Skillnad på kina/äkta turbo?

DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:
man kan ju faktiskt byta upp sig till riktiga 360 lager med utan att det blir allt för dyrt.
och då har man fortfarande fått ett riktigt billigt och bra agg

Tänkte prova på agget från sportstolen.se och det är 360 glid lagrat redan! Är det något o ha tror du?

problemet med det agget är att westgate hålet är lite för litet. men det är bara att slipa upp lite:)
det är samma på typ alla t3\t4:er

säljer inte kl förstärkta? går det inte svetsa wg locket stumt i turbon o ssätta en extern istället?

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2011 · 5 398 Inlägg

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:

Tänkte prova på agget från sportstolen.se och det är 360 glid lagrat redan! Är det något o ha tror du?

problemet med det agget är att westgate hålet är lite för litet. men det är bara att slipa upp lite:)
det är samma på typ alla t3\t4:er

säljer inte kl förstärkta? går det inte svetsa wg locket stumt i turbon o ssätta en extern istället?

MVH

altså det är inge fel på westgateklockan utan hålet bakom locket i turbon.
det är en jätte lätt operation smile en roterande fil och en borrmaskin och max en timme i garaget

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:

problemet med det agget är att westgate hålet är lite för litet. men det är bara att slipa upp lite:)
det är samma på typ alla t3\t4:er

säljer inte kl förstärkta? går det inte svetsa wg locket stumt i turbon o ssätta en extern istället?

MVH

altså det är inge fel på westgateklockan utan hålet bakom locket i turbon.
det är en jätte lätt operation smile en roterande fil och en borrmaskin och max en timme i garaget

jaha ok big_smile tack för tipset!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2011 · 5 398 Inlägg

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:

940RDALLE skrev:

säljer inte kl förstärkta? går det inte svetsa wg locket stumt i turbon o ssätta en extern istället?

MVH

altså det är inge fel på westgateklockan utan hålet bakom locket i turbon.
det är en jätte lätt operation smile en roterande fil och en borrmaskin och max en timme i garaget

jaha ok big_smile tack för tipset!

får väl skriva att hålet ska va ca 24mm med smile görs inte det så kommer du troligen få sken ladd

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Busgrabb Rejsa ?
27 januari 2011 · 2 959 Inlägg

axelj skrev:
Jag anser att de flesta i den här tråden har fel.
Visst är lönerna lägre i Kina, men hur stor del av kostnaden för ett turboaggregat tror ni verkligen löner står för?
Sedan kan namnet Kina-aggregat vara minst sagt missvisande. Visst kan de göra bra saker i Kina, men inte till de slumppriser som dessa aggregat kostar.
Vad som kostar stora pengar är material, komponenter och precision (kvalitet m.a.o.) Ta olika stål- och gjutjärnslegeringar som exempel. Det skiljer enormt mycket mellan olika typer av stål, både vad det gäller imperfektioner, hållfasthet, korrosionsbeständighet och sprödhet, och priset varierar enormt!
Snäva toleranser kostar också mycket pengar, det gäller rakhet på axlar, ytfinheter, balansering och dimensioner (med mera). Detta är speciellt kännbart vad gäller lager, bra lager är inte billiga!

Utveckling av precisionsprylar är inte heller gratis...

Exakt !

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
28 januari 2011 · 10 572 Inlägg

Vad är kvalitet?  Ni säger att kvaliteten hos kina-agg är sämre, jag vill påstå tvärt om!!  Kvalitet handlar om att uppfylla kundens förväntningar och gärna överträffa dem.

Köper du en turbonetics för 15000kr så förväntat man sig perfektion
Köper du ett kinaagg för 2500kr så förväntar man sig att det inte skall hålla speciellt länge.

Vilket aggregat håller då egentligen högst kvalitet?   inte självklart, men ett sämmre aggregat kan absolut hålla högre kvalitet än det dyrare. Det handlar ju om att uppfylla förväntningarna INTE pumpa flest mil på racerbanan!

_____________________________________________________________


Okej, nästa grej. Låt säga att du kan köpa en kopia i kina, den är en exakt kopia, alla mått du kan mäta upp är ritade samma. Enkelt...

men det är ju så mycket mer som inte går att kopiera, exempelvis materialspec, Garrets tolleransfilosofi, testförfarande etc.

Två till synes likadana aggeegat fungerar lika bra, men aggregatet med turbin i incornel kommer hålla längre än den med turbin i trä. likväl kommer den med turbin i incornel hålla längre än den med stålturbin, men vilken håller längst när vi pratar incornel i två olika varianter av incornel?  Vet kinatillverkaren Garrets specifikation på turbinmaterial eller kan de bara gissa?

klurigt är det iaf och jag förstår absolut bägge sidor. Både de som hissar och de som dissar. Aggregaten är med största sannolikhet sämmre rent mekaniskt och tekniskt, men om du inte kommer märka skillnaden, vad spelar det då får roll?  Om kina agget håller 1500mil i Audi S2:an med 2.4bar laddtryck och Garretaggregatet hade hållt 8000mil men motorn rasar efter 1300mil... då är ju garretaggregatet överspecat!


hoppas ni är med på mitt tänk :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DalleRacing
28 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Eftersom det finns 2st i denna tråd som har kört med Kina agg är fullt nöjda utan några problem, finns det någon testad info kina vs äkta i typ bilsport! För det har ju inte framståt att det finns några problem med Kina turbosen mer än att det diskuteras material som ingen tycker jag igentligen kan säga att det är sant, alltså att materialet i Kina snurrorna är skit?

Dom som har haft problem får gärna skriva med! Och vad det var som brast!

Tänkte även på turbobanditen.se deras agg är ju Kina och kör med bilar på 700hk minst i alla sina bilar? Jag tror ju dom andvänder sina produkter än att köpa äkta vara till sina egna byggen.

Senast redigerat av 940RDALLE (28 januari 2011)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
THE_SAAB_DUDE
28 januari 2011 · 162 Inlägg

torpis skrev:
Vad är kvalitet?  Ni säger att kvaliteten hos kina-agg är sämre, jag vill påstå tvärt om!!  Kvalitet handlar om att uppfylla kundens förväntningar och gärna överträffa dem.

Köper du en turbonetics för 15000kr så förväntat man sig perfektion
Köper du ett kinaagg för 2500kr så förväntar man sig att det inte skall hålla speciellt länge.

Vilket aggregat håller då egentligen högst kvalitet?   inte självklart, men ett sämmre aggregat kan absolut hålla högre kvalitet än det dyrare. Det handlar ju om att uppfylla förväntningarna INTE pumpa flest mil på racerbanan!

_____________________________________________________________


Okej, nästa grej. Låt säga att du kan köpa en kopia i kina, den är en exakt kopia, alla mått du kan mäta upp är ritade samma. Enkelt...

men det är ju så mycket mer som inte går att kopiera, exempelvis materialspec, Garrets tolleransfilosofi, testförfarande etc.

Två till synes likadana aggeegat fungerar lika bra, men aggregatet med turbin i incornel kommer hålla längre än den med turbin i trä. likväl kommer den med turbin i incornel hålla längre än den med stålturbin, men vilken håller längst när vi pratar incornel i två olika varianter av incornel?  Vet kinatillverkaren Garrets specifikation på turbinmaterial eller kan de bara gissa?

klurigt är det iaf och jag förstår absolut bägge sidor. Både de som hissar och de som dissar. Aggregaten är med största sannolikhet sämmre rent mekaniskt och tekniskt, men om du inte kommer märka skillnaden, vad spelar det då får roll?  Om kina agget håller 1500mil i Audi S2:an med 2.4bar laddtryck och Garretaggregatet hade hållt 8000mil men motorn rasar efter 1300mil... då är ju garretaggregatet överspecat!


hoppas ni är med på mitt tänk :-)

Bara för att motorn rasar så vill man ju inte att turbon skall rasa wink

Vid Dragracing så tror jag det har större betydelse om du har en Riktigt kulagrad Gerret snurra  mot en "kina kopia" Med tanke på spolup tider och viktiga smådetaljer som profs vet bättre en jag smile

Men jag fick rådet av riktigt engagerade trimparners att köpa dubbelkulagrat gerret om det skall köras med presition,  Men skall man bara ut å svina med massa pulver å showa så tror jag kina ic e rätt medicin haha.

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
torpis Forummoderator
28 januari 2011 · 10 572 Inlägg

940RDALLE skrev:
Eftersom det finns 2st i denna tråd som har kört med Kina agg är fullt nöjda utan några problem, finns det någon testad info kina vs äkta i typ bilsport! För det har ju inte framståt att det finns några problem med Kina turbosen mer än att det diskuteras material som ingen tycker jag igentligen kan säga att det är sant, alltså att materialet i Kina snurrorna är skit?

Dom som har haft problem får gärna skriva med! Och vad det var som brast!

Tänkte även på turbobanditen.se deras agg är ju Kina och kör med bilar på 700hk minst i alla sina bilar? Jag tror ju dom andvänder sina produkter än att köpa äkta vara till sina egna byggen.

Där tappade jag dig, hänger inte med på vad du menar.  Tror inte du förstod innebörden i mitt inlägg heller för den delen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
28 januari 2011 · 10 572 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:
Vid Dragracing så tror jag det har större betydelse om du har en Riktigt kulagrad Gerret snurra  mot en "kina kopia" Med tanke på spolup tider och viktiga smådetaljer som profs vet bättre en jag smile

tja, de som tävlar köper förmodligen de prylar som har ballaste kravspecifikationen. Inte så mycket för spooltiden (LC/ALS som håller önskat ladd även utan last) som för att det skall leverera varje gång.

om du har 700hk med Garrett och 800hk med kina så kommer kinamotorn vinna rejset. Men om kinaaggregatet skär under kvalet så är han ute trots 100hk mer.

Givetvis gäller tvärt om att om Garrett skär så åker han ut, men det gäller att minimera risken för haveri i de fallen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jonTe
28 januari 2011 · 5 710 Inlägg

axelj skrev:
Vad som kostar stora pengar är material, komponenter och precision (kvalitet m.a.o.) Ta olika stål- och gjutjärnslegeringar som exempel. Det skiljer enormt mycket mellan olika typer av stål, både vad det gäller imperfektioner, hållfasthet, korrosionsbeständighet och sprödhet, och priset varierar enormt!
Snäva toleranser kostar också mycket pengar, det gäller rakhet på axlar, ytfinheter, balansering och dimensioner (med mera). Detta är speciellt kännbart vad gäller lager, bra lager är inte billiga!

Utveckling av precisionsprylar är inte heller gratis...

Instämmer.
Dessutom får man inte glömma bort monteringen.
Man kan ha jättebra material på komponenterna men sätter du ihop de tokigt blir resultatet ändå fel.
Muttern på turbinaxeln har relativt lågt moment och tajt tolerans, fel verktyg och grejjerna lossar eller går av. Samma sak med renheten, en turbo är en precisions komponent och väldigt känslig för smuts.
Smutsiga komponenter eller rena komponenter monterad i en smutsig monteringsmiljö kan göra att man får direkt haveri i värsta fall eller kort livslängd i bästa fall.

Både verktyg som klarar tajta toleranser och som ofta är kopplade mot överornat datasystem som gör det "omöjligt" att glömma och rena komponenter samt en ren montering kostar pengar.
Kinas industri har ofta inte mycket av den varan....


Meeen, kvalité är svårt som Torpis försökte beskriva.
Lägg därtill oxo den personliga inställningen till vad kvalité är, "garage-bengt" kanske tycker att aggregatet känns kvalité, luktar kvalité, och presterar kvalité medans "injengörs-pelle" inte alls håller med.

MVH Jonas
..............
turboforssen Telge Drifting Team
28 januari 2011 · 5 398 Inlägg

då är fråga hur länge ska en turbo hålla för att va värt priset ???
om en holset  håller 3000mil och kostar 10000:-
och en kina agg håller 1000mil och kostar 3000:-
vilket aggregat är mest  prisvärt ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
DalleRacing
28 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning  på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!

Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
28 januari 2011 · 764 Inlägg

940RDALLE skrev:
Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning  på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!

Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?

Det räcker med lite logiskt tänkande. Du får vad du betalar för. Att det skiljer mycket i pengar och prestanda vad gäller material, toleranser osv. råkar jag veta eftersom jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik. Tillverkningsutrustning med hög precision kostar lika mycket oavsett vart i världen du befinner dig!
Visst kan de jobba med samma material i Kina som i Japan, förutsatt att de köper samma material. Men det kommer direkt återspeglas i priset!

Det känns som att du tar åt dig lite personligen, det tycker jag inte att du ska göra.

Streeetkadett Volvotrimmare
28 januari 2011 · 323 Inlägg

Ja har kört med mitt kina t3/t4 agg i ett år snart, ja tycker den funkar förjävla fint om man får säga så, ja köpte den ny å är nöjd! men jag skulle själv lita mer på en holset än min kina kopia men ibland är de pengarna som har de avgörande talet smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
28 januari 2011 · 5 398 Inlägg

axelj skrev:

940RDALLE skrev:
Men alltså det är en grej jag inte fattar? Alla pratar om Kinas tillverkning, hur det monteras, damm, kvaliteter på material! Hur kommer det sig att 80% i denna tråd känner till den faktan??? Har ni bott, jobbat där eller har ni sätt på tv? Jag har inte sett hur det går till i hela mitt liv i en kinesisk fabrik förutom " roliga piller" tilvärkning  på bilder och vad jag såg på just bilderna höll dom nog top klassad renlighet! Åk till en stor fabrik där det massproduseras saker då är inte tillvärknings hallarna särskilt renliga, men sedan monteras kanske aggen i en egen hall o får fina plastlock för turbin o avgashus!

Japan/Kina käns som att det är samma material dom jobbar med?

Det räcker med lite logiskt tänkande. Du får vad du betalar för. Att det skiljer mycket i pengar och prestanda vad gäller material, toleranser osv. råkar jag veta eftersom jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik. Tillverkningsutrustning med hög precision kostar lika mycket oavsett vart i världen du befinner dig!
Visst kan de jobba med samma material i Kina som i Japan, förutsatt att de köper samma material. Men det kommer direkt återspeglas i priset!

Det känns som att du tar åt dig lite personligen, det tycker jag inte att du ska göra.

är det värt att lägga pengarna på en turbo som har riktigt bra material ( men dyrt) som kanske gör att teoretiskt sätt får turbon att hålla 5000mil men bara håller 3000.
än en turbo som har lite sämre material ( billigare) som  teoretiskt sätt håller 1000 mil och som i verkligheten håller 1000 mil men inte mer.

det är ju inte kostnadseffektivt.
kunden får då betala mer pengar för nått som han inte får nytta av

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
xburnerx
28 januari 2011 · 12 Inlägg

vfr har inte alla kina turbo då

BMW 2002 (1975)
turboforssen Telge Drifting Team
28 januari 2011 · 5 398 Inlägg

xburnerx skrev:
vfr har inte alla kina turbo då

folk är märkesbögar wink

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
torpis Forummoderator
28 januari 2011 · 10 572 Inlägg

940RDALLE skrev:
Har ni bott, jobbat där

kort sagt ja :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
28 januari 2011 · 10 572 Inlägg

turboforssen skrev:

xburnerx skrev:
vfr har inte alla kina turbo då

folk är märkesbögar wink

Mycket så är det säkert, i synnerhet när det skall stå HKS på Garrettaggregaten ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang