Vilken bil ska jag behålla? Saab 900S 2.3i -97 vs Volvo V40 2.0SE -97

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

Jaha! Så då har man av olika orsaker 2 bilar i trafik på tomten varav en ska tjäna som andrabil. Vilken ska jag behålla?

SAAB: Går som ett skott med sina 150 hk och har ACC, hissar, larm, krok och snygga fälgar både SoV. Rostfri och mycket fin. Inuti som ny. Känns mycket bra på vägen även i farter som är alldeles för höga. Se mina bilar... Tar sig bättre fram i snö än Volvon. Lätt!

VOLVO: Går även den riktigt fint med 140 hk och så även i höga farter. Inuti som ny den med. Tycker nog den är lite trevligare inuti med sin lägre instrumentpanel. ACC, hissar, larm och krok som ovan. Plus för kombistuket. Känns stor utanpå och trång inuti. Lite dålig på att kravla sig fram på snöiga grusvägar. Se även här mina bilar...

Vad tycker ni? Saaben rostfri. Volvon närapå men inte riktigt. Dock vit. Bägge bilarna har fungerande ACC som kyler fint. Saabens strålkastartorkare fungerar. Volvons inte alls. Saaben drar nog lite mer känns det som. Ingen av bilarna har nåt fel på växellådan. Allt fungerar. Volvons blinkers strulat men det är löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
6 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Om du sätter ut en annons med båda bilarna och rubriken "Först till kvarn, bara en av dem skall bort" eller liknande och låter slumpen avgöra? Så säljer du den du får bäst betalt för, jag ser i alla fall ingen större skillnad mellan dem. Jag behöver en kombi så hade lutat mot Volvo, å andra sidan har Saaben ett bra mycket större utrymme även om det inte är en äkta kombi.

Svårt val, jag hade nog sålt den jag fått mest pengar för. smile

Edit: Alternativet är att du får riktigt bra bud på båda bilarna och då är det kanske aktuellt att sälja dem båda?

Senast redigerat av Rquired (6 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
trubbelturbo
6 februari 2011 · 1 460 Inlägg

Singla slant tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

Rquired skrev:
Om du sätter ut en annons med båda bilarna och rubriken "Först till kvarn, bara en av dem skall bort" eller liknande och låter slumpen avgöra? Så säljer du den du får bäst betalt för, jag ser i alla fall ingen större skillnad mellan dem. Jag behöver en kombi så hade lutat mot Volvo, å andra sidan har Saaben ett bra mycket större utrymme även om det inte är en äkta kombi.

Svårt val, jag hade nog sålt den jag fått mest pengar för. smile

Edit: Alternativet är att du får riktigt bra bud på båda bilarna och då är det kanske aktuellt att sälja dem båda?

Tanken har så klart slagit mig! Men att sälja bägge och jag inte vet vad jag får suger. Som gammal bilhandlare har jag tröttnat på att ständigt byta och sitter ny med 2 helt ok kärror! En fungerande ACC som i bägge fallen slår rätt högt. Då kan man bruka bilen även på sommaren! Och ärligt talat: Hur många bilar i klassen 10-15 tkr har en sådan i gott skick? Nej jag väljer nog att sälja en av dom! Jag har i princip redan bestämt mig men vill ha lite mer kött på benen om man säger...

Av olika orsaker har ingen av bilarna kostat mig en spänn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
6 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Om du sätter ut en annons med båda bilarna och rubriken "Först till kvarn, bara en av dem skall bort" eller liknande och låter slumpen avgöra? Så säljer du den du får bäst betalt för, jag ser i alla fall ingen större skillnad mellan dem. Jag behöver en kombi så hade lutat mot Volvo, å andra sidan har Saaben ett bra mycket större utrymme även om det inte är en äkta kombi.

Svårt val, jag hade nog sålt den jag fått mest pengar för. smile

Edit: Alternativet är att du får riktigt bra bud på båda bilarna och då är det kanske aktuellt att sälja dem båda?

Tanken har så klart slagit mig! Men att sälja bägge och jag inte vet vad jag får suger. Som gammal bilhandlare har jag tröttnat på att ständigt byta och sitter ny med 2 helt ok kärror! En fungerande ACC som i bägge fallen slår rätt högt. Då kan man bruka bilen även på sommaren! Och ärligt talat: Hur många bilar i klassen 10-15 tkr har en sådan i gott skick? Nej jag väljer nog att sälja en av dom! Jag har i princip redan bestämt mig men vill ha lite mer kött på benen om man säger...

Av olika orsaker har ingen av bilarna kostat mig en spänn.

Jodå, jag tänkte bara att om du får kanonbud på båda bilarna kanske du tycker det är värt att sälja bägge. Annars säljer du enbart den du får bäst bud på och behåller den andre med fullt fungerande ACC!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
turbo_sport
6 februari 2011 · 390 Inlägg

Jag tycker att du ska spara Saaben, har själv haft en v40 och har även haft en 900 jag tycker absolut att Saaben ska vara kvar! Mycket bättre och bekvämare bil! smile

gamlingen
6 februari 2011 · 5 198 Inlägg

sälj volvon.. saaben är en fan så mycket bättre bil...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

Hör vad ni säger ovan... Visst tusan är saaben trevligare men nackdelarna är en instrumentpanel hög som fan och att Volvon blir bra mycket fortare varm utan motorvärmare (vilket bägge har) Dessutom blåser volvons acc på med duktigt med fläkt när den börjar bli varm vilket värmer upp kupén fortare. Jag är frusen av mig! Så dött lopp just nu. Värme eller körglädje?

+ Saab: Trevligare att köra.

+ Volvo: Blir varm å go snabbt.

- Saab: Tveksam till driftsäkerhet och kupévärme.

- Volvo: Trång och törstig (tror jag) Inte helt hundra på förbrukningen just nu.

Vi snackar ju en "slit och slängbil" här. Om bägge går fint att pendla med så gillar jag saaben på motorvägen då volvon är lite orolig rakt fram men kanske drar mindre?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
6 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jaha! Så då har man av olika orsaker 2 bilar i trafik på tomten varav en ska tjäna som andrabil. Vilken ska jag behålla?

SAAB: Går som ett skott med sina 150 hk och har ACC, hissar, larm, krok och snygga fälgar både SoV. Rostfri och mycket fin. Inuti som ny. Känns mycket bra på vägen även i farter som är alldeles för höga. Se mina bilar... Tar sig bättre fram i snö än Volvon. Lätt!

VOLVO: Går även den riktigt fint med 140 hk och så även i höga farter. Inuti som ny den med. Tycker nog den är lite trevligare inuti med sin lägre instrumentpanel. ACC, hissar, larm och krok som ovan. Plus för kombistuket. Känns stor utanpå och trång inuti. Lite dålig på att kravla sig fram på snöiga grusvägar. Se även här mina bilar...

Vad tycker ni? Saaben rostfri. Volvon närapå men inte riktigt. Dock vit. Bägge bilarna har fungerande ACC som kyler fint. Saabens strålkastartorkare fungerar. Volvons inte alls. Saaben drar nog lite mer känns det som. Ingen av bilarna har nåt fel på växellådan. Allt fungerar. Volvons blinkers strulat men det är löst.

"Kombistuket" på Volvon lurar ögat. Den lastar betydligt mindre än din ng900 även med fällt baksäte på bilarna. Jo, jag har provat...

Väj den du tycker känns bäst. Vad jag förstått har Saaben fått mycket delar bytta? Mycket värt på en gammal bil.

Försäkring, effekt, komfort, skatt osv är de ju rätt likvärdiga, även om jag personligen lättare finner komforten i en Saab. V40 känns mer som en billig japanare inuti än en Volvo. Den är även slöare när man ska hänga med i trafikrytmen.

Volvon drar även mer soppa om det nu är en faktor att ta i beaktande med tanke på din övriga bilflotta lol

Senast redigerat av Andromeda (6 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
gamlingen
6 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jaha! Så då har man av olika orsaker 2 bilar i trafik på tomten varav en ska tjäna som andrabil. Vilken ska jag behålla?

SAAB: Går som ett skott med sina 150 hk och har ACC, hissar, larm, krok och snygga fälgar både SoV. Rostfri och mycket fin. Inuti som ny. Känns mycket bra på vägen även i farter som är alldeles för höga. Se mina bilar... Tar sig bättre fram i snö än Volvon. Lätt!

VOLVO: Går även den riktigt fint med 140 hk och så även i höga farter. Inuti som ny den med. Tycker nog den är lite trevligare inuti med sin lägre instrumentpanel. ACC, hissar, larm och krok som ovan. Plus för kombistuket. Känns stor utanpå och trång inuti. Lite dålig på att kravla sig fram på snöiga grusvägar. Se även här mina bilar...

Vad tycker ni? Saaben rostfri. Volvon närapå men inte riktigt. Dock vit. Bägge bilarna har fungerande ACC som kyler fint. Saabens strålkastartorkare fungerar. Volvons inte alls. Saaben drar nog lite mer känns det som. Ingen av bilarna har nåt fel på växellådan. Allt fungerar. Volvons blinkers strulat men det är löst.

"Kombistuket" på Volvon lurar ögat. Den lastar betydligt mindre än din ng900 även med fällt baksäte på bilarna. Jo, jag har provat...

Väj den du tycker känns bäst. Vad jag förstått har Saaben fått mycket delar bytta? Mycket värt på en gammal bil.

Försäkring, effekt, komfort, skatt osv är de ju rätt likvärdiga, även om jag personligen lättare finner komforten i en Saab. V40 känns mer som en billig japanare inuti än en Volvo. Den är även slöare när man ska hänga med i trafikrytmen.

Volvon drar även mer soppa om det nu är en faktor att ta i beaktande med tanke på din övriga bilflotta lol

V40 tycker inte jag hör hemma bland kombi bilarna.. den är alldeles för liten,, en kombi ska man kunna lasta i,,,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

gamlingen skrev:

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jaha! Så då har man av olika orsaker 2 bilar i trafik på tomten varav en ska tjäna som andrabil. Vilken ska jag behålla?

SAAB: Går som ett skott med sina 150 hk och har ACC, hissar, larm, krok och snygga fälgar både SoV. Rostfri och mycket fin. Inuti som ny. Känns mycket bra på vägen även i farter som är alldeles för höga. Se mina bilar... Tar sig bättre fram i snö än Volvon. Lätt!

VOLVO: Går även den riktigt fint med 140 hk och så även i höga farter. Inuti som ny den med. Tycker nog den är lite trevligare inuti med sin lägre instrumentpanel. ACC, hissar, larm och krok som ovan. Plus för kombistuket. Känns stor utanpå och trång inuti. Lite dålig på att kravla sig fram på snöiga grusvägar. Se även här mina bilar...

Vad tycker ni? Saaben rostfri. Volvon närapå men inte riktigt. Dock vit. Bägge bilarna har fungerande ACC som kyler fint. Saabens strålkastartorkare fungerar. Volvons inte alls. Saaben drar nog lite mer känns det som. Ingen av bilarna har nåt fel på växellådan. Allt fungerar. Volvons blinkers strulat men det är löst.

"Kombistuket" på Volvon lurar ögat. Den lastar betydligt mindre än din ng900 även med fällt baksäte på bilarna. Jo, jag har provat...

Väj den du tycker känns bäst. Vad jag förstått har Saaben fått mycket delar bytta? Mycket värt på en gammal bil.

Försäkring, effekt, komfort, skatt osv är de ju rätt likvärdiga, även om jag personligen lättare finner komforten i en Saab. V40 känns mer som en billig japanare inuti än en Volvo. Den är även slöare när man ska hänga med i trafikrytmen.

Volvon drar även mer soppa om det nu är en faktor att ta i beaktande med tanke på din övriga bilflotta lol

V40 tycker inte jag hör hemma bland kombi bilarna.. den är alldeles för liten,, en kombi ska man kunna lasta i,,,

När vi fick vår första unge 2001 var det en Volvo V40 2.0T -99 som gällde. Fick fan inte ens in barnvagnen! Bagaget är ett skämt vilket jag vet av erfarenhet! Men ändå! Lättlastat i dessa dagar då barnvagnarna sedan länge sålts... Är det ungar på gång? Köp för helvete inte en gammal V40! Tror nog att saaben är bättre! Men jag bryr mig inte om bagage. Bara körvänlighet och lätthet i hanteringen. Sen om skiten gör över 200 km/h tar jag som en självklarhet!

Viktigt vetande: Saab = kamkedja, vet ej skick. Volvo = Kamrem: Bytt för 576 mil sedan! Att sedan Volvo känns "slöare" skiter jag i! Kör oftast i 100 km/h på motorvägen med farthållare. Man blir sådan när man närmar sig 40 bast... Sen har jag ju bilar i garaget som kör skiten ur vem som helst på sommaren så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
6 februari 2011 · 219 Inlägg

Behåll V40in, MYCKET bättre bil ur alla synvinklar, tycker jag iaf

Andromeda Rumpmas
6 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

gamlingen skrev:

Andromeda skrev:

"Kombistuket" på Volvon lurar ögat. Den lastar betydligt mindre än din ng900 även med fällt baksäte på bilarna. Jo, jag har provat...

Väj den du tycker känns bäst. Vad jag förstått har Saaben fått mycket delar bytta? Mycket värt på en gammal bil.

Försäkring, effekt, komfort, skatt osv är de ju rätt likvärdiga, även om jag personligen lättare finner komforten i en Saab. V40 känns mer som en billig japanare inuti än en Volvo. Den är även slöare när man ska hänga med i trafikrytmen.

Volvon drar även mer soppa om det nu är en faktor att ta i beaktande med tanke på din övriga bilflotta lol

V40 tycker inte jag hör hemma bland kombi bilarna.. den är alldeles för liten,, en kombi ska man kunna lasta i,,,

När vi fick vår första unge 2001 var det en Volvo V40 2.0T -99 som gällde. Fick fan inte ens in barnvagnen! Bagaget är ett skämt vilket jag vet av erfarenhet! Men ändå! Lättlastat i dessa dagar då barnvagnarna sedan länge sålts... Är det ungar på gång? Köp för helvete inte en gammal V40! Tror nog att saaben är bättre! Men jag bryr mig inte om bagage. Bara körvänlighet och lätthet i hanteringen. Sen om skiten gör över 200 km/h tar jag som en självklarhet!

Viktigt vetande: Saab = kamkedja, vet ej skick. Volvo = Kamrem: Bytt för 576 mil sedan! Att sedan Volvo känns "slöare" skiter jag i! Kör oftast i 100 km/h på motorvägen med farthållare. Man blir sådan när man närmar sig 40 bast... Sen har jag ju bilar i garaget som kör skiten ur vem som helst på sommaren så...

Skött oljebytena någorlunda?

I min närmaste krets finns många Saabar, och ingen har någonsin behövt byta en kamkedja på någon Saab med T5 eller äldre (-98 eller äldre). Motorerna bara går och går, resten av prylarna kan vara lite värre...
T7-bilar är en annan femma. Även välservade lågmilare kan behöva ett kedjebyte. Men du har en bil med Motronic. De håller i motorn om de får ny olja någon gång ibland.

Att kamremmen är bytt nyligen gör Volvon mer lättsåld kan man ju också se det. Folk verkar ju tro att en V40 sugis faktiskt är en bra bil. Jag tror du får mer för den än Saaben, kanske det dubbla till och med.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:

gamlingen skrev:

V40 tycker inte jag hör hemma bland kombi bilarna.. den är alldeles för liten,, en kombi ska man kunna lasta i,,,

När vi fick vår första unge 2001 var det en Volvo V40 2.0T -99 som gällde. Fick fan inte ens in barnvagnen! Bagaget är ett skämt vilket jag vet av erfarenhet! Men ändå! Lättlastat i dessa dagar då barnvagnarna sedan länge sålts... Är det ungar på gång? Köp för helvete inte en gammal V40! Tror nog att saaben är bättre! Men jag bryr mig inte om bagage. Bara körvänlighet och lätthet i hanteringen. Sen om skiten gör över 200 km/h tar jag som en självklarhet!

Viktigt vetande: Saab = kamkedja, vet ej skick. Volvo = Kamrem: Bytt för 576 mil sedan! Att sedan Volvo känns "slöare" skiter jag i! Kör oftast i 100 km/h på motorvägen med farthållare. Man blir sådan när man närmar sig 40 bast... Sen har jag ju bilar i garaget som kör skiten ur vem som helst på sommaren så...

Skött oljebytena någorlunda?

I min närmaste krets finns många Saabar, och ingen har någonsin behövt byta en kamkedja på någon Saab med T5 eller äldre (-98 eller äldre). Motorerna bara går och går, resten av prylarna kan vara lite värre...
T7-bilar är en annan femma. Även välservade lågmilare kan behöva ett kedjebyte. Men du har en bil med Motronic. De håller i motorn om de får ny olja någon gång ibland.

Att kamremmen är bytt nyligen gör Volvon mer lättsåld kan man ju också se det. Folk verkar ju tro att en V40 sugis faktiskt är en bra bil. Jag tror du får mer för den än Saaben, kanske det dubbla till och med.

Håller med dig. Volvon är en skitbil. Holländskt skit med japanska inslag. Saaben vet jag är extremt svårsåld. Jodå. Servicearna skötta. Men som gammal bilhandlare vet jag att de är i princip "osäljbara" Tycker nog att de är bättre än den hemsökta volvon! Bara för att det står Volvo i fronten tror folk vad som helst. Men rykten, pris och säljbarhet. Vad fan ska jag behålla? Vi struntar i försäljningspris här!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
6 februari 2011 · 3 860 Inlägg

jorgen72 skrev:
Jag hade helt klart haft kvar saaben det är en klart bättre bil enligt mej men o andra sidan är det gutt o ha kombi även om det är en liten kombi

Hehe, varför om den lastar mindre än Saaben? smile

Saaben är ju också en kombi om man fäller baksätet. Den sväljer nästan orimliga mängder prylar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OpelMannenRacing Allmänt galen
6 februari 2011 · 219 Inlägg

Skulle hellre tagit volvon iaf, mycket snyggare bil hur du än vänder och vrider på den, nu är anske inte detta exemplar de snyggaste men skit samma, men egentligen skulle jag personligen inte ha kvar nån av bilarna, för vem fasen vill köra framhjulsdrivet? speciellt vintertid, min merca må vara hyffsat kass då de är oplogat, men aldrig att jag byter bort den mot nått som kraffsar fram som en pudel med hemorojder

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

Larsson_V70 skrev:
Följ ditt Hjärta så slipper du bli besviken=)

Pinat bägge 2 exakt samma sträcka i ca 20 minuter var nu. Valet är gjort. Visst följde jag hjärtat! Easy choice!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
6 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Larsson_V70 skrev:
Följ ditt Hjärta så slipper du bli besviken=)

Pinat bägge 2 exakt samma sträcka i ca 20 minuter var nu. Valet är gjort. Visst följde jag hjärtat! Easy choice!

Så..?

Vilken blev det?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2011 · 17 485 Inlägg

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Larsson_V70 skrev:
Följ ditt Hjärta så slipper du bli besviken=)

Pinat bägge 2 exakt samma sträcka i ca 20 minuter var nu. Valet är gjort. Visst följde jag hjärtat! Easy choice!

Så..?

Vilken blev det?

Känner mig lite trött nu. Kanske läggdags. Men "pärlan" Står här ute och väntar på mig till morgonen. Den andra i garage. Ska säljas på blocket om några dagar. Ledtråd: "Pärlan" är en ren lögn. Knäck den ni!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TireSlayer Tvivlare
6 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Jag tror du behöll Saaben smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang