Tja! Välkomna till min lilla tråd om mina bilar. Eftersom jag är lite seg av mig ibland så tänkte jag att det är lika bra att slänga ihop bägge bilar i en tråd så att den kanske blir lite aktiv åtminstonde.
Jag tänkte börja med lite historia av min lilla skyline. I början av mars så började jag leta lite grann på skoj efter en ny bil. Fastnade för skyline ganska rejält men det fanns inga intressanta här i Sverige. Kollade upp vad Jap-City hade att erbjuda och jag skickade ett mail angående en annan, som tur va så var den såld! Jag och Kent kom överens om vad jag var ute efter och det dröjde inte lång tid innan jag blev kontaktad av honom där han visade denna bil för mig.
Jag blev nästan kär och speclistan gjorde att jag tog den direkt. Sen började problemen..... Jag tror att nästan varenda steg i importen krånglade, Kent gjorde dock sitt jobb så bra det gick. Det var saker utom hans kontroll som ställde till det men han var så hjälpsam som han bara kunde! Till slut kom bilen till England där den gick genom deras besiktning, bilen fick beröm för att den vara så otroligt ren under till samt att dom aldrig hade sett ett helsystem i titan förr. :cool
Speed Shop Turbo downpipes
Här möter dom Amuse R1 Ti catbacksystemet.
Riktigt fint!
Och här kommer all sång! Dock berättade Kent för mig att det fanns en buckla på höger bakskärm. Jävlar tänkte jag... Titta nog under tanklocket....
Men Kent och sin otroliga service erbjöd sig fixa detta åt mig!
Då kändes det mycket bättre! Sen åkte bilen iväg till Sverige där nästa problem uppstod, inreggningen... Vad och varför låter jag vara osagt men den 27/1 ska den in på regbesiktningen. Såhär såg den ut i december.
Ja den är snöig men det finns inte ett saltkorn på flera kilometer så oroa er inte! Under denna långa resa så har jag hunnit samla på mig en hel del smådelar som jag ska montera. Mycket kolfiber delar... Tanken är att köra ett lila/kolfiber tema på bilen. Det första jag köpte var Nismomätare till mittkonsollen!
Sen dök det upp en Arc kylarpanel i titan. Kommer byta ut den mot en längre modell i kolfiber men det blir senare!
Därefter kom det lite allt möjligt.
Kamremskåpa och tändstiftskåpa
En grill.
B-stolpar.
Instegslister.
Huvdämpare.
Listan fortsätter lite grann och fler bilder kommer att dyka upp såsmåningom.
Tanken med tråden är att jag ska få tips och hjälp om fler saker jag kan göra med bilen så allt är uppskattat! Så, vad tycks?
Jag har fått flera förfrågningar över hur bilen låter men eftersom jag inte har haft möjlighet att göra en egen video så lägger jag upp denna istället. Skillnaden mellan denna och min är väl främst att jag har downpipes i titan också medans han har dom i rostfritt. Men det ger en hint om ett ungefär http://www.garaget.org/video/8c2pltobcpkn
Speclistan på bilen lite kortfattat: HKS 1mm ÖD kolvar HKS GT2530 turboagg. Dubbla givetvis... HKS Vcam system. Dvs variabel insugskam. HKS Fcon inspsrutsystem. "Tyvärr" är detta låst så enbart HKS återförsäljare har tillgång till att mappa dessa. Eller? Sen lite småsaker som insug, grenrör, avgaskam etc etc är också eftermarknadsdelar. Öhlinare runtom. HICAS, dvs 4hjulsstyrningen, är borttagen. 355/350mm skivor. Nismo 400R bodykit.
Detta ska kunna kasta ut minst 600 motorhästar, givetvis på bensin ifrån macken! Papper kommer att komma såfort bilen blir ommappad.
Och så över till Passaten... Såhär ser det ut vid batteriet i fram.
Ja den är skitig och ful... Ska tvättas och försöka lära mig att polera.
Ganska trevliga steg, bara den undre som Passaten får.
Garaget som jag och en till kille har.
Som sagt är det bara tillfälligt tills att jag bygger en låda.
Utöver det så upptäckte jag idag att en liiiiiten liten metallbit har skavt hål i gummiupphängningen på ena midbasen... JIPPI! Så den är bara att kasta... Får se om jag får tag i en ny annars lär jag köpa ett annat par, kul!
Skyline: Lite blandade delar bör dyka upp nu under veckans gång eller senast i början på nästa vecka. Bilder kommer givetvis! Det mest intressanta är torsdag! För det är då bilen ska in på regbesiktningen... Uscha! Sen är jag även lite nervös ifall min nya programvara kommer att fungera som det är tänkt till HKS sprutet. Det skulle underlätta mycket!
Passat: Fick tag i ett Amega Q-comp 60 kit för vettiga pengar så nu åker det trasiga ut för att göra plats för nytt. Hoppas bara att dom spelar upp till mina förväntningar... Dom tidigare höjde ribban rätt rejält kan man säga!
Matty32, som jobbar åt neweraparts, inne på gtr.co.uk fixar fram det mesta ifrån Japan Sen finns det även nengun, rhdjapan, knightracer och för att inte tala om alla här i Sverige dessutom!
Aerodynamik skrev: Det ser bra ut! Du gör det bra att bara förfina och inte överdriva med Skylinen. Att du lagt Passaten i samma tråd tycker jag förstör lite
Hehe den är rätt stygg som den är Äh Passaten behöver lite kärlek den med och tråden hade nästan varit stendöd emellanåt om jag inte hade bägge bilarna här
Lite fel lambdavärde vid 2000rpm var den enda anmärkningen från regbesiktningen. Mappen kommer gås igenom och sen en ombes så bör bilen vara "färdig"!
Ringde även till PBZ ang. mappningstid och som det ser ut nu så blir det under mars vilket blir perfekt för min del! Dom skulle höra av sig senare för en lite mer specifik tid. Bilen ska mappas på 98 för dom som undrar, kommer att köras på 98/v-power.
henkz skrev: Istället för att slänga Tec´arna så köp hem Liquid Sole från typ bauhaus eller liknande o limma igen hålet... funkar kalas.. bara du låter de härda tillräckligt...
Det är inget hål, 30% av upphängningen har gått av
Fy fan va skönt! Hoppas den går i genom! Börjar bli dags att byta drivknut på passaten tror jag, den låter verkligen inge bra längre Får se när jag kan få tag i en ny bara...
Varken reggad eller klar. Ska försöka fixa avgasvärdet och köra en efterkontroll nu på måndag. Sen är det mappning och hjulinställning på tisdag. Var ute och lekte lite i varberg alldeles nyss
Regbesiktning avklarad! Nu återstår bara vanliga besiktningen. Bilen åker ner på mappningen direkt i morgonbitti och hjulinställning på onsdag morgon. Idag har jag roat mig med massor!
Bytte tillbaka till titansystemet från besiktningssystemet. Låter myyyyyyys! Bytte kylare till Blitz alukylare. Bytte olja i motor och filter. Plockade ner halva fronten. Plockade ner främre kardan inför mappningen i morgon. Och en massa annat småpill!
Ska få den besiktad och klar snart så att jag kan montera tillbaka alla lysen, vinge etc etc... Bakluckan kommer antagligen bli lackad i lila, men jag låter den lilla läppen längst bak vara kvar i kolfiber.
Sådär, nu har bilen varit till PBZ i Uppsala för en ommappning för 98 oktan. Det gick väl sådär, lite strul med boostcontrollern så Arash valde att inte fortsätta mer. Den ska fixas till så att det går att komma ner till GLT och mappa även där. Ska även testa att öka på lite till och se vad bilen tycker om det.
Det slutade med 400rwkw @ 1,35bar på 98 oktan. Bilen är i besiktningsutförande, utöver avgassystemet, därav är den förbannat ful!
Besiktning bokad till torsdag morgon! Kommer få åka strax över 10 mil men det är värt det. Sen blir det snabbt som fan montera tillbaka vingen, lysen, front och avgassystem så att jag kan fara ner till Elmia.
Om några timmar åker jag ner till Uppsala igen för att hämta hem bilen sen gårdagens mappning dagens hjulinställning.
Gjort en jävla massa grejer idag! Fick dit frontläppen, innerskärmar, främre diffusorn, fjäderbensstag, baklyktor och bytte avgassystem! Bytte även konsollmätarna till nismo samt stereo till en Alpine 988r. Måste däremot byta lampor i nismomätarna så att dom matchar in det gröna i dom andra
Effektkurvan som bara stiger och stiger. Tänk på att jag har varvstoppet högre än vad kurvan visar, tror den ligger på strax över 8000. Så risken finns att jag faktiskt har någon häst över det där! På enbart 1,35 bar dessutom.
Fina cockpiten
Sjukt snygga bakljus också!
Om 6 timmar har jag besiktningstid! Sen bär det av mot elmia efter att jag har bytt tillbaka ännu en gång till titansystemet och återmonterat vingen. Fick även mina regplåtar idag, bilen är godkänd för små regskyltar! Sug på den ni!