Batteriladdare på Lidl ?

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

Hej ,

någon som kan hjälpa med att besluta eftersom jag är inte kunnig i sånt, på torsdagen 20/01 kommer Lidl att sälja en batteriladdare märke Ultimate Speed ( 6V,12V och 1,2-120 Ah.kapacitet ) , Jag har nämlig ett problem med mitt bilbatteri , det startas men ibland om den stårstilla en dag och nästa dagen startar jag moton , den starts direkt ingen problem men om jag kör och stannar efter 10 min sen slår av moton , startar den igen nej den startas inte spänning blir låg ! men jag väntar då en halv timma då startar den  normalt igen ! men detta har hänt mig många många ggr , jag blev trött på d, vad kan detta beror på ! tänkte köpa batteriladdare från lidl och laddar det med!

kan någon hjälpa mig, jag vet inget om sånt. jag har en volvo 850glt , -92 , autov.

Tack smile

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

Någon som vet nåt ?  och isf hur laddar man batteriet med den laddare , alltså lossa man batteriet och laddar dt eller  går det bra att ladda medan det sitter i bilen !!

_DamnIt R1 driver!
18 januari 2011 · 5 128 Inlägg

Den kommer ju så klart ladda batteriet, men du ska nog inte ha den på för länge. För dom billigare övervarar inte laddningen på samma sätt. Och bara ta av plus och minuskabeln från batteriet, och koppla på laddaren

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

hur länge ska den sitter i ! och hur vet man om batteriet är fulladdat ?

Aero T16
18 januari 2011 · 1 327 Inlägg

Jag vet inte vad det är för "Ultimate Speed" laddare men jag köpte nyss en ctek MXS 4003.

Den har minne så man kan koppla den till tex motorvärmaren.

Köpte tidigare en laddare på clas ohlsson som inte har minne för 300kr. Den går inte så bra att använda till motorvärmaren för att minnet försvinner direkt man drar ut kontakten.

5 års garanti på ctek laddarna, kanske 1 år på den från Lidl?

Ett nytt bilbatteri är nog den bästa lösningen + en ny laddare för att hålla efter batteriet.

Den där laddaren duger nog bra, men kolla om det är minne på den.

En Ctek behöver inte kopplas av batterikablarna för att ladda batteriet.

Senast redigerat av Aero T16 (18 januari 2011)

viccoA
18 januari 2011 · 3 109 Inlägg

Står i instruktionsboken till laddaren. De flesta moderna laddare kan sitta i hur länge som helst, de reglerar själva laddspänningen och går över till underhållsläge.

Prova att ladda batteriet, fortsätter krånglet kan det vara dags att byta batteri-

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

det är 30 års på den , kostar 199:-  , minne på den ! vet inte vad du menar med dt! jag har inte köpt den än, kommer på torsdag ! så menar du har den inte minne så borde inte köpa den ellr!
tack

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

förlåt , 3 års inte 30  smile) sorry

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

viccoA skrev:
Står i instruktionsboken till laddaren. De flesta moderna laddare kan sitta i hur länge som helst, de reglerar själva laddspänningen och går över till underhållsläge.

Prova att ladda batteriet, fortsätter krånglet kan det vara dags att byta batteri-

okej, bra , det tänkte göra faktiskt, jag provar först med laddare annars köpa nytt batteri:D

Aero T16
18 januari 2011 · 1 327 Inlägg

En laddare utan minne måste man starta på knappen varje gång den kopplas till vägguttaget.

Ska man ha den tillsammans med motorvärmare så blir det lite besvärligt utan minne.

Jag skulle inte köpa en laddare utan minne. Lämnade som sagt tillbaka laddaren från clas ohlsson pga det.

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

Aero T16 skrev:
En laddare utan minne måste man starta på knappen varje gång den kopplas till vägguttaget.

Ska man ha den tillsammans med motorvärmare så blir det lite besvärligt utan minne.

Jag skulle inte köpa en laddare utan minne. Lämnade som sagt tillbaka laddaren från clas ohlsson pga det.

okej , nu vet jag , jag ska nog fråga innan jag köper den , men då , nu när jag ska ladda , ska denna laddare sitter i vägguttaget hela tiden , eller laddar man den sedan sitter den på batteriet ! på bilden i reklam ser jag att dom plockade ut batteriet och laddar den separat !

Aero T16
18 januari 2011 · 1 327 Inlägg

V850 skrev:

Aero T16 skrev:
En laddare utan minne måste man starta på knappen varje gång den kopplas till vägguttaget.

Ska man ha den tillsammans med motorvärmare så blir det lite besvärligt utan minne.

Jag skulle inte köpa en laddare utan minne. Lämnade som sagt tillbaka laddaren från clas ohlsson pga det.

okej , nu vet jag , jag ska nog fråga innan jag köper den , men då , nu när jag ska ladda , ska denna laddare sitter i vägguttaget hela tiden , eller laddar man den sedan sitter den på batteriet ! på bilden i reklam ser jag att dom plockade ut batteriet och laddar den separat !

Det måste du nog läsa i manualen som följer med för att veta säkert. Det ska ju gå när det är en laddare med microprocessor. En vanlig laddare kan däremot skada elektronik om batteriet är kopplad.

peegee Forummoderator
18 januari 2011 · 2 924 Inlägg

Vill inte göra dig besviken men räkna inte med någon hög kvalité på denna billaddare… Märket bör klassas som "No name-fabrikat" och Lidl är en lågpris-mataffär…

Hursomhelst så låter det som du eftersöker svar på ditt problem startproblem… och det är inte en batteriladdare!

Låter mer som antingen defekt batteri, laddningsrelä, startrelä, bränslepumpsrelä, startmotor, bränslepump, givare som ex hallgivare, varvtalsgivare, tempgivare eller i kombination.

När bilen inte vill starta,
- Har du provat starta bilen med starthjälp?
- Har du provat starta bilen med bogsering?
- Har du kontrollerat tändning och bränsle?

Hur exakt har du konstaterat att startsvårigheterna beror på för låg spänning?
Har du mätt upp bilens laddning?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

peegee skrev:
Vill inte göra dig besviken men räkna inte med någon hög kvalité på denna billaddare… Märket bör klassas som "No name-fabrikat" och Lidl är en lågpris-mataffär…

Hursomhelst så låter det som du eftersöker svar på ditt problem startproblem… och det är inte en batteriladdare!

Låter mer som antingen defekt batteri, laddningsrelä, startrelä, startmotor, givare som ex hallgivare, varvtalsgivare, tempgivare eller i kombination.

Hur exakt har du konstaterat att startsvårigheterna beror på för låg spänning?
Har du mätt upp bilens laddning?
Har du provat starta bilen med starthjälp eller bogsering, när bilen inte startar?

ärligt så har jag inte mätt upp laddning , jag har en gång startat bilen med starthjälpen och bara en sek och den kom igång , jag märkte att det var batteri prb då!  när jag kör bilen i en timma eller så då brukar den startar utan prb , men om den står över natten särskilt nu på vinter så behöver den minst 30 min att laddar batteriet igen , vet faktiskt inte om det är nåt annat än batteriet men jag såg ju när den stannade på gatan för några veckor sen och sedan använt vi starthjälp och den startades på en gång alltså men tanke på att jag försökte i 20 min och misslyckades , och spänning blir låg då tyckte jag.

MickeJ_ http://www.MickeJ.se
18 januari 2011 · 34 Inlägg

hade liknande problem, åkte å hämta ett nytt batteri å nu funkar de prima smile

Kör: Volvo 740 TIC - 86
V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

MickeJ_ skrev:
hade liknande problem, åkte å hämta ett nytt batteri å nu funkar de prima smile

har du nåt förslag på vilket batteri som skulle vara bra och inte dyrt ! tack smile

MickeJ_ http://www.MickeJ.se
18 januari 2011 · 34 Inlägg

går å åka te Skroten å köpa iallafall här, då är dom testade å ska funka, annars äre väll bara å åka te vilken bensin station eller nått å köpa smile

Kör: Volvo 740 TIC - 86
Aero T16
18 januari 2011 · 1 327 Inlägg

Köp nytt batteri. Det lönar sig i längden.

Finns från ca 700 kr och dyrare.

Ett bilbatteri har en livslängd på drygt 3-4 år.

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

såg på meknomen Globle som kostar runt 1100kr, och den finns hos biltema för 700kr alltså bilteams batterier !

V850
18 januari 2011 · 30 Inlägg

Glömde fråga er , Om jag köper ett nytt batteri är det då fullladdat  när men köper dem! eller ska jag behöva ladda det ! sorry för mina konstiga frågor big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang