Trimma Bubbla?

motchon
16 februari 2011 · 9 Inlägg

Hallå eller! Provar att lägga en tråd här oxå...
Har, eller om man ska vara nogrann på väg, skaffat mig denna typ av bil!
Har tidigare åkt 200sx och var sugen på nått nytt projekt.
Så som så många redan frågat undrar jag vad jag ska göra i motor rummet.
Det lutar ganska starkt åt att trycka i en "buss motor" i aktern.
Kanske överladda den till viss mån.
Någon som har något bra tips på vart jag ska hitta info? Nån bra tråd kanske?
Tanken är att bygga ihop en fin fläktkyld maskin på stativ och sedan slänga i den när allt är färdigt.
Jag undrar om man kan hänga på en sådan maskin rätt på växellådan eller krävs det mods?
Kan man använda sig av alla bakmonterade buss motorer?
Vilken årsmodell ska bussen vara fram till?
T4 verkar ju som det rätta alternativet. Siktar på ca. 150 kusar.
Behöver jag turbo för att uppnå detta eller räcker det med andra kammar o förgasrare te.x?
Är helt färsk vad det gäller bubbla och montaget i dem. Behövs det bytas mycket delar i upphängningen eller räcker det med att ha färska o fina orginal delar?

Kunde ju skrivit en bok med alla mina frågor...

MYCKET tacksam för svar

Mvh David  big_smile

G-sson
16 februari 2011 · 612 Inlägg

Har inte så mycket att bidra med, förutom att jag föreslår att du skaffar/laddar ner Dalhems VW-katalog och bläddrar igenom från början till slut. Finns en del tips och mycket intressanta delar...

RD_87 Skrotsamlare
16 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Synd att du bor i fel del av landet, jag har en billig bussmotor med sprut till salu tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
motchon
16 februari 2011 · 9 Inlägg

RD_87 skrev:
Synd att du bor i fel del av landet, jag har en billig bussmotor med sprut till salu tongue

Ska ju då hämta bubbla i emmaboda på lördag.
Har ju ej hunnit få den ännu. Blir en jävligt lång tripp till eskilstuna...

Är det mekaniskt sprut på dom eller hur funkar det?

Senast redigerat av motchon (16 februari 2011)

CarpeDiem German Engineering
16 februari 2011 · 9 081 Inlägg

Turbokonverterade Bubblor är så grymma big_smile Lycka till med bygget smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
RD_87 Skrotsamlare
16 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Sprutet är bosch och med elektriska spridare, påminner om gamla bmw. Beteckningen har jag inte en aning om, tyvärr måste man ha adapterplatta eller en annan låda, det är därför jag inte använt den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
triplesixer
16 februari 2011 · 325 Inlägg

http://www.jpmotorsport.se/ har fina delar till vw

motchon
16 februari 2011 · 9 Inlägg

triplesixer skrev:
http://www.jpmotorsport.se/ har fina delar till vw

Tack! big_smile

motchon
23 februari 2011 · 9 Inlägg

Men jag är tacksam ifall det finns någon guru som kan besvara mina tusen frågor... smile

Bensinskallen P o r s c h e
24 februari 2011 · 1 700 Inlägg

Du ska ju hellre sätta i busslådan, den ska vara betydligt starkare. Då slipper du problemet med motor vs låda i alla fall. Sen vet jag inte hur de passar med drivaxlar men de ska inte vara någon omöjlighet att ordna...

Du kan säkert lura fram dedär effekterna utan turbo, men de blir ju ganska dyrt. Lär gå åt både cylindrar, kolvar och toppar, kanske vev också... De går ju att byta ut hela motorn till värre grejer i princip...

Har inte så många mer svar på dina andra frågor, ingen folkvagnsexpert precis

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
RD_87 Skrotsamlare
24 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Bubblorna har väl lösa cylindrar? Då är det ju jävligt lätt att få mer slagvolym att leka med, borde ju vara en bra början.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tekniknissen-
24 februari 2011 · 252 Inlägg

Sätt i en volvo motor Röd motor kostar inget. och front lyft är inget svårt ! jag har delar till det.cool
Lådan brukar hålla men slutväxel kåpan ska man byta då kronhjulet vill titta ut med för mycket pullver. big_smile

RD_87 Skrotsamlare
24 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Man kör med kopplingslamell från en volvo 340 när man kör volvomotor, jag har B23E i ett rörchassi med VW låda. Jag har pusslat ihop allt utom motorfästen och sen har inte resten blivit gjort. Men jag misstänker att 140hk B23 i aktern är hysteriskt kul.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Knugcab
24 februari 2011 · 5 111 Inlägg

Men den borde väl bli baktung så det duger med ett gjutjärnsankare där bak?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
RD_87 Skrotsamlare
24 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Sjävklart! 150kg volvospis blir väl 30-50kg tyngre än orginalet. Jag räknar med att flytta fram batteriet och konstruera en kofångare av ett betongfyllt 3'' rör så ska det nog ordna sig big_smile
Men i en vanlig bubbla borde det funka utan några konstigheter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Old_Nut Old & Slow
24 februari 2011 · 46 Inlägg
Genuin Oildripper. (O\I/O)
Volkswagen 1/11 Limousine "Old School" (1956)
tekniknissen-
24 februari 2011 · 252 Inlägg

Jag höll på med 112 i transporter och körde med en 2,5  (2,3 Et) motor med marin vev och en t04. detta var i början av 90 talet  Så var den vit med grönt sripes på sidan av bussen  smile  (kriminalvården) lol
Och blå lampa i fronten . Snacka om jag hade roligt i den bilen på många sätt wink

G-sson
24 februari 2011 · 612 Inlägg

Volvomotor (i B23-familjen) är ju så gott som standard på folkracebubblor. Kräver dock en bula i luckan för att få plats. Men kanske lite svårt att besikta bilen med en sån motor om man vill ha det lagligt, att gå från max 50hk till minst 90hk (B17A) kan krävas "lite" mer jobb för att få accepterat.

motchon
24 februari 2011 · 9 Inlägg

Tack alla för ert engagemang!
Spontant känner jag inte för att ha något annat fabrikat än VW under huven.
Vill heller inte att det ska synas på utsidan vad som gömmer sig inni.
När det pratas dyrt med stakar osv. Vad pratar vi om för summor?
Kikade på en spis på blocket Som var lite väl dyr kanske?http://www.blocket.se/sodermanland/Bubbla_vippor___Racemotor_2176_m_web_48or_30905737.htm?ca=15&w=3

Finns det nån rimlig chans att hamna under det med dom grejjerna?
Kan tänka mig att fyra webrar kostar en peng...?

Har någon erfarenhet av det "bensinskallen" skriver om längre upp?
Är utväxlingen samma? Bolt on?

tekniknissen-
25 februari 2011 · 252 Inlägg

Där är ett alternativ till som kan vara skapligt odyrt ! SUBARU WRX morot ;-) Boxer 16v turbo och den tål 280Hk utan man rör den det ända som är lite struligt är vatten kylningen. Och vad jag kom ihåg var lådan längre och drivaxlarna kortare (bredare låda) och det var den 5 växlade den 4 växlade var samma länd men bredare och fästena fick moddas på motorgaffelen på bubblan Jag pratar om den nyare transporter lådan med vattenkylda motorerna 1,9 och 2,1 lit motorerna Den äldre buss lådan var lite starkare men passa bolt on. Dock rätt låg slutväxel om man har mer hästar och ska köra gatan. eller SVX motor  3,3 lit och 210 Hk boxer 6,a låter presis som en porsche :-))

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang