framsystem och baksystem ? Hur ska jag tänka där, köpa koloxid ? Eller seriösare med steg osv ?

- Vi säger detta slutar med 3 olika steg, kan man dra så alla steg ligger brevid varandra i bakluckan?

Tack för all hjälp gott folk !

jag skulle säga såhär:
1. skippa kondensatorn och lägg dessa pengar på ett batteri till
2. kör på ett monoblock till basarna
3. skippa 6x9orna i hatthyllan helt ornödigt i och med att du har en baslåda i skuffen.
4. kör på kit system fram i bilen, och sen kör du dessa på steg. har du även högtalare bak i dörrarna så skulle jag kört dessa original på stereon (så kan du lägga mer pengar på det övriga)

men det springer lätt iväg penga mässigt, har du bestämt vilka basar/slutsteg du ska ha?
vad har du för stereo i bilen ?? smile

Jag har en JVC " typ vanlig" 4 x 50 w

Monoblock är inte det typ 1 kanaligt ? Då behöver jag två såna till mina två basar? Vad är skillnaden på mono och typ 2-kanligt?

Då skippar jag 6,9orna och kör på det du sa. ( Ska jag köpa kit, och sen koppla kittet på ett steg?)
Och sen kör på vanliga koaxial där bak ?

Jag har alltid varit lite smått kär i http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html Kanske ska man släppa det ? Är det bra bas?

Och vad för slutsteg kan du reko till två såna ?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -752e.html

klarar det två basar?

Det jag förstår minst är nog hur jag ska göra med basarna i skuffen, hur ska där få plats att byggas låda?

Jag tänkte först, äh men jag tar lätta utvägen köper färdig låda med 2x 12 tums, men det ser inte så cleant ut som om man sätter i två lösa i den väggen i skuffen?
Senast redigerat av marcussomfan (16 januari 2011)

7 283 Inlägg
16 januari 2011
#8
Ja alla 98% av alla basar lär ha låda så det är bara att bygga något som passar som alla andra gör.
Sen brukar man säga att slutsteget ska kosta dubbelt upp mot vad basen/arna gör, på ett ungefär då.

Vill du bara ha en massa bas eller vill du lyssna på musik?


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#9
Lyssna på musik, helt klart satsa på klarare ljud.

467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#10
Nej men har nog ändrat mig till 2x12 då det var stor prisskillnad.

7 283 Inlägg
16 januari 2011
#11
Då är ett riktigt framsystem på ett bra steg det viktigaste.
Sen ska högtalarna vara tätt och stabilt monterade.

Dom flesta blir förvånade över hur pass mycket bas man kan få ur ett par 5,25" eller 6,5" om dom sitter ordentligt monterade.

Bra framsystem, 4 kanaligt steg samt en enkel bas som du monterar spelande TÄTT mot kupén genom skidluckan.


3 187 Inlägg
16 januari 2011
#12
marcussomfan skrev:
big-jepp skrev:
marcussomfan skrev:
http://www1.garaget.org/archive/72/71798/69911/69911-2091573.jpg

Jag tänkte mig ett bygge för runt 7000 kr..

- Som på biden ovan är basarna vända utåt, blir det sämre ljud ? Och de som bygger basarna på väggen i bagageluckat, använder dom utav låda eller ni/dom bara sätter dit basarna ? För det blir ju en låda mellan bakstolarna och den baklucke väggen? Hänger ni med ? :p

Jag tänkte mig

2x 15" basar
1x Kondensator
1x 2 kanaligt steg ( till basarna)

Sen tänkte jag även ha 6,90r i hathyllan ? Något att rekommendera?

Isåfall tänkte jag 2x 6,9or i hathyllan med ett slutsteg.

Framsystem och baksystem ? Hur ska jag tänka där, köpa koloxid ? Eller seriösare med steg osv ?

- Vi säger detta slutar med 3 olika steg, kan man dra så alla steg ligger brevid varandra i bakluckan?

Tack för all hjälp gott folk !

jag skulle säga såhär:
1. skippa kondensatorn och lägg dessa pengar på ett batteri till
2. kör på ett monoblock till basarna
3. skippa 6x9orna i hatthyllan helt ornödigt i och med att du har en baslåda i skuffen.
4. kör på kit system fram i bilen, och sen kör du dessa på steg. har du även högtalare bak i dörrarna så skulle jag kört dessa original på stereon (så kan du lägga mer pengar på det övriga)

men det springer lätt iväg penga mässigt, har du bestämt vilka basar/slutsteg du ska ha?
vad har du för stereo i bilen ?? smile

Jag har en JVC " typ vanlig" 4 x 50 w

Monoblock är inte det typ 1 kanaligt ? Då behöver jag två såna till mina två basar? Vad är skillnaden på mono och typ 2-kanligt?

Då skippar jag 6,9orna och kör på det du sa. ( Ska jag köpa kit, och sen koppla kittet på ett steg?)
Och sen kör på vanliga koaxial där bak ?

Jag har alltid varit lite smått kär i http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html Kanske ska man släppa det ? Är det bra bas?

Och vad för slutsteg kan du reko till två såna ?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -752e.html

klarar det två basar?

Det jag förstår minst är nog hur jag ska göra med basarna i skuffen, hur ska där få plats att byggas låda?

Jag tänkte först, äh men jag tar lätta utvägen köper färdig låda med 2x 12 tums, men det ser inte så cleant ut som om man sätter i två lösa i den väggen i skuffen?

du vill alltså ha denna lådan?
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html

skillnaden på monoblock och på 2 kanaligt är att monoblock har bara en kanal, men har ofta 2 utgångar på steget. sen är ett monoblock till för att driva basar och inget annat.

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181

där har du tre steg som skulle fungera till dom basarna!


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#13
Men tänkte mig basen utåt, Så det blir ett snyggt bygge i bakluckan.

Så ett grymt framsystem ska jag tänka på.


Tycker ni jag ska köra ett steg på framsystemet och ett steg på basarna?

Mvh

3 187 Inlägg
16 januari 2011
#14
marcussomfan skrev:
Men tänkte mig basen utåt, Så det blir ett snyggt bygge i bakluckan.

Så ett grymt framsystem ska jag tänka på.


Tycker ni jag ska köra ett steg på framsystemet och ett steg på basarna?

Mvh

om du spelar med basarna bakåt så kommer du ha svårt med att få in basen i kupén.
jag ett steg till basarna och ett till framsystemet!


7 283 Inlägg
16 januari 2011
#15
Det låter bättre om du spelar in genom skidluckan helt klart.
Med din budget så tycker jag att du kör på ett 4 kanaligt steg, så har du 2 kanaler till framsystemet och bryggar dom andra 2 till EN bas.


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#16
big-jepp skrev:
marcussomfan skrev:
big-jepp skrev:

jag skulle säga såhär:
1. skippa kondensatorn och lägg dessa pengar på ett batteri till
2. kör på ett monoblock till basarna
3. skippa 6x9orna i hatthyllan helt ornödigt i och med att du har en baslåda i skuffen.
4. kör på kit system fram i bilen, och sen kör du dessa på steg. har du även högtalare bak i dörrarna så skulle jag kört dessa original på stereon (så kan du lägga mer pengar på det övriga)

men det springer lätt iväg penga mässigt, har du bestämt vilka basar/slutsteg du ska ha?
vad har du för stereo i bilen ?? smile

Jag har en JVC " typ vanlig" 4 x 50 w

Monoblock är inte det typ 1 kanaligt ? Då behöver jag två såna till mina två basar? Vad är skillnaden på mono och typ 2-kanligt?

Då skippar jag 6,9orna och kör på det du sa. ( Ska jag köpa kit, och sen koppla kittet på ett steg?)
Och sen kör på vanliga koaxial där bak ?

Jag har alltid varit lite smått kär i http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html Kanske ska man släppa det ? Är det bra bas?

Och vad för slutsteg kan du reko till två såna ?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -752e.html

klarar det två basar?

Det jag förstår minst är nog hur jag ska göra med basarna i skuffen, hur ska där få plats att byggas låda?

Jag tänkte först, äh men jag tar lätta utvägen köper färdig låda med 2x 12 tums, men det ser inte så cleant ut som om man sätter i två lösa i den väggen i skuffen?

du vill alltså ha denna lådan?
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html

skillnaden på monoblock och på 2 kanaligt är att monoblock har bara en kanal, men har ofta 2 utgångar på steget. sen är ett monoblock till för att driva basar och inget annat.

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181

där har du tre steg som skulle fungera till dom basarna!

Ja precis, men inte en färdig låda utan lösa elements, för färdiglåda ser väl ganska kul ut om man sågar i bagageväggen?

mvh

467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#17
Brains skrev:
Det låter bättre om du spelar in genom skidluckan helt klart.
Med din budget så tycker jag att du kör på ett 4 kanaligt steg, så har du 2 kanaler till framsystemet och bryggar dom andra 2 till EN bas.

Då hajjar jag, så du tycker jag ska hålla mig till en bas.

Men alla dom x antal folk som bygger utåt, får dom inte bra ljud utan dom gör det bara för att?

Mvh

7 283 Inlägg
16 januari 2011
#18
Många bygger för att det ska se bra ut och det låter helt okey ändå.
Det är svårt för mig att veta vad du har för krav för det kan säkert räcka med att ha basen spelandes mot luckan istället.

Det är väl bara att testa, en låda är inte så farligt jobbig att bygga nytt.

Ja med din budget så tycker jag att du ska hålla dig till en bas just för att det är så pass mycket kringutrustning som kostar!
Bara kablar och dämpmatta ligger på iaf 1500kr....
Börja med att få ditt ett ordentligt framsystem, den ska sitta stabilt och tätt samt att dörrarna ska vara dämpade.
Jag har några bilder på insidan av mina dörrar i passaten så du kan kika där om du vill.

Ett koncept jag körde på i exets bil var ett begagnat amega q-comp 5.25" 1500kr, rejält 4 kanaligt steg 3000kr, dämpmatta 1000kr, kablar 500kr sen hade hon en gammal skitbas som låg.
Och det spelade rätt högt och framförallt SKÖNT att lyssna på!

Demoprylar och rea, ev begagnat, är något som är bra att satsa på om man har en begränsad budget!


467 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#19
Kanon, tack för härligt tips !

En sista snabb fråga bara?

Går det att dra så långa kablar så jag kan ha slutsteget till framsystemet i bagageluckan?

7 283 Inlägg
16 januari 2011
#20
Japp! Så har dom flesta inkl. mig smile



Sök