Varför kör ni gamla bilar?

it_mutt Avstängd
25 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

it_mutt skrev:
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)

Du har en poäng här och den här tråden är ju också kanske därför lite luddig i sig.

Det är nog av ganska olika skäl som man åker Ford model A från 1929, Volvo 245 från 1984 respektive Audi A4 från 1998 (Ja. Den är 15 år. Det är inte nytt.)...

Jo det är lite det jag menar. Som sagt, jag ser inte en bil från 99-00 som "gammal", men en bil från 92 som "gammal" och ja, givetvis då en 60-talare som ÄNNU äldre.



zemet skrev:

it_mutt skrev:
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)

Klarar och klarar, det mesta på en ny bil är nog inte svårare att byta än på en gammal bil. Hjullager är säkert lika lätt att byta på en E30 som på en E60.

Men om man gör det själv så tappar ju bilen såpass mycket värde eftersom man inte får servicestämplarna så det är frågan om det lönar sig att göra det själv?

Det faller ju lite in på var man "drar gränsen". Som sagt, jag ser inte min 02:a som "gammal" (jag ser den då inte som "ny" heller). Men, på den så sparar jag alla kvitton på inköpta delar och skriver upp i serviceboken. Och min erfarenhet är att på dessa "medelåldersbilar" (inte gamla enligt mig, inte nya heller) så är ju det ett fungerande "system" och aldrig något som ifrågasatts för min egen del vid försäljning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NiKeMaN Entreprenör
25 juli 2013 · 1 286 Inlägg

Ta det lite med glimten i ögat......

Men det är väl egentligen så det är.

Dom allra flesta vill åka nya bilar. Av dom som vill så är det en del som inte har råd, men också en stor andel människor som helt enkelt inte vill lägga så stora pengar på att åka ny bil.

Sen finns det alltid entusiaster som vill åka gamla (!) bilar och det respekterar jag. Men att åka en 2002 Toyota Corolla eller en 1994 års Audi 80 eller för den delen en 1991 års Volvo 240 GLT och sitta och gnälla över att nya bilar inte att någon själ och att nya bilar är dåliga är bara patetiskt.

Alla får väl för sjutton åka vad dom vill. smile

// Niklas Johansson
Rquired Allmänt envis
25 juli 2013 · 12 512 Inlägg

granadadr skrev:

Rquired skrev:

granadadr skrev:

som jag sa tidigare,, en förare som är van, och är duktig rattar emot snabbare och då blir det så här,,

än en gång dessa system är för lisa 35 som inte kan köra bil wink meo knappt märker vad bilen företar sig wink
då är dessa system guld värda

Ni påstår att det är Lisa som inte kan köra bil, hon som kör efter sin förmåga och tar till sig de moderna verktyg som finns för att hålla bilen på vägen. Jag tror snarare att det är ni som inte kan köra bil, ni som tror er ha övernaturlig reaktionsförmåga och kan häva vilken sladd som helst med ett pekfinger på ratten.

Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

då måste jag motargumentera dig,, se på polisen wink hur många bilar kvaddar inte dem? de får tillockmed lära sig att bilens system ska sköta körningen,, hmm om de ingriper har man gått över gränsen,,
och som jag sagt tidigare,, det är faktiskt nästan bara bilintresserade som gillar att köra bil AKTIVT
meo leka åka på fetställ,, jag inkluderar verkligen det wink

de gånger antisladdet ingriper i jobbarbilen så får jag absolut INTE panik,, för situationen är ej farlig,, för jag har då bara missbedömt väglaget lite,, om då inte antisladdet funnits i den bilen så hade rumpan åkt ut LITE å sen hade det varit bra,

meo så är det fortfarande lisa 35 som förmodligen inte ens fattat varför det börjar durra å slänga till i bilen,, tro mig detta har jag hört då jag jobbar just med 90% kvinnor,, och de gillar INTE att köra aktivt,,

äää vad fxxn nu blev det ju inte prat om äldre bilar,, utan om hur vi kör,, sorry

Använder Sverige´s poliskår sina bilar i samma syfte som en privatperson gör? Att det sker olyckor i samband med polisingripande är ett nödvändigt ont men det är tragiskt när det sker för att folk anser sig ha rätt att "leka och åka på fetställ".

Missförstå mig inte jag är inte emot att man har roligt bakom ratten, men de flesta som överskattar sin förmåga som förare är inte heller kapabla att avgöra var och när det är lämpligt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grabber Dagdrömmare
25 juli 2013 · 2 836 Inlägg

Rquired skrev:
Använder Sverige´s poliskår sina bilar i samma syfte som en privatperson gör? Att det sker olyckor i samband med polisingripande är ett nödvändigt ont men det är tragiskt när det sker för att folk anser sig ha rätt att "leka och åka på fetställ".

Missförstå mig inte jag är inte emot att man har roligt bakom ratten, men de flesta som överskattar sin förmåga som förare är inte heller kapabla att avgöra var och när det är lämpligt.

+1!!!!!'

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Navkapsel
25 juli 2013 · 4 637 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Men att åka en 2002 Toyota Corolla eller en 1994 års Audi 80 eller för den delen en 1991 års Volvo 240 GLT och sitta och gnälla över att nya bilar inte att någon själ och att nya bilar är dåliga är bara patetiskt.

Så det är du som bestämmer vad alla andra ska tycka/känna.
Det är verkligen patetiskt. Eller trollning?

Tumbleweed
25 juli 2013 · 1 711 Inlägg

Jag kör gamla bilar av många anledningar, men jag diggar bilar med en historia o själ, sen kommer fler fördelar in i bilden såsom , skattebefriat, besiktning vartannat år, inga vinterdäckskrav , under vissa årsmodeller dessutom besiktningsbefriat, osv osv. Jag spyr inte på nya bilar, men jag sitter hellre i en gammal hotrod eller muskelbil o gasar! och utan en bomb i ratten wink

OmegaCoffe Dumpersförare.
25 juli 2013 · 970 Inlägg

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Var nog det korkaste och jävligaste jag läst. Herregud.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
it_mutt Avstängd
25 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Jag kör gamla bilar av många anledningar, men jag diggar bilar med en historia o själ, sen kommer fler fördelar in i bilden såsom , skattebefriat, besiktning vartannat år, inga vinterdäckskrav , under vissa årsmodeller dessutom besiktningsbefriat, osv osv. Jag spyr inte på nya bilar, men jag sitter hellre i en gammal hotrod eller muskelbil o gasar! och utan en bomb i ratten wink

Det är väl en av de saker jag inte alls gillar med gamla bilar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OmegaCoffe Dumpersförare.
25 juli 2013 · 970 Inlägg

Man kan ju säga såhär. Utan gamla bilar så hade många anställda på bilverkstäder gått utan att ha något att göra.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
IceEyes Varningar: För många..
25 juli 2013 · 2 552 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Ta det lite med glimten i ögat......

Men det är väl egentligen så det är.

Dom allra flesta vill åka nya bilar. Av dom som vill så är det en del som inte har råd, men också en stor andel människor som helt enkelt inte vill lägga så stora pengar på att åka ny bil.

Sen finns det alltid entusiaster som vill åka gamla (!) bilar och det respekterar jag. Men att åka en 2002 Toyota Corolla eller en 1994 års Audi 80 eller för den delen en 1991 års Volvo 240 GLT och sitta och gnälla över att nya bilar inte att någon själ och att nya bilar är dåliga är bara patetiskt.

Alla får väl för sjutton åka vad dom vill. smile

Kan enbart instämma i senare delen av inlägget. Att äldre vagnar har mer "själ" stämmer definitivt inte enligt mitt tycke.

Dock ställe jag mig tveksam till påståendet att en förkrossande majoritet föredrar nya och tidsenliga bilar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Nitromast Dr. Scanner
25 juli 2013 · 2 167 Inlägg

Jag kör min volvo för att den är billig, rätt skön att åka och jag behöver inte vara livrädd för att någon sopa ska parkera fel brevid mig.
Dock skulle jag inte ha något emot att äga tex en ny M3a..

Knugcab
26 juli 2013 · 5 111 Inlägg

OmegaCoffe skrev:

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Var nog det korkaste och jävligaste jag läst. Herregud.

Nej, faktiskt så är det rätt.

Man får inte glömma bort att de som hänger på garaget inte representerar den största delen av Sveriges befolkning. HÄR kan det ju mycket väl finnas entusiaster av just en specifik bilmodell som inte tillverkas längre. Men de flesta ser bara bilen som ett rent transportmedel, ett bruksföremål, och då är ju faktiskt en ny bil överlägsen. Dels för att bilarna hela tiden utvecklas när det gäller sådant som påverkar bruksvärdet, dels för att den inte är sliten och skulle den då trots allt mot förmodan gå sönder så finns det garanti, så det blir inget tjafs.

Så ser ni den genomsnittliga svenssonfamiljen lasta in sig i en V70 från 1999, så tro mig, det är mest troligt för att budgeten inte tillät en V70 från 2013 och inte för att just den modellen är deras drömbil.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Navkapsel
26 juli 2013 · 4 637 Inlägg

OmegaCoffe skrev:

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Var nog det korkaste och jävligaste jag läst. Herregud.

Instämmer! lol

twin_cam Smålänning
26 juli 2013 · 7 877 Inlägg

OpelP1 skrev:

twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Jag skruvar hellre med:

http://bringatrailer.com/wp-content/plu … resize.jpg


Än med:

http://image.automobilemag.com/f/review … ne-bay.jpg


Och tittar hellre på den förstnämnda också, den senare är ju bedrövlig.

Jag skruvar också HELLRE med den förstnämda PV:n, mycket ROLIGARE att både felsöka och skruva med, eftersom allt är lätt att komma åt och inga datorer är inblandade så man får verkligen felsöka på riktigt, the old school way! Och när man hittar felet är det oftast av bagatellart. Allt är rejält och bilen verkligen älskar mekanikern och vill bli ompysslad, som ett husdjur smile

Dessutom SÅ SNYGGT!

Däremot yrkesmässigt och bruksmässigt, väljer jag hellre den andra. Mycket mer lättskruvat (Finns mer än motorrummet där man sällan behöver vara och pilla idag). Skivbromsar t.ex mot trumbromsar.
Dator för att VÄGLEDA felsökningen (Den talar ju aldrig om i klartext vad som faktiskt är fel)

Det som talar emot den andra V60:in är bara att den är så fruktansvärt jäkla ful överallt...

Sen är det synd att jämföra med PV, rullar ju inte så många sådana som året-runt-bilar längre, men ta Volvo 740 elelr 940 istället och byt en stötdämpare bak. Nedre bulten där, om det går som det brukar, har du ibland en till två timmars jobb med beroende på verktyg... På en V70 har jag aldrig tagit mer än ca 30 minuter...

Alla bilar är ju likadana att skruva med egentligen... Man lossar skruvarna så ramlar prylen väck, tvärt om vid monteringen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Evildan
26 juli 2013 ·

caromania skrev:

Rquired skrev:

granadadr skrev:

som jag sa tidigare,, en förare som är van, och är duktig rattar emot snabbare och då blir det så här,,

än en gång dessa system är för lisa 35 som inte kan köra bil wink meo knappt märker vad bilen företar sig wink
då är dessa system guld värda

Ni påstår att det är Lisa som inte kan köra bil, hon som kör efter sin förmåga och tar till sig de moderna verktyg som finns för att hålla bilen på vägen. Jag tror snarare att det är ni som inte kan köra bil, ni som tror er ha övernaturlig reaktionsförmåga och kan häva vilken sladd som helst med ett pekfinger på ratten.

Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

Bra skrivet Rquired, jag står bakom dig till 100%.

Även jag sällar mig till denna skara och lägger till ytterligare en fundering ang dessa avskydda system:
När systemet har gripit in för dessa som har problem med dom, kan det möjligtvis vara så att det har körts för fort på ett "lekfullt och inspirerande vis" innan systemet abrupt säger ifrån?

OmegaCoffe Dumpersförare.
26 juli 2013 · 970 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

OmegaCoffe skrev:

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Var nog det korkaste och jävligaste jag läst. Herregud.

Nej, faktiskt så är det rätt.

Man får inte glömma bort att de som hänger på garaget inte representerar den största delen av Sveriges befolkning. HÄR kan det ju mycket väl finnas entusiaster av just en specifik bilmodell som inte tillverkas längre. Men de flesta ser bara bilen som ett rent transportmedel, ett bruksföremål, och då är ju faktiskt en ny bil överlägsen. Dels för att bilarna hela tiden utvecklas när det gäller sådant som påverkar bruksvärdet, dels för att den inte är sliten och skulle den då trots allt mot förmodan gå sönder så finns det garanti, så det blir inget tjafs.

Så ser ni den genomsnittliga svenssonfamiljen lasta in sig i en V70 från 1999, så tro mig, det är mest troligt för att budgeten inte tillät en V70 från 2013 och inte för att just den modellen är deras drömbil.

Alla vill kanske som andra sagt här, att man inte vill dras med lån på en ny bil idag. Då sparar man hellre till en bättre bil. Men det är ändå roligare med en bil som man kan meka med iaf. Kan ju göra det med nya med. Men en äldre är desto roligare att pilla med.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Knugcab
26 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Men då är det ju fortfarande en ekonomisk fråga?
Sedan så är det långt ifrån alla (egentligen ganska få) som har något intresse av att meka på sina bilar.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hellquist
26 juli 2013 · 499 Inlägg

Jag kör gammal bil som bruksbil för att jag är snål. Jag kan köpa något nyare men att ha en dyr bil som jag kör med några hundra mil känns onödigt, därav har jag en gammal S70. Jag brukskör en del med Evon också.

Att säga att man kör gammal bil för de är bättre så är man ju ute på tunn is. Visst är det skönt att slippa elektronisk handbroms osv när man mekar själv men jag åker ju hellre en nyare 5-serie, A6, S80 osv än en gammal Audi 100 eller Volvo 740. Däremot är skillnaden mellan en 2005 och en 2012 väldigt liten enligt mig men visst känner man skillnad.

TS_quattro fyrkrafsare
26 juli 2013 · 1 443 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Rquired skrev:

Ni påstår att det är Lisa som inte kan köra bil, hon som kör efter sin förmåga och tar till sig de moderna verktyg som finns för att hålla bilen på vägen. Jag tror snarare att det är ni som inte kan köra bil, ni som tror er ha övernaturlig reaktionsförmåga och kan häva vilken sladd som helst med ett pekfinger på ratten.

Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

Bra skrivet Rquired, jag står bakom dig till 100%.

Även jag sällar mig till denna skara och lägger till ytterligare en fundering ang dessa avskydda system:
När systemet har gripit in för dessa som har problem med dom, kan det möjligtvis vara så att det har körts för fort på ett "lekfullt och inspirerande vis" innan systemet abrupt säger ifrån?

Och än värre med de babianer som kör med systemen som en extra marginal och tror att bara för att de har anti-allt så kan de köra på vägar täckta av blankis som om det vore torr fin sommarväg....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Pa3rlan dBverkstan.se
26 juli 2013 · 64 Inlägg

Och än värre med de babianer som kör med systemen som en extra marginal och tror att bara för att de har anti-allt så kan de köra på vägar täckta av blankis som om det vore torr fin sommarväg....

Håller med dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang