Hej!
Har monterat 3st 55W xenon i mina extraljus. Problemet är nu att lamporna tänds oregelbundet, ibland lyser alla, men som oftast missar 1 eller 2, ibland tänds inte någon. Det finns inget samband mellan vilken som tänds eller vilken som inte tänds...
Har provat att koppla från 2st och bara haft 1 inkopplad, då lös den 9 av 10 gånger då jag slog på helljuset.
Ännu mer lustigt är att mina positionsljus i extraljusena dör (Jag har blåa dioder). Provade att sätta i en vanlig liten halogen lampa, och den klarar av det. Kan det vara så att dioderna inte klarar spännisfall? kan tillägga att jag ännu inte mätt spänningsfallet i positionsljusena. Endast mätt spänningsfallet på batteriet, och det dippa rätt bra. Men bilen klarar av att driva allting annat, diodbelysning inne i bilen, baslåda, stereo, etc... No problem där!
Positionsljusen i extraljusena är tjuvade från bilens positionsljus (Går också en kabel in till en brytare i bilen och ut igen till dom).
Själva xenonet är kopplat på följande vis (Reläet sitter ovanom kylarfläkten):
Styrström från bilens helljus (2,5 kvadrats) till ett 70amp relä. Avsäkrad 6kvadrats pluskabel från bilens batterie till 70amps reläet. 2,5kvadrats jord till fjäderbensstaget på förarsidan. 6kvadrats kabel från reläet till alla 3 ballasterna (Delar upp sig i ballasternas original 2,5kvadrats. Cirka 20cm.) Ballasterna är avsäkrade i fjäderbensstaget på passagerarsidan. Ballasterna är upphängda i bakkant ovanom motorn. Alltså intill "hytten". Vilket medför långa kablar mellan extraljus och ballaster. Har dryga 2 meter kabel mellan extraljus och ballast (2st förlängningskablar som är köpta just till detta ändamål...) vilket medför 4 kontaker mellan extraljus o ballast.
Jag har fått för mig att problemen beror på för dålig kräm i batteriet. Har därför funderat på att koppla en kondensator till ballasterna (Har en 1F liggandes hemma). Kan detta vara en ideé?
Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig i min beskrivning och att jag kan få lite hjälp med detta eviga problem!
