E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

Navkapsel
19 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Jag vet inte om det var på denna listan eller någon annan men det stod att alla BMW kan köras på E10. Dock måste oktantalet följas. (Alltså gissningsvis 98 eller oktanhöjande som gäller för vissa mod.)

Men enligt listan går alla Volvo 1976 och nyare att köra på E10. Men varför är inte oktantalet viktigt där?

Beror det kanske på att BMW varit mer nogranna när de lämnat uppgifter om detta?
(Minst 97 oktan står det i min 240is instuktionsbok och den trivs bättre med 98 än 95.)

MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

Navkapsel skrev:
(Minst 97 oktan står det i min 240is instuktionsbok och den trivs bättre med 98 än 95.)

Jag ställer mig fortfarande frågande till det.

97 oktan fanns väl inte ens då din bil såldes ny 1981?

93/95/96 Premium var väl de alternativen som fanns?

*Edit

Tidigare förekom även 93-, 97- och 100 oktanig bensin.

Frågan är om mätmetoden var densamma. Mycket intressant!

Senast redigerat av MiWi (19 februari 2011)

RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Navkapsel skrev:
Jag vet inte om det var på denna listan eller någon annan men det stod att alla BMW kan köras på E10. Dock måste oktantalet följas. (Alltså gissningsvis 98 eller oktanhöjande som gäller för vissa mod.)

Men enligt listan går alla Volvo 1976 och nyare att köra på E10. Men varför är inte oktantalet viktigt där?

Beror det kanske på att BMW varit mer nogranna när de lämnat uppgifter om detta?
(Minst 97 oktan står det i min 240is instuktionsbok och den trivs bättre med 98 än 95.)

All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

RD_87 skrev:
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.

Blytillsatsen försvann redan 1995 från pumpbensinen då EU-direktiv stoppade det. Tiden går fort när man har roligt. smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Navkapsel skrev:
Men enligt listan går alla Volvo 1976 och nyare att köra på E10. Men varför är inte oktantalet viktigt där?

Stämmer nog inte riktigt, massvis med gamla Volvo-motorer skulle köras på 98oktan tom årsmodell 1987.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

Kan tillägga angående blydiskussionen:

Det som användes som blytillsats förut (Tetraetylbly) hade förutom en smörjande effekt även en viss oktanhöjande effekt för att minska motorns benägenhet till självknackning.

Det var detta ämne som förbjöds efter 1995 i macksoppan. Idag innehåller blyersättningen alkylatbly samt etanol.

Patarei
19 februari 2011 · 129 Inlägg

Jag har kört min PV 544 med B18 på BF95 i flera år, och aldrig haft några problem med det. Även 444:an går på 95. Dock så går dom lite mjukare och jämnare på 98.
Blyersättning använder jag alltid till mina PV vagnar. Endast Forden går utan, då det inte behövs.

Senast redigerat av Patarei (19 februari 2011)

RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

MiWi skrev:

RD_87 skrev:
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.

Blytillsatsen försvann redan 1995 från pumpbensinen då EU-direktiv stoppade det. Tiden går fort när man har roligt. smile

Kanske den gjorde? Hade bestämt för mig att "röd" 98 oktan fanns kvar när jag åkte moppe? Men jag tror dig, fan man kan ju inte minnas allt. Det jag däremot minns är att moppen blev svår att döda med mindre än 98 oktan tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MiWi
19 februari 2011 · 442 Inlägg

RD_87 skrev:
Kanske den gjorde? Hade bestämt för mig att "röd" 98 oktan fanns kvar när jag åkte moppe? Men jag tror dig, fan man kan ju inte minnas allt. Det jag däremot minns är att moppen blev svår att döda med mindre än 98 oktan tongue

Sitter man och läser hittar man att tetraetylbly (som användas till blyade bensinen) förbjöds 1995. Jag kan inte minnas att man ersatte tillsatsen med någonting nytt, utan då valde att ta bort blybränslet helt.

Helt klart ett intressant ämne angående bränsle nu och då. smile

JimmyAndersson
19 februari 2011 · 1 679 Inlägg

På en orginal 740? b230F tror ni den kommar märka nån skillnad tongue
tror nästan den skulle bli piggare haha
dock är ju detta sån marginell skillnad, lite positiv sak är väl för lite äldre bilar som har lite svårare att klara avgaskraven hos besiktningen, borde bli lättare med e10 om man ens märker skillnaden smile
På riktigt "fin stämda" bilar så märks det ju smile men så inställd är ju inte vanliga bilar så att säga smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
MeepMeep Finraggare
19 februari 2011 · 2 381 Inlägg

Mycket snack om vad E10 gör mot motorerna eller snarare vad de inte gör - men vi glömmer ändå själva kärnan i det hela - det finns ingen som helst fördel med att blanda in metanol i högre grader än de 5% som redan finns idag.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Andromeda Rumpmas
19 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Vet inte om någon har skrivit det redan, men uppgifterna om 1:a maj som inkörsdatum har dementerats av Svenska Petroleuminstitutet. Inget riksdagsbeslut finns ännu även om det inte lär dröja eftersom E10 är ett EU-krav. Men till syvende och sist hänger det på bensinbolagen om hur snart de kan tillhandahålla E10 på mackarna. Men det lär inte bli så snart som 1:a maj.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e1 … ojer-30431

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Bmw_Bertil Ljud freak !
19 februari 2011 · 928 Inlägg

Jobbar i Oljehamnen i kalmar och i lördags förra veckan tog vi emot 5000kubik e10 smile Så de bunkras upp redan big_smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Bmw_Bertil Ljud freak !
19 februari 2011 · 928 Inlägg

När kommer en reales på priset liter sätt på E10 ?? Måste ju bli billigare då de är miljövänligt å innehåller mindre bensin än standard ??

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
gamlingen
19 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
När kommer en reales på priset liter sätt på E10 ?? Måste ju bli billigare då de är miljövänligt å innehåller mindre bensin än standard ??

allt som är miljövvänligt är dyrt..så varför skulle e10 bli annorlunda

Bmw_Bertil Ljud freak !
19 februari 2011 · 928 Inlägg

Ja du det vet jag då inte men etanol är ju som sagt billigare än bensin ! Så det borde göra något på priset ??? Eller är jag helt ute och cyklar ??

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
gamlingen
19 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
Ja du det vet jag då inte men etanol är ju som sagt billigare än bensin ! Så det borde göra något på priset ??? Eller är jag helt ute och cyklar ??

ja du vette 17..men blir det billigare så lär det inte bli så många ören.

Bmw_Bertil Ljud freak !
19 februari 2011 · 928 Inlägg

Aja hoppas dom inte gör så mkt åt e85 i priset ! Kör 100% i bmw...Men man kan ju alltid hoppas att vinter hålken hade fått lite billigare sås wink

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Lyckyman77
19 februari 2011 · 23 Inlägg

Brukar ju finnas lösningar på de mesta, Så det finns nog en lösning i bakfickan på dom...

Masquerade Aldrig nöjd
19 februari 2011 · 804 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
Ja du det vet jag då inte men etanol är ju som sagt billigare än bensin ! Så det borde göra något på priset ??? Eller är jag helt ute och cyklar ??

Nu vet jag inte om det är aktuellt idag, men för något år sedan skrevs det ju om att etanolbilarnas förbrukning gjorde att man sparade drygt 1kr/l på att tanka bensin i sin etanolbil.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang