Inbrott i garaget, bilnycklar stulna.

850heden
6 februari 2011 · 557 Inlägg

VAnd3rsson skrev:
Tycker hela grejen låter skumt, att bara sno nycklarna,,,, Finns konstigt funtade folk här i världen,

Vi måste låta nycklarna sitta i dörrlåsen eller ligga framme i vindrutan ifall vi måste flytta bilarna,
Fick jag tydliga order om nu när jag började praktisera på bil/maskin verkstad,

MVh VAnd3rsson

Man ska kunna ha nycklarna i bilarna.

Hilmer
6 februari 2011 · 1 789 Inlägg

Johnsen skrev:

Hilmer skrev:

Johnsen skrev:

Det är olagligt att låta nyckeln sitta kvar i tändningslåset på en parkerad bil! Kollade precis upp detta i körkortsboken.

Om det nu är olagligt, varför går det då ändå att få ersättning från FB? Och varför blir man inte straffad för tilltaget förutom den förhöjda självrisken?
Och vad det gäller körkortsboken så har iaf min gamla bok innehållit en del faktafel, så detta är väl inte en helt tillförlitlig källa vill jag tycka.

Trafikförordningen 3:50:
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

I detta anser jag att det ingår att inte låta nyckeln sitta i tändningslåset.
Bättre källa denna gång?

Vad är det då för straff för att ha låtit nycklarna sitta kvar i bilen, kan du hitta detta också?
Och mig veterligen så betalas ersättning ut, men med en förhöjd självrisk.

850heden
6 februari 2011 · 557 Inlägg

Bompeman skrev:

Atenza skrev:

850heden skrev:
Hej!





Jag hade bara en nyckel till min 740 så hur gör man nu? Någon som vet om det går att beställa nya nycklar på Volvo?

Ja, om låset är original från det att bilen var ny så kan du beställa nya via reg numret på din volvo versktad

Ja men det är ju inte specialitet kul att en tjuv har den andra nyckeln, Byt tändninglås och låset och bättre larm på garage så kanske händelsen inte upprepas ? smile

Visst kan de väl vara drygt att tjuven har en nyckel, men fan att de ska vara så mycket jobb för en gammal 740 liksom...

850heden
6 februari 2011 · 557 Inlägg

Johnsen skrev:

Hilmer skrev:

Johnsen skrev:

Det är olagligt att låta nyckeln sitta kvar i tändningslåset på en parkerad bil! Kollade precis upp detta i körkortsboken.

Om det nu är olagligt, varför går det då ändå att få ersättning från FB? Och varför blir man inte straffad för tilltaget förutom den förhöjda självrisken?
Och vad det gäller körkortsboken så har iaf min gamla bok innehållit en del faktafel, så detta är väl inte en helt tillförlitlig källa vill jag tycka.

Trafikförordningen 3:50:
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

I detta anser jag att det ingår att inte låta nyckeln sitta i tändningslåset.
Bättre källa denna gång?

Har ingen försäkring på 740 iallafall så....

Fredrik_Rangert Egenföretagare
6 februari 2011 · 999 Inlägg

Johnsen skrev:
Trafikförordningen 3:50:
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

I detta anser jag att det ingår att inte låta nyckeln sitta i tändningslåset.
Bättre källa denna gång?

Men om bilen står i ett låst garage så har ju ägaren vidtagit lämplig åtgärd för att förhindra att någon brukar bilen!

850heden
6 februari 2011 · 557 Inlägg

weeeman skrev:

Johnsen skrev:
Trafikförordningen 3:50:
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

I detta anser jag att det ingår att inte låta nyckeln sitta i tändningslåset.
Bättre källa denna gång?

Men om bilen står i ett låst garage så har ju ägaren vidtagit lämplig åtgärd för att förhindra att någon brukar bilen!

Precis!   Om bilen står i ett låst garage så har man väl vidtagit åtgärder för att ingen ska "råka" starta bilen eller liknande.

Senast redigerat av 850heden (6 februari 2011)

M7an oo=00=oo
6 februari 2011 · 374 Inlägg

Naturligvis skall man inte lämna bilen med nyckeln i tändningslåset på allmänna platser, detta kan du få böter för (med andra ord är det olagligt). Dessutom skall man inte lämna bilen olåst på allmänna platser i och med att någon obehörig eller ett barn kan ta sig in i bilen och lägga ur växel/lossa handbroms och en olycka kan ske.

Att lämna nyckeln i tändningslåset i ett privat garage där bara behöriga äga tillträde är inte olagligt. På privat mark/egendom får man göra en jädrans massa saker som man inte får göra i det offentliga.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang