Max effekt växellåda 850 t5

TurbOla Reservdansk
3 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Leif här på forumet körde ju med 1140hk i sin 850, det enda han hade gjort med drivlinan var diffbroms och bättre koppling.
Resten original.
Drivaxlar, knutar, o.s.v.

Så oavsett om det är en M56H eller M56L så klarar lådan effekten.
Däremot skiljer det på tidiga och senare växellådor, de blev förbättrade efterhand, och du kan använda växellådor fram till -01, sen fick dom grövre ingående axel (fler splines).

Senast redigerat av TurbOla (3 februari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
st-i
3 februari 2011 · 90 Inlägg

Drivknutar på 850 brukar ju oftast slitas ganska lätt tyvärr, vet fler som har haft problem med det, får man inte problem med det så är det ju bara gött. Är det inte sant att en m56h ska tåla i runda svängar 500hk? Det är det jag har hört iaf!

TurbOla Reservdansk
3 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Läste du inte vad jag skrev nyss? wink

http://www.garaget.org/video/sk9qz87f39v1

Vaktkonstapeln kör med en S70 växellåda i sin 850 T-5R, utan diffbroms, från en 2,0liters S70, och han har drygt 500hk i motorn, han har spunnit sig runt hela Mantorp, och den växellådan klagar inte.

Senast redigerat av TurbOla (3 februari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Stettler
3 februari 2011 · 85 Inlägg

st-i skrev:
Hahaha.. Den s70n har jag allt sett, kan väl vara kul men hellre lite mindre och kunna åka runt i fanskapet smile
Då har jag hört rätt!

S70!? Det är en 850!!!!

Bensinskallen P o r s c h e
3 februari 2011 · 1 700 Inlägg

TurbOla skrev:
Läste du inte vad jag skrev nyss? wink

http://www.garaget.org/video/sk9qz87f39v1

Vaktkonstapeln kör med en S70 växellåda i sin 850 T-5R, utan diffbroms, från en 2,0liters S70, och han har drygt 500hk i motorn, han har spunnit sig runt hela Mantorp, och den växellådan klagar inte.

Sen beror det ju på hur mycket effekt man får ner i backen. En framhjulsdriven bil med mycket mos har ju en viss tendens att spinna innan något påfrestas direkt

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TurbOla Reservdansk
3 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Sen beror det ju på hur mycket effekt man får ner i backen. En framhjulsdriven bil med mycket mos har ju en viss tendens att spinna innan något påfrestas direkt

Jovisst är det så, men om ena hjulet börjar spinna och "tugga" så slår det snabbt sönder diffen ju.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bensinskallen P o r s c h e
3 februari 2011 · 1 700 Inlägg

Jojo absolut, jag tänkte mest på 1000hk voflon. Hade det varit en bakhjulsdriven bil med riktiga däck hade ju inte m56:an i hållbarhet hållit så värst länge.

Aja mindre belastning rent generellt på framhjulsdrivet

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
FastFreddie
6 februari 2011 · 11 Inlägg

Kan inte så mkt om detaljerna om lådorna, men jag och tidigare ägaren på min bil (en 850) har haft problem med lådorna. Den senaste jag körde med höll c:a 50 mil trots att jag inte kört race eller bana och detta var med sommardäck i november på gata. Det är lagrena som gett upp tydligen pga vridmomentet. Jag kör med plate-diff och motorn ger 740 hk & 850 Nm. Jag tar gärna emot tips om hur jag ska hitta ngn låda som kan hålla för lite hårdare tag i sommar :-)

Man lever bara en gång
TurbOla Reservdansk
6 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Vilken årsmodell på växellådan?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
FastFreddie
6 februari 2011 · 11 Inlägg

Vilken årsmodell på växellådan?

Vet jag tyvärr inte, den satt i när jag köpte bilen, men kan ta reda på det.
Tydligen så har alltid det problemet funnits sedan denna motor sattes i. Problemet är när man letar fäste på höga växlar som vridet dödar lagrena i lådan så det först börjar vina och/lr 4:an och 5:an slutar fungera.

Men jag tar gärna tips och råd om det finns ngn skön lösning.

Man lever bara en gång
Marlboroman
6 februari 2011 · 8 233 Inlägg

FastFreddie skrev:
Tydligen så har alltid det problemet funnits sedan denna motor sattes i. Problemet är när man letar fäste på höga växlar som vridet dödar lagrena i lådan så det först börjar vina och/lr 4:an och 5:an slutar fungera.

Men jag tar gärna tips och råd om det finns ngn skön lösning.

En lösning kan vara bättre däck och lättare fälgar. Leta fäste och boggar dödar lådor oavsett hur mycket eller lite effekt/vrid man har. Sen gäller det ju förstås också att man har vettig olja i lådan. Och att ifall man råkar ut för ett lådras ser till att leta på en frisk låda och inte bara köper billigaste man kan hitta på blocket med uppglappad stock.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FastFreddie
6 februari 2011 · 11 Inlägg

Marlboroman skrev:

FastFreddie skrev:
Tydligen så har alltid det problemet funnits sedan denna motor sattes i. Problemet är när man letar fäste på höga växlar som vridet dödar lagrena i lådan så det först börjar vina och/lr 4:an och 5:an slutar fungera.

Men jag tar gärna tips och råd om det finns ngn skön lösning.

En lösning kan vara bättre däck och lättare fälgar. Leta fäste och boggar dödar lådor oavsett hur mycket eller lite effekt/vrid man har. Sen gäller det ju förstås också att man har vettig olja i lådan. Och att ifall man råkar ut för ett lådras ser till att leta på en frisk låda och inte bara köper billigaste man kan hitta på blocket med uppglappad stock.

Alla lådorna som satts i har varit genomgångna och nya "race"-lager har satts i samtidigt som diffen monterats. Självklart används riktiga och nya oljor. Ang däcken så får jag inte plats med så mkt bredare däck än 225/35 R19 ( på gata) och 10,5" M/T på strippen och dessa är självklart nya och av bra kvalite. Fästet kommer nog inte förbättras om man inte drar ner på effekten och det är ju inte så kul.
Det jag letar efter är om ngn vet av ngn som har en stryktålig lösning till vettiga pengar eller om det finns ngt som är bättre än annat. Jag har fått förslag från en firma som bygger lådor och dom vill ha 350 000:- för att ta fram ngt som inte kan "garantera" att det håller men dom försöker gärna och det känns som FÖR mkt pengar.

Tack för tipsen!

Man lever bara en gång
TurbOla Reservdansk
6 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Märkligt att det inte håller just för dig?

Vaktkonstapeln kör med en omodifierad S70 2,0 växellåda och har spunnit sig runt Mantorp, kört på stripp, m.m.

LeifH behöll inte sin 850 så länge, men han hade ju 1140hk i den och det höll. Enda modifieringen var diffbroms.

En kille i NordicR kör med 580hk i sin 855 T-5R och har också en quaife-diff, det håller också.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
6 februari 2011 · 8 233 Inlägg

FastFreddie skrev:
nya "race"-lager har satts i samtidigt som diffen monterats. Självklart används riktiga och nya oljor. Ang däcken så får jag inte plats med så mkt bredare däck än 225/35 R19 ( på gata) och 10,5" M/T på strippen och dessa är självklart nya och av bra kvalite. Fästet kommer nog inte förbättras om man inte drar ner på effekten och det är ju inte så kul.

Problemet med 19" är inte bredden. Det är profilen. Får låg profil innebär stum sida på däcken och det gör det svårt att få fäste. Fullt möjligt att få bättre fäste genom att gå ner till 18" eller ännu hellre 17" (fast helst ännu mindre) fast man använder samma bredd och modell på däck. Och sen är det ju det där med vikten på fälgarna. All ofjädrad vikt är av ondo. Och jag har haft tunga 19" med 35-profil på förr och bytt till lätta 18" med 40-profil och jag märker klar skillnad på fäste, trots att jag knappt har nån effekt i min.

EDIT: Tänkte på det, du råkar inte köra med ofjädrad lamell?

Senast redigerat av Marlboroman (6 februari 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
6 februari 2011 · 10 572 Inlägg

sviktståldrivaxlar var lösningen för Johannes 900hk starka S40

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
zhitch
9 februari 2011 · 54 Inlägg

en fråga som ja tyckte passade in. Vad ska man ha för olja i lådan då? Har precis satt i en quaife diff och funderar lite på vilken olja som ska i.

Ja har precis satt i hop ett nytt kopplings kitt som består av sachs 707, ofjädrad t5 lamell och ett enkelskivigt svänghjul. Så vad tänkte du på med ofjädrat centrum? big_smile

Marlboroman
9 februari 2011 · 8 233 Inlägg

zhitch skrev:
en fråga som ja tyckte passade in. Vad ska man ha för olja i lådan då? Har precis satt i en quaife diff och funderar lite på vilken olja som ska i.

Ja har precis satt i hop ett nytt kopplings kitt som består av sachs 707, ofjädrad t5 lamell och ett enkelskivigt svänghjul. Så vad tänkte du på med ofjädrat centrum? big_smile

Ofjädrat centrum dödar lådorna eftersom det inte finns nåt som fjädrar. I mina lådor kör jag Redline MTL

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
10 februari 2011 · 6 271 Inlägg

Ofjädrade lameller är till för nyare bilar med dubbelmassesvänghjul.

Ofjädrad lamell plus enkelmassesvänghjul gör att det slår sönder växellådan helt enkelt.
Har sett exempel på hur det kan se ut, och då var det tur att det bara slog sönder tryckplattan och lamellen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
zhitch
10 februari 2011 · 54 Inlägg

det kan ja tänka mig men har sett många som kört så också? :S och det har klaratsig länge...

Bytte ut mitt dubbelmasse svänghjul sparade lamellen till det nya pga att fjäder centrumet inte platsade i 707an!

jip
10 februari 2011 · 272 Inlägg

https://picasaweb.google.com/bestofbloc … 8365610098

Så blev min ofjädrade lamell mot enkelmassesvänghjul. Lådan med Quaife började dessutom föra rätt mkt oväsen efter 100 mil knappt.. smile

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang