2625
Sök

Reg besiktning saab 9000

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
Yes samma! godtjänd osv, bara o använda smile

KHRacing
23 januari 2011
Funkiee:

du har så många fel soå det är skrämmande vad du försöker intala folk ang vad som är tillåtet.

På bilen nyare är 1976 får man faktiskt inte ändra nånting alls egentligen

speciwellt inte turbo, grenrör, avgas. högre effekt, m.m

mvh Kristian

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
Härligt big_smile underligt att det är folk som kommit igenom med det då...

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
myran skrev:
Allt mellan luftfilter och avgasrör ska vara i orginalskick annars gäller inte avgascertifieringen och registeringsbesiktningen inte kommer godkännas.

Vad som går igenom i verkligheten är en helt annan fråga. 

Det BÖR räcka med att återställa allt i motorummet till orginal och glida in till besiktningen.

Som vanligt beror allt hur pass noga besiktningsmannen är.

Får många olika svar om detta, en del säger att jag inte behöver byta något, och en del säger att allt ska bytas. Har ju 3" avgassystem de borde man få ha, och sportluftfiler vet ja inte vad dom tyckr om.?

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
hm, börjar bli lite förvirrande:)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 januari 2011
wetese skrev:
myran skrev:
Allt mellan luftfilter och avgasrör ska vara i orginalskick annars gäller inte avgascertifieringen och registeringsbesiktningen inte kommer godkännas.

Det BÖR räcka med att återställa allt i motorummet till orginal och glida in till besiktningen.

Får många olika svar om detta, en del säger att jag inte behöver byta något, och en del säger att allt ska bytas. Har ju 3" avgassystem de borde man få ha, och sportluftfiler vet ja inte vad dom tyckr om.?

Återställ så mycket som möjligt till orginal. Specielt sånna saker såsom luftfiter som syns direkt när dom öppnar huven.

Eftersom det är en reg-besiktning och inte vanlig besiktning så kommer dom vara mycket nogrannare.

Om du nu inte råkar få någon som råkar vara intreserad av trimmat o kan se lite mellan fingrarna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
23 januari 2011
Funkiee skrev:

Enbart pga orsaker som skrivits tidigare i tråden :-)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
aja okej, då tar jag tillbaka det jag sagt i så fall, dock så är det skummt att det är flera som till o med åker igenom både reg o vanlig besiktning med saabar uppåt 500hk UA hmm

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
myran skrev:
wetese skrev:
myran skrev:

Återställ så mycket som möjligt till orginal. Specielt sånna saker såsom luftfiter som syns direkt när dom öppnar huven.

Eftersom det är en reg-besiktning och inte vanlig besiktning så kommer dom vara mycket nogrannare.

Om du nu inte råkar få någon som råkar vara intreserad av trimmat o kan se lite mellan fingrarna.

Jaha ja, då är nog inte luftfiltret de väsrta då, turbo och grenrör är väl värre, de lär dom ju inte missa:(

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 januari 2011
Funkiee skrev:

Vad som är lagligt och vad som går igenom är 2 helt olika saker, kör han in med orig så går den igenom till 100% annars är chansen 50-50.

Verkligheten är bitter, men alla bilar från 1976 o frammåt som är trimmade eller motorn är ändrad på är olagliga igentligen, att dem sen går igenom bes är en annan sak.

Jag har inte hittat något som tyder på att det är lagligt att bygga om motorn, inte ens vid ombyggt fordon.

Sen finns det folk som säger annat och "har kompisar" vars bilar är "reggade" med "massa effekt" osv. Men hittils så är alla regnummer "bortglömda" och "bilen såld" när man frågar om man får kolla upp bilen på VV o se vad det står där.
Senast redigerat av AcesHigh666 (23 januari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 januari 2011
Funkiee skrev:
aja okej, då tar jag tillbaka det jag sagt i så fall, dock så är det skummt att det är flera som till o med åker igenom både reg o vanlig besiktning med saabar uppåt 500hk UA hmm

Jag har rullat igenom med en bil utan 3punkts bälte ombyggd för bankörning totaltstrippad med bur stenhårda coilovers jättejätte bromsar och utan handbroms och den gick igenom.. men det betyder inte att den är laglig..

Beror helt på vem som besiktigar.

Poängen är att vissa saker går igenom.. Även fast dom inte ska.
Senast redigerat av myran (23 januari 2011)

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
japp, förstår vad ni menar nu. Bara hoppas man hittar snälla besiktningsmän:)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 januari 2011
wetese skrev:

Eller som när jag besiktiga sist.. 3man sjuka i influsena på stationen och lagom stressade besiktningsmän. HA.. dom kolla inte mycket dom.

655 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
myran skrev:
wetese skrev:

Eller som när jag besiktiga sist.. 3man sjuka i influsena på stationen och lagom stressade besiktningsmän. HA.. dom kolla inte mycket dom.

haha, om man kunde ha så flyt:)

265 Inlägg
23 januari 2011
varje dag lär man sig något nytt^^
Funkiee skrev:
tvärrt om, den kommer ladda mindre hehe, när du tycker kontakten så kommer bilen bara ladda GLT dvs 0.45 bar om WG är ställd på det. När du tar loss hela MV för besiktning så tar du en slangbit mellan WG och kompressorhuset, då laddar den 0.45 utan MV smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 januari 2011
Saabarn_Eric skrev:
varje dag lär man sig något nytt^^
Funkiee skrev:
tvärrt om, den kommer ladda mindre hehe, när du tycker kontakten så kommer bilen bara ladda GLT dvs 0.45 bar om WG är ställd på det. När du tar loss hela MV för besiktning så tar du en slangbit mellan WG och kompressorhuset, då laddar den 0.45 utan MV smile

Jasså? vadåra? tongue

655 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Har turbo med grenrör liggandes till saab 9-5, någon som vet om detta kan passa?

Handledare
1 481 Inlägg
4 februari 2011
Kolla upp innan besiktningen så att dom inte kräver ett intyg från Saab att bilen överensstämmer med orginal. Det brukar krävas av bilprovningen.
Vill dom ha det så blir det tufft för dig. Finns nog ingen som skriver ut ett sådant intyg.

Handledare
1 481 Inlägg
4 februari 2011
Kolla upp innan besiktningen så att dom inte kräver ett intyg från Saab att bilen överensstämmer med orginal. Det brukar krävas av bilprovningen.
Vill dom ha det så blir det tufft för dig. Finns nog ingen som skriver ut ett sådant intyg.

KHRacing
4 februari 2011
saab_sonett skrev:

Det behöver han inte för då hade han fått det i papprena från SBP.. alltså återställande till ursprungsskick.

Endast SAAB-fabriken som kan utfärda ett sånt  & knappt de tar det på sig ens som du säger.,

Sök