E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Undra vad detta kommer göra med mina avgasvärden....

Testade för ett tag sen å blanda i lite E85 på vinterjaggan pga av att jag hade för högt CO å HC (förmodligen dåliga katalysatorer) Å visst blev både HC å CO mkt lägre med ca 15% E85 innblandat i 95an men problemet blev istället att Lambda värdet hamn på ca 1.1.....

Så jag kan får problem med detta.. Å Speciellt när 98 å 99 försvinner. Får hoppas att Norrmännen skiter fullständigt i detta. Finns ju nästan inte en enda tapp som ens säljer E85 idag så antagligen har dom fatta att det e bättre å använda sin egen olja än Brasiliens E85.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RD_87 Skrotsamlare
18 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Det blir ju ett helvete om dom fasar ut 98/v-power, min motor måste nästan ha 98! Högkompade gamla V-8 motorer är ju inte gjorda för sån skit. Jag har varit "duktig" och blyfrikonverterat min motor men jag har ju förbannat hög komp.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Nitrometanskada Gött mos
18 februari 2011 · 1 096 Inlägg

Vi bilägare blir ständigt rövkn*llade..

Titta bara på dieseln som blivit är dyrare än bensinen.. och etanolen har stigit så pass att de lönar sig inte att köra etanolbil istället för bensin.

Näe fuck detta jävla samhället

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
ironhead volvoraggare
18 februari 2011 · 4 776 Inlägg

är  bara 98 oktan kvar så kommer jag vara nöjd

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
B-Body GM B-Body Nörd
18 februari 2011 · 370 Inlägg

I usa har dom kört med e10 ett tag och dom verkar inte ha något problem, och jag brukar tanka etanol ibland i mina bilar(max 50%) och  det ända jag märker är att chevan går lite ojämt på tomgång med jätte bra när man kör.

Man får väl hoppas att det blir lite billigare men det blir väl dyrare istället. sad   men båda mina bilar går på vilken skit bensin som hälst och dom är tillverkade för att gå på jänkarnas 87 oktaniga bensin, det står tex i både chevans & mazdans instruktionsbok att dom ska köras på 87 oktan (eller om det va 86) så varför tanka 98 när båda är gjorda för 87 oktan roll

Senast redigerat av theBIGburner (18 februari 2011)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Andromeda Rumpmas
18 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Vi bilägare blir ständigt rövkn*llade..

Titta bara på dieseln som blivit är dyrare än bensinen.. och etanolen har stigit så pass att de lönar sig inte att köra etanolbil istället för bensin.

Näe fuck detta jävla samhället

Scchh, annars höjer dom bensinskatten igen! tongue

Skulle bilar gå på vatten skulle destillerat vatten kosta minst 10 kronor litern.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MiWi
18 februari 2011 · 442 Inlägg

theBIGburner skrev:
I usa har dom kört med e10 ett tag och dom verkar inte ha något problem, och jag brukar tanka etanol ibland i mina bilar(max 50%) och  det ända jag märker är att chevan går lite ojämt på tomgång med jätte bra när man kör.

Man får väl hoppas att det blir lite billigare men det blir väl dyrare istället. sad   men båda mina bilar går på vilken skit bensin som hälst och dom är tillverkade för att gå på jänkarnas 87 oktaniga bensin, det står tex i mazdans instruktionsbok att den ska köras på 87 oktan (eller om det va 86) så varför tanka 98 när båda är gjorda för 87 oktan roll

Oktantal mäts inte på samma sätt i USA, alltså håller inte ditt resonemang.

Det finns två sätt att mäta oktantal på, RON samt MON.

RON = Research Octane Number
MON = Motor Octane Number

Dessa två mäts på två skilda sätt. MON är det som liknar en ottomotors förbränning mest, med variabel tändning och mera värme under mätningen.

Vid mätningen blir självfallet MON lägre än RON.

Oktantalet i sverige mäts med RON.

På exempelvis Shell så har de 98 RON och 88 MON, detta kallas 98 oktan.

I USA mäter man med (RoN+MoN)/2 , alltså ett medelvärde.

(98+88)/2=93 Oktan.

87/88 oktan motsvarar 95 oktan här hemma (eller ja, knappt 93 oktan).

Senast redigerat av MiWi (18 februari 2011)

twin_cam Smålänning
18 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Drivmedel är grisdyrt i hela EU, och jag bor hellre i Sverige än i nått U-land...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Masquerade Aldrig nöjd
18 februari 2011 · 804 Inlägg

Hur får man reda på om man kan köra E10?

Livet är för kort för att äga Volvo.
Andromeda Rumpmas
18 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Masquerade skrev:
Hur får man reda på om man kan köra E10?

Om du kollar tidigare i tråden finns en länk där man kan läsa vilka bilar som klarar E10

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Ragge88
18 februari 2011 · 104 Inlägg

finns inget ställe man kan kolla äldre bilar? e inte sugen på å rasa 350in nu när den e nyrenoverad

martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

Ring tillverkaren av motorn och hör.. dom lär veta! annars kör 98 senare.. då slipper du E10!

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Ragge88
18 februari 2011 · 104 Inlägg

får nog köra på 98an för de e så satans dyrt å ringa te usa

L_M3lin
18 februari 2011 · 191 Inlägg

ironhead skrev:
är  bara 98 oktan kvar så kommer jag vara nöjd

den skulle försvinna om ett tag den också hmm

martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

98 blir kvar minst hela 2011 och förmodligen hela 2012.. sen ryker nog den också! men finns iaf kvar ett tag till..

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
18 februari 2011 · 2 362 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
dagens bränslesnåla motorer är ofta rekommenderade att köras på 98 oktan pga av direktinsprutning. hade själv en audi a3 -04 som slutade med dyra reparationer för den gått på 95 oktan innan jag blev ägare till bilen.

Jag kör på 95.. Kanske dags att börja med 98 nu då!

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
twin_cam Smålänning
18 februari 2011 · 7 877 Inlägg

MadeByMe skrev:

jocke_gronberg skrev:
dagens bränslesnåla motorer är ofta rekommenderade att köras på 98 oktan pga av direktinsprutning. hade själv en audi a3 -04 som slutade med dyra reparationer för den gått på 95 oktan innan jag blev ägare till bilen.

Jag kör på 95.. Kanske dags att börja med 98 nu då!

Fråga ÅF om det finns någon mjukvaruppgradering istället. En hyfsat modern bil som inte går på 95 +/- 5 oktan är felmappad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Europa
18 februari 2011 · 59 Inlägg

Andromeda skrev:
Det stör mig att EU och speciellt Sverige har kört in så hårt på sidospåret etanol. SVT hade en mycket bra dokumentär om etanolen och hur man ser på den i övriga världen. Kort sagt är det en rejält misslyckad satsning.

Förutom de rent motverkande effekterna på levnadsstandard där etanolen tillverkas i form av att man odlar sockerrör istället för grödor så skövlar man ju även skog för att bereda plats för nya sockerrörsodlingar till vår etanol.

Det lustiga är att mängden koldioxid som släpps ut ur rökan på en etanolbil faktiskt är betyldigt större än ur motsvarande bensinbil, ca 30%. Fråga någon som äger en 9-5 2,3 Biopower eller en V70 2,5FT vad skrällena drar på etanol lol

Den indoktrinerade vänsterslyngeln eller miljöbögen kontrar direkt med att etanolen är "förnyelsebar". Med det menar de att lika mycket koldioxid har bundits in i växten från atmosfären som frigörs när etanolen framställd ur samma växt förbränns i motorn. Ett nollsummespel alltså, och alla är glada, fred på jorden och barnen har rosiga kinder osv osv.

Denna miljöbög/kommunistfjant har säkerligen inte läst Kemi A eller Fysik.

1. Dessa sockerrör/ annan gröda ploppar inte bara upp ur jorden. Själva odlingen och bearbetningen till etanol samt transport till Sverige ger 7 ggr(!) mer koldioxidutsläpp än det i snitt ger att dra upp råolja och raffinera denna till bensin och köra ut den till macken.

2. Tar man bort skog, i värsta fall regnskog, (slättland, t ex Pampas är i regel ingen särdeles bra odlingsmark, därför är den redan kal, och fält till odling för mat måste ju finnas kvar) och istället planterar sockerrör till etanol kan man redan här ha uppnått ett nollsummeläge. De sockerrör man planterar tar upp lika mycket koldioxid som skogen som växte där innan gjorde. I bästa fall. En sockerrörsplantage ligger långt under en regnskog sett till hur mycket koldioxid den binder per hektar.

Svenska företag och institut håller på med forskning om att bereda etanol ur bark och andra rester från skogsindustrin. Detta tycker jag verkar vara en hygglig lösning. Men ännu bättre är att elda detta spill i värmekraftverken och köra bilarna miljödiesel eller bensin.

Nu är alltså utsläppen nollade. Men man ska ju också skörda och raffinera sockerrören, och sedan ska etanolen förbrännas med 30% större utsläpp än bensin!

Kontentan blir alltså att etanol hur man än ser på det ger väsentligt större utsläpp av koldioxid än bensin. Punkt. Ingen seriös forskare tror heller annorlunda. Det är en ren skrivbordsprodukt.

Andra länder har insett detta och etanolen är inget som prioriteras på andra marknader, där man istället tittar på t ex miljödiesel. Miljödiesel är betydligt bättre än etanol då en dieselmotor odiskutabelt har en väsentligt lägre förbrukning än motsvarande bensinmotor, och mindre än hälften av etanolmotorn.

Men nu när man satsat rejält på att bygga ut en infrastruktur för etanol i Sverige lär den inte försvinna i första taget, till de stackars isbjörnarnas sorg sad

Etanol är också ett aggressivt lösningsmedel som älskar att käka packningar och slangar på bilar som inte har sådana delar specificerade för att tåla etanol. Spridare kan ju också sätta igen av tillsatsämnen i skiten.

Belackarna av bensin och diesel pratar gärna om att peak oil är här, och att produktionen av råolja redan är på topp och bara kan gå utför. Så är det inte. Ingen seriös ekonom tror på det.

OPEC sitter på otroliga mängder olja, och eftersom de som alla andra vill tjäna pengar ser de till att kontrollera utbudet på råolja. Det var ju idet syftet OPEC bildades från början. Det som istället har hänt är att efterfrågan på råolja har ökat nu när asiaterna är på frammarsch, och att OPEC inte skcikat ut mer olja på marknaden i samma takt. Högre efterfrågan, inte lika mycket högre utbud leder ofelbart till högre priser.

Jag förväntar mig dock inte logik av en miljöpartist. Värnar man verkligen om miljön tar man koldioxidskatten på bensin och köper regnskog för, som man sedan låter stå kvar helt enkelt. Det är ett av de mest effektiva sätten att bekämpa ökad koldioxidhalt, parallellt med att investera i kärnkraftsforskning. En miljöpartist skulle aldrig erkänna det, men det skulle spara oerhört mycket koldioxidutsläpp om vi hade effektiva kärnkraftverk istället för all kolkraft som finns i länder i och framförallt utanför västvärlden. Det byggs ett nytt kolkraftverk i veckan i Kina, och varje kolkraftverk spyr ut lika mycket koldioxid per vecka som hela Sveriges transportsektor gör på ett år. Men höj bensinpriset så räddar vi världen:rolleyes:

Sila mygg och svälja kameler är det enda en miljöbög duger till....

Mycket bra och välskrivet! Beskriver etanolsituationen och våra politiker till 100%, sad but true.

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
Masquerade Aldrig nöjd
18 februari 2011 · 804 Inlägg

martinn skrev:
98 blir kvar minst hela 2011 och förmodligen hela 2012.. sen ryker nog den också! men finns iaf kvar ett tag till..

Då måste det ju införas liknande skrotningspremier som finns i t.ex. England?

Livet är för kort för att äga Volvo.
Navkapsel
18 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Alla 2000-talare som måste ha 98 då? Inte miljövänligt att skrota en produkt som levt så kort tid. Inte vidare ekonomiskt heller.
Finns visserligen oktanhöjande medel att köpa men ska vi verkligen gå med på det?

Att regnskogen är viktig för människor, djur, växter och att den samlar upp koldioxid skiter väl de som bestämmer detta i...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang