Så nu kommer det lite fler bilder i en och samma update eftersom det inte blivit någon update på ett tag.
Ursäktar för det och till mitt försvar så är det på grund utav att det har blivit så mycket garage tid samt nya jobbet har tagit upp rätt mycket tid som vanligt. Lite småläskigt då jag knappt kan någonting om mjukvara. Är en "hårdvara" person om man säger på det sättet så det är otroligt mycket att lära sig.
Fortsätter där jag lämnade er

Med fjädrarna på båda sidorna loss (efter mycket hårt arbete då) så är hänger bärarmarna och dinglar
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130109_212237_zpsbdee76d9.jpg]()
Hängde upp motorn inför att släppa ner framvagnen. Lite små konstigt konstruerad sak och behövde modifiera den för att den faktiskt ska fungera. Förstår mig inte på hur dom tyckte den skulle fungera från första början.
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130110_181117_zps4bcc1443.jpg]()
Bultades fast i topparna
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130110_181124_zps6a52e95a.jpg]()
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130110_181421_zps5077896f.jpg]()
Framvagn ur!
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130110_212814_zps0c1b6c13.jpg]()
Var på tiden... Liiiiiiiiten midja på bultarna vah?

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130110_213103_zpsd56514be.jpg]()
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_200332_zpse0d8338f.jpg]()
Jämför med bult ifrån fars Cobra som jag senare snodde och stoppade dit på min bil

Skit bra när det är exakt likadana bultar och muttrar!

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_204309_zps587019fa.jpg]()
Sedan kastades framvagnen ut för lite tvätt med en sprillans ny högtryck som inte kunde bygga upp tryck, stabil sak!
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130111_182143_zps01c6fa7c.jpg]()
Inhandlades sen en 90 graders böj (hämtade precis ut en andra idag som behövdes) samt lite VVS saker för oljereturen från kompressorn ner i oljetråget. Vet inte om jag skrivit det innan men anledningen varför framvagnen åker ner är just oljereturen från kompressorn. Man får inte bort tråget utan att antingen ta ur motorn eller sänka framvagnen.
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130111_152342_zps50d33e57.jpg]()
Tråg rengjort och man ser skvalp plåtarna far gjorde för nå 15 år sedan när han byggde ihop motorn
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130111_205957_zps5a4772f0.jpg]()
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130111_210003_zpse1519da3.jpg]()
Ser fint ut här

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130111_210038_zps9c410d46.jpg]()
Sedan svetsades ett ihålat rör med gänga på oljetråget. Det konstiga till vänster är JB Weld. Vart skit mycket porer just där, måste ha varit nå föroreningar vi inte fick bort innan svetsningen. Höll på som fan där. JB Weld fick det bli tillslut. Kommer aldrig pajja

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_121127_zpse61cd502.jpg]()
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_121133_zps56090d7d.jpg]()
Insidan
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_121152_zpsae553e44.jpg]()
Lackades osv sen stoppades den upp igen. Här syns det hur nippel är både vinklad uppåt samt framåt för bästa avrinning

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_151026_zpsdf8c5584.jpg]()
Rost som fa-an i ramen vid en av bultarna för framvagnen. Fanns inget kvar där. Så det fixades till.
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_203048_zpsfb683971.jpg]()
Lite underredsmassa på det
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_204724_zps1246d253.jpg]()
Skulle blanda färg och hittade denna burken. Hur många spindlar äre tro?

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_204335_zps4e69a8e4.jpg]()
Framvagnen åker upp igen
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_213905_zpsd4bbbade.jpg]()
Och då var det dags för stora jobbet. Få dit fjädrarna. För det första är dom rätt hårda dom där fjädrarna (som på vilken bil som helst). Sen börjar verktyget strippa gängor och ha sig när man jobbar vilket alltid är as-kul!
Men det värsta är som ni kommer se på denna bild
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130113_190119_zpsb0e46b2f.jpg]()
Fjädern sitter som en banan. Och det är då fanimej inte lätt alls för inte nog med att den ska komprimeras utan också böjas samtidigt. Fick använda 2 domkrafter, 1 MC-lyft, 1x 10kg slägga, 1x 5kg slägga, MASSOR med träbitar och otroligt mycket svett.
Hur gör man?
Man lossar bärarmen i bakkant (alltså dom inre fästerna).
Skurvar fast stötdämparen så man har stöt utåt.
Drar ihop fjädern
Hissar upp bärarmen mot sin plats i höjdled (dock 1dm fel sidleds, kommer till det), fjädern trycks ihop som fan det man inte kunde spänna med spännaren
Nu börjar det roliga.
Man trycker upp bärarmen i bussningarna så den fastnar liiiiite för när man ska slå
Träbit för träbit med mellanlägg slår man med först 5kg slägga och sedan går över till 10kg slägga och kommer närmare bulthålen mm för mm för varje ordentliga slag.
Efter ett antal träbitar och flisor överallt i garaget har man fått på en sida (efter ungefär 2 timmars arbete) och då är det dags för nästa sida.
Helt sjukt värdelöst. Tänker ALDRIG göra detta igen. Blir coilovers nästa gång det ska bort.
Lite träflisor (alla stora sönderslagna stockar finns inte med på bilden)

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130113_180027_zpsed2f90b6.jpg]()
Men framvagnen kom upp igen och fjädrarna så med
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130112_213905_zpsd4bbbade.jpg]()
Fortsätta med lite rör. Fått dit för atscho-prosit ventilen
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130119_202111_zpsb6c80a1e.jpg]()
Helsvetsade tryckrör
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_101543_zps5f42c099.jpg]()
Slipade ner svetsen
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_101559_zpsf161b604.jpg]()
Blir väl bra?

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_102034_zps71d5fbb0.jpg]()
Spacklades
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_131341_zps9cc88960.jpg]()
Slipades
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_165509_zps4e9e0d94.jpg]()
Och grundades
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_165649_zpsa277aec5.jpg]()
Sen fixade jag insuget till kompressorn (sugsidan då).
Fixa till ett icke-runt 4" hål, check! Det har dock fixats till efter att bilden togs
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_104029_zps100fda44.jpg]()
Insugsröret
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_104238_zpsd55352be.jpg]()
Hittade lite luftfilter att måtta med (den i mitten) ifrån fars Cobra. Sen tog far fram sitt nya luftfilter (det till höger)

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130119_164515_zpsa329b1a1.jpg]()
Luftfiltret blev hur bra som helst! Perfekt storlek så det skall beställas sen ett likadant i samma storlek
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_104256_zpsc6064820.jpg]()
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_104310_zpsf9ba99f3.jpg]()
Sen fixades vakuum till dumpventilen. Gjorde en ful liten Y-koppling, enda jag kom på

![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_103840_zps854763d3.jpg]()
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130120_104046_zps8cc72280.jpg]()
Sen fick huvlås-fästet mojängen fixas till. Den var inte stor nog för att gå runt intercoolern. Lite hamrande och kapande så har man kommit hit
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130121_181513_zpsa38aeb31.jpg]()
Slipas rent
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130121_184025_zpsd4dc24cb.jpg]()
Och svetsas
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130121_191503_zpsbc0b6332.jpg]()
Samt ett till fäste för den (pinnen ni ser som sticker ut ifrån bilden under fästet)
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130121_203858_zps59413900.jpg]()
Sen så var jag tvungen att fixa bakgrundsbilden på jobbdatorn

Vart mycket hemtrevligare!
![http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20130124_133148_zps642cff5a.jpg]()