Allt om bilar? Nybörjare som vill lära sig mer om bilar..

RD_87 Skrotsamlare
26 september 2011 · 4 031 Inlägg

Boss_time skrev:
Halloj! Gammal tråd men jag har samma tankar som TS så varför starta nytt?
Köpte en saab 900a i somras som jag  fixat och lärt mig väldigt mycket från redan, för andra nybörjare kan jag bara säga att det var en skitbra början! Mycket roligare att lära sig "på riktigt", med bilen framför sig istället för bara i bok! Bilen är avställd för vintern nu (pluggar på universitet, studentrum tyvärr) så jag tänkte läsa lite "teori" i vinter..

Har hittat "Bilhandboken" till salu men osäker på om jag ska köpa.. Någon som vet vad pärmarna innehåller? Vill såklart ha alla 41 böckerna, men sen verkar folk sälja allt från 0 - 4 pärmar till. Är mest intresserad av äldre bilar (typ max t.o.m 90-talet) så att innehållet är gammalt gör inget!

Innehållet i dessa böcker är klart läsvärt, jag har bara några enstaka men de verkar välskrivna. Vad pärmarna innehåller minns jag inte.
Kan även rekomendera "Cars" stora billexikon från sent 80-tal, 36 band med lite info om de flesta bilmärken som någonsin funnits. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mopar81 yrkeschaffis
26 september 2011 · 54 Inlägg

Hot_Rod_Nisse skrev:
Det finns en bok som heter "Allt om bilen" som är från ca 1976, bl.a så är den kände Krister Glenning en av medarbetarna till boken.. i den boken hittar du massor av färgbilder på hur delar ser ut och hur det funkar, och hur man lagar och servar bilar, kanske nått att börja med, fråga på ditt närmaste bibliotek om dom har den, gillar du boken då ska du försöka hitta en på loppis som du kan köpa... för där kan du lära dej grunderna innan du försöker dej på moderna skitbilar som är sååååå tråkiga att skruva med !! big_smile wink


http://gazv8.users.photofile.ru/photo/g … 498884.jpg

http://gazv8.users.photofile.ru/photo/g … 498931.jpg

den har jag:D

Boss_time
27 september 2011 · 16 Inlägg

Okej, vad bra! Ska fundera på att köpa "allt om bilen" också, den är ju inte särskilt dyr så varför inte..

Cars billexikon - är det "bara" info om bilmodeller där? Kul att ha förstås ändå, men just nu är jag mest på jakt efter "praktisk-meka" böcker!

Ingen som vet nåt om pärmarna till Bilhandboken-serien?

Billy__bob
27 september 2011 · 496 Inlägg

Har för mig att pärmarna är mest info om bilar såsom kubik, hästar kaross typ, motor tyo med mera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang