Köpa trasiga delar från skroten?

bubben_
21 februari 2011 · 10 Inlägg

Kanske låter som en dum fråga men någon som vet om man kan köpa defekta/skadade delar från skroten för en mindre summa? smile
Pratar inte om indirekt farliga saker såsom airbags osv, utan mer exempelvis en strålkastare?

Tack på förhand smile

Bompeman
21 februari 2011 · 679 Inlägg

Beror ju på hur pass skadat du menar, men varför köpa trasiga saker ?

SpittaN Hobby-Skruvare
21 februari 2011 · 203 Inlägg

Oftast brukar du få defekta/skadade delar till ett billigare pris på skroten. De flesta skrotar prissätter delarna utefter delens kvalitet.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
KHRacing
21 februari 2011 ·

skrotarna brukar slänga trasiga delar då de ej kan säljas.

bubben_
21 februari 2011 · 10 Inlägg

Anledningen till min fråga är för att jag vill ha tag på ett par trasiga strålkastare, behöver bara vissa delar så.. Och om de är som KHRacing skriver att de ändå slängs borde de väll inte göra någon skildnad om de säljer dem för en smärre summa istället?

För strålkastare kan väll inte klassas som farligt på något sätt..?

KHRacing
21 februari 2011 ·

bubben_ skrev:
Anledningen till min fråga är för att jag vill ha tag på ett par trasiga strålkastare, behöver bara vissa delar så.. Och om de är som KHRacing skriver att de ändå slängs borde de väll inte göra någon skildnad om de säljer dem för en smärre summa istället?

För strålkastare kan väll inte klassas som farligt på något sätt..?

inte så jag menade.
utan när skrotarna tar isär bilarna o lägger delarna på hyllorna så slängs allt trasigt rent automatiskt.

bubben_
21 februari 2011 · 10 Inlägg

KHRacing skrev:

bubben_ skrev:
Anledningen till min fråga är för att jag vill ha tag på ett par trasiga strålkastare, behöver bara vissa delar så.. Och om de är som KHRacing skriver att de ändå slängs borde de väll inte göra någon skildnad om de säljer dem för en smärre summa istället?

För strålkastare kan väll inte klassas som farligt på något sätt..?

inte så jag menade.
utan när skrotarna tar isär bilarna o lägger delarna på hyllorna så slängs allt trasigt rent automatiskt.

I see..

Så då behöver man få tag i någon som jobbar på en skrot då alltså, för att ev. hinna få tag i en innan de slängs.. snacka lotteri smile

vieon
21 februari 2011 · 22 Inlägg

På skroten där jag bor så har de endel bilar stående som man kan plocka delar från och sedan gå och betala.

we learn at an early age that FWD sucks
Mazda Miata "Stance" (1992)
BMW 120D E82 "Black beauty" (2009)
E30Tompa Rörpulare
21 februari 2011 · 1 453 Inlägg

Besök en skrot som har självplock.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
bubben_
21 februari 2011 · 10 Inlägg

E30Tompa skrev:
Besök en skrot som har självplock.

Jo dock har många självplockskrotar (enligt länkar) ganska gamla bilparker.. =/ men ska ringa runt och kolla lite.
Om de inte finns någon skrotnisse här på garaget dvs? smile

hangelosa_maffian
21 februari 2011 · 169 Inlägg

va är det till för bil du ska ha då...

Smajly
21 februari 2011 · 3 059 Inlägg

Du uppger inte var i landet du befinner dig.. men enligt mig här nere omkring iallafall är returbilen i malmö o helsingborg dom bästa självplock som finns.. finns nån lite längre upp i landet också.
En självplock skrot.. dom ger inte ut nått telenummer för då skulle dom inte gjort annat än snackat telefon hela dagarna..
Dom har ett FAST PRIS på en vara.. i ditt exempel en framstrålkastare:
Strålkastare ej rund  250:- 
Strålkastare rund  100:-
Strålkastareglas 100:- 
Strålkastarereflektor 100:-
..och det fasta priset är oavsett om den är sprillans ny eller trasig.. priset är detsamma.. priset är också detsamma oavsett bildmodell och årsmodell.. så priset för strålkastaren är detsamma till en fiat punto som till en lamborghini..
Alltså fast pris på alla delar oavsett skick.. och sen är det upp till dig själv att bedömma skicket på plats när du själv skruvar av en sak..

http://www.returbilen.se

Som redan sagt tidigare är dte en fördel om du ska ha hjälp att du skriver lite mer detaljer om bil o årsmodell o vad det är för sak du behöver..

Senast redigerat av Smajly (21 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang