om man har en låd volym på 86L VB, Vilken längd ska man ha på bas porten? om fb ska vara 38Hz och portens volym är på 21 L innermått. kan man ha en stor kort port eller är det längden som spelar störst roll med djup bas??
aha... var jag och en kompis som höll på o snacka o han funderar på hur han ska bygga sin baslåda så den blir så bra som möjligt. Han har köpt 2st Hcca 154 lr 15.4 och han tänkte bygga en låda som fanns med i boken och så tänkte han om det räckte att bas porten hade samma antal Liter men kunde vara olika stor öppning beroende på vad som passade bäst i lådan:P
Men den lådan/orna han ska göra kommer hamna på ca 86L inklusive basen och bas porten.
Jaha, du menar så. Som jag skrev så kan man alltså inte utgå ifrån portens volym, i hans fall måste han hålla sig till samma portarea och portlängd för att behålla samma avstämning. Det går att ändra förhållandet mellan bredd och höjd, så att porten kan anpassas till lådans mått, men portarean måste fortfarande vara samma.
En allmän rekommendation som jag har sett är att förhållandet mellan portens innerhöjd/bredd inte bör överstiga 1:8, dessutom är det inte bra att ha smalare än ca 3 cm i portinnerbredden. Om resultatet blir "skit" när man inte håller sig inom dessa rekommendationer, det kan jag inte svara på eftersom jag inte har gjort egna jämförelser.