Max effekt växellåda 850 t5

JimmyAndersson
1 april 2013 · 1 679 Inlägg

Jag lyckades få hål i convertern på orginaleffekt smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2013 · 13 744 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Jag lyckades få hål i convertern på orginaleffekt smile

den lådan var nog redan kass från början smile


min aut gav sig efter 1.5års lekande med konstant enhjulande
med autotech steg3
då var det bara lagrena i diffen som gick och la sig.
växlade perfekt fram tills lagret stack sen blev den helt mongo
men så blir det när man åker runt och leker hade man bara gasat hade den rullat än idag.

fast tar man en låda som gått 40K och tror den håller för brutalkörning så blir det titthål och annat smile


men hållbarheterna på manuella lådorna är goda när det handlar om typen som m56 är
samma sak med m90. även om alla kör ras så har ingen visat mig en bild på en låda som gått sönder pga effekten. smile

inte allt försällan så sitter det stum lamell och svänghjul och ingen förstår varför skiten rasar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JimmyAndersson
2 april 2013 · 1 679 Inlägg

Growe skrev:

JimmyAndersson skrev:
Jag lyckades få hål i convertern på orginaleffekt smile

den lådan var nog redan kass från början smile


min aut gav sig efter 1.5års lekande med konstant enhjulande
med autotech steg3
då var det bara lagrena i diffen som gick och la sig.
växlade perfekt fram tills lagret stack sen blev den helt mongo
men så blir det när man åker runt och leker hade man bara gasat hade den rullat än idag.

fast tar man en låda som gått 40K och tror den håller för brutalkörning så blir det titthål och annat smile


men hållbarheterna på manuella lådorna är goda när det handlar om typen som m56 är
samma sak med m90. även om alla kör ras så har ingen visat mig en bild på en låda som gått sönder pga effekten. smile

inte allt försällan så sitter det stum lamell och svänghjul och ingen förstår varför skiten rasar smile

Som den oljan såg ut så hade den nog inte blivit bytt på 26.000 mil och den var nog inte så lugnt innan jag fick den, hann bara köra 3 veckor med den lådan smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
kalle_kalle
2 april 2013 · 2 914 Inlägg

Så med en automat så kan man kanske byta diffklump eller köra med antispinn inkopplad för det är inte spinna jag är ute efter, för att lådan ska hålla?? Givetvis har jag tänkt byta olja med jämna mellanrum :-) men en fråga, finns det några praktiska anslutningar som man kan koppla in en oljekylare då lådan kommer belastas mer än vad den är gjord för,

Senast redigerat av kalle_kalle (2 april 2013)

JimmyAndersson
2 april 2013 · 1 679 Inlägg

kalle_kalle skrev:
Så med en automat så kan man kanske byta diffklump eller köra med antispinn inkopplad för det är inte spinna jag är ute efter?? Och givetvis byta olja med jämna mellanrum :-) men en fråga, finns det några praktiska anslutningar som man kan koppla ion en oljekylare då lådan kommer belastas mer än vad den är gjord för,

Volvo hade färdiga satser förut, men dom verkar itne finnas kvar, annars har jag sett såna på Ipdusa.com
Annars så tror jag inte det är så svårt att montera dit en universal smile
För det är oftast värmen och dålig olja som dödat dom smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
kalle_kalle
2 april 2013 · 2 914 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
För det är oftast värmen och dålig olja som dödat dom smile

Okej perfekt, montera en oljekylare och hålla fräsch olja, en rekommenderad service intervall??

JimmyAndersson
2 april 2013 · 1 679 Inlägg

kalle_kalle skrev:

JimmyAndersson skrev:
För det är oftast värmen och dålig olja som dödat dom smile

Okej perfekt, montera en oljekylare och hålla fräsch olja, en rekommenderad service intervall??

har för mig att volvo sa att man aldrig behövde byta den tongue
Men oljan är inte så jättedyr så kanske 5000mil eller nåt hade jag bytt på smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
kalle_kalle
2 april 2013 · 2 914 Inlägg

Smörjfritt och sådant håller jag inte så högt, men ja 800:- för 20 liter är ju så man kan byta 20 ggr extra mot att köpa en utbytes :-) men bra, då vet jag vad jag ska göra iallafall :-)


EDIT: tack för hjälpen

Senast redigerat av kalle_kalle (2 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang