1862
Sök

Köpråd: Saab 9-3 98-00? kanske 01-02?

21 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Vad tros om denna bil? Ser mycket fräsh ut. Dock en 154hk motor? behöver jag verkligen 200? Kan jag ens hantera 154hk? hmm - Allt handlar ju inte om hästkrafter trots allt. Jag må vara ung, men jag letar inte efter en racing bil.

http://bytbil.com/bilar/saab/9-3/vv4xkf … OIAAlAA__!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2011
För att vara ärlig fick jag faktiskt inte ett så gott intryck, nu har jag ingen lokal kännedom men har Solvalla biltorg ett bra rykte? Köpa en bil av en handlare tycker jag man gör för säkerheten och garantin, mindre handlare känns inte lika säkert. Bryr de sig om sitt rykte, finns de kvar om 8 månader när du behöver bruka garantin?

Att köpa en bil av privatperson och göra ett M-test eller liknande är lika säkert, då har du Motormännen eller Svensk bilprovning som garant istället.

För bilen i sig känns inte så rolig, tygklädsel, en liten motor (dessutom en T7 väl?), många mil på mätaren och ett högt pris. Då såg den mörke du länkade till mycket roligare ut, visserligen många mil den med men billigare och en rejält mycket roligare färgkombination! Och motorn skall vi inte glömma!

Det blir en bit att åka men mellan de båda hade jag personligen tagit risken, alternativt om du letar på hemmaplan och har ett test i beredskap om du hittar något?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

mickenyman.se
687 Inlägg
1 februari 2011
köp jocke89 här på garaget. hans 9-3 är tillsalu och den är i grymt fint skick smile går riktigt bra. han är pedant av sig så

tummen mitt i handen
182 Inlägg
3 februari 2011
RoughX skrev:
Är Saab 9-3 98-02 en bra bil i grunden? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag titta på? hur många ägare?miltal? Ska man köpa bil med turbo eller inte? l

Kolla mitt inlägg här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203877

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

21 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Jag har faktist små tittat lite på Nissan micra 98-00, liten, behänding, bränslesnål men inte så många hästkrafter, spanat in 206'an också men hmm.

Min bil skolärare rekomenderar en alfa 156.

Det är jätte bekvämt för mig att bara sitta här och skriva ner alla mina frågor och invänta svar, när jag igentligen borde googla mig fram till svaren själv. Vilken jag också gör, lite utav varje ger bästa resultat?

Så nu ska det läsas men självklart uppskattas det enormt mycket om någon har personliga åsikter eller erfarenheter utav de nämnda bilarna.

Warm Regards,
Michael

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 februari 2011
Känns inte Micra lite väl liten och tråkig? Säkerheten är ingen höjdare heller, 206 är på pappret ett mycket bättre val men det finns skräckhistorier om franska bilar och vi kan väl lägga oss på den punkten att 206 rent statistiskt inte är det mest driftsäkra köpet. wink

Det är inte Alfa 156 heller, men den har mycket charm och är relativt krocksäker. Min far hade en sådan 156 V6 för många år sedan och den var driftsäker, felen var mer av typen skitfel i sann Alfa-anda: Hjulhusen är klädda med en filtmatta, när denna blir blöt (och tung) hängde den ner och syntes, dörrlisterna lossnade, handtag lossnade, framvagnen lät som en gungstol ibland, och liknande.

Saker som alltså egentligen borde irritera en men som inte påverkar turen mellan A och B, men en Alfa har man en tendens att förlåta. Det gör inte så mycket när man sitter i det lilla charmtrollet. Just det öppningen till bagaget var rätt liten med men hade du sökt en praktisk bil hade du inte tittat på en Micra antar jag?

De enda större anmärkningarna jag vill ge 156 är för ljuset, både halv men framför allt helljuset var värdelöst på ovanstående bil. Minns att jag låg på motorvägen och det såg ut som om det var skugga framför bilen, bilen bakom hade såpass starka ljus att omgivningen sken upp!

Men rekommenderar den gör jag, mycket vardagsglädje för pengarna! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Cheers mate smile - ska läsa lite mer själv när jag får tid. tenta nästa vecka :-s

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2011
Rquired skrev:
För att vara ärlig fick jag faktiskt inte ett så gott intryck, nu har jag ingen lokal kännedom men har Solvalla biltorg ett bra rykte? Köpa en bil av en handlare tycker jag man gör för säkerheten och garantin, mindre handlare känns inte lika säkert. Bryr de sig om sitt rykte, finns de kvar om 8 månader när du behöver bruka garantin?

Solvalla biltorg har funnits ganska länge och jag har inte hört något illa om dem, men generellt håller jag med dig. Hellre kosta på en bil den lilla extra kostnaden det blir att köpa via en större bilhandlare, tex en märkeshandlare om man har råd.

Sedan är det så att de flesta små bilhandlare har en garanti knuten till ett försäkringsbolag. Alltså om ett fel uppstår under garantitiden så är det inte handlaren som handlägger utan du har ett kontrakt med ett separat bolag. Man åker med bilen till auktoriserad verkstad och visar upp sitt garantibevis så löser de hela biten.

Flera små bilhandlare liknande Solvalla biltorg (jag vet inte om de är det) är knutna till märkeshandlare. De får de billigare bilarna av annat märke under 50k som den stora märkeshandlaren inte vill ha på sin gård, sådant de fått i inbyte.
Senast redigerat av caromania (6 februari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
1 september 2011
Bumpar denna tråd då jag fann lite intressant läsning. Kommer ev "tvingas" införskaffa pendlarbil inom en snar framtid.. Ca 7-8 mil per dag till jobbet. Har fått erbjudande att köpa en 9-3 av en på mors jobb:

Saab 9-3, stor turbo 205HK årsmodell 00.
18000 mil
Ljus skinnklädsel, dragkrok, bra sommar/vinterdäck, nyservad och skattad/besiktad.
ACC,kamkedja bytt, vevhusventilation modifierad med Saabs kit för detta.

Skavanker; liten rostfläck vid vänster bakskärm, display till radio saknar pixlar (ska tydligen enkelt kunna fixas om man är lite händig)
Går bra och drar ca 0,8l/mil vid blandad körning.

Begär 22 tusen, låter det som en ok deal? Ser hyffsat fräsch ut på kortena jag fått, har dock inte tittat på den i verkligheten än. Ska jag ha en Saab vill jag gärna ha en Aero men då blir det ju lite annan prisbild. Tips på andra billiga driftsäkra bilar i den prisklassen mottages varmt!

mvh Rickard

2 337 Inlägg
1 september 2011
Saab 9-3 med 205 hk-motorn ar ingen billig pendlarbil. Jag hamnade valdigt sallan under litern vid blandad korning. Okej, jag kanske inte korde sa snalt som mojligt, men jag kunde gasat betydligt mer an jag gjorde, vilket motorn inbjuder till. Trevlig bil pa manga satt, men ekonomisk ar den inte.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 september 2011
Sarge skrev:
Saab 9-3 med 205 hk-motorn ar ingen billig pendlarbil. Jag hamnade valdigt sallan under litern vid blandad korning. Okej, jag kanske inte korde sa snalt som mojligt, men jag kunde gasat betydligt mer an jag gjorde, vilket motorn inbjuder till. Trevlig bil pa manga satt, men ekonomisk ar den inte.

Lustigt hur det kan skilja. Sådana sträckor, typ några mil, brukade jag hamna på runt 07-0,75. Då gasar jag på så att det laddar i alla fall halva gula när jag ska iväg i korsningar osv. Ecodriving?

2 337 Inlägg
1 september 2011
Andromeda skrev:
Sarge skrev:

Lustigt hur det kan skilja. Sådana sträckor, typ några mil, brukade jag hamna på runt 07-0,75. Då gasar jag på så att det laddar i alla fall halva gula när jag ska iväg i korsningar osv. Ecodriving?

Som sagt, ecodriving ar val inget jag har tillampat, och bilen i sig inbjuder ju inte till det (ja, det handlar om sjalvdisciplin). Jag har nog aldrig varit under 0.85 pa en hel tank.

2 Inlägg
1 september 2011
Hmm, låter sådär bra eller hur ska jag tolka det hela. Pendlar ju lvg mellan Stockholm och S-tälje så förhoppningsvis kommer det gå mellan 80-110 hela vägen, till bilens huvudsakliga använding. Klarar nog att stå emot de värsta gasar-impulserna vid dagspendling wink
Men visst är det "rätt motor" T5 eller vad den hette på en 205hk's 00a?

/Rickard

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 september 2011
supreeme skrev:
Hmm, låter sådär bra eller hur ska jag tolka det hela. Pendlar ju lvg mellan Stockholm och S-tälje så förhoppningsvis kommer det gå mellan 80-110 hela vägen, till bilens huvudsakliga använding. Klarar nog att stå emot de värsta gasar-impulserna vid dagspendling wink
Men visst är det "rätt motor" T5 eller vad den hette på en 205hk's 00a?

/Rickard

rätt motor med 200hk fanns -99 och heter turbo sport.... bättre motorn fast med sämre turbon t25:an

"rätt" motor fanns 98-99 och som 154hk -00 smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök