Billjud fungerar inte som det ska ?

Pjulan
19 januari 2011 · 9 Inlägg

Slängde in lite ljud i bilen men så fort jag sätter på musik, basar det bara i basen och högtalarna, testa o sänka till 0 men fortsatte basa tills jag stängde av bilen.

Det jag har inkopplat är ett 4-kanaligt steg , ett monoblock , 3 12:er , 4 högtalare och en kondensator.

Så har alltså kopplat såhär:

kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn .

Sen koppla jag från stegena 2 jordkablar inte alls lika "tjock" som el-kabeln till samma jordpunkt, Kan det bero på det ? alltså att jag måste ha "tjockare", tänkte om det är därför det basar utan att jag gör något.

Sen har jag kopplat remoten från stereon till steget och från steg 1 kopplat en till remotkabel till steg 2.

Och sen lågnivåkablarna från stereon till monoblocket och från det till steget som högtalarne är inkopplade i.

Vad kan va felet ? Har jag kopplat något snett ?big_smile

http://data.fuskbugg.se/dipdip/DSC_3842.jpg
Ta bort delningsfiltrerna och diskanterna dem är inte inkopplade.

Senast redigerat av Pjulan (19 januari 2011)

TurtleRace
20 januari 2011 · 155 Inlägg

Tja smile     en kondensator behöver iaf ingen jord.   Men kolla lågnivån.   Annars om du har aldeles för liten jord kan steget jorda genom lågnivån å då kan du ha bränd stereons signaljord.  Så uppgradera jorden.  Å testa med en annan stereo smile

Senast redigerat av TurtleRace (20 januari 2011)

Horsyhorse
20 januari 2011 · 1 727 Inlägg

TurtleRace skrev:
en kondensator behöver iaf ingen jord.

SJÄLVKLART behöver en konding vara kopplad till både plus och jord.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
TurtleRace
20 januari 2011 · 155 Inlägg

Horsyhorse skrev:

TurtleRace skrev:
en kondensator behöver iaf ingen jord.

SJÄLVKLART behöver en konding vara kopplad till både plus och jord.

Pierre

Självklart?    En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm )  som lagrar upp en spänning mellan sig.  kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds )    Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn. smile

Mvh Emil

Senast redigerat av TurtleRace (20 januari 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
20 januari 2011 · 7 241 Inlägg

TurtleRace skrev:

Horsyhorse skrev:

TurtleRace skrev:
en kondensator behöver iaf ingen jord.

SJÄLVKLART behöver en konding vara kopplad till både plus och jord.

Pierre

Självklart?    En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm )  som lagrar upp en spänning mellan sig.  kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds )    Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn. smile

Mvh Emil

Och VARFÖR finns det då en jordanslutning på kondensatorn?
HUR får den upp laddningen mellan skikten?
Och enda gången det kan smälla om man polvänder den är om man skickar på för mkt spänning (typ 300V in i en som tål 20V) så att säkerhetsventilen inte hänger med.

Klart kondensatorn skall ha jord...

Fast du kanske menar såhär:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord -> Kondensator -> Steg
Dvs ren parallellkoppling, och DET håller jag med dig om. Dessutom så KORT kabel som möjligt....annars äts fördelarna upp av kabelresistansen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
big-jepp
20 januari 2011 · 3 187 Inlägg

Pjulan skrev:
Slängde in lite ljud i bilen men så fort jag sätter på musik, basar det bara i basen och högtalarna, testa o sänka till 0 men fortsatte basa tills jag stängde av bilen.

Det jag har inkopplat är ett 4-kanaligt steg , ett monoblock , 3 12:er , 4 högtalare och en kondensator.

Så har alltså kopplat såhär:

kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn .

Sen koppla jag från stegena 2 jordkablar inte alls lika "tjock" som el-kabeln till samma jordpunkt, Kan det bero på det ? alltså att jag måste ha "tjockare", tänkte om det är därför det basar utan att jag gör något.

Sen har jag kopplat remoten från stereon till steget och från steg 1 kopplat en till remotkabel till steg 2.

Och sen lågnivåkablarna från stereon till monoblocket och från det till steget som högtalarne är inkopplade i.

Vad kan va felet ? Har jag kopplat något snett ?big_smile

låter som ett typsikt jord fel, testa att jorda om. vart har du jordat nu?
sen undrar jag även har du inga diskanter i bilen?
samt en grej till, kondensatorn ska ha jord...

http://data.fuskbugg.se/dipdip/DSC_3842.jpg
Ta bort delningsfiltrerna och diskanterna dem är inte inkopplade.

Honda civic "civicen" (1993)
ekelund88
20 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Pjulan skrev:
Slängde in lite ljud i bilen men så fort jag sätter på musik, basar det bara i basen och högtalarna, testa o sänka till 0 men fortsatte basa tills jag stängde av bilen.

Det jag har inkopplat är ett 4-kanaligt steg , ett monoblock , 3 12:er , 4 högtalare och en kondensator.

Så har alltså kopplat såhär:

kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn .

Sen koppla jag från stegena 2 jordkablar inte alls lika "tjock" som el-kabeln till samma jordpunkt, Kan det bero på det ? alltså att jag måste ha "tjockare", tänkte om det är därför det basar utan att jag gör något.

Sen har jag kopplat remoten från stereon till steget och från steg 1 kopplat en till remotkabel till steg 2.

Och sen lågnivåkablarna från stereon till monoblocket och från det till steget som högtalarne är inkopplade i.

Vad kan va felet ? Har jag kopplat något snett ?big_smile

http://data.fuskbugg.se/dipdip/DSC_3842.jpg
Ta bort delningsfiltrerna och diskanterna dem är inte inkopplade.

du ska lika grova jordkablar som strömkablar för detförsta sen tror jag nog att de e så att du inte ska koppla in lågnivån i monoblocket först utan i steget till framsystemet sen till mono blocket men helst ska du köpa 2 splitters som splittar ågnivån tror de e där du har ditt problem


eventuellt kan de vara så att din hu är inställd på att lågnivån i stereon bara skickar ut signaler att de ska vara en bas

Horsyhorse
20 januari 2011 · 1 727 Inlägg

TurtleRace skrev:
Självklart?    En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm )  som lagrar upp en spänning mellan sig.  kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds )    Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn. smile

Mvh Emil

Nu pratas det konding till bilstereo. Därav Plus och jord. (+ och -)
Alltså inte + - och extra jord

Det räknas upp lite olika typer av kondensatorer.
Glöm inte att det finns BI-polära kondensatorer som kan vändas hur som helst.
Kondensator används i både lik och växelström.
Så det är lite var och hur den används som bestämmer om det är +, -, jord, eller fas.
(Nu hamnade vi utanför trådskaparens frågeställning) wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Horsyhorse
20 januari 2011 · 1 727 Inlägg

Pjulan skrev:
basar det bara i basen och högtalarna,

Driver du allt med en subutgång från CD:n?
Är inställningarna på slutstegens filter(om det finns några)rätt?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Pjulan
20 januari 2011 · 9 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Pjulan skrev:
basar det bara i basen och högtalarna,

Driver du allt med en subutgång från CD:n?
Är inställningarna på slutstegens filter(om det finns några)rätt?

Pierre

Ja den sitter i subutgång. ska jag byta och dra lågnivå kablarna till steget sen till monoblocket ?

aa det finns inställnigar smile

ekelund88
20 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Pjulan skrev:

Horsyhorse skrev:

Pjulan skrev:
basar det bara i basen och högtalarna,

Driver du allt med en subutgång från CD:n?
Är inställningarna på slutstegens filter(om det finns några)rätt?

Pierre

Ja den sitter i subutgång. ska jag byta och dra lågnivå kablarna till steget sen till monoblocket ?

aa det finns inställnigar smile

sitter den i en subutgång e de inte konstigt de bara kommer bas smile har du fker utgångar?

Pjulan
20 januari 2011 · 9 Inlägg

ekelund88 skrev:

Pjulan skrev:

Horsyhorse skrev:

Driver du allt med en subutgång från CD:n?
Är inställningarna på slutstegens filter(om det finns några)rätt?

Pierre

Ja den sitter i subutgång. ska jag byta och dra lågnivå kablarna till steget sen till monoblocket ?

aa det finns inställnigar smile

sitter den i en subutgång e de inte konstigt de bara kommer bas smile har du fker utgångar?

Aa jag har både och men ska köpa "tjockar" jord kablar idag o kolla om det blir bättre, annars sular jag in en annan cd spelare big_smile

big-jepp
20 januari 2011 · 3 187 Inlägg

Pjulan skrev:

ekelund88 skrev:

Pjulan skrev:

Ja den sitter i subutgång. ska jag byta och dra lågnivå kablarna till steget sen till monoblocket ?

aa det finns inställnigar smile

sitter den i en subutgång e de inte konstigt de bara kommer bas smile har du fker utgångar?

Aa jag har både och men ska köpa "tjockar" jord kablar idag o kolla om det blir bättre, annars sular jag in en annan cd spelare big_smile

varför inte dra 2 stycken lågnivå kablar? om du ändån har fler utgångar på stereon?

Honda civic "civicen" (1993)
volvotomten
20 januari 2011 · 274 Inlägg

Dra 2 lågnivå. mono steget på sub utgången o andra  lågnivån till det andra steget. problem löst.

ekelund88
20 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Pjulan skrev:

ekelund88 skrev:

Pjulan skrev:

Ja den sitter i subutgång. ska jag byta och dra lågnivå kablarna till steget sen till monoblocket ?

aa det finns inställnigar smile

sitter den i en subutgång e de inte konstigt de bara kommer bas smile har du fker utgångar?

Aa jag har både och men ska köpa "tjockar" jord kablar idag o kolla om det blir bättre, annars sular jag in en annan cd spelare big_smile

dra flera då eller så byter du bara utgång om du e lat men de påverkar ljudet en heldel

TurtleRace
22 januari 2011 · 155 Inlägg

Lonefox skrev:

TurtleRace skrev:

Horsyhorse skrev:

SJÄLVKLART behöver en konding vara kopplad till både plus och jord.

Pierre

Självklart?    En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm )  som lagrar upp en spänning mellan sig.  kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds )    Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn. smile

Mvh Emil

Och VARFÖR finns det då en jordanslutning på kondensatorn?
HUR får den upp laddningen mellan skikten?
Och enda gången det kan smälla om man polvänder den är om man skickar på för mkt spänning (typ 300V in i en som tål 20V) så att säkerhetsventilen inte hänger med.

Klart kondensatorn skall ha jord...

Fast du kanske menar såhär:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord -> Kondensator -> Steg
Dvs ren parallellkoppling, och DET håller jag med dig om. Dessutom så KORT kabel som möjligt....annars äts fördelarna upp av kabelresistansen....

Jojo visst de blir ju jord på den sidan av kondingen (annars skulle den inte funka) i slutet av kretsen men skulle inte kalla de att kondingen är jordan när jorden går in i steget.  då de är en seriekoppling får ju kondensatorn jord men va ja har lärt mig på el linjen så kallar man inte den jordad för de.   
 
Men han skrev "kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn"    och de ska inte gå nån jordkabel från kondensatorn.   
Jo säkerhetsventiler är bra men de räcker allt med 25v och polvända för att de ska smälla med vissa kondingar. och de ska man va väldigt noga å försiktig med..  om du inte vill ha en cab fort wink

Ja precis,  Jord -> Kondensator -> Steg   där säger man att kondingen är jordad men inte där Batteri -> Kondensator -> Steg

TurtleRace
22 januari 2011 · 155 Inlägg

Horsyhorse skrev:

TurtleRace skrev:
Självklart?    En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm )  som lagrar upp en spänning mellan sig.  kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds )    Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn. smile

Mvh Emil

Nu pratas det konding till bilstereo. Därav Plus och jord. (+ och -)
Alltså inte + - och extra jord

Det räknas upp lite olika typer av kondensatorer.
Glöm inte att det finns BI-polära kondensatorer som kan vändas hur som helst.
Kondensator används i både lik och växelström.
Så det är lite var och hur den används som bestämmer om det är +, -, jord, eller fas.
(Nu hamnade vi utanför trådskaparens frågeställning) wink

Pierre

Ja precis de ja menade.  men kallas inte jordad om jorden inte går ifrån den,  Den får ju jord genom att slutsteget är jordat, kretsen är jordad.     
Ja de vet ja smile   Men polvänder man en konding som inte är biolär så kan de smälla å har du en på 1 farad så kan du stryka med om du sitter breve.  inget å leka med.   och de kan smälla med bara 12v..   
Jo de gjorde vi visst..  men hellre de än att han smäller kondingen wink

Lonefox Bad music kills good sound
22 januari 2011 · 7 241 Inlägg

TurtleRace skrev:

Lonefox skrev:

TurtleRace skrev:
Självklart?    En kondensator är uppbyggd av lager. (Tex plast, papper, keramiska mm )  som lagrar upp en spänning mellan sig.  kondensatorn har en posetiv och negativ del de stämmer. (Resulterar i en smäll om de felvänds )    Men ingen jord behöver kopplas till extra på komdensatorn. smile

Mvh Emil

Och VARFÖR finns det då en jordanslutning på kondensatorn?
HUR får den upp laddningen mellan skikten?
Och enda gången det kan smälla om man polvänder den är om man skickar på för mkt spänning (typ 300V in i en som tål 20V) så att säkerhetsventilen inte hänger med.

Klart kondensatorn skall ha jord...

Fast du kanske menar såhär:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord -> Kondensator -> Steg
Dvs ren parallellkoppling, och DET håller jag med dig om. Dessutom så KORT kabel som möjligt....annars äts fördelarna upp av kabelresistansen....

Jojo visst de blir ju jord på den sidan av kondingen (annars skulle den inte funka) i slutet av kretsen men skulle inte kalla de att kondingen är jordan när jorden går in i steget.  då de är en seriekoppling får ju kondensatorn jord men va ja har lärt mig på el linjen så kallar man inte den jordad för de.   
 
Men han skrev "kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn"    och de ska inte gå nån jordkabel från kondensatorn.   
Jo säkerhetsventiler är bra men de räcker allt med 25v och polvända för att de ska smälla med vissa kondingar. och de ska man va väldigt noga å försiktig med..  om du inte vill ha en cab fort wink

Ja precis,  Jord -> Kondensator -> Steg   där säger man att kondingen är jordad men inte där Batteri -> Kondensator -> Steg

?????
Har elgrunderna ändrats såpass mkt på 16-17 år när grunderna vart desamma sedan de upptäcktes?
Jisses. Mkt har hänt sedan jag gick el-tele på gymnasiet, det hör jag.

Och varför skulle det inte vara jordat då om man kopplar jorden via batteriet?
Kondensatorn ligger ju PARALLELLT i kretsen, annars ser den bara fin ut och gör INGEN nytta alls....den lilla nytta nu en extern kondensator gör.

Minus på batteriet ÄR jord när det väl kommer till kritan.
Så rent praktiskt är det samma sak som att koppla jord > kondensator > steg som att koppla batteri > kondensator > batteri.
Samma sak rent praktiskt om man tar dubbla jord från steget, en till kondensatorn och en till chassiet/batteri. Kondensatorn är FORTFARANDE parallellkopplad i kretsen, bara att man förskjuter anslutningen med kabel. Men då ser den bara snygg ut och göt noll nytta då kabelresistansen äter upp fördelarna.
I praktiken funkar det även med en plus och en jord från steget till kondensatorn då det fort. är en parallellkoppling. Kolla bara på DLS Ultimatestegen där de har en dedikerad anslutning för kondensator. Både plus och minusplintarna är parallellkopplade inne i steget.
Men likväl behövs både jord och plus till en kondensator för att det skall funka.

Och HUR får du batteri/jord > kondensator > steg till seriekoppling?
Plus till kondensator och från kondensatorns minus vidare till nästa inkoppling blir serie......och det är INGET jag vill se i ngn installation.
Största fördelen jag ser med att parallellkoppla den över kablarna är att man SER parallellkopplingen.
För kondensatorn blir alltid jordad hur du än ser på det.....
Teori är inte detsamma som praktik...framförallt då ALL minus inom bil-el kallas för jord.

Senast redigerat av Lonefox (22 januari 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TurtleRace
28 januari 2011 · 155 Inlägg

Lonefox skrev:

TurtleRace skrev:

Lonefox skrev:

Och VARFÖR finns det då en jordanslutning på kondensatorn?
HUR får den upp laddningen mellan skikten?
Och enda gången det kan smälla om man polvänder den är om man skickar på för mkt spänning (typ 300V in i en som tål 20V) så att säkerhetsventilen inte hänger med.

Klart kondensatorn skall ha jord...

Fast du kanske menar såhär:
Batteri -> Kondensator -> Steg
Jord -> Kondensator -> Steg
Dvs ren parallellkoppling, och DET håller jag med dig om. Dessutom så KORT kabel som möjligt....annars äts fördelarna upp av kabelresistansen....

Jojo visst de blir ju jord på den sidan av kondingen (annars skulle den inte funka) i slutet av kretsen men skulle inte kalla de att kondingen är jordan när jorden går in i steget.  då de är en seriekoppling får ju kondensatorn jord men va ja har lärt mig på el linjen så kallar man inte den jordad för de.   
 
Men han skrev "kabel från batteriet till kondensatorn från kondensatorn kopplade jag 2 kabla dvs 1 till varsit steg. och en jordkabel från kondensatorn"    och de ska inte gå nån jordkabel från kondensatorn.   
Jo säkerhetsventiler är bra men de räcker allt med 25v och polvända för att de ska smälla med vissa kondingar. och de ska man va väldigt noga å försiktig med..  om du inte vill ha en cab fort wink

Ja precis,  Jord -> Kondensator -> Steg   där säger man att kondingen är jordad men inte där Batteri -> Kondensator -> Steg

?????
Har elgrunderna ändrats såpass mkt på 16-17 år när grunderna vart desamma sedan de upptäcktes?
Jisses. Mkt har hänt sedan jag gick el-tele på gymnasiet, det hör jag.

Och varför skulle det inte vara jordat då om man kopplar jorden via batteriet?
Kondensatorn ligger ju PARALLELLT i kretsen, annars ser den bara fin ut och gör INGEN nytta alls....den lilla nytta nu en extern kondensator gör.

Minus på batteriet ÄR jord när det väl kommer till kritan.
Så rent praktiskt är det samma sak som att koppla jord > kondensator > steg som att koppla batteri > kondensator > batteri.
Samma sak rent praktiskt om man tar dubbla jord från steget, en till kondensatorn och en till chassiet/batteri. Kondensatorn är FORTFARANDE parallellkopplad i kretsen, bara att man förskjuter anslutningen med kabel. Men då ser den bara snygg ut och göt noll nytta då kabelresistansen äter upp fördelarna.
I praktiken funkar det även med en plus och en jord från steget till kondensatorn då det fort. är en parallellkoppling. Kolla bara på DLS Ultimatestegen där de har en dedikerad anslutning för kondensator. Både plus och minusplintarna är parallellkopplade inne i steget.
Men likväl behövs både jord och plus till en kondensator för att det skall funka.

Och HUR får du batteri/jord > kondensator > steg till seriekoppling?
Plus till kondensator och från kondensatorns minus vidare till nästa inkoppling blir serie......och det är INGET jag vill se i ngn installation.
Största fördelen jag ser med att parallellkoppla den över kablarna är att man SER parallellkopplingen.
För kondensatorn blir alltid jordad hur du än ser på det.....
Teori är inte detsamma som praktik...framförallt då ALL minus inom bil-el kallas för jord.

Nej elgrunderna har inte ändrats något..      Ja håller med dig i allt du skriver, de är rätt.
Så men de ja menar och de jag sett inkopplingar på är    batteri > kondensator > steg > jord och de är en seriekoppling och skulle ladda upp kondensatorn men inte göra någon nytta alls. 
Parallellkoppling är de enda som kommer göra nytta.    Men som sagt så har ja bara sett seriekopplingar och aldrig lagt mig i de nått vidare då ja hellre kör med extra batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang