E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

skrew
18 februari 2011 · 71 Inlägg

E10 finns redan i finland, och för alla som tror att det blir en superökning i mängden soppa som går åt så överdriver ni nog en del, har kört på det ett tag nu och har inte märkt nån överdriven förbrukning överhuvud taget, drar ytterst lite mera. men det vart även ca 2kr dyrare att tanka... såå det kan man ju räkna med i sverige med

PHerrdahl Svetsare.
18 februari 2011 · 164 Inlägg

M_Broberg skrev:

PHerrdahl skrev:
Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

10% etanol är 100% mer etanol är 5%. vad är svårt att förstå?

det jag menade var att det finns 2 sätt att se på det, iblandning med 5 procentenheter mer eller iblandning med 100% mer etanol. det många här håller med om är att mer etanol inte är något positivt-  på något plan.

Sen förstår jag inte varför man kör på 95 på en bil man tycker om? 95 innehåller redan as mkt skit inte för att jag tror att etanol i bensin är Något positivt.

att etanol skulle fräta sönder motorn åp en kvart är ju en överdrift, men slangar, packningar osv på bensinbilar är inte byggda (eller testade och godkända) för att tåla etanol under lång tid. detta problem ser man ofta på etanolkonverterade bilar där slagnar fräts sönder osv.

Att köra etanol är säkert skitbra på många sätt (eller inte) men att bara trycka i mer etanol i en bensinbil är inte rätt lösning på något. Dessutom tvivlar jag stakrt på att priset för E10 som inehåller mindre energi än 95 kommer sänkas i förhållande till hur mycket det drar.

Men är du slut? Du sa att det inte va nån % man räknade i först när jag sa att dom skulle blanda i 10% etanol i 90% bensin, sen säger du att dom blandar in 100% mer etanol, skaplig backfire från din sida.

Etanol är mindre spikkänsligt och ett stabilare bränsle överlag. Varför tror du alla trimfirmor jublar över etanolen?
Packningar my ass, det är precis samma grejer som sitter i etanol bilar. Det ända som skiljer är soppa ledningarna och är man så rädd för det är det väl bara byta dessa.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
PHerrdahl Svetsare.
18 februari 2011 · 164 Inlägg

meatos skrev:

Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

Det stämmer att det är 100% mer etanol det behöver man inte vara mattesnille för att räkna ut tongue

Läs hela skiten så fattar nog du också... förhoppningsvis

Senast redigerat av PHerrdahl (18 februari 2011)

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
PHerrdahl Svetsare.
18 februari 2011 · 164 Inlägg

meatos skrev:

Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

Det stämmer att det är 100% mer etanol det behöver man inte vara mattesnille för att räkna ut tongue

Eftersom du inte löste dagens rebus så kommer här svaret.

"det är inte en höjning med 5 procentenehter som disktueras. det är en höjning med 100% mer etanol."

Om 95oktan redan nu innehåller 5% Etanol, och ska inom snar framtid få 5%till, dvs totala Etanol innehållet blir 10% och 90% förblir bensin, är inte det en höjning så totala etanol innehållet blir 10% totalt? Enligt Bro- blah blah så går det inte att tänka så utan man måste tänka att det är en 100% ökning vilket jag anser är fel sätt att beskriva det. Det är ingen 5%ökning  men det är 5% som tillkommer så totalt blir det 10% etanol.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Audi S4 2,2TQ "RS600" (1992)
twin_cam Smålänning
18 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Jävla uppståndelse för det lilla...

Ingen kommer märka någon skillnad, och personligen skiter ja i vad som blandas i bensinen, min bil har knacksesor och anpassar sig själv för de flesta oktaner mellan 89 och 99 oktan. Så gör 99% av ALLA bilar med insprutning tillverkade efter 1989... Enda hindret lär vara ev. mekaniska delar eller liknande, som t.ex högtryckpumparna på Mitsubishi GDI, eller om spridarna ger fel spridarbild på högtryckinsprutningar.

Men vore ju itne dumt om dom satte upp en lapp på macken med ett nummer kan man ringa OM det skulle hända nått, så man vet vart man ska skicka fakturan. Jag är mest orolig för hojen som gått på bensin hela livet... Vet inte hur mässing reagerar med etanol.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
meatos
18 februari 2011 · 424 Inlägg

PHerrdahl skrev:

meatos skrev:

Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

Det stämmer att det är 100% mer etanol det behöver man inte vara mattesnille för att räkna ut tongue

Eftersom du inte löste dagens rebus så kommer här svaret.

"det är inte en höjning med 5 procentenehter som disktueras. det är en höjning med 100% mer etanol."

Om 95oktan redan nu innehåller 5% Etanol, och ska inom snar framtid få 5%till, dvs totala Etanol innehållet blir 10% och 90% förblir bensin, är inte det en höjning så totala etanol innehållet blir 10% totalt? Enligt Bro- blah blah så går det inte att tänka så utan man måste tänka att det är en 100% ökning vilket jag anser är fel sätt att beskriva det. Det är ingen 5%ökning  men det är 5% som tillkommer så totalt blir det 10% etanol.

Stämmer att det är en höjning så den totala etanolinnehållet blir 10% men höjningen av etanol är 100% eftersom 10% är dubbelt så mycket som 5 %. Innan du börjar dryga dig vore det bra om du själv förstår vad som menas.

Navkapsel
18 februari 2011 · 4 637 Inlägg

http://www.vibilagare.se/sites/default/ … en_e10.pdf
"E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av tillverkningsår, men min. oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas."

Men i en Volvo som är byggd för 98 och inte går bra på 95 oktan kan man tanka E10?

Har dessutom hört att en bil byggd för 95 inte alltid mår bra av högre? Hur ska de göra nu när de måste tanka 98?

(Läste något om kort livslängd på E10. Hur ska man göra i t ex sin lilla motorgräsklippare? Hälla ut en massa utgången E10 i skogen om de nu går att köra på E10?
För 98 är nog inte bra heller.

Det finns visserligen akrylatbensin till gräsklippare som håller sig riktigt länge.
Bra för oss proffs som köper in i stora påfyllningsdunkar, andas in avgaserna hela dagarna och dessutom är akrylatbensin bättre för motorn. (Som i proffsmaskiner går mer än en villaklippare.)

Men dyrt för vanligt folk, inte miljöklokt att släpa hem en massa tjocka plastdunkar som dessutom fraktats.
Dessutom lockar akrylabensinens söta doft till sig möss som kan förstöra en maskin.
Och äldre gräsklippare ska inte köras på akrylatbensin.)

Dyrare för de som måste byta till 98, mindre regnskog, fler svältande, sämre för många bilar, bökigare att tanka, färre tankningställen som har 98 och högre förbrukning! Låter väl toppen detta?

Senast redigerat av Navkapsel (18 februari 2011)

mondeofin
18 februari 2011 · 217 Inlägg

Vi har E10 i Finland sedan årsskiftet, har bara prövat med en halv tank E10 i Volvon och märkte inte någon större skillnad i hur den gick, dock drack den mer med det (ungefär en halvliter/liter mer på 100km mot 98) och i mitt tycke var den mer svårstartad än vanligt. Tänker hålla mig till 98 E5 som den heter numera i fortsättningen, den går bäst på det.

Senast redigerat av mondeofin (18 februari 2011)

Honda CR-V (2011)
Andromeda Rumpmas
18 februari 2011 · 3 860 Inlägg

PHerrdahl skrev:

M_Broberg skrev:

PHerrdahl skrev:
10% etanol och resten bensin kommer inte göra ett skit på dina packningar, nuff
said.

Fel. etanol fräter och kläggar. redan 5% är för mkt. det är inte en höjning med 5 procentenehter som disktueras. det är en höjning med 100% mer etanol.

Men herregud, hur många bilar som gått på 100% E85 har du mekat med, kläggar lite, ja visst gör det, fräter? Det är väl ingen jävla syra vi snackar om? Den är inte så jävla farlig som alla tror, kommer bli lite oftare byten av soppafilter men mer är det inte.
Hur snäll tror du igentligen bensin är emot packningar?

Hur kan en höjning med 5% mer inblandning etanol i 95 oktan, som redan har 5% räknas som 100%? Är du mattesnille eller va det en rejäl tankevurpa?

Haha, här är inte studieskulderna höga lol

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Android
18 februari 2011 · 892 Inlägg

Menne...vad säger egentligen den där pdf'en, att bilar som inte finns med där i inte kan köras på E10? Äger en Nissan -99 och inte fan finns den med, vad händer med den då? 98-oktan finns ju inte överallt, tänker ju inte köra runt halva stan för att tanka skiten. mad

Hur funkar detta på vintern egentligen? Ska det inte vara svårare för motorn att starta på Etanol om den inte är byggd för det? hmm

Men...åh...självklart! Det är DET som är miljötänket med det hela; Sveriges bilpark står stilla under vinterhalvåret och kleggar/fräter sönder på sommarn! Smart drag av regeringen! lol

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
twin_cam Smålänning
18 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Men herregud..

Det är så lite så det kommer inte märkas på någotsånär nya bilar med insprutning (säg 1989 och fram)...

Kanske kommer märkas i äldre med förgasare, men för att fixa set säker man tändningen lite och skruvar CO-skruven en halvt varv ut i värsta fall...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
o_lindh
18 februari 2011 · 347 Inlägg

mondeofin skrev:
Vi har E10 i Finland sedan årsskiftet, har bara prövat med en halv tank E10 i Volvon och märkte inte någon större skillnad i hur den gick, dock drack den mer med det (ungefär en halvliter/liter mer mot 98) och i mitt tycke var den mer svårstartad än vanligt. Tänker hålla mig till 98 E5 som den heter numera i fortsättningen, den går bäst på det.

En halvliter/liter mer? Den drog alltså 50% mer med E10 jämfört mot 98? hmm

L_M3lin
18 februari 2011 · 191 Inlägg

Android skrev:
Menne...vad säger egentligen den där pdf'en, att bilar som inte finns med där i inte kan köras på E10? Äger en Nissan -99 och inte fan finns den med, vad händer med den då? 98-oktan finns ju inte överallt, tänker ju inte köra runt halva stan för att tanka skiten. mad

Hur funkar detta på vintern egentligen? Ska det inte vara svårare för motorn att starta på Etanol om den inte är byggd för det? hmm

Men...åh...självklart! Det är DET som är miljötänket med det hela; Sveriges bilpark står stilla under vinterhalvåret och kleggar/fräter sönder på sommarn! Smart drag av regeringen! lol

blir nog mycke billiga bilar snart antar jag hehe tongue

Navkapsel
18 februari 2011 · 4 637 Inlägg

L_M3lin skrev:

Android skrev:
Menne...vad säger egentligen den där pdf'en, att bilar som inte finns med där i inte kan köras på E10? Äger en Nissan -99 och inte fan finns den med, vad händer med den då? 98-oktan finns ju inte överallt, tänker ju inte köra runt halva stan för att tanka skiten. mad

Hur funkar detta på vintern egentligen? Ska det inte vara svårare för motorn att starta på Etanol om den inte är byggd för det? hmm

Men...åh...självklart! Det är DET som är miljötänket med det hela; Sveriges bilpark står stilla under vinterhalvåret och kleggar/fräter sönder på sommarn! Smart drag av regeringen! lol

blir nog mycke billiga bilar snart antar jag hehe tongue

Framförallt bilar som vill ha 98. Visst, de blir nog bara lite dyrare per mil än de som de som tankas på E10 men i dagsläget får man åka en bit för att hitta 98. Men det kanske de ändrar på? I så fall en fördel för mig.

smile Inget miljösmart drag av regeringen. Att tillverka nya bilar tar massor energi och gamla skitiga dieselbilar kommer att hållas i liv tack vare detta.

Elbil som man får energi till genom kolkraftverk är ungefär lika smart.

Mer biogastankställen vill jag se istället, lägg energi på det istället för E10. Närproducerat och känns mer bil än en elbil.

Senast redigerat av Navkapsel (18 februari 2011)

Ragge88
18 februari 2011 · 104 Inlägg

å va många jänke ägare som kommer älska å fylla i detta i sin 200 000 kronors bil som e ett h*lvete å hitta delar till

mondeofin
18 februari 2011 · 217 Inlägg

o_lindh skrev:

mondeofin skrev:
Vi har E10 i Finland sedan årsskiftet, har bara prövat med en halv tank E10 i Volvon och märkte inte någon större skillnad i hur den gick, dock drack den mer med det (ungefär en halvliter/liter mer mot 98) och i mitt tycke var den mer svårstartad än vanligt. Tänker hålla mig till 98 E5 som den heter numera i fortsättningen, den går bäst på det.

En halvliter/liter mer? Den drog alltså 50% mer med E10 jämfört mot 98? hmm

Volvo:n drar normalt runt 10l/100km på vintern när jag kör, med E10 var förbrukningen ca11l/100km

Honda CR-V (2011)
zovix Maskinbefäl
18 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Som jag ser det finns det många missuppfattningar i den här tråden. Men innan jag börjar ska jag understryka att jag INTE är för förändringen.

Etanolen missuppfattas ofta med Metanol som är frätande.

Etanolen i sig har ett oktantal (RON 104)

Etanolen behöver inte vara den rengskoksskövlande brasiljanska sorten utan kan komma från t.ex. Agrol i Norrköping.

Etanol i motorer byggda för det är utmärkt, går faktiskt att höja verkningsgraden rejält kontra en bensinmotor.

Nu till problemen.

Etanol blandat i bensin går inte utan en tillsats som heter MTBE, metyl-tert-butyleter. Denna tillsats är canserframkallande.

Etanol i sig är ett extremt utmärkt lösningsmedel (hur många har inte tvättat kopplingar eller bromsskivor i T-röd?)

Etanolen är hygroskopisk vilket innebär att den drar till sig vatten från luft.

E10 bräslet kommer sannolikt betyda en inkörningsperiod med verkstadsbesök för många lite äldre bilar... Etanolen kommer att lösaupp avlagringar i bensintanken med igensatt bränslefilter som följd i bästa fall. i sämsta fall igensatta munstycken/spridare.

Etanolens högre oktantal gör det möjligt för bensinbolagen att använda en sämre grundprodukt och ändå få den att prestera lika bra (om det nu är specen på BF-95 som gäller)

Etanolen bredare bränbarhetsområde gör att bensinblandningen blir farligare ur brandsynpunkt än ren bensin eller för den delen ren etanol.  I värsta fall betyder detta att vi blir tvingade att hålla i tankpistolmunstycket hela tiden när vi tankar bilen för att säkerställa korrekt jorning. Detta betyder att vi måste inhalera mer bränsleångor och på sikt få canser...

Min åsikt är att man brode forska mer runt akrylatbensin och kanske kunna utvinna den ur t.ex. biogas och vips slipper man mycket etanolproblem och har mer energi i tanken.

Etanol ska naturligtvis finnas kvar för de bilar som redan är optimerade för det.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
volvochefen
18 februari 2011 · 514 Inlägg

nu har ja inte idats läsa igenom hela tråden, men har tankat e10 i flera av mina bilar utan nå problem överhuvudtaget.
Har kört 164an på de, även 760,n

Volvo 945 "tdi" (1992)
henke_99 Offroad Racing
18 februari 2011 · 3 122 Inlägg

Tur att man åker gammal diesel till vardags...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Navkapsel
18 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Är besiktningsreglerna så hårda på nyare bilar att man typ måste tanka en del E85 för att den ska bli godkänd vid mätningen?

När det gäller gamla bilar är reglerna (mkt för) snälla. Min låg strax över 0 trots att motorn gått många mil, den gick dåligt just då, det var verkligen dags för service, tror jag hade etanolfri 98 (med blyersä.) i tanken mm... Alltså inte den optimala bilen vid bes.

(Förgasarmotor men med ordning å förgasaren.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang