2911
Sök

Ta bort hemtelefon

337 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Hej....

Har en liten fundering på att kasta ut hemtelefon. Blev änna gott trött på alla fasta avgifter....

Tanken var att vi fyra i familjen skulle skaffa mobiltelefon var av en hade det gamla fasta nummert. Och att ringa billigare inom familjen.....??

Tror typ 3 hade ett sådant erbjudande någon som har eller prövat???

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 januari 2011
Go for it !
Hemtelefoni måste vara utdöende.
Billigare att ringa med mobilen och du kan som du säger ha fastnummret kvar så det ringer på en eller flera mobiler.

Autotech

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
29 januari 2011
Vad har ni för Internet hemma? Om ni har ADSL måste ni ha fast telefon om jag inte minns fel.

2 038 Inlägg
29 januari 2011
Jag har ADSL och har inte hemtelefon, så det ska inte vara något problem

337 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Jag har ADSL idag, men tänkte byta till Comhem var första tanken och köra IP telefoni och bredbandet där samtidigt. Men dom hade bara erbjudande med 1Mbit...

Och det räcker inte så långt.

Är det någon som har det så som jimbon länkade till??
Är du/ni nöjda??
Är det billigare??

Mvh Micke

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
Den viktiga frågan är att litar du verkligen på det, litar du verkligen på att din mobiltelefon i alla lägen kommer vara kapabel att tex. kontakta 112 när ett av dina barn ligger svårt skadad? Alla vet väl hur mobilnätet är runt tolvslaget vid nyår, tänk om du behöver hjälp den timme det är fullständigt fyllt?

Sveriges mobila telefonnät är ett enda hafsverk med tveksam täckning och lång svarstid (Mest för mobilt internet visserligen) och visst funkar det som mobiltelefoni men jag hade aldrig litat på det för fast telefoni och det känns mycket osäkert att veta att den dagen man behöver hjälp och telefonen inte har någon täckning kan man inte ens gå till närmsta hus; För de sitter troligtvis med samma problem.

Och om det blir ett strömavbrott? Dagens batterislukande mobiltelefoner ger upp rätt snabbt men den fasta telefonin är ett separat system.

Tekniken för att skapa ett pålitligt nät finns där och har gjort så länge men operatörerna är uppenbarligen mer intresserade av att tjäna pengar och introducera nya, otestade tekniker (3G, 4G etc.) än att skapa ett bra nät. Och så länge det är så hade jag aldrig litat på dem, hur bra hemtelefoni i mobilen är i teorin. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 januari 2011
Rquired skrev:
Den viktiga frågan är att litar du verkligen på det, litar du verkligen på att din mobiltelefon i alla lägen kommer vara kapabel att tex. kontakta 112 när ett av dina barn ligger svårt skadad? Alla vet väl hur mobilnätet är runt tolvslaget vid nyår, tänk om du behöver hjälp den timme det är fullständigt fyllt?
Aldrig hört talas om internet?
Man kan "ringa" där också.

Sveriges mobila telefonnät är ett enda hafsverk med tveksam täckning och lång svarstid (Mest för mobilt internet visserligen) och visst funkar det som mobiltelefoni men jag hade aldrig litat på det för fast telefoni och det känns mycket osäkert att veta att den dagen man behöver hjälp och telefonen inte har någon täckning kan man inte ens gå till närmsta hus; För de sitter troligtvis med samma problem.

Och om det blir ett strömavbrott? Dagens batterislukande mobiltelefoner ger upp rätt snabbt men den fasta telefonin är ett separat system.
Den bärbara telefonen funkar inte utan ström heller.
Dom flesta har väl en sådan?

Tekniken för att skapa ett pålitligt nät finns där och har gjort så länge men operatörerna är uppenbarligen mer intresserade av att tjäna pengar och introducera nya, otestade tekniker (3G, 4G etc.) än att skapa ett bra nät. Och så länge det är så hade jag aldrig litat på dem, hur bra hemtelefoni i mobilen är i teorin. smile
Senast redigerat av Wanegardh (29 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
Wanegardh skrev:
Rquired skrev:

Så han skall sätta upp IP-telefoni med, varför inte enbart använda sig av det och undviker telefonbolagen i så fall? Eller han skall skriva ett inlägg här på Garaget så vi ringer åt honom? Klart många har bärbara telefoner men vad jag vet brukar det flesta ha någon fast med.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 januari 2011
Rquired skrev:
Wanegardh skrev:
Rquired skrev:

Så han skall sätta upp IP-telefoni med, varför inte enbart använda sig av det och undviker telefonbolagen i så fall? Eller han skall skriva ett inlägg här på Garaget så vi ringer åt honom? Klart många har bärbara telefoner men vad jag vet brukar det flesta ha någon fast med.

Tycker du e väl trångsynt...
Det är väl nästan aldrig man är utan nät, och när det vanliga 3G och 2G nätet försvinner hos tex Comviq så går telefonen in på Telias nät för att endast kunna ringa nödsamtal dvs 112.
Att det är ett enda hafsverk vetifan och standbytiden på moderna telefoner (kanske inte Iphone) är ju i över en vecka och taltiden är ju 7-10 timmar så det är inte så jävla illa.

Vi har tre mobil växel på jobbet med ett fastnummer man ringer in till och det fungerar kanon.

Autotech

337 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Jo jag kan hålla med om mobiltäckningen kan vara lite si och sådär beroende på var man befinner sig. Bor nästa i centrum så det är bra täckning. Hade jag bott på landet hade jag varit lite tveksam men men....

Vet att farsan har comhem med ip telefoni om uppkopplingen strular så fungerar varken internet eller telefon tyvärr.

Det finns säker många argument om för och nackdelar med allt kring detta.

Min tanke var bara att få komma ned med dom fasta kostnaderna som nu jag har blivit väldigt trött på.

T.ex.
Bredband ca 225:- /mån
Fast telefoni ca 300:- mån sedan tillkommer ju det man ringer för
Mobiltelefonerna ca 500:- mån räknar inte med ungarnas i detta tillfälle då dom har kontantkort

Det är just kostnaderna jag vill åt för i 99,99% fungerar ju mobilen alltid här med full täckning. Så om det skulle bli billigare i verkligheten och inte bara så bra som det låter när man läser reklamen etc.

Det är dessa 2 som jag funderar på...
1. Att köra med ip telefoni och internet från Comhem eftersom jag bor i ett Comhem hus.
2. Att köra med familje abonnemang från typ 3 med 4 mobiler var av en som alltid skall vara hemma...

Vilket ha ni kört på????
Visst det blir ju fasta kostnader på detta men men förhoppningsvis lite mindre....

Mvh Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (29 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Wanegardh skrev:

Tycker du e väl trångsynt...
Det är väl nästan aldrig man är utan nät, och när det vanliga 3G och 2G nätet försvinner hos tex Comviq så går telefonen in på Telias nät för att endast kunna ringa nödsamtal dvs 112.
Att det är ett enda hafsverk vetifan och standbytiden på moderna telefoner (kanske inte Iphone) är ju i över en vecka och taltiden är ju 7-10 timmar så det är inte så jävla illa.

Vi har tre mobil växel på jobbet med ett fastnummer man ringer in till och det fungerar kanon.

I Göteborg är inte så fallet men mindre städer som tex. Halmstad har ett betydligt sämre nät och kommer du utanför stan är det ofta dåligt tycker jag, då syftar jag inte på mobilt internet utan själva nätet.

Jag tror det är Telia mobil växel vi har på jobbet, med samma upplägg som er, och själva funktionen fungerar bra det gör den. Men då är det en firma med lokal mitt i stan, hur hade det fungerat utanför? Jag bor i stan och definitivt inte på landet, och har ingen i princip ingen täckning hemma oavsett Telia, Telenor etc.

Visst har telefonerna olika batteritider som du säger, men av samma anledning som man författade "Murphys law" så skall du självklart se att det är dags att ladda luren strömmen går. wink

Men det är "Mickeymouse" som skall välja, upplever han täckningen tillräcklig så gör han precis som han vill och om inget annat kommer sannolikt grannar och dylikt att ha fast telefon ett bra tag framöver!

1 723 Inlägg
29 januari 2011
Vill du ha kvar hemtelefonen utan fasta avgifter så gör som jag (och många andra): skaffa telefoni hos din internetleverantör. Jag har Bredbandsbolaget och får telefoni på köpet, dvs inga fasta avgifter utan bara det jag ringer för. Vet dock inte varför jag har den. Det är ingen som ringer till mig på min fasta telefon och jag använder den inte.

8 907 Inlägg
29 januari 2011
Vi har endast mobiltelefoner i familjen sedan drygt 7 år tillbaka och det fungerar perfekt, finns ingen anledning att ha ett fast abonnemang i dag.

Att man skulle råka ut för en olycka och behöva ringa 112 så är det heller inga problem så länge man har ström i telefonen.
Sannolikheten att alla mobila nätverk ligger nere när du behöver ringa 112 är nog lika stor som 7 rätt på Lotto dvs obefintlig.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

337 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Jag håller med dig Hamilton, lika väl som att jag köpte den där trisslotten förut..
Men Hamilton blev det billigare för dig än att ha en fast tele...? Tänkte på om du ringer mycket fasta telefoner etc...

Kollade på Tele2:s hemsida eftersom jag har tele2 både bredband och hemtelefoni......

http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-bredbandet.html

Här står det att jag måste hade ett bredband som inte är beroende av det fasta telenätet om man skall köra iptelefoni....

Om jag skall ha bredbandsbolaget som måste det väl bli denna som falloutboy menade
http://www.bredbandsbolaget.se/telefoni … index.html

Mvh Micke

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
Jo nödsamtalet var ett exempel och chansen är liten, men det kan vara nog irriterande att inte kunna ringa sina bekanta. Många kör hela sitt liv utan en olycka men betalar ändå försäkring och använder bälte, men det är inte mig ni skall övertyga. smile

1 723 Inlägg
29 januari 2011
Mickeymouse skrev:
Om jag skall ha bredbandsbolaget som måste det väl bli denna som falloutboy menade

Mvh Micke

Hmm, jag får det helt gratis. Om de inte ändrat nåt i mitt avtal, det var ett tag sen jag kollade min räkning. Betalar bara. smile

337 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Rquired Jo jag håller med dig "Murphys Law" men den brukar ju oftast inträffa mellan 1400-1600 Fredagar...alltid är det något som skall strula just då :-)

Man är ju väldigt beroende av att allt skall fungera....

falloutboy

Om du har tid och lust eller rättare sagt om du vill har du lust att kolla??

Mvh Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (29 januari 2011)

8 907 Inlägg
29 januari 2011
Mickeymouse skrev:
Jag håller med dig Hamilton, lika väl som att jag köpte den där trisslotten förut..
Men Hamilton blev det billigare för dig än att ha en fast tele...? Tänkte på om du ringer mycket fasta telefoner etc...

Kollade på Tele2:s hemsida eftersom jag har tele2 både bredband och hemtelefoni......

http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-bredbandet.html

Här står det att jag måste hade ett bredband som inte är beroende av det fasta telenätet om man skall köra iptelefoni....

Mvh Micke

Ja det blev billigare att bara ha mobiltelefon med kontantkort vs fast abonnemang man ringer nog 90% av samtalen till en annan mobil + att man slipper alla försäljare som ringer och tjatar.
Det roliga i det hela är att det var just en försäljare från Telia som tillslut fick oss att ge upp fast tele, efter 10 samtal under lika många dagar så sa vi upp skiten.

Mitt bredband har jag från en annan leverantör då mobilleverantören som för just mig är billigast inte har den bandbredd jag vill ha.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

4 637 Inlägg
29 januari 2011
Va? Finns det de som har hemtelefon fortfarande...

Sök