Frågor om plastning av dörrsidor

Fellow
21 januari 2011 · 1 581 Inlägg

Hejsan!
Har tänkt att snart sätta igång och bygga om mina dörrsidor för högtalarna och har lite frågor.
Så här ser dörrsidan ut
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/30/bil/lgnr/363304_1.jpg

Så till frågorna, Limmar jag fast glasfibern på plasten först eller lägger jag bara på den och vräker på med polyester? Behöver jag matta ner plasten först?
Facket som är i dörrsidan ska bort för att få en plan yta då jag nog kommer kolfiberdrapera i slutändan så fyller jag med fogskum där i eller något annat material?
Bör jag lägga några lager glasfiber på insidan också?

Ska bara ha 1 högtalare så kommer borra bort orginalgallret och förstärka det med plast och MDF samt baffel.

racer-putte
21 januari 2011 · 6 558 Inlägg

E jue tokigt me jobb att bygga en dörr å tar tid smile  varför inte testa å sätta fast mdf-ringen på ditt org.galler å fixxa så den sitter fast å sen tar du å plastar dörren på baksidan me polyester å glasfiber matta å sen 1-2 lager silent coat ...bara en ide  big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Fellow
21 januari 2011 · 1 581 Inlägg

racer-putte skrev:
E jue tokigt me jobb att bygga en dörr å tar tid smile  varför inte testa å sätta fast mdf-ringen på ditt org.galler å fixxa så den sitter fast å sen tar du å plastar dörren på baksidan me polyester å glasfiber matta å sen 1-2 lager silent coat ...bara en ide  big_smile

Tja klart det går att tänkas på! orginalgallret går ju alltid att ta bort och plasta på den både fram och baksida och bygga baffel rakt på den. Men tycker det verkar roligt och vill ha något att pyssla med:P

racer-putte
21 januari 2011 · 6 558 Inlägg

Fellow skrev:

racer-putte skrev:
E jue tokigt me jobb att bygga en dörr å tar tid smile  varför inte testa å sätta fast mdf-ringen på ditt org.galler å fixxa så den sitter fast å sen tar du å plastar dörren på baksidan me polyester å glasfiber matta å sen 1-2 lager silent coat ...bara en ide  big_smile

Tja klart det går att tänkas på! orginalgallret går ju alltid att ta bort och plasta på den både fram och baksida och bygga baffel rakt på den. Men tycker det verkar roligt och vill ha något att pyssla med:P

okej .. då tar du å bygger om dom helt å hållet då e några veckors pyssel fixatt tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Fellow
21 januari 2011 · 1 581 Inlägg

racer-putte skrev:
okej .. då tar du å bygger om dom helt å hållet då e några veckors pyssel fixatt tongue

Japp=) Men kommer nog börja plasta insidan och dämpa mer för stabilitet också innan jag börjar plasta på framsidan. Det är ju mest för att jag vill ha bort facket för förvaring samt allt i ett stycke så det blir mindre saker som kan vibrera.

Men angående mina frågor har du inget svarpå?smile

Fellow
21 januari 2011 · 1 581 Inlägg

Inga svar på frågorna?smile

kenth66
21 januari 2011 · 1 212 Inlägg

använd tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 89&p=1   så får du snabbt svar på dina frågor.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
racer-putte
22 januari 2011 · 6 558 Inlägg

ja vart börja vi big_smile  som ja bruka göra då ....börja med att dra av vinylen på dörrarna ..sitter mycke vinyl glans på det saker fäster dåligt på det .... sen tar du å fäster mdf-ringen som du vill ha den .. sen spänner du nått tyg som fleece tyg lr nått annat stretch tyg å de kan du limma ,me smältlim lr häfta fast det  ..sen när du e nöjd me formen så mättar du tyget me polyester å låt det härda så har du en bra grund att plasta på ...å sen det härdat  klipper du lr river bitar av glasfiber matta i lagoma bitar ....pensla på lite polyester på dörren sen läg ett lager atta  å ös på me polyester till mattan e blöt typ genomskinlig sen  matta igen  så kan du upprepa 3-4lager låt sen härda ...å känns de vekt lägg 2-3 lager till .. hoppas det svaret duger annrs får du hojja till så ska ja försöka lite bätre då big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
mYGeL
22 januari 2011 · 1 338 Inlägg

vet inte om det kan vara till nån hjälp?
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=24560

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Fellow
22 januari 2011 · 1 581 Inlägg

Okej så jag börjar väl med att bygga baffel som jag limmar och skruvar fast i dörren. Sedan fleece över och massor av plast. Därefter lägger jag glasfiber som armering alltså? smile Då är det ju lättast att köra spraylim och placera glasfibern och sedan dränka med plast! Som sagt så ska jag bara ha 1 högtalare i dörren då det är SQ bygge men vill rikta högtalarna lite uppåt samt bygga låda baktill:)

evilaudio
22 januari 2011 · 16 195 Inlägg

Fellow skrev:
Okej så jag börjar väl med att bygga baffel som jag limmar och skruvar fast i dörren. Sedan fleece över och massor av plast. Därefter lägger jag glasfiber som armering alltså? smile Då är det ju lättast att köra spraylim och placera glasfibern och sedan dränka med plast! Som sagt så ska jag bara ha 1 högtalare i dörren då det är SQ bygge men vill rikta högtalarna lite uppåt samt bygga låda baktill:)

spraylim ska du nog inte använda för att sätta fast glasfibret.  polyester löser upp spraylim å de blir pannkaka av allt.. glasfibret lägger man bara dit sen fäster de med polyestern..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Fellow
22 januari 2011 · 1 581 Inlägg

evilaudio skrev:

Fellow skrev:
Okej så jag börjar väl med att bygga baffel som jag limmar och skruvar fast i dörren. Sedan fleece över och massor av plast. Därefter lägger jag glasfiber som armering alltså? smile Då är det ju lättast att köra spraylim och placera glasfibern och sedan dränka med plast! Som sagt så ska jag bara ha 1 högtalare i dörren då det är SQ bygge men vill rikta högtalarna lite uppåt samt bygga låda baktill:)

spraylim ska du nog inte använda för att sätta fast glasfibret.  polyester löser upp spraylim å de blir pannkaka av allt.. glasfibret lägger man bara dit sen fäster de med polyestern..

Okej, tack för de svaret=) Har bara pysslat med kolfiber innan som man limmar på så var lite osäker med detta.

evilaudio
22 januari 2011 · 16 195 Inlägg

Fellow skrev:

evilaudio skrev:

Fellow skrev:
Okej så jag börjar väl med att bygga baffel som jag limmar och skruvar fast i dörren. Sedan fleece över och massor av plast. Därefter lägger jag glasfiber som armering alltså? smile Då är det ju lättast att köra spraylim och placera glasfibern och sedan dränka med plast! Som sagt så ska jag bara ha 1 högtalare i dörren då det är SQ bygge men vill rikta högtalarna lite uppåt samt bygga låda baktill:)

spraylim ska du nog inte använda för att sätta fast glasfibret.  polyester löser upp spraylim å de blir pannkaka av allt.. glasfibret lägger man bara dit sen fäster de med polyestern..

Okej, tack för de svaret=) Har bara pysslat med kolfiber innan som man limmar på så var lite osäker med detta.

skillnaden e ju att kolfiber kör man ju ihop med epoxy.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Danne_485
22 januari 2011 · 687 Inlägg

Jag tycker att någon vänlig själ som är kunnig kan lägga upp en tråd och få den klistrad där denna beskriver med bilder och text hur man bygger egna hållare för högtalare. Oavsett bygge så verkar principen vara densamma och jag tror att många, inkl. mig själv, skulle uppskatta detta. Då kan allt samlas i en tråd och det blir lätt att hitta och man kan ställa lite frågor om det behövs. Då kan vi nybörjare också förstå vad det är för grejer man behöver köpa och hur man skall använda dem.

Mvh
Daniel

evilaudio
22 januari 2011 · 16 195 Inlägg

Danne_485 skrev:
Jag tycker att någon vänlig själ som är kunnig kan lägga upp en tråd och få den klistrad där denna beskriver med bilder och text hur man bygger egna hållare för högtalare. Oavsett bygge så verkar principen vara densamma och jag tror att många, inkl. mig själv, skulle uppskatta detta. Då kan allt samlas i en tråd och det blir lätt att hitta och man kan ställa lite frågor om det behövs. Då kan vi nybörjare också förstå vad det är för grejer man behöver köpa och hur man skall använda dem.

Mvh
Daniel

de finns säkert 100 projekttrådar där de finns både bild å text om du kan går tilväga å va man behöver.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jimmzzan
22 januari 2011 · 1 168 Inlägg

en sak, klipp inte glasfiber matta. RIV AV DET. inte klippa. fäster inte lika bra då

evilaudio
22 januari 2011 · 16 195 Inlägg

jimmzzan skrev:
en sak, klipp inte glasfiber matta. RIV AV DET. inte klippa. fäster inte lika bra då

å använd inte glasfibermatta från biltema.. helt HOPPLÖS att jobba me å billig e den inte heller.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Fellow
22 januari 2011 · 1 581 Inlägg

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:
Jag tycker att någon vänlig själ som är kunnig kan lägga upp en tråd och få den klistrad där denna beskriver med bilder och text hur man bygger egna hållare för högtalare. Oavsett bygge så verkar principen vara densamma och jag tror att många, inkl. mig själv, skulle uppskatta detta. Då kan allt samlas i en tråd och det blir lätt att hitta och man kan ställa lite frågor om det behövs. Då kan vi nybörjare också förstå vad det är för grejer man behöver köpa och hur man skall använda dem.

Mvh
Daniel

de finns säkert 100 projekttrådar där de finns både bild å text om du kan går tilväga å va man behöver.

Men bättre med 1 klistrad:)

evilaudio
22 januari 2011 · 16 195 Inlägg

Fellow skrev:

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:
Jag tycker att någon vänlig själ som är kunnig kan lägga upp en tråd och få den klistrad där denna beskriver med bilder och text hur man bygger egna hållare för högtalare. Oavsett bygge så verkar principen vara densamma och jag tror att många, inkl. mig själv, skulle uppskatta detta. Då kan allt samlas i en tråd och det blir lätt att hitta och man kan ställa lite frågor om det behövs. Då kan vi nybörjare också förstå vad det är för grejer man behöver köpa och hur man skall använda dem.

Mvh
Daniel

de finns säkert 100 projekttrådar där de finns både bild å text om du kan går tilväga å va man behöver.

Men bättre med 1 klistrad:)

elle så kan man ju prova sig fram tongue   

fast folk idag e ju så fega å rädda för att misslyckas..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Fellow
22 januari 2011 · 1 581 Inlägg

evilaudio skrev:

Fellow skrev:

evilaudio skrev:
de finns säkert 100 projekttrådar där de finns både bild å text om du kan går tilväga å va man behöver.

Men bättre med 1 klistrad:)

elle så kan man ju prova sig fram tongue   

fast folk idag e ju så fega å rädda för att misslyckas..

Nej då, inte jag iaf! Klart jag kommer pröva mig fram. Men om biltemas inte är vettig, nu när jag råkar ha en bit från dem hemma. Så finns det massor alternativ här http://www.carbix.se/category.html/glasfibervav så vilken är mest lämpat för att bli styvt och lättarbetat för detta.

Senast redigerat av Fellow (22 januari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang