1942
Sök

Trasig generator saab 900 T8 - 1989.

1 327 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Som jag misstänkte så verkar det som att min generator är dålig.

Har ett nytt batteri och testade mäta upp spänningen.

Innan start: 12.4 volt.

Tomgång: 14 volt

Tomgång + extraljus, varningsblinkers, stolvärme osv. 12.1 volt.

Jag har även en till begagnad generator som jag ej vet skick på men den saknar laddningsregulator.

Ser att det finns generatorer på biltema men det verkar som att de bara är tillverkade för en rem förutom den dyraste modellen.

Kan tillägga att jag råkade sätta batteriet fel väg i höstas så minuskabeln till generator smälte. Misstänker att det skadade generatorn.

Är det värt att testa byta laddningsregulator eller ska man köpa en bagagnad på skroten direkt?

21 761 Inlägg
3 februari 2011
Visst kan generatorn ha tagit stryk av misstaget med batteriet, helt klart. Jag funderar dock över hur mycket ström som egentligen behövdes när du hade förbrukarna igång, med tanke på att motorn bara gick på tomgång så finns möjligheten att det helt enkelt drog för mycket för den generatorn vid det varvtalet.

Provade du att ha tex 1500 varv också?
Hur många ampere är generatorn på?

Jag har tångamperemätare hemma, kan kanske kika förbi vid tillfälle om du vill. smile

1 327 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Det kan ju stämma att det behövs högre varvtal när förbrukarna är igång.

Jag testade gasa upp men det hände inte så mycket då har jag för mig.

Generatorn är på 70 Ampere. Har även ett nytt Varta Blue 70 Ah så det är ju konstigt att batteriet bara var laddat till 12.4 volt efter att jag kört ifrån piteå senaste turen.

Har även laddat batteriet för några dagar sedan med min ctek 4003.

Ska på Biltema idag och köpa en laddningsregulator till att börja med.

Jo, kika gärna förbi så kan vi lösa problemet smile

Sök