BMW e36 touring motorbyte 320-325

liebling
22 januari 2011 · 24 Inlägg

Tjena !

Jag har läst runt på lite trådar här men det är mycket virr.

Vill rakt upp och ner ha svar på dessa följande frågor:

Om jag inhandlar en e36 touring m50b20 -99 och vill byta till en m50b25, vad krävs för att få det att klaffa ?

Och vilka årsmodeller på motorerna fungerar isåfall ?

/liebling

-stoffe-
22 januari 2011 · 1 271 Inlägg

om du skaffar en motor från en e36 så är det inga problem allt blir bolt on. fast är inte säker hur det blir med kardan om du kör med lådan som är te b25

liebling
22 januari 2011 · 24 Inlägg

Oj, det var snabbt svarat !

Man kan inte köra på lådan från 320in då ? Vad heter lådorna på 320 resp. 325 ?

-stoffe-
22 januari 2011 · 1 271 Inlägg

ska nog gå använda den lådan ja. kolla här med http://www.autopower.se/ så får du nog ett bra svar på de

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
22 januari 2011 · 3 585 Inlägg

samma. se till att få med kabelhärva och styrbox lamdasond och luftmassemätare.

Du kan välja vilken växellåda du vill för är samma främre kardan

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
beemern .......
22 januari 2011 · 2 655 Inlägg

ToTTeN skrev:
samma. se till att få med kabelhärva och styrbox lamdasond och luftmassemätare.

Du kan välja vilken växellåda du vill för är samma främre kardan

kabelhärva? räcker väl ändå med lamda, lmm och styrbox? resten av elsystemet brukar ju vara lika.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
22 januari 2011 · 3 585 Inlägg

beemern skrev:

ToTTeN skrev:
samma. se till att få med kabelhärva och styrbox lamdasond och luftmassemätare.

Du kan välja vilken växellåda du vill för är samma främre kardan

kabelhärva? räcker väl ändå med lamda, lmm och styrbox? resten av elsystemet brukar ju vara lika.

min 2.0a har simens box å min 2.5a har boch box å de passar inte i varandras kontakt stycken!..

Såg även att det va en 99a. Har du kodad nyckel? Om det är m52 motor som är i så vågar inte jag tippsa mer om dem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
tekniknissen-
22 januari 2011 · 252 Inlägg

På alla E36 så när man lyfter ut motorn så följer motor stocke med Huvud relä och bränsle relä ut. Så är motorn från samma år modell och utrustning så passar allt. Hela inkopplingen sitter vid DME.
OBS samma typ av växel låda i donator bilen då DME har CAN bus in-ut gångar från Automatväxellådan.
2,0 och 2,5 är identiska på utsidan så allt passar på lådan. Det du får tänka på att du har annan typ och utväxling i slutväxelen så den kommer inte att toppa i mer en  220Km/tim Typ. Tar du samma fabrikat på DME så är det bara att syncka DME med bilen. Det blir en skit rolig bil med 2,0 utväxling med 2,5 motorn.

beemern .......
22 januari 2011 · 2 655 Inlägg

ja man lär sej något nytt varje dag :p.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
22 januari 2011 · 3 585 Inlägg

tekniknissen- skrev:
På alla E36 så när man lyfter ut motorn så följer motor stocke med Huvud relä och bränsle relä ut. Så är motorn från samma år modell och utrustning så passar allt. Hela inkopplingen sitter vid DME.
OBS samma typ av växel låda i donator bilen då DME har CAN bus in-ut gångar från Automatväxellådan.
2,0 och 2,5 är identiska på utsidan så allt passar på lådan. Det du får tänka på att du har annan typ och utväxling i slutväxelen så den kommer inte att toppa i mer en  220Km/tim Typ. Tar du samma fabrikat på DME så är det bara att syncka DME med bilen. Det blir en skit rolig bil med 2,0 utväxling med 2,5 motorn.

Med svetsdiff iafal. Nä men seriöst så känns de rejält pigga då.. Dock får man stryk av en orginal 2.5a på 201meter.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang