Fälg uppskrapad

BBR
21 juli 2006 · 348 Inlägg

Hallå, måste bara skriva av mig lite

Igår efter jag tvättat bilen, skulle jag fram till bensin macken för att köpa däckglans, kör lugnt och fint 
på min högersida, på en relativt bred väg, med med trottoar på bägge sidorna med den gamla kantsten (90 gradig, ungefärg 10+ cm hög), in på vägen (framifrån), kommer en Renault Megane i en jäkla fart, ut på min sida, får väja up på trottoaren, hörde hur det skrapa i fälgen... tankarna var ju inte precis dom gladast. Renault körde på utan att stanna eller något.

Kommer hem, och ser att en bra bit av höger fram fäljens ytterkant är REJÄLT uppskrapad, så nu sitter jag här, halvt förbannad, och undrar hur fan folk beter sig, det här var mitt i "stan" på blanka eftermiddagen, in på en skymd väg!

Jag sitter och funderar på om försäkringen tar det här, för det är jäkla tråkigt när det är så uppskrapat, eller om man kan fixa på något sätt? Om inte så får man la åka och skämmas eller tömma plånboken på nya fälg/fälgar sad

MVH

En smått förbannad BBR

PeppeVectra Peppe Vectra
21 juli 2006 · 1 076 Inlägg

nä de du ska göra är å leta upp den där dumfan å kräva honom på pengar annars blir de en polisanmälan för vårdslös körning. bfukar funka.  2000kr för rep av en fälg är lite lindrigare än en körkortslös liten framtid.. sen är ju frågan ifall polisen gör något åt din anmälan för misstanke på att du såg regnummer å sånt finns väl inte va?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
21 juli 2006 · 2 997 Inlägg

problem är väl att det inte finns bevis på vad som skett.

Sen är det väl hög självrisk om det skulle gå på garanti, klarade sig däcket så är det väl 2000-3000:- så är det fixat.

Men vet du vem det är så ta det inte den "rätta" vägen utan dit och hämta ersättning "privat"

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
BBR
21 juli 2006 · 348 Inlägg

Jag kunde tyvärr inte ta reggnumret, jag var fokuserad på att få ner bilen på vägen igen. Den trottoaren jag var tvungen att köra upp på är brevid en fontänen där barn familjer ofta är med sina barn. Hade nog tur att ingen gick där. Men när jag fått ner den igen, var bilen för långt bort för att få regnummret

Tyvärr jag vet ej vem det är eller var han bor, trots jag bor i en liten stad sad

Det fr bli att åka och skämmas ett tag tills lönen komemr då iaf sad

carawelle
21 juli 2006 · 460 Inlägg

Har du helförsäkring så kan du anmäla skadan till ditt bolag.
Dom flesta besiktigar skadan själv och skickar dig vidare till en bilplåtverkstad för kostnadsförslag.
Antingen repar dom din fälg eller byter ut den och du betalar din självrisk,går även att få ut en såkallad "värdeminskning" kontant minus självrisk

Trafikförsäkringen går inte att anvanda i det här fallet eftersom det är ditt betende som orsakat skadan.(ingen sammanstötning med annat trfikförsäkrat fordon).

A.E

carawelle
21 juli 2006 · 460 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
problem är väl att det inte finns bevis på vad som skett.

Sen är det väl hög självrisk om det skulle gå på garanti, klarade sig däcket så är det väl 2000-3000:- så är det fixat.

Men vet du vem det är så ta det inte den "rätta" vägen utan dit och hämta ersättning "privat"

Risken att bli anmäld för hot och utpressning är nog stor om man försöker få kontanter i näven

Martin 9-3 Fisketokig
21 juli 2006 · 2 997 Inlägg

carawelle skrev:

Martin 9-3 skrev:
problem är väl att det inte finns bevis på vad som skett.

Sen är det väl hög självrisk om det skulle gå på garanti, klarade sig däcket så är det väl 2000-3000:- så är det fixat.

Men vet du vem det är så ta det inte den "rätta" vägen utan dit och hämta ersättning "privat"

Risken att bli anmäld för hot och utpressning är nog stor om man försöker få kontanter i näven

samma här att bevis finns inte för att det isåfall skulle ha hänt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
carawelle
21 juli 2006 · 460 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

carawelle skrev:

Martin 9-3 skrev:
problem är väl att det inte finns bevis på vad som skett.

Sen är det väl hög självrisk om det skulle gå på garanti, klarade sig däcket så är det väl 2000-3000:- så är det fixat.

Men vet du vem det är så ta det inte den "rätta" vägen utan dit och hämta ersättning "privat"

Risken att bli anmäld för hot och utpressning är nog stor om man försöker få kontanter i näven

samma här att bevis finns inte för att det isåfall skulle ha hänt.

Tycker man att det kan vara värt ett par dar i tingssalen för att bevisa att det inte skulle ha hänt så ska man naturligtvis göra så

A.E
bilverkstadsägare i 25år

BBR
21 juli 2006 · 348 Inlägg

carawelle skrev:
Har du helförsäkring så kan du anmäla skadan till ditt bolag.
Dom flesta besiktigar skadan själv och skickar dig vidare till en bilplåtverkstad för kostnadsförslag.
Antingen repar dom din fälg eller byter ut den och du betalar din självrisk,går även att få ut en såkallad "värdeminskning" kontant minus självrisk

Trafikförsäkringen går inte att anvanda i det här fallet eftersom det är ditt betende som orsakat skadan.(ingen sammanstötning med annat trfikförsäkrat fordon).

A.E

Har heförsäkring på bilen, men jag vill ju inte att min bonus ska ta "skada" precis. Men jag kan väl ring aoch höra med dom första jag gör på måndag.

Tackar för alla bra svar

carpan
21 juli 2006 · 120 Inlägg

Är det "bara" fälgen så går det ju att laga med nån slags spackel på vissa firmor. Inte blodigt dyrt. Men om hela fälgen är sabb kan man kanske bli tvungen att köpa ny. Är det en hyfsat normal fälg så är väl det oftast det mest ekonomiska. Hoppas bara inte framvagnsinställningen blev "omriktad"... I såna där lägen när någon "prejar" en och smiter blir man ju ibland sugen på att ta smällen. Visst bilen blir mer kvaddad, men den vinglande medtrafikanten kan iallafall inte smita lika lädd då smile

carawelle
21 juli 2006 · 460 Inlägg

BBR skrev:

carawelle skrev:
Har du helförsäkring så kan du anmäla skadan till ditt bolag.
Dom flesta besiktigar skadan själv och skickar dig vidare till en bilplåtverkstad för kostnadsförslag.
Antingen repar dom din fälg eller byter ut den och du betalar din självrisk,går även att få ut en såkallad "värdeminskning" kontant minus självrisk

Trafikförsäkringen går inte att anvanda i det här fallet eftersom det är ditt betende som orsakat skadan.(ingen sammanstötning med annat trfikförsäkrat fordon).

A.E

Har heförsäkring på bilen, men jag vill ju inte att min bonus ska ta "skada" precis. Men jag kan väl ring aoch höra med dom första jag gör på måndag.

Tackar för alla bra svar

På helförsäkring förlorar du ingen bonus.

Bonus har du bara på trafikförsäkringen,den sänks oftast två klasser när ersättning betalas ut till motpart vid skada på egendom eller fordon.


A.E
bilverkstadsägare i 25år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang