Max effekt växellåda 850 t5

Tennysson
31 januari 2011 · 5 Inlägg

Tjena!

Jag har en volvo 850 t5a som är steg 2 chippad ( 1.0 bar . 290 hk / 430 nm )

Jag undrar hur mycket effekt man kan plocka ut ur en orginal växellåda på en 850 t5a innan man måste byta ut den eller förstärka den?

Tack på förhand.

Senast redigerat av Tennysson (31 januari 2011)

Bensinskallen P o r s c h e
31 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Går att åka fullt steg 3 utan större problem i alla fall ( vilket ligger på max 290hk ärliga ). Tro inte på siffrorna på alla chip-sidor.

Hänger en del på växlingarna, annars så brukar det spinna när det blir för mycket kräm. De gäller att man är snäll med 2:an, den har en tendens att ge sig först när man kör tokväxlingar 1 till 2 wink. Kopplingen tenderar ju att säga ifrån före också.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Tennysson
31 januari 2011 · 5 Inlägg

Okej. Kopplingen är dock förstärkt och så kör jag med orginal snurra osv.. Tror du det är någon bra idé att mappa om den så jag får ut mer effekt eller är det smartare att byta ut lådan?

Blyfot_Racing
31 januari 2011 · 904 Inlägg

beroende på hur du kör med lådan men 800hk pallar lådan

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
31 januari 2011 · 904 Inlägg

m56h är den bästa lådan dock ej m56h som sitter på s 40

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
KHRacing
31 januari 2011 ·

Pallar 1000 +... Wok-Björn kör ju 850-lådor

Stettler
1 februari 2011 · 85 Inlägg

Du behöver inte oroa dig Vet ingen som skjutit en m56H med bara effekt.

Och mappa bilen!? Finns ingen större anledning förens du börjar byta ut delar (spridare, insug, agg och sådant).

Tennysson
1 februari 2011 · 5 Inlägg

Okej, då kan jag sluta oroa mig antar jag hehe. Tack för alla svar! smile

Tennysson
2 februari 2011 · 5 Inlägg

Låter ingen vidare det.
Kör inte så våldsamt, laddar mest på raksträckor...

st-i
2 februari 2011 · 90 Inlägg

Har för mig att vanliga t5er bara har m56 lådan, vilket tål runt 300.. m56h lådan däremot ska tåla runt 500hk.. Men om du byter till den förstärka lådan (m56h) och r koppling med mer så har du inga problem med steg 3 chippat, min är steg 3 med den lådan och koppling med mer.. och det fungerar fint!

Tennysson
2 februari 2011 · 5 Inlägg

Okej. Får se hur jag gör. Måste nog jobba ett tag till innan det blir några förstärkningar på bilen. Det låter dyrt tongue

st-i
2 februari 2011 · 90 Inlägg

Jag har en t5r.. Du kan ju kika lite

Marlboroman
2 februari 2011 · 8 233 Inlägg

st-i skrev:
Har för mig att vanliga t5er bara har m56 lådan, vilket tål runt 300.. m56h lådan däremot ska tåla runt 500hk.. Men om du byter till den förstärka lådan (m56h) och r koppling med mer så har du inga problem med steg 3 chippat, min är steg 3 med den lådan och koppling med mer.. och det fungerar fint!

Turbo/T5 har alltid M56H. Den vanliga med vilken jag antar att du menar M56L satt i bilarna med sugmotor. Och den håller rätt bra den med men har andra utväxlingar 1:an, 2:an och backen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
st-i
2 februari 2011 · 90 Inlägg

Okej. Fick för mig att en t5a hade annan låda, finns det ingen låda volvo har som heter m56?

Marlboroman
2 februari 2011 · 8 233 Inlägg

st-i skrev:
Okej. Fick för mig att en t5a hade annan låda, finns det ingen låda volvo har som heter m56?

Inte som heter enbart M56. Alla lådor i den familjen heter M56 med minst en bokstav efter. Finns 2 huvudvarianter på M56: H och L. Bokstaven talar om utväxlingarna. Sen finns det en rad varianter beroende på vilken motor och bil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
st-i
3 februari 2011 · 90 Inlägg

Bokstaven H och L bakom förstår jag.. Men m56h och r koppling med mer tål mycket stryk iaf!

torpis Forummoderator
3 februari 2011 · 10 572 Inlägg

st-i skrev:
Bokstaven H och L bakom förstår jag.. Men m56h och r koppling med mer tål mycket stryk iaf!

Det blir ju inte så mycket "stryk" förflyttat genom den kopplingen så då håller lådan. :-)

De flesta som rasar växellådor gör det när de värmer däcket(!) framför fjortisarna på något rejs. Ett hjul spinner, diffens små kugghjul snurrar så fort att de skär och vips har man 2liter olja på marken och får knuffa bilen.   Räcker med 200hk för att göra så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
st-i
3 februari 2011 · 90 Inlägg

Stämmer, men jag mena bara att har man den lådan och koppling så behöver man inte oroa sig, beroendes på hur man kör.. Svinar man så får man dock ta eventuella konsekvenser som oljeläckage eller annat.

FLindgren
3 februari 2011 · 5 089 Inlägg

Nu måste jag blanda mig i big_smile Jag har svinat jävel på min bil och stått å burnat längre än vad björnar ligger i ide. kamikazie växlingar och streetrace flera timmar om.. Jag har aldrig rasat en enda låda på det sättet. inget  oväsen eller svårt å få i växlarna. bara tuta å köra.
Dock tror jag mer att högt moment dödar dom snabbare(600nm +). men kommer man upp i dom höga momenten får man väll räkna med sånt också. Sköter man bara lådan med oljebyten är det bara att gasa på. Mina egna erfarenheter iaf.
sen om någon bil har 1000 hk är knappast ett tecken på att lådan håller. speciellt om man aldrig använder bilen riktigt:rolleyes:

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
st-i
3 februari 2011 · 90 Inlägg

Om du tittar på min 850.. så har jag bytt lådan då den har körts hårt, burnat osv.. synkring på 3an gav sig, trögt att växla.. men det är väl olika på hur man kör antar jag.. och hur långt dem har gått, och som du sa, oljebyten osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang