3302
Sök

Är det verkligen så svårt att släppa forbi???

59 Inlägg
18 januari 2011
Förstår precis vad du menar, och sympatiserar med den som kör lastbil. Folk gnäller i allmänhet så förbannat mycket på lastbilar men hur kör egentligen folk i allmänhet annars? Lätt att klaga på en lastbil som gör fel för det finns ju betydligt mindre lastbilar än personbilar, och att de skulle vara "omiljövänliga" och allt annat skit folk hittar på....

Vad skulle hända om det inte fanns några lastbilar? Jo, då skulle ju hela samhället kollapsa, logisticen skulle sluta fungera totalt.... Och även jag vet (fastän jag inte är yrkeschaufför) att lastbilschaufförer har snåla tider att passa... Då är det ju inte så konstigt att man retar upp sig på såna här svenssonpoliser ute på vägarna, som ska blockera, hålla låga farter och vara allmänt jävliga.

Sen är det ju många vägar (om inte de flesta) som är riktigt usla, och de gäller ju även för yrkestrafiken... Sverige skulle ha byggt ut motorvägar mellan alla större städer för länge sedan.

Och klart man går in till väggrenen om nån vill köra om, det står t.o.m. om man ska vara korrekt i körkortsboken att man är skyldig att gå till sidan/använda vägrenen (vid dagsljus/bra sikt)/underlätta omkörning. Och sen dessa personer som ska accelerera när man kör är ju också helt borta i huvudet. Varför kan inte såna här beteenden också bli ansedda som trafikbrott?

1 277 Inlägg
18 januari 2011
Måste bara posta mitt cirkulations-sms......

10 skäl att undvika bilkörning om:

1. du svänger ut mitt framför en bil på korsande väg, segar accelerationen och lägger dig under tillåten hastighet.

2. du gör omkörningar 10km/h under tillåten hastighet, sen ökar när du kommit om.

3. du bromsar först, blinkar sen.

4. du använder blinkers samtidigt som svänger.

5. du slår på helljuset innan du passerat mötande bilar helt.

6. du bromsar ner för fartkameror, till långt under gällande hastighetsbegränsning. (för att vara på säkra sidan)

7. du inte vågar hålla 120km/h på motorväg.

8. du inte uppfattat att vissa sträckor har ändrat hastigheten.

9. du tror att bilen välter i kurvorna om du kör snabbare än gångfart.

10. du inte blinkar alls och andra får vänta i onödan på att få köra.

Miklen
18 januari 2011
11. Du ligger i 70 på en motorvägssträcka där det råder lastbilsomkörningsförbud... Satans jävla idioter..håll er till landsvägen... (ja, jag är oxå yrkeschaffis med liten snabb lastbil)
12. Du kör bil i Borås.. Sluta med det jag orkar inte med ER mer!!
13. Lämnar företräde i rondellen till bilar som är 200 meter bort...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Ha ha! lol

Meldem
917 Inlägg
18 januari 2011
BMW635_Robban skrev:

När jag får fast jobb och bil me takräcke, så ska jag montera en ljusramp som är riktad bakåt och mot vänstra körbanan. För folk som bländar en precis innan dem kommit om... asså fyfan säger jag bara...
Senast redigerat av Marticus (18 januari 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

375 Inlägg
18 januari 2011
Senast idag kom det ikapp en lastbil. Glashalt ute så jag lättade på gasen och släppte förbi han. Blinkade på han när hänget var vid motorhuven. Frid o fröjd, alla nöjda och belåtna. Men jag håller med... Hopplöst när folk inte släpper förbi en.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

1 277 Inlägg
19 januari 2011
Marticus skrev:
BMW635_Robban skrev:

När jag får fast jobb och bil me takräcke, så ska jag montera en ljusramp som är riktad bakåt och mot vänstra körbanan. För folk som bländar en precis innan dem kommit om... asså fyfan säger jag bara...

Har ärligt talat funderat på exakt samma sak, haha!! lol

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2011
BMW635_Robban skrev:
Marticus skrev:
BMW635_Robban skrev:

Nu fick jag en tanke också wink Nästan fler som bländar på innan mötet är färdigt än efter sad

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 januari 2011
Ibland är det svårt att släppa förbi en lastbil när:

1. Lastbilen har legat och nosat en i baken i ca 1 mil när man ligger i tillåten hastighet och till slut inser att han måste köra om i nästa nedförsbacke.
2. När man precis blivit omkörd av en lastbil där omkörningen tagit 5 minuter och lastbilen svänger in snabbt framför en för att sedan sakta ner.
3. När lastbilen hållt på och tuta och blinka med helljusen för att man inte ligger 10 km över tillåten hastighet.
4. När man precis kört om en grusbil, då vill man inte ha honom framför sig igen tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 277 Inlägg
19 januari 2011
Slash skrev:

1. Lastbilen har legat och nosat en i baken i ca 1 mil när man ligger i tillåten hastighet och till slut inser att han måste köra om i nästa nedförsbacke.
2. När man precis blivit omkörd av en lastbil där omkörningen tagit 5 minuter och lastbilen svänger in snabbt framför en för att sedan sakta ner.
3. När lastbilen hållt på och tuta och blinka med helljusen för att man inte ligger 10 km över tillåten hastighet.
4. När man precis kört om en grusbil, då vill man inte ha honom framför sig igen tongue

Om man nu inte har speciellt bråttom som bilist kan man väl lätta på gasen lite till så yrkestrafik kan ta sig förbi.
Man kan ju lägga sig i sina lagliga hastigheter igen efter det.

Men det är ju inte riktigt problemet...man kan inte klaga på de som håller hastigheten, bara de som kör under tillåten hastighet.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2011
Europa skrev:
Varför kan inte såna här beteenden också bli ansedda som trafikbrott?

Det kan dem mycket väl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article486107.ab

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2011
steifan skrev:
BMW635_Robban skrev:
Marticus skrev:

Nu fick jag en tanke också wink Nästan fler som bländar på innan mötet är färdigt än efter sad

Passa på att montera dimljus i bakspoilen så ni kan signalera missnöjet till dem med tända dimljus också...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 277 Inlägg
19 januari 2011
torpis skrev:
Europa skrev:
Varför kan inte såna här beteenden också bli ansedda som trafikbrott?

Det kan dem mycket väl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article486107.ab

Välkommen till min FB-grupp:
http://www.facebook.com/editaccount.php … 7480900092

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 januari 2011
BMW635_Robban skrev:
Slash skrev:

Om man nu inte har speciellt bråttom som bilist kan man väl lätta på gasen lite till så yrkestrafik kan ta sig förbi.

Men det är ju inte riktigt problemet...man kan inte klaga på de som håller hastigheten, bara de som kör under tillåten hastighet.

Alla lastbilschaufförer vill inte passera då deras lastbil kanske är strypt till en viss hastighet eller att dom är rädda att åka dit för fortkörning så då tycker dom att du skall göra det (Genom att ligga nära eller hålla på att blinka och tuta etc.).
Dock kan man ju inte anpassa sig efter yrkestrafikens önskemål jämt och ständigt. Egentligen kan man inte heller klaga på en person som ligger under tillåten hastighet då det är maxhastigheten, inte minhastigheten så dom gör inget fel, dock gör lastbilen fel som ligger en meter bakom wink
Senast redigerat av Slash (19 januari 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 277 Inlägg
19 januari 2011
Slash skrev:
BMW635_Robban skrev:
Slash skrev:

Alla lastbilschaufförer vill inte passera då deras lastbil kanske är strypt till en viss hastighet eller att dom är rädda att åka dit för fortkörning så då tycker dom att du skall göra det (Genom att ligga nära eller hålla på att blinka och tuta etc.).
Dock kan man ju inte anpassa sig efter yrkestrafikens önskemål jämt och ständigt. Egentligen kan man inte heller klaga på en person som ligger under tillåten hastighet då det är maxhastigheten, inte minhastigheten så dom gör inget fel, dock gör lastbilen fel som ligger en meter bakom wink

Sant, min bil i yrket är reglerad till 120...frustrerande verkligen...för den gör bara 118 egentligen....Jobbigt att inte kunna köra om folk....men jag tänkte mer på vägar under 120-begränsning.

Klart allmänheten inte ska anpassa sig efter oss yrkeschaufförer, men denna tråd handlar om är att man mer eller mindre systematiskt jävlas med yrkestrafiken.
Man kan vara smidig utan att provocera...gäller båda läger! big_smile

Egenföretagare
999 Inlägg
19 januari 2011
Miklen skrev:
12. Du kör bil i Borås.. Sluta med det jag orkar inte med ER mer!!

Haha som gammal Boråsare blir jag lite nyfiken på vad du råkat ut för lol

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
weeeman skrev:
Miklen skrev:
12. Du kör bil i Borås...

Haha som gammal Boråsare blir jag lite nyfiken på vad du råkat ut för lol

Boråsare kan inte köra bil! Först fram gäller, tittar 5m framför bilen o när det finns nåt så måste dom köra om det oavsett om det är en bil, cykel eller gående.
I rondell är det bara att blunda o köra o gärna blinka åt fel håll.

Tur att jag bor utanför cool

Miklen
19 januari 2011
Tack Grabber..så slapp ja skriva det själv å ja hade inte kunnat formulera bättre.. Ja kör distribution från Gbg i Borås varje dag å har gjort i typ 2-3 år nu.. Blir inte bättre direkt...

..måste faktiskt säga att ja föredrar att köra i göteborg där det hålls upp fingrar å knytnävar kors å tvärs å  tutas å blinkas alá kamikaze.. å sen måste man köra en extra sväng hemma/jobbet så man ser att ingen följer efter som tänkt göra kaoz med en.. (ja, det har hänt)..
Senast redigerat av Miklen (19 januari 2011)

Kung
603 Inlägg
19 januari 2011
Förra veckan var jag påväg till jobbet en kväll för att lämna nycklar till dom som skulle stänga butiken, på vägen jag körde (motorvägen förbi skarpnäck) så är hastighetsbegränsningen 90 och det är en dubbelfilig motorväg, iallafall.
Låg väl i en 95 - 100 i vänsterfilen för att köra om en hel radda bilar som låg i en 70 i högerfilen vartpå en snorunge med sin pappas audi kommer snabbt som satan bakom mig och lägger sig en halvmeter bakom mig och blinkar som fan med helljuset och då börjar jag bromsa ner eftersom jag inte tål sånt beteende, och idioten fortsätter, sen när det kommer en lucka så kör jag till höger och då åker idioten förbi och pekar finger som en jävla p12a, sen svänger han skarpt in framför mig och ska svänga av motorvägen så jag måste tvärnita.... skulle kört efter idioten om jag inte hade bråttom till jobbet.

Sånt här stör jag mig på som fan och kalla mig låtsaspolis eller vad fan ni vill men varje gång någon idiot kommer och lägger sig bakom mig så där så kommer jag garanterat att sakta ner enbart för att dom ligger så, undantaget är självfallet utryckningsfordon.

Sen kör jag dagligen till jobbet via nynäsvägen och tunneln och det jag inte kan förstå är dessa idioter som byter körfält hela tiden istället för att välja rätt från början, kan man tjäna ett par sekunder så är det värt att trycka sig in i kön 5 bilar framför...

Yrkestrafik har jag rätt dålig erfarenhet av också, men då oftast mindre skåpbilar och egenföretagare som alltid har så jävla bråttom.

Angående vad TS sa om att släppa förbi, visst ska man göra det, men av egen erfarenhet så lägger sig över hälften framför en endå, så varför ska dom då förbi, är det en principsak eller? ungerför som när man parkerar på den öde delen av parkeringen utanför coop och när man kommer tillbaka till bilen så står det 3 - 4 bilar runt ens bil endå wink

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Meldem
917 Inlägg
19 januari 2011
torpis skrev:
steifan skrev:
BMW635_Robban skrev:

Passa på att montera dimljus i bakspoilen så ni kan signalera missnöjet till dem med tända dimljus också...

de e nästan så jag vill ha dagsljus bakåt än frammåt på natten asså... nån lampjävel ska dit iaf. kanske kan sätta en på C-stolpen innuti bilen... som starter på ett monsterprojekt i framtiden.
Senast redigerat av Marticus (19 januari 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Sök