E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

LordLife
18 februari 2011 · 998 Inlägg

Man kanske får skaffa sig en diesel och hämta upp lite frityrolja och skapa sitt eget bränsle, då blir det billigt.

Tror nog inte priset kommer sänkas snarare höjas, om man känner sverige rätt så hittar väl dom på en ny skatt att lägga på. Kanske för att bilarna drar mer med E10 tongue

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Pendulum
18 februari 2011 · 1 298 Inlägg

Som sagt så har vi redan 5% etanolinblandning i vår bensin idag så någon markant skillnad kommer det inte bli. Att regeringen väljer att sänka priset motsvarande etanolens (idag) lägre kostnad är däremot tveksamt...

Säger som en del andra. Nu får man motivering till att kosta på sig 98 oktan istället.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
The__dude
18 februari 2011 · 90 Inlägg

vänta..

så min s40 t4 från 2002 kommer inte kunna gå på e10?

MeepMeep Finraggare
18 februari 2011 · 2 381 Inlägg

Med 10% kontra "ren" bensin tappar du ca 10% (dvs förbrukningen ökar)...

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ingene10

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
BOLIN_
18 februari 2011 · 2 763 Inlägg

The__dude skrev:
vänta..

så min s40 t4 från 2002 kommer inte kunna gå på e10?

Jo du kommer kunna köra din S40 med E10, det är bara S/V40 med 1,8i, alltså med gdi-motorn från mitsubishi som inte kan köras på E10! smile

Volvo - For Life
Michkijn Tangentbordsriddare
18 februari 2011 · 1 825 Inlägg

kameramannen skrev:
Med 10% kontra "ren" bensin tappar du ca 10% (dvs förbrukningen ökar)...

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ingene10

Bra initiativ! Nu är vi två på listan iaf!

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
Sandback
18 februari 2011 · 21 Inlägg

Skrev på jag med!

jocke_gronberg
18 februari 2011 · 4 586 Inlägg

dagens bränslesnåla motorer är ofta rekommenderade att köras på 98 oktan pga av direktinsprutning. hade själv en audi a3 -04 som slutade med dyra reparationer för den gått på 95 oktan innan jag blev ägare till bilen.

Senast redigerat av jocke_gronberg (18 februari 2011)

MiWi
18 februari 2011 · 442 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Hm tror du att det bara kommer skilja 50 öre? Jag sj tror att de kommer dra på rejält en ökning på minst 3 kr och att bilen drar mer skit kul *__*

Ja, och vet du varför?

Priset kommer med all säkerhet ligga under 98 oktan. Därför kan jag garantera att det inte bli såpass mycket högre (om det nu blir en ökning) prismässigt.

kameramannen skrev:
Med 10% kontra "ren" bensin tappar du ca 10% (dvs förbrukningen ökar)...

Nu får du förklara din uträkning lite. Du tappar inte 10% utav energiinnehållet för att du har 10% etanol.

Bengtsson Forehead flamers
18 februari 2011 · 113 Inlägg

Tjena ...

Någon som vet hur nyare båtmotorer kommer lira med E10, har ringt Suzuki och blir bara kopplad runt hela tiden. Ingen vet något smile

Själv tippar jag på att det är lugnt men förmodligen kommer förbrukningen öka något.

Mvh Andreas

Honda S2000 (2000)
Andromeda Rumpmas
18 februari 2011 · 3 860 Inlägg

kameramannen skrev:
Med 10% kontra "ren" bensin tappar du ca 10% (dvs förbrukningen ökar)...

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ingene10

Det åtgår ca 30% mer etanol kontra bensin. Med 10% etanol kontra 5% bör förbrukningen öka 1,5%.

Jag är mer orolig för vad som händer i längden med packningar, bränslepumpar, spridare mm i bilar som inte är byggda för att utsättas för den packningsätande spriten neutral

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Pendulum
18 februari 2011 · 1 298 Inlägg

Andromeda: Mycket matnyttig information! Vart kommer siffran på att det ger 7 gånger mer koldioxidutläpp under framställningen av etanolen? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Chippen88
18 februari 2011 · 1 309 Inlägg

Får börja köra på 98 istället alternativt träda planen om att köpa dieselbil i kraft.

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing
PHerrdahl Svetsare.
18 februari 2011 · 164 Inlägg

Idag är det cirka 5% etanol i 95oktanen, vem fan tror att 5% mer kommer göra nått åt gamla vanliga icke direktinsprutade motorer? Ingen som tankat c.a 50% E85 i bilen innan besiktning? Gick inte bilen då? Det kommer inte göra ett skit emot bilen förutom att den blir lite törstigare.
Tankade 70% E85 och 30% vanlig mack 95 i min VR6a, den gick som vanligt om inte lite bättre men drog som sagt mer och nej, den är inte etanol konventerad. Så 10% etanol och 90% bensin kommer göra föga lite för bilarna.

Fattar absolut inte uppståndelsen kring detta?

"Jag är mer orolig för vad som händer i längden med packningar, bränslepumpar, spridare mm i bilar som inte är byggda för att utsättas för den packningsätande spriten"

10% etanol och resten bensin kommer inte göra ett skit på dina packningar, nuff said.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
PHerrdahl Svetsare.
18 februari 2011 · 164 Inlägg

M_Broberg skrev:

PHerrdahl skrev:
10% etanol och resten bensin kommer inte göra ett skit på dina packningar, nuff
said.

Fel. etanol fräter och kläggar. redan 5% är för mkt. det är inte en höjning med 5 procentenehter som disktueras. det är en höjning med 100% mer etanol.

Men herregud, hur många bilar som gått på 100% E85 har du mekat med, kläggar lite, ja visst gör det, fräter? Det är väl ingen jävla syra vi snackar om? Den är inte så jävla farlig som alla tror, kommer bli lite oftare byten av soppafilter men mer är det inte.
Hur snäll tror du igentligen bensin är emot packningar?

Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
Ragge88
18 februari 2011 · 104 Inlägg

å va många lyckliga mäniskor de kommer va som för skrota eller bygga om sina bilar nu då :S... jaja får väll börja smugla in sopp från polen eller nått

PHerrdahl Svetsare.
18 februari 2011 · 164 Inlägg

Ragge88 skrev:
å va många lyckliga mäniskor de kommer va som för skrota eller bygga om sina bilar nu då :S... jaja får väll börja smugla in sopp från polen eller nått

E10 kommer inom snar famtid ta över 95oktan eller liknande i hela europa, den finns sedan årsskiftet redan i Finland.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
Ragge88
18 februari 2011 · 104 Inlägg

kameramannen skrev:
Med 10% kontra "ren" bensin tappar du ca 10% (dvs förbrukningen ökar)...

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?ingene10

poskrivet

Ragge88
18 februari 2011 · 104 Inlägg

fyfan va surt jaja går säkert köra v8an på den skiten me den har ju gått på de mesta hitils

meatos
18 februari 2011 · 424 Inlägg

Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

Det stämmer att det är 100% mer etanol det behöver man inte vara mattesnille för att räkna ut tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang