3023
Sök

Amatör när det gäller bilstereo

119 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Tänker installera 6´9 or i hatthyllan samt slänga i en baslåda. Har redan 2 högtalare i dörrsidorna som drivs av huvudenheten.
Orkar stereon driva högtalarna i hatthyllan med? Kan jag inte ha ett steg, och driva 6´9 orna samt baslådan? och bara låta stereon driva fronthögtalarna.

/LK

11 Inlägg
31 januari 2011
va är det för bas ohm va har du förlåda till basen helst steg till basen monoblock och 4kanol steg till fram och bak högtalen

3 187 Inlägg
31 januari 2011
yesman skrev:
Tänker installera 6´9 or i hatthyllan samt slänga i en baslåda. Har redan 2 högtalare i dörrsidorna som drivs av huvudenheten.
Orkar stereon driva högtalarna i hatthyllan med? Kan jag inte ha ett steg, och driva 6´9 orna samt baslådan? och bara låta stereon driva fronthögtalarna.

/LK

skippa 6x9 och lägg dom pengarna på ett steg till basen samt framsystem kommer låta SÅÅÅ mycket bättre!
du köper ett 4:a kanals steg och driver allting på detta. vad ska du ha för baslåda, samt vad har du tänkt att lägga på ett steg?
Senast redigerat av big-jepp (31 januari 2011)

119 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Vill ha en bra bilstereo med. Helst med schysst ljud kurva i displayen som anpassas efter musiken.

3 187 Inlägg
1 februari 2011
yesman skrev:
Vill ha en bra bilstereo med. Helst med schysst ljud kurva i displayen som anpassas efter musiken.

okej, vilekn budget är du du har på alla grejer?
har du köprt något?

119 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Idag har jag ett slutsteg + Baslåda. Sedan driver jag 4 högtalare ( 6.5 or fram  och 6.9 or i hatthyllan) med hjälp av stereon.

Nu till det viktiga. Hade orginal 6.5 or som jag ska byta ut till bättre. (Redan beställt nya - typ MDS)
Basen + steget som jag har nu tänker jag vara orört.
Istället köpa ett litet steg och driva mina nya 6.5 or och ev. uppgradera mina 6.9 or.
Dvs. bara ha ett steg för att driva högtalarna. Ett 4 -kanals. Men hur jag ska koppla in detta vet jag inte. Och vilken modell som är prisvärd på steget? Max 800 Kr där omkring.

3 187 Inlägg
1 februari 2011
yesman skrev:
Idag har jag ett slutsteg + Baslåda. Sedan driver jag 4 högtalare ( 6.5 or fram  och 6.9 or i hatthyllan) med hjälp av stereon.

Nu till det viktiga. Hade orginal 6.5 or som jag ska byta ut till bättre. (Redan beställt nya - typ MDS)
Basen + steget som jag har nu tänker jag vara orört.
Istället köpa ett litet steg och driva mina nya 6.5 or och ev. uppgradera mina 6.9 or.
Dvs. bara ha ett steg för att driva högtalarna. Ett 4 -kanals. Men hur jag ska koppla in detta vet jag inte. Och vilken modell som är prisvärd på steget? Max 800 Kr där omkring.

antingen så får du dra en ny ström kabel till det nya steget eller så splittar du kabeln till varsit steg bak vid stegen, hur grov ström kabel har du nu?

119 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Ingen aning men den är väll runt Ø 20 mm. Har bilen ute på landet.
Men om man grenar, den befintliga strömkablen - försämrar man inte kvalitén på ljudet någe vis? och blir inte strömmen för liten då?
Annars är det ju väldigt praktiskt, att kapa vid det befintliga steget och förgrena kabeln - till ytterligare 1 nytt steg brevid.

/LK

451 Inlägg
1 februari 2011
yesman skrev:
/LK

Så du menar att du tycker att det verkar vara en bra idé att sätta 6'9or i hatthyllan utan egna högtalarlådor samtidigt som du stoppar in en baslåda i bagaget? (?!!)

Herregud... Jag vet inte ens vart jag skall börja...

3 187 Inlägg
1 februari 2011
Rigan skrev:
yesman skrev:
/LK

Så du menar att du tycker att det verkar vara en bra idé att sätta 6'9or i hatthyllan utan egna högtalarlådor samtidigt som du stoppar in en baslåda i bagaget? (?!!)

det fungerar att ha högtalarna lösa i luften även om man har vaslåda i skuffen, säger inte på nå något sätt att det är bästa sättet, men det duger till en som inte är så kräsen;)

vad har du för steg nu?

3 466 Inlägg
2 februari 2011
big-jepp skrev:
Rigan skrev:
yesman skrev:
/LK

det fungerar att ha högtalarna lösa i luften även om man har vaslåda i skuffen, säger inte på nå något sätt att det är bästa sättet, men det duger till en som inte är så kräsen;)

vad har du för steg nu?

Nja, fråga mina gamla 6x9or vad dom tyckte om en sådan installation wink basarna spelar emot så att du till slut kommer pajja midbasen på 6x9orna. Drf e de bättre att skita i 6x9or och sätta bättre högtalare fram. Vill man tvunget ha högtalare bak i bilen så är ju bakdörrarna ett alternativ(om man nu har bakdörrar)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

119 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Har en till fråga. Ska jag ha dubbla slutsteg, måste jag väll ha 2 st lågnivåutgångar på stereon?

3 187 Inlägg
2 februari 2011
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
Rigan skrev:

vad har du för steg nu?

Nja, fråga mina gamla 6x9or vad dom tyckte om en sådan installation wink basarna spelar emot så att du till slut kommer pajja midbasen på 6x9orna. Drf e de bättre att skita i 6x9or och sätta bättre högtalare fram. Vill man tvunget ha högtalare bak i bilen så är ju bakdörrarna ett alternativ(om man nu har bakdörrar)

haha ja jag gillar själv inte 6x9 bak, men vet många som har det över en baslåda. beror säkert på vilken baslåda man har och vilket steg man har. du har säkert en hel del grejer värre än vad denna kille ska ha wink

3 187 Inlägg
2 februari 2011
yesman skrev:
Har en till fråga. Ska jag ha dubbla slutsteg, måste jag väll ha 2 st lågnivåutgångar på stereon?

du måste inte ha det, men det är en fördel då kan splitta signal kabeln preic sosm du gör med ström kabeln. och på så sätt få signal till båda stegen.

119 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Vilken nätbutik är bäst när det gäller prisvärda strömkablar, lågnivåkablar.. osv ?

Strömkabeln är ju rätt saftig i pris=/...

3 187 Inlägg
2 februari 2011
yesman skrev:
Vilken nätbutik är bäst när det gäller prisvärda strömkablar, lågnivåkablar.. osv ?

Strömkabeln är ju rätt saftig i pris=/...

jag skulle köpt från www.blekingebilradio.se

11 Inlägg
3 februari 2011
mds brl mediamakert de finns många butiker där du kan öpa biligt och bra kopplar du behöver 30mm ström och jord om du ska dela på strömen till två steg annas kan de vara så att du förlurar mucket effegt pga seg ström kopel så köp i ställe 30mm eller 40mm ström samt två lågnivo ingen ite att koppla en rca til två steg de är inte ammadör eller provs som gör såå

11 Inlägg
3 februari 2011
om han har två steg varför inte köra med två ström kopplar i stället för en som man delar på de blir inte för lite ström om han ska ha mkt effegt elleer har jag fel så har jag gjort eller hur täncker ni

3 187 Inlägg
3 februari 2011
tanjalindeman skrev:
om han har två steg varför inte köra med två ström kopplar i stället för en som man delar på de blir inte för lite ström om han ska ha mkt effegt elleer har jag fel så har jag gjort eller hur täncker ni

alltså se över hur du skriver eller sluta skriv, man fattar ju inte inte ett skit... du har ju alltid minst 20 stavfel i dina inlägg.
effekt stavas med k, inte med g...
Senast redigerat av big-jepp (3 februari 2011)

3 187 Inlägg
3 februari 2011
tanjalindeman skrev:
mds brl mediamakert de finns många butiker där du kan öpa biligt och bra kopplar du behöver 30mm ström och jord om du ska dela på strömen till två steg annas kan de vara så att du förlurar mucket effegt pga seg ström kopel så köp i ställe 30mm eller 40mm ström samt två lågnivo ingen ite att koppla en rca til två steg de är inte ammadör eller provs som gör såå

kopplar = kablar?
kopel=kablar?
provs=proffs?
ammadör=ammatör?
lågnivo=lågnivå?
mucket=mycket?
effegt=effekt?

har jag översatt det rätt?

Sök