slutsteg och basar

_p0t_
29 april 2005 · 6 Inlägg

tjenna!!

jag skulle verkligen behöva hjälp med två saker:

1. jag har ett jackson slutsteg 4-kanals och jag undrar hur man ska koppla in lågnivåkabeln för där e ju 4 uttag i slusteget, ch1,ch2,ch3,ch4 står det.

räcker det att man kopplar in bara på ch1 och ch2 eller måste man ha en speciell kabel som grenar ut till fyra stycken??

oxå till mitt andra problem och det är med mina basar som är två
zachry bx-10:or, dom vet jag inte heller hur jag ska koppla in för dom har
dubbla 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar och jag vet inte hur jag ska beskriva men det sitter 2 kontakter som vanligt (+ - ) på ena sidan och sedan två kontakter till på andra sidan(hoppas ni fattar vad jag menar)
måste jag koppla in båda dom kontakterna(+-+-) till två kanaler på slutsteget eller räcker det att jag bara använder mig av en(+-)på basen till en kanal på steget?

jag e nog jävligt krånglig men jag hade uppskattat om ni kunde hjälpa mig!!

Stinget
29 april 2005 · 44 Inlägg

RÄCKER OM DU  kör på ch1 o ch2 om du inte har fler du ska koppla in.
är det bara basarna räcker det om du använder dig av bara en kanal dessutom om du kan koppla om slutsteget til ett mono.

vad du menade med basarna förstod jag dock inte riktigt.
det skall räcka med de förstnämda kontakterna + o -, de andra tror jag används  om du har andra kablag lr anordning. är itne säker på den delen i af...

hoppas detä r till lite hjälp..
var noga med att detä r samma kanal ut ur steget du använder som kanaler in...
ch1 in o ch1 ut

;9

Stinget
Opel Astra GSI -92 :)
Theo
30 april 2005 · 859 Inlägg

_p0t_ skrev:
jag skulle verkligen behöva hjälp med två saker:

1. jag har ett jackson slutsteg 4-kanals och jag undrar hur man ska koppla in lågnivåkabeln för där e ju 4 uttag i slusteget, ch1,ch2,ch3,ch4 står det.

räcker det att man kopplar in bara på ch1 och ch2 eller måste man ha en speciell kabel som grenar ut till fyra stycken??

Vet inte hur det är på just detta steg, men jag tycker du skall köpa en så kallad lågnivåsplitt. Vissa steg (tex. mitt) räcker det med att gå in på tex. ch1 och 2. Men du kan ju testa först, eller annars köpa för att vara på den säkra sidan

_p0t_ skrev:
oxå till mitt andra problem och det är med mina basar som är två
zachry bx-10:or, dom vet jag inte heller hur jag ska koppla in för dom har
dubbla 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar och jag vet inte hur jag ska beskriva men det sitter 2 kontakter som vanligt (+ - ) på ena sidan och sedan två kontakter till på andra sidan(hoppas ni fattar vad jag menar)
måste jag koppla in båda dom kontakterna(+-+-) till två kanaler på slutsteget eller räcker det att jag bara använder mig av en(+-)på basen till en kanal på steget?

Koppla dina basar såhär: ena + ihop med andra + på en av basarna och minus ihop med minus. Altså båda plus till plus på steget och båda minus till minus på steget. Gör lika på din andra bas. Då har du paralellkopplat dem, och dom är då på 2 ohm styck. Jag antar att ditt steg pallar 2 ohm så då kan du koppla in en bas på tex. ch3 och den andra på ch4. Tyvärr kommer detta steg INTE att kunna driva dina basar speciellt bra, men det fungerar som jag beskrivit.

skall du driva något mer på steget? annars (om stegets alla kanaler har lågpassfilter) så kan du köra en spole per kanal. (totalt fyra spolar på 4 kanaler).

ställ sedan in stegets lågpassfilter på ca. 80-120hz. Lite beroende på vad du har för framhögtalare.

Senast redigerat av Theo (30 april 2005)

TT-Avant
30 april 2005 · 6 851 Inlägg

En viktig sak som du BÖR kolla upp innan du paralell kopplar basarna är så att ditt steg klara köra i 2ohm. Skall du köra i stereo så borde det ju funka, men i mono så är det inte säkert..så kolla detta INNAN du sätter dem i mono läge.skulle det vara så att steget inte klarar detta så gäller inte din garanti OM det skulle hända något..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
gulleponken
3 maj 2005 · 174 Inlägg

bryggkoppla steget (2 kanaler), koppla på 2 högtalarkablar på varje kanal på steget (sammanlagt 4 kablar), koppla en kabel från höger kanal till en kontakt på ena basen och en kabel från vänster kanal till andra kontakten på samma bas. gör likadant på andra basen. då får du högst effekt.

Theo
3 maj 2005 · 859 Inlägg

gulleponken skrev:
bryggkoppla steget (2 kanaler), koppla på 2 högtalarkablar på varje kanal på steget (sammanlagt 4 kablar), koppla en kabel från höger kanal till en kontakt på ena basen och en kabel från vänster kanal till andra kontakten på samma bas. gör likadant på andra basen. då får du högst effekt.

Läs vad han använder för grejjer innan du rekommenderar saker!
Vi patar om två basar med vardera 2x4ohm, Det som gäller är: En spole per kanal på steget (ger 4oms last). Eller paralellkoppla båda basarna och använd två av stegets kanaler (i 2 ohm).

Precis som jag redan skrivit.


Det är inte lätt att förstå vad du menar, men är det brygga i 2 ohm du menar, så är det helt fel i detta fallet då steget inte pallar det.

/Theo

Senast redigerat av Theo (3 maj 2005)

_p0t_
4 maj 2005 · 6 Inlägg

steget är ett jackson 1600w 4x400watt i 2ohm

Theo
4 maj 2005 · 859 Inlägg

_p0t_ skrev:
steget är ett jackson 1600w 4x400watt i 2ohm

Ofan! 400w per kanal, då kan du ju driva en bas per kanal i 2 ohm då, med gott resultat. Eller inte.

Jag hoppas du förstår att dessa Jacksonsteg är ren skräp. Skulle tro att dom ger runt 4x50wrms i 2 ohm, och då låter det även allt annat än bra.

Det är tyvärr som så att skall man ha sån effekt(4x400w) så är det bara att lägga upp STORA plånboken. 10000kr räcker inte.

/Theo

_p0t_
12 maj 2005 · 6 Inlägg

jo jag förstår det nu i efterhand för jag skulle koppla in alla högtalare och slusteget i helgen... hade kopplat allt som det ska vara och dubbelkollade alla saker så när jag satte på skiten small det bara i högtalarna...en stor enorm jävla smäll.
men jag tänkte att så kanske de brukar låta iblan om man har för hög volym eller nått sånnt så jag provade igen och då kom det inte ett skit inte ens från stereon???

mitt livs största misstag det där jävla slutsteget!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang