Behöver kolvar! vars finns det att köpa till bra pris? och bra kvalitet?

Nilsson10
22 februari 2011 · 313 Inlägg

Hej! som rubriken lyder! jag är ute efter turbo kolvar till min bil och skulle villja ha tips på vars det finss att beställa!?

Jag har en b23 som som jag håller på att turbo konvertera. Men det sitter i kolvarna!  skriv om ni vet av ett bra ställe!

Tack på förhand!

Senast redigerat av Nilsson10 (22 februari 2011)

Elving_
22 februari 2011 · 675 Inlägg

Om det är en B23et så är det ju en turbomotor från början. Plus så sitter det smidda kolvar i en sån, så jag ser ingen anledning att byta dom? smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Nilsson10
22 februari 2011 · 313 Inlägg

oj sorry satt i lite andra tankar när jag skrev! tongue det är ingen et! tongue

ola_volvo Biltokig
22 februari 2011 · 310 Inlägg

varför köpa andra kolvar?? laddar du inte över 0,7 så är det ingen fara, bara han får soppa så.

annars är det ju billigare att köpa ett komplett Et/Ft block än nya kolvar ju... beg kolvar säljs sällan löst, köp ett block eller kör som det är!!!

Harè bra
Nilsson10
22 februari 2011 · 313 Inlägg

jo jag vet men hade tänkt att jag skulle bygga om motorn jag har! :p allt är renoverat på den och klart det är bara kolvar som fattas! och hade tänkt ligga runt 1bar:P

Xuri One Man Clan
22 februari 2011 · 4 287 Inlägg

org kolvarna funkar bra om du bara tar uppförbränningsrummen i toppen lite så du får lägre komp.
alternativt om du kör på e85 som ända bränslet så räcker en org b23e/a botten långt.
volvo har nya kolvar annars i varfri dimenson för runt 6-1000kr st.

Vore bra om du gav mer info än bara den att du ska bygga turbo...
nått effektmål du tänkt?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nilsson10
22 februari 2011 · 313 Inlägg

jajust! kanske ska göra det med toppen då! smile jag strävar att få upp den till 250-300hk till en början! smile

Xuri One Man Clan
22 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Nilsson10 skrev:
jajust! kanske ska göra det med toppen då! smile jag strävar att få upp den till 250-300hk till en början! smile

räkna med att din org kolvar räcker till i alla fall 100 hästar mer än de....

fila ur förbränningsutrymmena så går de å plocka lite kräm utan å byta dom...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nilsson10
22 februari 2011 · 313 Inlägg

ja kanske ska göra det! smile men skulle ha fått tag i en b23et motor med eller en hel bil med sådan motor! smile

Xuri One Man Clan
22 februari 2011 · 4 287 Inlägg

b23a, b23, b23et osv.. samma innehåll förutom kolvarna..

Volvo har b23et kolvar på lager... i alla fall sist jag kollade.

jag skulle med lite rabatt få ge 580kr per kolv till min b230fk. tror de var upp mot 1000kr för b23et.

som sagt org håller lika bra... i med nya lager i en b23 botten.. lite urgröpta förbränningsrum å lill skit runt om så plockar du 300 hästar utan problem.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nilsson10
22 februari 2011 · 313 Inlägg

jajust!  jag har bytt alla lager och de i motorn så det är klart! smile va just de dära med kolvarna bara! smile men skulle ändå ha haft en orginal turbo motor att regga in bilen med! lättare att göra en besiktning då!

Rinnegan Malleus Malificarum
23 februari 2011 · 2 401 Inlägg

Xuri skrev:
b23a, b23, b23et osv.. samma innehåll förutom kolvarna..

Volvo har b23et kolvar på lager... i alla fall sist jag kollade.

jag skulle med lite rabatt få ge 580kr per kolv till min b230fk. tror de var upp mot 1000kr för b23et.

som sagt org håller lika bra... i med nya lager i en b23 botten.. lite urgröpta förbränningsrum å lill skit runt om så plockar du 300 hästar utan problem.

Eller så kan man liks bygga en botten som pallar för bra mycket mer, och gradvis öka hästarna när man känner för det, istället för att behöva bygga om bottendelen varenda gång?

Mycket lättare i längden, och billigare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 februari 2011 · 3 404 Inlägg

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=43

Byt till stakar som pallar stryk också men det har du säkert redan tänkt på

Senast redigerat av TenZer (23 februari 2011)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Nilsson10
23 februari 2011 · 313 Inlägg

ja asså hade tänkt att bygga en motor som ligger på 250-300hk  sen kolla så att allt fungerar bra med bilen sen blire nog att börja bygga på en ny motor om jag ska ha kvar bilen! men som sagt 250-300hk först! men största problemet är ju att få bilen igenom besiktningen efter som att jag måste göra en reg bes! och det är svårt med konveterad turbo motor än en orginal turbo motor!

Xuri One Man Clan
23 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Rinnegan skrev:

Xuri skrev:
b23a, b23, b23et osv.. samma innehåll förutom kolvarna..

Volvo har b23et kolvar på lager... i alla fall sist jag kollade.

jag skulle med lite rabatt få ge 580kr per kolv till min b230fk. tror de var upp mot 1000kr för b23et.

som sagt org håller lika bra... i med nya lager i en b23 botten.. lite urgröpta förbränningsrum å lill skit runt om så plockar du 300 hästar utan problem.

Eller så kan man liks bygga en botten som pallar för bra mycket mer, och gradvis öka hästarna när man känner för det, istället för att behöva bygga om bottendelen varenda gång?

Mycket lättare i längden, och billigare.

jag vet folk som kört dom där maskinerna till över 400 hästar å 600nm, oöppnade maskiner på 20 000mil.
å dom håller finnemang.  de finns folk som faktiskt kört 700hästar på sånna spisar. naturligtvis genomgångna.   

som i min spis kommer jag aldrig att köra mer än ca400  hästar så de räckte med nya lager å stakar. hade jag haft en b23a hade jag bara bytt lagrena å skulle jag kört ras hade en ny spis kostat mig 300 kr på närmsta skrot typ.   

Ska man vara seriöst å bygga om bottendelen å räkna med riktiga stakar å kolvar så är man ju uppe i 15-20 för bara bottendel.... lite svårt å tala om de för kärringen om man bara ska köra org effekt eller lite mer wink

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Nilsson10
23 februari 2011 · 313 Inlägg

hehe okej! smile aa men va ska jag göra för att få ner kompan då? skulle va skönt att kunna köra på orginal topp-packning!

Revotech Pedal To The Metal
24 februari 2011 · 750 Inlägg

ChriMa Motorsport har. Maila sales@chrima.se och hör...
http://www.chrima.se/wp/?page_id=253

Senast redigerat av Revotech (24 februari 2011)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Xuri One Man Clan
24 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Nilsson10 skrev:
hehe okej! smile aa men va ska jag göra för att få ner kompan då? skulle va skönt att kunna köra på orginal topp-packning!

man ber någon fila/fräsa upp förbränningsrummen i toppen lite...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nilsson10
24 februari 2011 · 313 Inlägg

tack för sidan Revotech!

ja just! får kolla om hägglunds kan da!

Revotech Pedal To The Metal
26 februari 2011 · 750 Inlägg

Nilsson10 skrev:
tack för sidan Revotech!

ja just! får kolla om hägglunds kan da!

No Problems smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang