Fiesta ST, Ibiza FR 04 eller Octavia RS 02-05 ?

adamsandin
23 februari 2011 · 158 Inlägg

Har nu sparat ihop lite pengar jag tänkte lägga på en ny bil.
Tanken är att få en rolig bil till ett bra pris.

Har kollat lite och är ganska sugen på Fiesta St, har också kollat ganska mycket på octavia RS 02-05 och nu nyligen dök ibiza FR 04 upp.

Som jag ser det har Ibiza och octavia en stor föredel då man kan chippa bilarna.
Har provat octavia RS & fiesta ST:

Jag tyckte octavian hade för dålig tryck original och letar därför möjlighet att prova en chippad.

Fiesta St tyckte jag far en riktigt rolig bil när man körde själv, dock mindre rolig när där satt en passagerare brevid då den tappa ganska mycket accelration jämt emot om man körde själv.

Födelen med fiesta är att du får en nyare bil än octavia samtidigt som den har gått betydligt mindre.
kollar då i prisklass 70-90'000 kr.

Ibiza FR har jag inte provat än men kommer möjligen göra det i dagarna.


Min fråga till er, vad rekommenderar ni? fördelar nackdelar? någon som har kört en chippad ibiza eller en chippad RS ? hur är det isf?
Jag antar att det är för dåligt tryck i ibiza original (150 hk), men med chip får man 195 hk och 300 nm smile
Kan man trimma en fiesta ST? Isf hur? .

Senast redigerat av adamsandin (23 februari 2011)

dobrow Sthlm (S) LOW
1 mars 2011 · 184 Inlägg

Jag har själv en fiesta och trimmat den lite men kmr bli mer.

Sugtrimmning överlag är dyrare och jag har för mig att octavian är turboladdad.

Kan säga såhär att Fiestan är rolig och dom första modsen gör så att du får en roligare och rapppare bil.
Och fiestan med enbart filter åker ifrån octavian iaf men har ingen erfarenhet utav ibizan.

Kostnadsmässigt ser det ut såhär : ett kit bestoende av luftfilter, avgas från grenrör och bak , chipenhet och kammar gör så att du kan hamna runt 180-190 beroende på vad du använder för grejor men finns vissa som kommit högre med dessa mods tex 205 hk. Och priset på allt detta hamnar mellan 15-20.000 kr


Mvh Dobrow

Sounds like a bumblebee , Looks like a toy car ?
Subaru Impreza wrx sti spec d "Sthlm S low" (2007)
Cupra_
1 mars 2011 ·

Jag hade tagit ibizan av dessa alternativ. Enligt mig är den snyggare än octavian och håller dessutom högre kvalité. Haft en sån octavia som firmabil och en sån ibiza (fast -07 men samma kaross) som privat bil och det var stor skillnad i känsla. Till octavians fördel har vi ju storleken, den kanske är lite mer praktisk. Fiestan är det väl inget fel på heller iof, men jag är inget mega-fan av ford. Har dock i ärlighetens namn inte kört en nyare fiesta... Men t.ex. focusen är inget för mig iaf..

T.ex. denna kanske vore något? Du får byta huvudenhet till stereon såklart, men högtalarna är nice, 180Hk, riktig låda som är grymt exakt och skön, lådan är det jag saknar mest med min gamla ibiza.
Denna lär äta upp både skodan och fiestan och går grymt med lite chip m.m.
http://www.blocket.se/eslov/Seat_Ibiza_ … 11&w=3

150Hk i en ibiza är inte klent, det är en liten och lätt bil får du tänka på, flera hundra kg lättare än octavian..

Senast redigerat av Deception (1 mars 2011)

dobrow Sthlm (S) LOW
1 mars 2011 · 184 Inlägg

Deception dissa inte fiestan hahahahha!

Nä men har aldrig kört mot eller med en ibiza så där är jag lite lost!

Sounds like a bumblebee , Looks like a toy car ?
Subaru Impreza wrx sti spec d "Sthlm S low" (2007)
Cupra_
1 mars 2011 ·

dobrow skrev:
Deception dissa inte fiestan hahahahha!

Nä men har aldrig kört mot eller med en ibiza så där är jag lite lost!

Haha jag dissar den inte, säger ju att jag inte kört någon modernare fiesta.. Den enda jag prövat är ju de här skitgamla från 80-talet typ tongue Säkert en bra bil, men som jag sa så är inte Ford mitt favoritmärke, därav hade JAG valt ibizan wink Sen är både du och jag rätt partiska tongue

CarbonLoader Team Carkings
1 mars 2011 · 2 300 Inlägg

Behöver jag ens nämna vad mitt val hade varit??? smile
ST utan tvekan!
Det finns trim i form av s.k Flashtuning till Fiestan som innebär att man mappar om bilens egenskaper och gör de optimala för just ditt bruk av bilen. Företaget heter Dreamscience och är en gammal sponsor till mig, om du väljer en ST så kan jag ordna en Dreamscience enhet (strategem) till dig för bästa pris wink
Även Pumaspeed är ett engelskt företag med allt man behöver för att göra sin ST sjukt rolig även om den redan som original är grymt pigg & rolig att köra.
Jag äger även del i en form till att gjuta kolfiberhuv till en ST om det skulle bli intressant smile
ENKELT VAL!
Go for the ST!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
CJ
1 mars 2011 · 55 Inlägg

jag ska sälja ttn nu och köpa en fiesta st smile

Mvh Cj
adamsandin
2 mars 2011 · 158 Inlägg

CarbonLoader skrev:
Behöver jag ens nämna vad mitt val hade varit??? smile
ST utan tvekan!
Det finns trim i form av s.k Flashtuning till Fiestan som innebär att man mappar om bilens egenskaper och gör de optimala för just ditt bruk av bilen. Företaget heter Dreamscience och är en gammal sponsor till mig, om du väljer en ST så kan jag ordna en Dreamscience enhet (strategem) till dig för bästa pris wink
Även Pumaspeed är ett engelskt företag med allt man behöver för att göra sin ST sjukt rolig även om den redan som original är grymt pigg & rolig att köra.
Jag äger även del i en form till att gjuta kolfiberhuv till en ST om det skulle bli intressant smile
ENKELT VAL!
Go for the ST!

Vad ger detta i hk och accelration?
Är inte intresserad av att slänga ut massor av pengar, så med andra ord vad kostar det:)?


Tack för alla svar smile

adamsandin
2 mars 2011 · 158 Inlägg

dobrow skrev:
Jag har själv en fiesta och trimmat den lite men kmr bli mer.

Sugtrimmning överlag är dyrare och jag har för mig att octavian är turboladdad.

Kan säga såhär att Fiestan är rolig och dom första modsen gör så att du får en roligare och rapppare bil.
Och fiestan med enbart filter åker ifrån octavian iaf men har ingen erfarenhet utav ibizan.

Kostnadsmässigt ser det ut såhär : ett kit bestoende av luftfilter, avgas från grenrör och bak , chipenhet och kammar gör så att du kan hamna runt 180-190 beroende på vad du använder för grejor men finns vissa som kommit högre med dessa mods tex 205 hk. Och priset på allt detta hamnar mellan 15-20.000 kr


Mvh Dobrow

Var hittar jag dessa sakerna? Montering av allt är det något som ingår eller vad skulle det kosta?
Är inte så erfaren av att byta dela själv.

Senast redigerat av adamsandin (2 mars 2011)

dobrow Sthlm (S) LOW
2 mars 2011 · 184 Inlägg

Dom flesta trimdelar till Fiestan kommer ifrån england och jag kan säga såhär att allt jag nämnt  förutom kammarna kan man byta själv eller med hjälp av en kompis.

Och det CarbonLoader nämner "Dreamscience" enheten har jag räknat med fast Pumaspeeds egna X3 enhet.

Sounds like a bumblebee , Looks like a toy car ?
Subaru Impreza wrx sti spec d "Sthlm S low" (2007)
Cupra_
2 mars 2011 ·

Fast när du väl lagt ut de pengarna, så har du lika mkt hk som ibiza cupra har orginal, går utan problem att få ut en bit över 200hk enbart med chip på den dessutom.. Just sayin wink

CarbonLoader Team Carkings
2 mars 2011 · 2 300 Inlägg

adamsandin skrev:

CarbonLoader skrev:
Behöver jag ens nämna vad mitt val hade varit??? smile
ST utan tvekan!
Det finns trim i form av s.k Flashtuning till Fiestan som innebär att man mappar om bilens egenskaper och gör de optimala för just ditt bruk av bilen. Företaget heter Dreamscience och är en gammal sponsor till mig, om du väljer en ST så kan jag ordna en Dreamscience enhet (strategem) till dig för bästa pris wink
Även Pumaspeed är ett engelskt företag med allt man behöver för att göra sin ST sjukt rolig även om den redan som original är grymt pigg & rolig att köra.
Jag äger även del i en form till att gjuta kolfiberhuv till en ST om det skulle bli intressant smile
ENKELT VAL!
Go for the ST!

Vad ger detta i hk och accelration?
Är inte intresserad av att slänga ut massor av pengar, så med andra ord vad kostar det:)?


Tack för alla svar smile

Priset beror ju lite på hur mycket du tänker uppgradera men vill du upp till 180-190hk så får du lägga mellan 10-20 tusen precis som dobrow skrev tidigare. Lägger du sedan lika mycket till så har du Sveriges grymmaste Fiesta ST wink

Såhär uppgraderad var min ST rent motormässigt för att ha något att jämföra med:

KN-luftfilter & vevhusfilter
Pumaspeed 4-1 grenrör
Pumaspeed flexipipe
Muffler slutdämpare med dubbla slutrör
Dreamscience Strategem med ett unikt program "Race++"

Detta gav min bil mellan 180-190hk & 210-215nm på bromsbänken.
Mellan tummen & pekfingret kostar väl detta 10-15 tusen skulle jag tro.

Min åsikt...en av de snabbaste bilarna jag nånsin har kört var en Ibiza Cupra, men den hade turbo & var allmänt överbrutalt uppgraderad motormässigt. Om jag ska se till körglädje så har Fiestan betydligt bättre väghållning än Ibizan även som original. Och när folk hänger upp sig på antalet hästkrafter så måste man tänka på att det är vridmomentet (Nm) som gör största skillnaden, samt vikten. Exempel, jag kör jämnt med min R5 med 130hk mot en Cooper S Kompressor med 240hk smile
Om du tycker Fiestan blir tung med en passagerare så släng ut baksätet som väger bly i den lilla bilen wink

Lycka till med valet!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
adamsandin
2 mars 2011 · 158 Inlägg

Lutar väll åt en fiesta St, sen får vi se om vi trimmar eller inte. kanske behåller den som original.
Det finns chip på vtech till 160 hk för 7900, känns inte som det kommer att göra så mycket?
Skriv gärna om ni vet någon annat paket med trimmning som innehåller chip/delar inkl montering.

Kan också bli octavia om man hittar något fint exemplar.

Tycker däremot ST:n ligger lite högt i pris, de flesta blåa (som jag helst vill ha) ligger på 80-90 000 & finns inget exemplar i skåne.
Är det någon på garaget som säljer så hör gärna av er. Både ibiza och octavia.


Ps. Har börjat kolla lite på 206 RC också, verkar ganska fräsh och lite snabbare. om man jämför fiesta med 206 Rc ? någon som har erfarenhet om den bilen?



Tack för alla svar.

Senast redigerat av adamsandin (2 mars 2011)

Cupra_
2 mars 2011 ·

Min erfarenhet av 206 generellt är att det är en skitbil, tyvärr.. Har 2 kompisar som haft sådana. Drivknutar totalslut vid 8000mil, elfel m.m. Trevlig liten bil, men tyvärr ingen vidare kvalité anser jag..

dobrow Sthlm (S) LOW
2 mars 2011 · 184 Inlägg

adamsandin skrev:
Lutar väll åt en fiesta St, sen får vi se om vi trimmar eller inte. kanske behåller den som original.
Det finns chip på vtech till 160 hk för 7900, känns inte som det kommer att göra så mycket?
Skriv gärna om ni vet någon annat paket med trimmning som innehåller chip/delar inkl montering.

Kan också bli octavia om man hittar något fint exemplar.

Tycker däremot ST:n ligger lite högt i pris, de flesta blåa (som jag helst vill ha) ligger på 80-90 000 & finns inget exemplar i skåne.
Är det någon på garaget som säljer så hör gärna av er. Både ibiza och octavia.


Ps. Har börjat kolla lite på 206 RC också, verkar ganska fräsh och lite snabbare. om man jämför fiesta med 206 Rc ? någon som har erfarenhet om den bilen?



Tack för alla svar.

Vtech chippet tycker jag inte du ska ta utan satsa på dessa :

http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails. … ductID=919

http://www.dreamscience-automotive.co.u … -st150.php

Dessa enheter har färdiga mappar ´som är anpassade efter hur mycket modifikationer man gjort .

Rcn säger jag strongt nej till har bara hört dåliga saker om den !

Pma mig om du vill veta mer om mods till fiestan så kan jag förklara mer

Mvh Dobrow

Sounds like a bumblebee , Looks like a toy car ?
Subaru Impreza wrx sti spec d "Sthlm S low" (2007)
adamsandin
2 mars 2011 · 158 Inlägg

Deception skrev:
Min erfarenhet av 206 generellt är att det är en skitbil, tyvärr.. Har 2 kompisar som haft sådana. Drivknutar totalslut vid 8000mil, elfel m.m. Trevlig liten bil, men tyvärr ingen vidare kvalité anser jag..

HAr fått den uppfattningen också, då blir det inte den smile
Vill ha en bil som håller tongue

adamsandin
4 mars 2011 · 158 Inlägg

Nu börjar det luta mer åt Fiesta ST mer och mer, ska nog kolla på en svart snart. Gillar dock mer den blå/vita.

Vill iaf ha ränder/stripes på bilen så den blir lite sportigare, den svarta har röda säten/stolar.
Tänkte om ni vill ge lite förslag på färg på ränder om man skaffar det på den svarta fiestan?

Har tänkt lite på röda ränder men vet inte om det blir bra?

Har också tänkte på vita med röd kant eller något liknande.

Något förslag smilesmile ?

Senast redigerat av adamsandin (4 mars 2011)

Cupra_
4 mars 2011 ·

Helvita eller silver hade jag tagit till svart bil..

FordRSC Los geht's, Schumacher
4 mars 2011 · 1 510 Inlägg

Kalmar är inte så långt bort, både blå och med stripes big_smile

http://www.blocket.se/kalmar/Ford_Fiest … 10&w=3

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
adamsandin
4 mars 2011 · 158 Inlägg

FordRSC skrev:
Kalmar är inte så långt bort, både blå och med stripes big_smile

http://www.blocket.se/kalmar/Ford_Fiest … 10&w=3

''

Den har jag faktiskt inte sett :S Tack ! Tycker däremot den har gått för långt, för 89 000 finns en 08:a som gått ca 4000 i sthlm. Den svarta jag kollat på ligger på 80 000 och har gått ca 4000 och är 2007.

Denna är en 05:a, har antagligen den silvriga inredningen vid radion, vill ha den helsvata som är i de nyare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang