3494
Sök

Biltema vs Mekonomen

18 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Vilken bra tråd:D Står inför det faktum att jag måste byta kamrem och vattenpump på min gamla trotlänare, en Laguna av -98 års modell. Priset på Biltema är hälften av Mekonomen. Är jag "dum i huvudet" om jag handlar på Biltema?
Tacksam för snabb kommentar, deadline på tisdag
mvh: Henrik Sundsvall

ps: Vat lite fel när jag postade första gången, tror jag Sorry!!

Skyracer
917 Inlägg
20 februari 2011
Man får vad man betalar för. Sen vad det innebär i praktiken exakt för denna pryl i din bil i mätning av funktionalitet, ja det är omöjligt att mäta graden av skillnad.

Tråkigt svar men det är verkligheten. Jag är säker på att du får roligare prepubertala svar som "Biltema suger" och/eller "Mekonomens originalprylar är inte värt pengarna" men jag håller mig gärna till sakligare uttalande än så. smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 februari 2011
Både kamrem och vattenpump är vitala delar för att din bil skall fungera, går dessa sönder kan det orsaka stora skador på din bils motor. Jag skulle nog valt bort biltemas saker då dessa är viktiga och skall hålla länge. Kan dock inte uttala mig om mekonomens är så mycket bättre.

Visst jag använder både oljefilter och olja ifrån Biltema som också är vitala för motorns överlevnad men dessa skall ej användas runt 10.000 mil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

679 Inlägg
20 februari 2011
Biltemas produkter fungerar lika bra som mekonomens, Sen vad du väljer det är upp till dig, jag skulle tagit det billiga för det funkar precis lika bra

876 Inlägg
20 februari 2011
Hade det varit så pass dåliga grejjor hade dem nog inte fått sälja dessa delar,dem fyller nog sitt syft.Hade dock själv handlat på mekonomen då det inte är delar man byter varje dag.

Rayya.

345 Inlägg
20 februari 2011
Även om Biltemas saker skulle hålla någon sorts kvalitét så handlar jag hellre hos någon reservdelsbutik, fast helst orginaldelar. Tycker att det är roligare att ha saker som har ett känt märke som associeras med kvalitét på, det inger liksom lite förtroende.

12 086 Inlägg
20 februari 2011
Biltemas kamremmar kommer från Good Year, och det är ju iallafall en känd tillverkare.

German Engineering
9 083 Inlägg
20 februari 2011
Hellre Mekonomen än "Feltema"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 Inlägg
20 februari 2011
Visst är det så att biltemas saker kommer från samma tillverkare som "originaldelarna" gör. Men det är skillnad i kvalitet för det. Säg att inköpare A köper kamrem till bil X i kvalitet A, där var 10:e rem kollas så de är inom toleranserna i tillverkningen, Inköpare B köper också samma rem till samma bil, men vill inte betala för högsta kvaliteten utan väljer kvalitet E där var 100:e rem kollas att de är inom toleranserna i tillverkningen.

Man behöver inte vara ingenjör för att inse att remmen från Inköpare B kan vara precis lika bra, men man har dessutom mycket högre chans att få en rem som inte håller måttet. Säger inte att inte biltillverkaren gör precis som inköpare B för att hålla nere sina priser. Visst händer det att reservdelsfirmor köper in delar med bättre kvalitet än det som sitter på bilen från fabrik.

Vill bara förklara varför en del firmor kan vara så mycket billigare för "samma" del än andra om man nu bortser från påslag mm... Har själv jobbat inom tillverknings och fordonsindustrin och "vet" hur det kan gå till...

Saab 900 -85 E85 Edition
Volvo 142 Bas -74
Peugeot 406 HDi Automat -04

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 februari 2011
Köp va som helst inget kan va sämre än original grejjerna.....

Renaults grejjer rasar gärna innan intervallen å vattenpumpen läcker i ca 90 % av fallen när man byter rem...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 februari 2011
Bompeman skrev:
Biltemas produkter fungerar lika bra som mekonomens, Sen vad du väljer det är upp till dig, jag skulle tagit det billiga för det funkar precis lika bra

Det går ju inte att säga så, det kan stämma på en del produkter men verkligen inte på andra.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 februari 2011
mattias_e skrev:
Visst är det så att biltemas saker kommer från samma tillverkare som "originaldelarna" gör. Men det är skillnad i kvalitet för det. Säg att inköpare A köper kamrem till bil X i kvalitet A, där var 10:e rem kollas så de är inom toleranserna i tillverkningen, Inköpare B köper också samma rem till samma bil, men vill inte betala för högsta kvaliteten utan väljer kvalitet E där var 100:e rem kollas att de är inom toleranserna i tillverkningen.

Man behöver inte vara ingenjör för att inse att remmen från Inköpare B kan vara precis lika bra, men man har dessutom mycket högre chans att få en rem som inte håller måttet. Säger inte att inte biltillverkaren gör precis som inköpare B för att hålla nere sina priser. Visst händer det att reservdelsfirmor köper in delar med bättre kvalitet än det som sitter på bilen från fabrik.

Vill bara förklara varför en del firmor kan vara så mycket billigare för "samma" del än andra om man nu bortser från påslag mm... Har själv jobbat inom tillverknings och fordonsindustrin och "vet" hur det kan gå till...

Exakt så kan det vara ! Bra skrivet.

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2011
mattias_e skrev:

Huvudet på spiken.

Kvalitet handlar om att uppfylla kundens förväntningar, inte slå världsrekord :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2011
Skyracer skrev:
Man får vad man betalar för. Mvh
Håkan

Om det ändå var så enkelt...   till min pendlarbil så höll biltemas hjullager 200mil innan hjulet glappade 3cm i ytterkant, monterade mecas originalhjullager och det höll väl 500mil, hehe.  förvisso dubbla priset och höll dubbelt så länge...men 500mil är lite täta intervall ändå kan tyckas ;-) (fick nytt på garantin som jag kör på nu)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Skyracer
917 Inlägg
20 februari 2011
torpis skrev:
Skyracer skrev:
Man får vad man betalar för. Mvh
Håkan

Om det ändå var så enkelt...   till min pendlarbil så höll biltemas hjullager 200mil innan hjulet glappade 3cm i ytterkant, monterade mecas originalhjullager och det höll väl 500mil, hehe.  förvisso dubbla priset och höll dubbelt så länge...men 500mil är lite täta intervall ändå kan tyckas ;-) (fick nytt på garantin som jag kör på nu)

Därför jag skrev det du klippte bort. wink

"Sen vad det innebär i praktiken exakt för denna pryl i din bil i mätning av funktionalitet, ja det är omöjligt att mäta graden av skillnad."

Jag håller med dig, man vet aldrig hur det funkar i alla situationer. Ville bara förtydliga det eftersom du tog bort vad jag menade med den första meningen. wink

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

7 Inlägg
16 mars 2011
Av egen erfarenhet och efter mer än 28 års bilägande och mekande (+ utbildning inom maskinteknik och elektronik), är att Biltema har ett ett rykte att leva upp till. Och det har Mekonomen också. Det som Mattias_e beskriver ovan, behöver inte på nåt sätt betydda att Mekonomen väljer det dyrare allternativet. Det är mycket riktigt det som Mattias_e beskriver, men kan inte enbart användas för att förklara prisskillnaden. Detta är säkert en mycket välbevarad hemlighet mellan leverantör och inköpare. Min egen erfarenhet är att Mekonomens priser är övervärderade kolla på något enkelt som bilolja, deras olja är nästan lika dyrt som Castrols liknande helsyntet, men du får 5 lt. ist. för 4 lt. Många bilar klarar sig med ca:3,5 lt. så att du kommer att ha ca: en liter olja kvar till ingen nytta. Ja, det är klart du kan använda det till nästa oljebyte. Men tänker man på priset så tar jag hellre Castrols. Priskillnaden är ju liten i sammanhanget.
En annan grej det är ju servicen som det annonseras så mycket på TV. Jag kollade vad verkstaden tog för servicen på min bil en BMW 325 -07. Svaret var 4540 kr. Det är ju bra pris BMW är ju en dyr skrytbil och Mekonomen är ju på TV, de annonserar ju på TV! Det måste därför vara bra pris!
Vad f.n jag ringer ändå och kollar med BMW är dem lite dyrare så är det ju bättre med deras stämpel i serviceboken tänkte jag. Priset hos BMW i Solna 4047:-
Så jag stannar inte där jag kollar också med BMW speciallisten i Huddinge "Bilmotorteknik", deras pris. 3260:-
Förresten Mekonomen hade inte uttrustning för att läsa av felkoder m.m. som behövs för serien E90 det är inte bara servicelampan som ska nollställas i denna bil, men det hade Bilmotorteknik. Vem är den verkliga proffsen?

Så mitt råd: kolla runt, ring runt, surfa runt var kritisk i din bedömning. Mekonomen har dyra reklamkampanjer som bakas in i priset DU betalar. (Det är ju ingen bilvälgörenhetsägande de bedriver) ger kraftiga rabatter till verkstäder, så att dem syns överallt. Smart affärsidé! Men är deras grejer så mycket bättre än riktigt original eller andra etablerade märken. Tror inte det! (Det är bara en kvalificierad gissning och inget 100% fakta) Du avgör själv!
Själv har jag kört länge med Biltemasolja (Som kommer från Statoil) och det funkar utmärkt! Har det i min MC och snurrar på som vanligt. Tyvärr och p.g.a. maskinförsäkring m.m. servar inte jag bilen själv.
Tack för ordet!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 mars 2011
Hett tipps från idag...

Löjlig liten grejj å ha inget med Biltema å göra men ändå here comes.

Termostat till SAAB 9-5

Mekonomen kunde ha tills på Fredag... Kostnad 205 kronor..
SAAB hade på lager kosta 200 Kronor....

Å dette e helt utan rabbater å i Norge idag.

Å detta har jag vart ute för vid flera tillfällen innan.. Mekonomen e verkligen inget bra. Om man vill ha ett alternativ till Original delar eller Biltema måste jag rekomendera Autoexperten

7 Inlägg
16 mars 2011
JaggaChafen skrev:
Hett tipps från idag...

Löjlig liten grejj å ha inget med Biltema å göra men ändå here comes.

Termostat till SAAB 9-5

Mekonomen kunde ha tills på Fredag... Kostnad 205 kronor..
SAAB hade på lager kosta 200 Kronor....

Å dette e helt utan rabbater å i Norge idag.

Å detta har jag vart ute för vid flera tillfällen innan.. Mekonomen e verkligen inget bra. Om man vill ha ett alternativ till Original delar eller Biltema måste jag rekomendera Autoexperten

Många såna exempel skulle jag kunna också ange, det är verkligen inget ovanligt. Men som sagt tidigare jämför själv! Gå inte på reklamkampanjer på Tv eller för att Mekonomen syns väl överallt. Du kan ha tusenlappar att spara!

3 235 Inlägg
16 mars 2011
Jag är bara nyfiken: hur mycket kostar det på Mekonomen vs Biltema?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 mars 2011
engolf skrev:
Jag är bara nyfiken: hur mycket kostar det på Mekonomen vs Biltema?

Vad? då det spelar stor roll va du skall ha.. Termostaten som jag referera till tidigare hitta jag inte på Biltemas sida

Sök