Hjälp att hitta rätt turbo till min saab 900

Virrson
5 februari 2011 · 138 Inlägg

Hejsan! Nu ere så att jag behöver de kunniga folkets hjälp, har en saab 900 2.0 Turbo utav årsmodell 96.

Jag behöver er hjälp att hitta en billig och jävligt bra turbo som ändå klarar en del till min saab, just nu sitter det steg 3 i och vill därför ha en turbo som pallar det. Jag vet att det inte går hand i hand med billigt och bra men gärna något som funkar, tack!

/ Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Kamulen
5 februari 2011 · 930 Inlägg

orgturbo?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Virrson
5 februari 2011 · 138 Inlägg

Är den så jäkla bra? vill ha något mer nu när jag ändå ska byta liksom..känns lite jobbit lägga pengarna på en org turbo och sen köpa en ny igen sen

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Kamulen
5 februari 2011 · 930 Inlägg

orgturbon håller upp till 290hk ungefär, om jag inte missminner mig så är steg3 på 900 260hk?wink

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Nocturnal
5 februari 2011 · 500 Inlägg

Kamulen skrev:
orgturbon håller upp till 290hk ungefär, om jag inte missminner mig så är steg3 på 900 260hk?wink

Nja några 290 riktiga hk med bf98 är nog väldigt svårt att hitta. Möjligtvis med E85 men det är på gränsen där med.
En Mitsubishi TD04-15T är snäppet vassare än orginal Garrett T25.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Kamulen
5 februari 2011 · 930 Inlägg

Nocturnal skrev:

Kamulen skrev:
orgturbon håller upp till 290hk ungefär, om jag inte missminner mig så är steg3 på 900 260hk?wink

Nja några 290 riktiga hk med bf98 är nog väldigt svårt att hitta. Möjligtvis med E85 men det är på gränsen där med.
En Mitsubishi TD04-15T är snäppet vassare än orginal Garrett T25.

vad jag vet så byter dem turbo vid 290hk så org bör väl klara mellan 280 - 290 hk

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Sketstopp24v STREETRACER
5 februari 2011 · 892 Inlägg

rekommenderar
TD04-15T håller upp till 300hk o sitter på alla AERO modeller. Bättre spool o håller betydligt längre..

en beg. brukar kosta ca 2-2500 o brukar dyka upp ibland på STCS forum

Bmc Crew
Virrson
7 februari 2011 · 138 Inlägg

okey, det tackar jag för. Så ska på jakt efter en TD04-15T. Men när börjar den ladda?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
jonTe
7 februari 2011 · 5 710 Inlägg

Virrson skrev:
okey, det tackar jag för. Så ska på jakt efter en TD04-15T. Men när börjar den ladda?

Ungefär på samma vartal som tidigare.
Du vet att man inte bara kan byta snyrra sådär hursomhelst utan att ändra programvara?
Har du ett steg 3 är det anpassat för en originalturbo. Att då slänga in något annat än originalturbo blir fel.
För att ha någon nytta av den större turbon måste programmet anpassas.
Nu är detta gjort 1000 gånger innan dig så ofta har programvaruleverantören uppgraderingsprogram för just 15T OM du nu kör med någon hyvsat känd leverantör.
Brukar inte kosta så mycket heller.

MVH Jonas
..............
Virrson
7 februari 2011 · 138 Inlägg

jonTe skrev:

Virrson skrev:
okey, det tackar jag för. Så ska på jakt efter en TD04-15T. Men när börjar den ladda?

Ungefär på samma vartal som tidigare.
Du vet att man inte bara kan byta snyrra sådär hursomhelst utan att ändra programvara?
Har du ett steg 3 är det anpassat för en originalturbo. Att då slänga in något annat än originalturbo blir fel.
För att ha någon nytta av den större turbon måste programmet anpassas.
Nu är detta gjort 1000 gånger innan dig så ofta har programvaruleverantören uppgraderingsprogram för just 15T OM du nu kör med någon hyvsat känd leverantör.
Brukar inte kosta så mycket heller.

Misstänkte det så har redan checkat det big_smile men tack för svaret ^^

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang