Baslåds bygge i 9000 -95 (Update 3/3 sida 3) klar!!

M_icke_
23 februari 2011 · 3 466 Inlägg

blackracing skrev:
Glöm inte dra en fet silikon el liknande innefrån baslådan ialf så det håller tätt ordentligt smile och angående tyg så ta vanligt baslåde tyg i hatthyllan brukar bli kanon och lätt att sätta dit smile camo tyg kan bli lite "overkill" och se fjolligt ut kanske =p hehe men vad vet jag smaken kan va som baken smile  lycka till !!

Använder man PL400 o limmar lådan med så behövs inget silikon.. Betydligt lättare o håller mycke bättre!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Droors
24 februari 2011 · 811 Inlägg

Ha hatthyllan hel Bamse.. Du kan ju klä om den iaf om det skulle vara så.
Själv trycker basen på i bilen trots att man har hatthyllan kvar. Iofs dämpat hela bagaget så det kanske spelar in vad vet jag.

Får ta och titta lite på ditt bygge så kan du ta en koll på mitt nån dag smile

M_icke_
24 februari 2011 · 3 466 Inlägg

Hur mycket hatthyllan gör beror lite på hur högt man spelar, min erfarenhet av 9000(vilket jag har en del) är att om man ligger på normala nivåer 135-140db så kommer man halvera trycket med hatthyllan i. Man kan dock fälla upp bakre delen och tjänar där mellan 1-2dB. O visst är du kanske inte ute efter att spela högt på mätaren men 3dB skillnad kommer du höra av kan jag lova dig! I teorin behöver du dubbla antalet basar och dubbla effekten för att öka 3 db, i verkligheten vinner man oftast mindre än så.
Dessutom blir basen väldigt brumlig och oren. Trattar i hatthyllan kan göra lite skillnad men tvivlar starkt på att det ger samma effekt som att ta bort hyllan.

Bör tilläggas att hatthyllan är gjord av ganska tjock plyfa med aluminiumskenor på sidorna, dessutom har den ljuddämpande matta på undersidan för att minska vägljud från bagaget så den stoppar upp betydligt mer ljud än en "vanlig" hatthylla i liknande bilar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

Droors skrev:
Ha hatthyllan hel Bamse.. Du kan ju klä om den iaf om det skulle vara så.
Själv trycker basen på i bilen trots att man har hatthyllan kvar. Iofs dämpat hela bagaget så det kanske spelar in vad vet jag.

Får ta och titta lite på ditt bygge så kan du ta en koll på mitt nån dag smile

Tja Staffan! big_smile Kul att du kikar in!
Hatthyllan kommer va hel har jag bestämt mig med två portar igenom.
du vet vart jag bor på öa (i villan) smile
Får ta och träffas nån dag, hojta till när du är ledig eller har tid övers så hittar vi på något!

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

M_icke_ skrev:
Hur mycket hatthyllan gör beror lite på hur högt man spelar, min erfarenhet av 9000(vilket jag har en del) är att om man ligger på normala nivåer 135-140db så kommer man halvera trycket med hatthyllan i. Man kan dock fälla upp bakre delen och tjänar där mellan 1-2dB. O visst är du kanske inte ute efter att spela högt på mätaren men 3dB skillnad kommer du höra av kan jag lova dig! I teorin behöver du dubbla antalet basar och dubbla effekten för att öka 3 db, i verkligheten vinner man oftast mindre än så.
Dessutom blir basen väldigt brumlig och oren. Trattar i hatthyllan kan göra lite skillnad men tvivlar starkt på att det ger samma effekt som att ta bort hyllan.

Bör tilläggas att hatthyllan är gjord av ganska tjock plyfa med aluminiumskenor på sidorna, dessutom har den ljuddämpande matta på undersidan för att minska vägljud från bagaget så den stoppar upp betydligt mer ljud än en "vanlig" hatthylla i liknande bilar.

dom få db kan jag klara mig utan, kommer ändå inte "tävla" eller så tongue
Kul att höra lite olika åsikter som vad som kan va bäst i en 9000. Har bara byggt ljud i vw innan och där är det inga problem wink
Men som sagt så blir hatthyllan kvar smile

M_icke_
24 februari 2011 · 3 466 Inlägg

Bamse_ skrev:

M_icke_ skrev:
Hur mycket hatthyllan gör beror lite på hur högt man spelar, min erfarenhet av 9000(vilket jag har en del) är att om man ligger på normala nivåer 135-140db så kommer man halvera trycket med hatthyllan i. Man kan dock fälla upp bakre delen och tjänar där mellan 1-2dB. O visst är du kanske inte ute efter att spela högt på mätaren men 3dB skillnad kommer du höra av kan jag lova dig! I teorin behöver du dubbla antalet basar och dubbla effekten för att öka 3 db, i verkligheten vinner man oftast mindre än så.
Dessutom blir basen väldigt brumlig och oren. Trattar i hatthyllan kan göra lite skillnad men tvivlar starkt på att det ger samma effekt som att ta bort hyllan.

Bör tilläggas att hatthyllan är gjord av ganska tjock plyfa med aluminiumskenor på sidorna, dessutom har den ljuddämpande matta på undersidan för att minska vägljud från bagaget så den stoppar upp betydligt mer ljud än en "vanlig" hatthylla i liknande bilar.

dom få db kan jag klara mig utan, kommer ändå inte "tävla" eller så tongue
Kul att höra lite olika åsikter som vad som kan va bäst i en 9000. Har bara byggt ljud i vw innan och där är det inga problem wink
Men som sagt så blir hatthyllan kvar smile

Visste att jag skulle få de svaret, folk förstår tydligen inte vad "bara ett par db" gör för skillnad... Jaja, jag tycker att du ska prova utan hatthyllan innan du bestämmer dig för att ignorera mina tips..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

M_icke_ skrev:

Bamse_ skrev:

M_icke_ skrev:
Hur mycket hatthyllan gör beror lite på hur högt man spelar, min erfarenhet av 9000(vilket jag har en del) är att om man ligger på normala nivåer 135-140db så kommer man halvera trycket med hatthyllan i. Man kan dock fälla upp bakre delen och tjänar där mellan 1-2dB. O visst är du kanske inte ute efter att spela högt på mätaren men 3dB skillnad kommer du höra av kan jag lova dig! I teorin behöver du dubbla antalet basar och dubbla effekten för att öka 3 db, i verkligheten vinner man oftast mindre än så.
Dessutom blir basen väldigt brumlig och oren. Trattar i hatthyllan kan göra lite skillnad men tvivlar starkt på att det ger samma effekt som att ta bort hyllan.

Bör tilläggas att hatthyllan är gjord av ganska tjock plyfa med aluminiumskenor på sidorna, dessutom har den ljuddämpande matta på undersidan för att minska vägljud från bagaget så den stoppar upp betydligt mer ljud än en "vanlig" hatthylla i liknande bilar.

dom få db kan jag klara mig utan, kommer ändå inte "tävla" eller så tongue
Kul att höra lite olika åsikter som vad som kan va bäst i en 9000. Har bara byggt ljud i vw innan och där är det inga problem wink
Men som sagt så blir hatthyllan kvar smile

Visste att jag skulle få de svaret, folk förstår tydligen inte vad "bara ett par db" gör för skillnad... Jaja, jag tycker att du ska prova utan hatthyllan innan du bestämmer dig för att ignorera mina tips..

Hatthyllan stannar cool

AULARENSET
24 februari 2011 ·

allvarligt talat, 12mm mdf är alldeles för klent, gör om och gör rätt.
du kommer fetångra dig om du inte plockar bort hatthyllan, du tappar riktigt mycket!

Wiesel dB Jägare!
24 februari 2011 · 732 Inlägg

Vanligt fenomen att de lite nyare på ljudbyggar sidan ignorerar tips såsom tex att ta bort hatthyllan, bygga frammåt i en coupe/sedan osv. Kan lova dig att du kommer få ordentligt mycket bättre tryck och framförallt musikaliskare bas med hyllan borta.

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

ZvenZZon skrev:
allvarligt talat, 12mm mdf är alldeles för klent, gör om och gör rätt.
du kommer fetångra dig om du inte plockar bort hatthyllan, du tappar riktigt mycket!

Allvarligt talat. Läs från början.... Varför det blev en 12mm!
Hatthyllan stannar

Senast redigerat av Bamse_ (24 februari 2011)

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

Wiesel skrev:
Vanligt fenomen att de lite nyare på ljudbyggar sidan ignorerar tips såsom tex att ta bort hatthyllan, bygga frammåt i en coupe/sedan osv. Kan lova dig att du kommer få ordentligt mycket bättre tryck och framförallt musikaliskare bas med hyllan borta.

Jag lyssnar vad ni har att säga, flera har sagt att jag ska skippa hatthyllan.
Jag har sagt att jag ska ha kvar hatthyllan. Räcker nu!

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

Kom på nu att jag startat den i fel sektion! Undra om nån moderator kan vara en ängel och flytta den till rätt ställe! smile

AULARENSET
24 februari 2011 ·

Bamse_ skrev:

ZvenZZon skrev:
allvarligt talat, 12mm mdf är alldeles för klent, gör om och gör rätt.
du kommer fetångra dig om du inte plockar bort hatthyllan, du tappar riktigt mycket!

Allvarligt talat. Läs från början.... Varför det blev en 12mm!
Hatthyllan stannar

prisskillnaden är minimal, då hade du kunnat köra 22mm spån ist, bättre än en tunn mdf skiva.
gör du så, varför göra det lätt för sig när det går att göra det svårt.

AULARENSET
24 februari 2011 ·

Bamse_ skrev:

Wiesel skrev:
Vanligt fenomen att de lite nyare på ljudbyggar sidan ignorerar tips såsom tex att ta bort hatthyllan, bygga frammåt i en coupe/sedan osv. Kan lova dig att du kommer få ordentligt mycket bättre tryck och framförallt musikaliskare bas med hyllan borta.

Jag lyssnar vad ni har att säga, flera har sagt att jag ska skippa hatthyllan.
Jag har sagt att jag ska ha kvar hatthyllan. Räcker nu!

du lyssnar väll inte alls?
du ber om hjälp, men du tar inte åt dig?

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

ZvenZZon skrev:

Bamse_ skrev:

Wiesel skrev:
Vanligt fenomen att de lite nyare på ljudbyggar sidan ignorerar tips såsom tex att ta bort hatthyllan, bygga frammåt i en coupe/sedan osv. Kan lova dig att du kommer få ordentligt mycket bättre tryck och framförallt musikaliskare bas med hyllan borta.

Jag lyssnar vad ni har att säga, flera har sagt att jag ska skippa hatthyllan.
Jag har sagt att jag ska ha kvar hatthyllan. Räcker nu!

du lyssnar väll inte alls?
du ber om hjälp, men du tar inte åt dig?

Jag tar åt mig.. Men hatthyllan blir kvar!
Låt det va nu!
Tråkigt när det blir gnäll i en tråd!

Kan väl säga att jag skippar den så blir ni nöjda? tongue

Droors
24 februari 2011 · 811 Inlägg

Bamse bygg som du själv vill. huvudsaken är ju att DU blir nöjd.
Man kan ju lyssna på allt som sägs och ta åt sig av råden men bygga som man själv tänkt och sen testa hur det funkar med att vända på basen mot skuffen,mot ryggstöden och med eller utan hatthylla.

Sen går det ju att bygga lådan i kraftigare grejer sen när pengarna tillåter det också.

M_icke_
24 februari 2011 · 3 466 Inlägg

Droors skrev:
Bamse bygg som du själv vill. huvudsaken är ju att DU blir nöjd.
Man kan ju lyssna på allt som sägs och ta åt sig av råden men bygga som man själv tänkt och sen testa hur det funkar med att vända på basen mot skuffen,mot ryggstöden och med eller utan hatthylla.
Sen går det ju att bygga lådan i kraftigare grejer sen när pengarna tillåter det också.

Om man nu skulle slänga väck hatthyllan, vilket TS har varit noga med att påpeka att han under inga omständigheter tänker göra, så är 9000 CS-karossen en av de bästa att bygga ljud i då man får in ljudet sjukt lätt i kupén. Däremot så är ryggen på baksätet klädd med samma ljuddämpande matta som på undersidan av hatthyllan och skidlucka saknas helt. Med andra ord så blir den lika värdelös som en sedan o bygga ljud i om man tvunget ska spara hatthyllan(om inte sämre).

Folk sitter inte o ger tips för att jävlas, jag har själv haft 3 9000CSE och byggt i så jag vet vad jag snackar om, men efter som TS blir förbannad över att folk försöker hjälpa honom så får han nog lära sig på de hårda sättet..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

Update!!!

Idag har jag varit ute och sågat, slipat och hatt mig! Sticksågen brann upp för mig så det blev till att handsåga tongue
Testade att få allt på plats (vilande mot varann) och det såg riktigt bra ut enligt mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-defd6371c85551b9bf02f716edb15eff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-c39fa7ab02a369cecea2a27b893c29d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-b0b2d8331b04e4550b6d9fd9335c05b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-cc3eae9759c14bc03a4ca37036148ca7.jpg
Testade med att sätta dit hatthyllan. Som gjutet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-e56d9838cdecdbcd30444612d5f92f44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-74e924dfd569ee64927918cdcdc89c06.jpg
Testade med att fälla upp ena sidan av baksätet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-55dba88e2621c4624434127edcaf64f1.jpg
Helt okej smile

Det var för idag tyvärr, började snöa och blåsa så jag fick avbryta mitt för idag!

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

Droors skrev:
Bamse bygg som du själv vill. huvudsaken är ju att DU blir nöjd.
Man kan ju lyssna på allt som sägs och ta åt sig av råden men bygga som man själv tänkt och sen testa hur det funkar med att vända på basen mot skuffen,mot ryggstöden och med eller utan hatthylla.

Sen går det ju att bygga lådan i kraftigare grejer sen när pengarna tillåter det också.

Jag tar åt mig allt dom säger med sina tips smile Men jag ska testa med en hatthylla med portar iaf. och se hur det låter smile Låter det inte alls bra så blir den väck big_smile

Bamse_
24 februari 2011 · 207 Inlägg

M_icke_ skrev:

Droors skrev:
Bamse bygg som du själv vill. huvudsaken är ju att DU blir nöjd.
Man kan ju lyssna på allt som sägs och ta åt sig av råden men bygga som man själv tänkt och sen testa hur det funkar med att vända på basen mot skuffen,mot ryggstöden och med eller utan hatthylla.
Sen går det ju att bygga lådan i kraftigare grejer sen när pengarna tillåter det också.

Om man nu skulle slänga väck hatthyllan, vilket TS har varit noga med att påpeka att han under inga omständigheter tänker göra, så är 9000 CS-karossen en av de bästa att bygga ljud i då man får in ljudet sjukt lätt i kupén. Däremot så är ryggen på baksätet klädd med samma ljuddämpande matta som på undersidan av hatthyllan och skidlucka saknas helt. Med andra ord så blir den lika värdelös som en sedan o bygga ljud i om man tvunget ska spara hatthyllan(om inte sämre).

Folk sitter inte o ger tips för att jävlas, jag har själv haft 3 9000CSE och byggt i så jag vet vad jag snackar om, men efter som TS blir förbannad över att folk försöker hjälpa honom så får han nog lära sig på de hårda sättet..

blir inte sur tongue Blir bara uttjatat. Som jag skrev till Droors så ska jag testa med hatthyllan med portar, och är jag inte nöjd men hur det låter så försvinner den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang