E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Garfield skrev:

MiWi skrev:

Malheus skrev:
Jag kallar E10 för 90 oktan, har säkert tänkt fel men eftersom 95 oktan innehåller 5% etanol

Även 98 oktan innehåller 5% etanol.

Vad har du för källa på det? Statoil, Preem och OKQ8 har ingen etanol i sin BF98 enligt deras produktblad.

Det ska ändras i framtiden, då blir det 5% i 98 oktan. Som kommer att heta 98 E5 tror jag.
(Vi får se vad GDI-motorerna tycker om det.)
Men än är det inte klart när E10 införs. Först ska bl a regeringen klubba det. Om alla protesterar hårt nu så kanske vi slipper skiten. smile

RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

MiWi skrev:

Navkapsel skrev:
Rätt oktantal är viktigt framförallt för motorns hälsa, alltid 98. Aldrig 95.
Blyersättningsmedel är ett måste i dessa med av flera anledningar.

Gissar på att du kör 98 med blyersättningsmedel idag? Fortsätt så!

Nu får du lugna dig lite.

Det finns ett resonemang i sammanhanget, som säger följande:

Eftersom det är en aluminiumtop, så krävs det under alla förhållanden inpressade stålinsatser för ventilsätena. Dom insatserna är av så hög kvalitet att man kan köra utan blyersättning.

Ett annat resonemang säger följande:

Öka inblandningen till 10 - 15 % etanol i vanlig Bf 95. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. På så vis minimerar du risken för förslitning av ventilsätena. Och om man studerar innehållet i en flaska med blyersättning, så ser man att det innehåller till största delen just etanol. Och etanol har dessutom högre oktantal än bensin.

Din bil är gjord för att köras på blyfri bensin.

Nu får DU lugna dig lite, disskutionen gällde en B18 med gjutjärnstopp tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

MiWi skrev:

Navkapsel skrev:
Rätt oktantal är viktigt framförallt för motorns hälsa, alltid 98. Aldrig 95.
Blyersättningsmedel är ett måste i dessa med av flera anledningar.

Gissar på att du kör 98 med blyersättningsmedel idag? Fortsätt så!

Nu får du lugna dig lite.

Det finns ett resonemang i sammanhanget, som säger följande:

Eftersom det är en aluminiumtop, så krävs det under alla förhållanden inpressade stålinsatser för ventilsätena. Dom insatserna är av så hög kvalitet att man kan köra utan blyersättning.

Ett annat resonemang säger följande:

Öka inblandningen till 10 - 15 % etanol i vanlig Bf 95. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. På så vis minimerar du risken för förslitning av ventilsätena. Och om man studerar innehållet i en flaska med blyersättning, så ser man att det innehåller till största delen just etanol. Och etanol har dessutom högre oktantal än bensin.

Din bil är gjord för att köras på blyfri bensin.

Aluminiumtopp i B18? Det hade jag ingen aning om men det jag vet är:

B18 är gjord för blyad bensin. Vet inte om det finns någon USA-variant.

B20 finns i en USA-variant B20F. Den tål blyfri bensin men är mkt ovanlig i Sverige. Övriga B20 är gjorda för blyad bensin.

B21 Tål blyfri bensin (men vissa påstår att de går bättre med blyersättning. Vill man att förgasarnålen ska hålla längre rekommenderar vissa blyersättningsmedel.)

Har dessutom läst att om man glömmer blyersättningsmedel i sin B20 någon gång är det lungt om man kör lungt med motorn.

Dock ska rekommenderat oktantal inte understigas i någon av motorerna.

Senast redigerat av Navkapsel (19 februari 2011)

RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har gett fan i ersättningen i min 164 i ett par år och har inte märkt något, detta har jag gjort med kall beräkning då toppen skulle behöva en genomgång (portning) ändå.

Edit: stavfel

Senast redigerat av RD_87 (19 februari 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag har gett fan i ersättningen i min 164 i ett par år och har inte märkt något, detta har jag gjort med kall beräkning då toppen skulle behöva en genomgång (portning) ändå.

Edit: stavfel

Hehe, inget som rekommenderas enligt experter. smile

RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Navkapsel skrev:

RD_87 skrev:
Jag har gett fan i ersättningen i min 164 i ett par år och har inte märkt något, detta har jag gjort med kall beräkning då toppen skulle behöva en genomgång (portning) ändå.

Edit: stavfel

Hehe, inget som rekommenderas enligt experter. smile

Jag trodde att portning var det som rekomenderades av alla experter? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

RD_87 skrev:

Navkapsel skrev:

RD_87 skrev:
Jag har gett fan i ersättningen i min 164 i ett par år och har inte märkt något, detta har jag gjort med kall beräkning då toppen skulle behöva en genomgång (portning) ändå.

Edit: stavfel

Hehe, inget som rekommenderas enligt experter. smile

Jag trodde att portning var det som rekomenderades av alla experter? tongue

Inte det jag menade... lol

Busgrabb Rejsa ?
19 februari 2011 · 2 959 Inlägg

MiWi skrev:

Navkapsel skrev:
Rätt oktantal är viktigt framförallt för motorns hälsa, alltid 98. Aldrig 95.
Blyersättningsmedel är ett måste i dessa med av flera anledningar.

Gissar på att du kör 98 med blyersättningsmedel idag? Fortsätt så!

Nu får du lugna dig lite.

Det finns ett resonemang i sammanhanget, som säger följande:

Eftersom det är en aluminiumtop, så krävs det under alla förhållanden inpressade stålinsatser för ventilsätena. Dom insatserna är av så hög kvalitet att man kan köra utan blyersättning.

Ett annat resonemang säger följande:

Öka inblandningen till 10 - 15 % etanol i vanlig Bf 95. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. På så vis minimerar du risken för förslitning av ventilsätena. Och om man studerar innehållet i en flaska med blyersättning, så ser man att det innehåller till största delen just etanol. Och etanol har dessutom högre oktantal än bensin.

Din bil är gjord för att köras på blyfri bensin.

Etanol har inte lägre förbränningstemperatur än bensin utan högre men brinner fortare och motorerna går med högre förtändning (för att kompensera) och på så vis får man lägre avgastemperatur.

Autotech
BMW 335D (2008)
Madhouse
19 februari 2011 · 1 079 Inlägg

Glad så länge 98 och v-power finns men annars är det bara att mappa om sommarbilen för nåt annat bränsle, bruksbilen lär säkert funka med E10

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

Garfield skrev:
Vad har du för källa på det? Statoil, Preem och OKQ8 har ingen etanol i sin BF98 enligt deras produktblad.

Stämmer. I nuläget är det ej så, nej.

Däremot så ligger det inte långt bort i tiden. E5-bränslet har lanserats i Europa och det skulle inte förvåna mig att det sker i samband med att E10 lanseras här i Sverige då BF95 varit testgrund för E5.

Navkapsel skrev:
*text*

Studera vad blyersättningen innehåller så förstår du vad jag menar. Innehåller etanol i stor mängd. Det var även DIN bil jag syftade på och inte bojsänket till gjutjärnsklump (vilket jag skrev längst ner i mitt inlägg).

Du kan i din bil gott och väl välja att antingen köra 98 oktan som den är eller E10 med blyersättningen då de båda kompenserar varann.

96 oktan som de står specificerade för som rekomenderat bränsle kan understigas, BF95 är därmed inte ett problem.

Det finns lika många som hävdar att bilen inte fungerar på BF95 som de som hävdar att den gör det. I slutändan är det nog mest en placeboeffekt. Att bilar är inviduella och alla har sitt recept för att må bra, absolut. Det säger jag inte emot.

Busgrabb skrev:
*text*

Dags att läsa på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)

Saxar ut det som har betydelse nu:

Några fördelar E85 har jämfört med bensin och diesel är minskade partikelutsläpp, eftersom etanol inte sotar, minskade kväveoxid-utsläpp till följd av den lägre förbränningstemperaturen och kraftigt minskade kolväteutsläpp eftersom de oförbrända resterna av en E85-driven bil till största delen består av etanol.

Eller kräver du säkrare källor?

Senast redigerat av MiWi (19 februari 2011)

Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

MiWi skrev: "Du kan i din bil gott och väl välja att antingen köra 98 oktan som den är eller E10 med blyersättningen då de båda kompenserar varann."

Blyersättning är väl viktigare i 98 i så fall då den kommer att innehålla mindre etanol än E10?

Min motor som är helt frisk vill vid enstaka tilfällen knacka med 95 oktan. (Minns inte om jag hade blyersä. i då men det lilla man häller i är inte märkbart oktanhöjande.) Inte nyttigt, har sett bild på hur slitaget kan bli i längden.
(Dessutom knackar en motor oftast vid olika tillfällen när motorn jobbar så att motorljudet överröstar knackningen. Så jag föredrar 98.

95 blir lika dyrt, bilen vill ha mer bensin då påstår alla. Dessutom blir den piggare och låter lite fränare med 98.

98 kommr nog bli ännu lönsamre än E10 trots att 98 även kommer innehålla etanol.

Minst 97 oktan enligt boken.

Senast redigerat av Navkapsel (19 februari 2011)

MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

Navkapsel skrev:
MiWi skrev: "Du kan i din bil gott och väl välja att antingen köra 98 oktan som den är eller E10 med blyersättningen då de båda kompenserar varann."

Blyersättning är väl viktigare i 98 i så fall då den kommer att innehålla mindre etanol än E10?

Min motor som är helt frisk vill vid enstaka tilfällen knacka med 95 oktan. (Minns inte om jag hade blyersä. i då men det lilla man häller i är inte märkbart oktanhöjande.) Inte nyttigt, har sett bild på hur slitaget kan bli i längden.
(Dessutom knackar en motor oftast vid olika tillfällen när motorn jobbar så att motorljudet överröstar knackningen. Så jag föredrar 98.

95 blir lika dyrt, bilen vill ha mer bensin då påstår alla. Dessutom blir den piggare och låter lite fränare med 98.

98 kommr nog bli ännu lönsamre än E10 trots att 98 även kommer innehålla etanol.

Minst 97 oktan enligt boken.

Om den knackar trots sin i förhållandet låga kompression ( är det 9,3 eller 8,5 på din motor?) så hade jag nog funderat över bränsletillförseln mer än om bränslet självantänder. BF95 ska nämligen klara av det utan att självantända.

Här har du lite information:

Ett tillsatsämne man använde i nästan 100 år kallas ofta "bly". Det är egentligen en organisk metallförening, antingen tetraetylbly eller tetrametylbly, och den hade till uppgift att i första hand höja bränslets motstånd mot knack. Dettsutom hade tillsatsen en smötjande effekt på bland annat ventiltätningar (4T alltså).

Blyet i föreningen binder upp HO2 vilket är en radikal. Radikaler är kemiskt instabila, det vill säga reagerar lätt och sänker därmed knacktåligheten. Blyet kan man säga neutraliserade den effekten. Jag har för mig att man blandade i ca 0,1g alkylbly per liter bränsle för att höja oktanhalten från 95 (basnivå) till 98 oktan. Vidare inblandning gjorde ingen större nytta.

Blytillsatsen var varken bra för hälsan eller miljön (0,1g bly per liter soppa blir en hel del bly i naturen med tanke på världens bränslekonsumption). Största skälet till att medlet försvann som tillsats var dock att ädelmetaller i 3-vägskatalysatorn reagerade med blyet och förstördes. I och med katalysatorns införande krävdes därför att man bytte "blyet" mot andra smörjande/oktanhöjande tillsatser......

Idag kan man själv köpa och blanda i alkylbly i sin soppa för att höja oktantal. Eller så kan man välja andra, mer miljövänliga alternativ.

Enklast (och bäst för hälsan) är det nog att köpa rätt oktantal direkt på macken.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Måste ju bli lite sällsynt med VW Group-bilar som har tidiga FSI/TSI-motorer ute på landsbygden framöver tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 februari 2011 · 10 427 Inlägg

MadeByMe skrev:

jocke_gronberg skrev:
dagens bränslesnåla motorer är ofta rekommenderade att köras på 98 oktan pga av direktinsprutning. hade själv en audi a3 -04 som slutade med dyra reparationer för den gått på 95 oktan innan jag blev ägare till bilen.

Jag kör på 95.. Kanske dags att börja med 98 nu då!

Dags? Det skulle du ha gjort hela tiden pga att din motor (tydligen) kräver det tongue

Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

MiWi skrev:

Navkapsel skrev:
MiWi skrev: "Du kan i din bil gott och väl välja att antingen köra 98 oktan som den är eller E10 med blyersättningen då de båda kompenserar varann."

Blyersättning är väl viktigare i 98 i så fall då den kommer att innehålla mindre etanol än E10?

Min motor som är helt frisk vill vid enstaka tilfällen knacka med 95 oktan. (Minns inte om jag hade blyersä. i då men det lilla man häller i är inte märkbart oktanhöjande.) Inte nyttigt, har sett bild på hur slitaget kan bli i längden.
(Dessutom knackar en motor oftast vid olika tillfällen när motorn jobbar så att motorljudet överröstar knackningen. Så jag föredrar 98.

95 blir lika dyrt, bilen vill ha mer bensin då påstår alla. Dessutom blir den piggare och låter lite fränare med 98.

98 kommr nog bli ännu lönsamre än E10 trots att 98 även kommer innehålla etanol.

Minst 97 oktan enligt boken.

Om den knackar trots sin i förhållandet låga kompression ( är det 9,3 eller 8,5 på din motor?) så hade jag nog funderat över bränsletillförseln mer än om bränslet självantänder. BF95 ska nämligen klara av det utan att självantända.

Här har du lite information:

Ett tillsatsämne man använde i nästan 100 år kallas ofta "bly". Det är egentligen en organisk metallförening, antingen tetraetylbly eller tetrametylbly, och den hade till uppgift att i första hand höja bränslets motstånd mot knack. Dettsutom hade tillsatsen en smötjande effekt på bland annat ventiltätningar (4T alltså).

Blyet i föreningen binder upp HO2 vilket är en radikal. Radikaler är kemiskt instabila, det vill säga reagerar lätt och sänker därmed knacktåligheten. Blyet kan man säga neutraliserade den effekten. Jag har för mig att man blandade i ca 0,1g alkylbly per liter bränsle för att höja oktanhalten från 95 (basnivå) till 98 oktan. Vidare inblandning gjorde ingen större nytta.

Blytillsatsen var varken bra för hälsan eller miljön (0,1g bly per liter soppa blir en hel del bly i naturen med tanke på världens bränslekonsumption). Största skälet till att medlet försvann som tillsats var dock att ädelmetaller i 3-vägskatalysatorn reagerade med blyet och förstördes. I och med katalysatorns införande krävdes därför att man bytte "blyet" mot andra smörjande/oktanhöjande tillsatser......

Idag kan man själv köpa och blanda i alkylbly i sin soppa för att höja oktantal. Eller så kan man välja andra, mer miljövänliga alternativ.

Enklast (och bäst för hälsan) är det nog att köpa rätt oktantal direkt på macken.

Ingen aning. Fick dock bara knackningar när den fick arbeta på ett speciellt sätt.

Enligt flaskan till mitt blyerättningsmedlel (marknadens vanligaste) smörjer den endast. Det står tydligt att det inte är oktanhöjande.

(Visst något oktanhöjande kan det vara men inte nämnvärt.)

Däremot kan man köpa oktanhöjande i en speciall flaska (men det fungerar inte som blyersättningsmedlel).

Om man inte vil stå med två flaskor när 98 försvinner helt kan man köpa Tripak bensin booster (dyrt) som är både som blyersättningmedel och oktanhöjande i samma flaska.

Hittade lite kul läsning: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild … e332128.ab

Senast redigerat av Navkapsel (19 februari 2011)

gamlingen
19 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Folk blandar ofta ihop begreppen,,, oktanhöjande medel, och blyersättning.

Holiace
19 februari 2011 · 1 754 Inlägg

Fast detta kan väl inte vara bra för vanliga bensinmotorer?

Jag kan inget om allt.
Brådhis * Voff voff *
19 februari 2011 · 10 280 Inlägg

E5 (som vi ju har idag) eller E10... Jag tror inte man kommer märka skillnaden alls! Varken i bilen eller plånboken! smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (19 februari 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
derp
19 februari 2011 · 1 Inlägg

Tjenare jag har en Honda Civic 1.4i -98 och på listan står det att "Honda
E10 kan användas i alla Honda-modeller försedda med elektronisk bränsleinsprutning." kommer min bil klara av e10? och tror ni att det kanske är bättre för mig att köra med 98 oktan istället för e10?

Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

derp skrev:
Tjenare jag har en Honda Civic 1.4i -98 och på listan står det att "Honda
E10 kan användas i alla Honda-modeller försedda med elektronisk bränsleinsprutning." kommer min bil klara av e10? och tror ni att det kanske är bättre för mig att köra med 98 oktan istället för e10?

Det borde fungera med E10!

Men än litar jag inte på listan...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang