1664
Sök

Xenonproblem i extraljus. Dioder dör och xenonlampor tänds oregelbundet.

60 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har monterat 3st 55W xenon i mina extraljus. Problemet är nu att lamporna tänds oregelbundet, ibland lyser alla, men som oftast missar 1 eller 2, ibland tänds inte någon. Det finns inget samband mellan vilken som tänds eller vilken som inte tänds...
Har provat att koppla från 2st och bara haft 1 inkopplad, då lös den 9 av 10 gånger då jag slog på helljuset.
Ännu mer lustigt är att mina positionsljus i extraljusena dör (Jag har blåa dioder). Provade att sätta i en vanlig liten halogen lampa, och den klarar av det. Kan det vara så att dioderna inte klarar spännisfall? kan tillägga att jag ännu inte mätt spänningsfallet i positionsljusena. Endast mätt spänningsfallet på batteriet, och det dippa rätt bra. Men bilen klarar av att driva allting annat, diodbelysning inne i bilen, baslåda, stereo, etc... No problem där!

Positionsljusen i extraljusena är tjuvade från bilens positionsljus (Går också en kabel in till en brytare i bilen och ut igen till dom).
Själva xenonet är kopplat på följande vis (Reläet sitter ovanom kylarfläkten):
Styrström från bilens helljus (2,5 kvadrats) till ett 70amp relä. Avsäkrad 6kvadrats pluskabel från bilens batterie till 70amps reläet. 2,5kvadrats jord till fjäderbensstaget på förarsidan. 6kvadrats kabel från reläet till alla 3 ballasterna (Delar upp sig i ballasternas original 2,5kvadrats. Cirka 20cm.) Ballasterna är avsäkrade i fjäderbensstaget på passagerarsidan. Ballasterna är upphängda i bakkant ovanom motorn. Alltså intill "hytten". Vilket medför långa kablar mellan extraljus och ballaster. Har dryga 2 meter kabel mellan extraljus och ballast (2st förlängningskablar som är köpta just till detta ändamål...) vilket medför 4 kontaker mellan extraljus o ballast.

Jag har fått för mig att problemen beror på för dålig kräm i batteriet. Har därför funderat på att koppla en kondensator till ballasterna (Har en 1F liggandes hemma). Kan detta vara en ideé?

Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig i min beskrivning och att jag kan få lite hjälp med detta eviga problem! smile

MolnbyPerformance
365 Inlägg
6 februari 2011
#2
Har läst att man bara får ha högst 1m förläningskabel mellan lampor och ballast smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

1 045 Inlägg
7 februari 2011
#3
skulle nog stoppa ballasterna nära lysena, och göra ström till ballasterna längre istället,
men kolla jorden också så det är bra kontakt annars kan det bli detta fel också.


60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#4
Okej! Jordningen är där inget fel på... smile Kan tillägga att när jag tänder upp xenonet första gången så tänds alla lampor, inte slagit fel någon gång än så länge... Det är efter första upptändningen som de börjar klödda.
Någon som har något bra sätt o fästa ballasterna på en 850 -92:a i nosen då? smile Själv kommer jag inte på någon snygg o bra lösning... hmm
Sen åter, dioderna? Någon bra ideé på varför dom stryker med? Annars får ja försöka lösa de med ett växelrelä... hmm

60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#5
Nejnej, dom sitter i ett fäste vid regskylten...

60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#6
Finns ingen plats hmm Har så mö kablar o skit i nosen, så där e ont om plats! Och plasten är rent för klen för o göra fäste i och hänga upp de i hmm

60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#7
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1053162
Så här ser det ut i dagsläget... Framför kylarn vid tutorna har jag kompressortutor, så där är heller ingen plats...

60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#8
Skulle kunna vara plats... Men det lär väll innebära demontering av fronten hmm Sen undrar jag om där finns plats att fästa upp det, att börja borra o ha mig i skyddsanordningarna är jag inte road av... tongue

60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#9
Okej, jag ska ta mig en titt där under smile Någon bra ideé på varför dioderna dör?

60 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#10
Okej, tack!

60 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#11
Har idag gjort om fästet till mina ballaster och flyttat dom närmre extraljusen, vilket medfört att jag kunnat korta kablarna mellan ballast och lampa med 1 meter (Alltså 1 kabel till varje lampa bortplockad). Så nu har jag bara lite drygt 1 meter mellan ballast och lampa.
Än så länge har allt fungerat felfritt big_smile
Och angående dioderna i positionsljusen. Det kommer jag försöka lösa med ett växelrelä.

Tusen tack för hjälpen! smile


Sök