1554
Sök

Trasigt blinkersrelä? Kontrolllampan lyser hela tiden

537 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Tjoo.

Min bils blinkers beter sig lite skumt. När man är ute och kör utan att blinka så lyser blinkerslampan i bilen hela tiden och reläet ligger på och "tjuter" hela tiden. När jag börjar blinka så blinker den som den ska. Oavsett vilket håll jag blinker eller varningsblinkers. När man sen slutar blinka så börjar lampan åter lysa svagt och reläet "tjuter".

Några tips? Med tanka på att blinkersen funkar som vanligt annars så tycker jag att det verkar skumt?

Motborgare
1 099 Inlägg
23 januari 2011
Det låter som et kaputt blinkersrelä, ja.

-- K

537 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Inhandlat ett blinkerrelä på biltema. Det har samma beteckningar på stiften. Nu blinkar kontrollampan konstant istället.. Allt funkar alltså perfekt så länge som kontrollampan inte är inkopplad.  Har nu lekt lite. Tagit bort varningblinkersknappen och kollat sladdarna där, och de sitter fast. Även kollat kablaget till rattspakarna.

Kontrollampan är kopplad på stift 49a på blinkersrelät. Det lite jobbiga är att det ju bara finns en kontrollampa. fanns det två så kund ejag ju lite snabbt bara kopplat in en "tjuvströmmare" från vänster respektive höger blinkerskrets och sedan koppla in på en varsin kontrollampa.
Senast redigerat av RPM2006 (24 januari 2011)

Motborgare
1 099 Inlägg
24 januari 2011
RPM2006 skrev:
Inhandlat ett blinkerrelä på biltema. Det har samma beteckningar på stiften. Nu blinkar kontrollampan konstant istället.. Allt funkar alltså perfekt så länge som kontrollampan inte är inkopplad.  Har nu lekt lite. Tagit bort varningblinkersknappen och kollat sladdarna där, och de sitter fast. Även kollat kablaget till rattspakarna.

Kontrollampan är kopplad på stift 49a på blinkersrelät. Det lite jobbiga är att det ju bara finns en kontrollampa. fanns det två så kund ejag ju lite snabbt bara kopplat in en "tjuvströmmare" från vänster respektive höger blinkerskrets och sedan koppla in på en varsin kontrollampa.

Du kan fortfarande ta en tjuvströmmare vid att koppla via två dioder. Dock är det ju ett fel nånstans. Svårt att säga vad som är fel utan att mäta.

-- K

537 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Finns det ingen separat utgång på blinkersreläet för kontrollampan?

Det finns 31, 49 samt 49a. Enligt elschemat jag tittat på så går kontrollampan från 49a.

Sök