4031
Sök

Porta toppen? effekt?

496 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Hej !,

850 t5, ska plana toppen. tänkte det om den nu är på verkstaden, ska jag Porta den också? vad tjänar jag på det?, Jag har satt på 18T turbo hitills. Förslag Mvh JOcke

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
23 januari 2011
plana toppen brukar man undvika i största möjliga mån ... om toppen är skev eller ojämn kan man plana den, om man där imot endast vill höjja kompet är kolvbyte bästa altrenativ annars kan man byta topp packning också.

Portar du toppen så flödar toppen bättre, inget negativ med andra ord. Turbon kommer inte behöva ladda lika mycket för att du ska få ut samma effekt. Laddet sjuker av sig självt efter du portat toppen.

8 284 Inlägg
23 januari 2011
En bra portning är aldrig fel, men för att du ska få ut nåt vettigt av det krävs större turbo (och ev spridare) och mappning för det. Vad gäller planing så är det enbart riktplaning som gäller OM det behövs.

496 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
En bra portning är aldrig fel, men för att du ska få ut nåt vettigt av det krävs större turbo (och ev spridare) och mappning för det. Vad gäller planing så är det enbart riktplaning som gäller OM det behövs.

Så det är ingen ide att jag portar? eftersom då måste jag köpa större turbo än 18T snurran för att få ut mer effekt?.
Och toppen behövs planing eftersom den vart skev samt ventilernas bana vart också skeva så dem fixas, Kokade över på något sätt?,

8 284 Inlägg
23 januari 2011
Turbon begränsar effekten långt innan toppen gör det. Så att så länge du inte siktar på effekt än vad ett 18T kan ge så är det ingen större ide med portning.

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
23 januari 2011
haggen90 skrev:
Marlboroman skrev:

Så det är ingen ide att jag portar? eftersom då måste jag köpa större turbo än 18T snurran för att få ut mer effekt?.
Och toppen behövs planing eftersom den vart skev samt ventilernas bana vart också skeva så dem fixas, Kokade över på något sätt?,

är som han aldrig fel med en portning ... om du inte får ut mer effekt så kommer du ändå som jag sa att sänka laddet och de blir mindre påfrestningar på prylarna, men ändå inte förlora någon effekt.

496 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Tack så mycket för svaren !,

496 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Turbon begränsar effekten långt innan toppen gör det. Så att så länge du inte siktar på effekt än vad ett 18T kan ge så är det ingen större ide med portning.

om bilen kokar över, vet du vad felet kan ligga då? du med mer erfarenhet? ,mvh Jocke

7 282 Inlägg
23 januari 2011
haggen90 skrev:
Marlboroman skrev:

om bilen kokar över, vet du vad felet kan ligga då? du med mer erfarenhet? ,mvh Jocke

Stopp i kylsystemet, termostat som inte öppnar, kass vattenpump.

496 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:
haggen90 skrev:
Marlboroman skrev:

Stopp i kylsystemet, termostat som inte öppnar, kass vattenpump.

så jag ska byta vattenpumpen och termostaten, finns 2 olika termostater. en orginal och en extra iskall. vet inte skillnaden ? något som kan?

930 Inlägg
23 januari 2011
Porta, kan vara ganska olika. Allt från en liten lättare finslipning till att gräva stora kanaler med tunnelborr genom Hallandsåsen.

Först måste du ta reda på hur stora ventilerna är och hur stort inlopp du har i toppen. Sedan jämföra det med kamaxelns lyft. Visar det sig då att det är ventillyften som är flaskhalsen så behöver du inte bry dig. Möjligtvis putsa bort lite vassa hörn och kanter.

Tänk på att den felaktigt portad topp kan vara betydligt sämre än original. Så tänk dig för innan du sätter slipstiftet i den.

Mats

1 758 Inlägg
23 januari 2011
mats757 skrev:
Tänk på att den felaktigt portad topp kan vara betydligt sämre än original. Så tänk dig för innan du sätter slipstiftet i den.

Mats

Precis. Slipa bort lite gjutskägg och t.ex. matchporta övergången mellan topp och insug kan ju vem som helst göra, men ska man göra mer omfattande saker än så är det bäst att man vet vad man håller på med, annars kan man lätt ställa till det för sig.

5 710 Inlägg
24 januari 2011
haggen90 skrev:
Och toppen behövs planing eftersom den vart skev samt ventilernas bana vart också skeva så dem fixas,

Fråga din verkstad hur sne din topp är innan du lägger jobb på den.
Är det mer än tätningsplanet som är snett kan det vara nödvändigt att skaffa en annan topp.

MVH Jonas
..............

Sök