Koppla slutsteg i bilen med signal från högtalare

Mr_Larssa
17 februari 2011 · 19 Inlägg

Som ämnet över. ska koppla in 2 stk 6*9:or i min bmw, men ska använda orginal stereo.
Så jag måste ta ljud från högtalaren i dörren bak.
Slutsteget har RCA ingång, men något förslag på hur jag kan göra med en kabel för att få signal ? kan jag skala av ena sidan på RCA och koppla rakt på högtalaren ??

E lite lost här. Och ja modellen jag har finns med slutsteg i bagaget, men inte min bil, jag har inte den stereon. så jag MÅSTE dra en kabel från nån högtalare til slutsteget.

biffsteak
18 februari 2011 · 148 Inlägg

Om du har high-input på steget kopplar du från högtalaren dit, annars måste du köpa en
hög-låg omvandlare finns hos alla bilstereobutiker. Koppla inte direkt från högtalaren till lågnivån på
steget.

Mr_Larssa
18 februari 2011 · 19 Inlägg

e som sagt jag ska koppla in 6*9:or, så ingen behov av lågnivå. men e heller inte lågnivå på steget, och ej filter. är ett 2 kanal steg från Denon, står bara input left - right. så ska gå o koppla rakt in. men det jag inte vet, e hur jag gör med kabeln. alltså vad e + och - på en RCA kabel. det e där jag stannar upp hehe smile
Men takk för svar så långt wink

KaptenL
18 februari 2011 · 116 Inlägg

Pinnen är normalt plus på en rcakabel. Lågnivå är normalt även via RCA-kontakter. Högnivå brukar man skruva fast om det inte medföljer passande kontakt till slutsteget, förutsatt att steget har högnivå in.

[GBG Crawlers]
Mr_Larssa
18 februari 2011 · 19 Inlägg

Så om jag klipper av kontakterna på ena sidan på en rca kabel, kopplar rakt på högtalaren, sedan in i steget, så borde jag få dunka dunka ^^, det är ingen lågnivå på steget då det inte e för bas. har användt det tidigare och det filtrerade inte bort högnivån.

KaptenL
18 februari 2011 · 116 Inlägg

Du får dunkadunka om ingången är för högnivå(förstärkt ljudsignal), annars säger det nog *poff*.
Filter har inget med hög eller lågnivå att göra.
Hög och lågnivå skickar samma signal i 2 olika förhållanden/styrka.

Lågnivå = signal som går från tex huvudenhet till slutsteg, cdspelare till förstärkare etc.
Högnivå = den förstärkta signalen som en/ett förstärkare/slutsteg skickar ut till en högtalare.

Inget att förväxla med hög/lågpass eller höga/låga toner(hz).

Lågpassfilter = ett filter som släpper igenom allt ljud under brytgränsen.
Högpassfilter = ett filter som släpper igenom allt ljud över brytgränsen.
Inget filter/bypass/full = allt ljud släpps igenom.

Vill du vara på den säkra sidan, så föreslår jag att du gör som herrn ovan nämde. Köp en Hög till Lågnivå-omvandlare.

Senast redigerat av zlin (18 februari 2011)

[GBG Crawlers]
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang