5575
Sök

Varför funkar inte basarna?

299 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
haft ett kina slutsteg o baslåda som jag köpte i ett paket för längesen. och nu för nårra dagar sen fick jag hem mitt nya slutsteg, har funkat bra tills idag. Dock märkte jag igår när jag körde i mörker när jag hade lite högre volym men inte överdrivet, att varje gång basen slog så blinkade eller "tonades" ljuset på bilen ner, framlysen, bak, inredning, ja allt. Kändes inte som de skulle göra det av det systemet jag har, 2 12" i nått kinamärke och ett carpower 750w slutsteg. Sen idag när jag körde på motorvägen i jämn fart så märkte man då med att varje gång basarna slog så blinkade belysningen till. och så märkte jag en sak till, att varje gång den slog så hackade även bilen till, ungefär som man bromsade till lite. Vid ett rödlyse när basen slog rörde sig varvmätaren ner och när basen drog slog flera gånger på raken dog nästan bilen. farsan trodde den tar all el o även elen till insprutarna att det är därför. Men är det verkligen normalt? borde det inte göra tycker man.. iaf, så helt plösligt la basarna av. slutsteget funkar, har bra ström o jord. Så trodde basarna va brända pga att slutsteget va för kraftigt. men sen nu varje gång jag startar bilen så när basen (fast dom funkar inte alls, bara orginal högtalarna med den lilla basen som slår) ska slå i en låt så slocknar belysningen till nårra gånger i bilen, sen inget mer, sen funkar det.
Så känns som det har något med strömmen att göra? fast sladdarna har ju funkat utmärkt hela tiden innan på de andra slutsteget, bytte ju bara ut de så känns konstigt om nått har hänt nu.
Men kan de ändå va dålig jordning eller något? Eller är basarna brända? tycker ändå det är konstigt att belsningen blinkar o håller på, känns som om något inte stämmer.
Någon som vet vad det kan bero på?

ska jag testa dra om sladdarna o ta en ny jordpunkt?

Tack för svar! big_smile

21 761 Inlägg
15 februari 2011
När bilens belysning blinkar så där så har det oftast med batteri/generator/tillhörande kablar att göra. Att även motorn hackar till vid basdunket innebär rejäla spänningsfall, då får du kolla upp dels att batterikablarna sitter som de ska och dels att generatorn laddar som den ska.

Du bör även mäta på batteriet vilken spänning det är när den är avslagen, men då ska bilen ha stått orörd i minst 8 timmar eller mer för att få ett rättvisande mätvärde. Ligger spänningen under 12,4 V så är det lämpligt att ladda upp med batteriladdare tex över natten eller tills laddaren visar att batteriet är fullt. smile

Om du kör en hel del korta körningar så hinner knappast generatorn ladda ordentligt ifall du ofta spelar musik på ganska hög volym och även har diverse andra strömförbrukare igång samtidigt, sånt kan bidra till dåligt laddat batteri.

2 024 Inlägg
15 februari 2011
Kolla jord mellan batteri, kaross och motor till att börja med.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

299 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
okej.
Batteriet är ungefär 1 månad gammal o ger över 14 volt så batteriet ska det inte vara något fel på i alla fall. Men kan ju va kontakterna på kablara vid batteriet, får väl ta bort dom o bytsa upp lite och även testa byta jordpunkt.

299 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Idag när jag körde funkade basarna nårra minuter sen dog dom. Så basarna är hela i alla fall, får putsa upp lite kontakter o dra om lite sladdar o ta en ny jord punkt så får man hoppas att det funkar. Och hoppas att belysningen inte blinkar längre

Sök