Fiesta ST, Ibiza FR 04 eller Octavia RS 02-05 ?

FordRSC Los geht's, Schumacher
4 mars 2011 · 1 510 Inlägg

adamsandin skrev:

FordRSC skrev:
Kalmar är inte så långt bort, både blå och med stripes big_smile

http://www.blocket.se/kalmar/Ford_Fiest … 10&w=3

''

Den har jag faktiskt inte sett :S Tack ! Tycker däremot den har gått för långt, för 89 000 finns en 08:a som gått ca 4000 i sthlm. Den svarta jag kollat på ligger på 80 000 och har gått ca 4000 och är 2007.

Denna är en 05:a, har antagligen den silvriga inredningen vid radion, vill ha den helsvata som är i de nyare.

Jo lite väl långt för det priset, hittade en betydligt bättre, fast i Stockholm. Men det går alltid att pruta ner några tusen! Ett tips är att bara maila ST-folk och ge skambud tongue Många kommer ej svara, men tillslut dyker det upp en som skriver OK. Testade det själv då jag var sugen på en vanlig Focus för ca 40000, erbjöd 30000, fick några possitiva svar cool

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Cupra_
4 mars 2011 ·

FordRSC skrev:

adamsandin skrev:

FordRSC skrev:
Kalmar är inte så långt bort, både blå och med stripes big_smile

http://www.blocket.se/kalmar/Ford_Fiest … 10&w=3

''

Den har jag faktiskt inte sett :S Tack ! Tycker däremot den har gått för långt, för 89 000 finns en 08:a som gått ca 4000 i sthlm. Den svarta jag kollat på ligger på 80 000 och har gått ca 4000 och är 2007.

Denna är en 05:a, har antagligen den silvriga inredningen vid radion, vill ha den helsvata som är i de nyare.

Jo lite väl långt för det priset, hittade en betydligt bättre, fast i Stockholm. Men det går alltid att pruta ner några tusen! Ett tips är att bara maila ST-folk och ge skambud tongue Många kommer ej svara, men tillslut dyker det upp en som skriver OK. Testade det själv då jag var sugen på en vanlig Focus för ca 40000, erbjöd 30000, fick några possitiva svar cool

Eller så säger de åt dig att fara och flyga.. Att pruta på en bil osedd är bara oförskämt.. Sen kan man såklart lägga fram att en affär är mer trolig om priset kan diskuteras.

adamsandin
4 mars 2011 · 158 Inlägg

Deception skrev:

FordRSC skrev:

adamsandin skrev:

''

Den har jag faktiskt inte sett :S Tack ! Tycker däremot den har gått för långt, för 89 000 finns en 08:a som gått ca 4000 i sthlm. Den svarta jag kollat på ligger på 80 000 och har gått ca 4000 och är 2007.

Denna är en 05:a, har antagligen den silvriga inredningen vid radion, vill ha den helsvata som är i de nyare.

Jo lite väl långt för det priset, hittade en betydligt bättre, fast i Stockholm. Men det går alltid att pruta ner några tusen! Ett tips är att bara maila ST-folk och ge skambud tongue Många kommer ej svara, men tillslut dyker det upp en som skriver OK. Testade det själv då jag var sugen på en vanlig Focus för ca 40000, erbjöd 30000, fick några possitiva svar cool

Eller så säger de åt dig att fara och flyga.. Att pruta på en bil osedd är bara oförskämt.. Sen kan man såklart lägga fram att en affär är mer trolig om priset kan diskuteras.

Håller lite med, däremot försöker jag alltid pruta ned det lite innan om man ska åka en bit för att kolla, åker ju inte 20-50 mil för att kolla på en bil om jag inte vet att det är ett ok pris för mig.

adamsandin
4 mars 2011 · 158 Inlägg

Några mer förslag på stripes ?  Kan det se ok ut med rött på svart bil?
Annars lär det väl bli silvriga/gråa om det blir svart bil tongue

FordRSC Los geht's, Schumacher
4 mars 2011 · 1 510 Inlägg

Deception skrev:

FordRSC skrev:

adamsandin skrev:
''

Den har jag faktiskt inte sett :S Tack ! Tycker däremot den har gått för långt, för 89 000 finns en 08:a som gått ca 4000 i sthlm. Den svarta jag kollat på ligger på 80 000 och har gått ca 4000 och är 2007.

Denna är en 05:a, har antagligen den silvriga inredningen vid radion, vill ha den helsvata som är i de nyare.

Jo lite väl långt för det priset, hittade en betydligt bättre, fast i Stockholm. Men det går alltid att pruta ner några tusen! Ett tips är att bara maila ST-folk och ge skambud tongue Många kommer ej svara, men tillslut dyker det upp en som skriver OK. Testade det själv då jag var sugen på en vanlig Focus för ca 40000, erbjöd 30000, fick några possitiva svar cool

Eller så säger de åt dig att fara och flyga.. Att pruta på en bil osedd är bara oförskämt.. Sen kan man såklart lägga fram att en affär är mer trolig om priset kan diskuteras.

Jo det hände, men jag brydde mig ej om det smile Hade ett objekt ute för 45, jag bjöd 35. Fick svar att bilen kostar 45. Cirka en vecka senare får jag ett mail, mellandagsrea, 35. tongue

Till TS, gillar du Milans eller Brommapojkarnas färger, då passar rött utmärkt till svart bil.
Kanske sliverbil med svarta ränder?

Senast redigerat av FordRSC (4 mars 2011)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
CarbonLoader Team Carkings
5 mars 2011 · 2 300 Inlägg

Rött på svart funkar smile
En cool grej är matt svarta stripes på en blank svart bil wink Det hade varit rått!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
adamsandin
5 mars 2011 · 158 Inlägg

CarbonLoader skrev:
Rött på svart funkar smile
En cool grej är matt svarta stripes på en blank svart bil wink Det hade varit rått!

Cool ide, finns det någon bild på det tongue ?

Ejan
5 mars 2011 · 648 Inlägg

Skulle också rekommendera Fiestan.

Köpte själv en 05a innan årskiftet och är nöjd änsålänge..rolig bil med en härlig körglädje

Jag upplever bilen som riktigt pigg och rolig men motorn är väldigt strypt från fabrik och det märks tydligt när man drar ur den då den inte vill dra nåt särskillt över 5500, har dock satt dit ett K&N 57Ii luftfilter kitt och då blev det helt klart bättre och sen ligger en Mongoose-flexi och väntar så med dom två monterat så borde det kännas stor skillnad på just varvvilligheten.

Största nackdelen är dock att den är väldigt törstig för den storlek och effekt den har...sen jag köpte den så har jag legat på 0.9-1.0 per mil och då har jag försökt köra mjukt och stillsamt vid pendling till jobb och det är inte alls OK, får se hur det blir sen när värmen kommer.

Min åsikt om Fiestan är att det är en väldigt prisvärd bil iomd att man får en relativt ny bil för småpengar som faktiskt är minst lika rolig att köra som betydligt dyrare konkurrenter, dock märker man snabbt att det är just en billig plastig Ford men kan man leva med det och acceptera att det är en 80-tals GTi i modern kostym så äre ett givet köp.

Hade dock inte lagt 80-90k på en ST men det är jag det.

CarbonLoader Team Carkings
5 mars 2011 · 2 300 Inlägg

adamsandin skrev:

CarbonLoader skrev:
Rött på svart funkar smile
En cool grej är matt svarta stripes på en blank svart bil wink Det hade varit rått!

Cool ide, finns det någon bild på det tongue ?

Nej tyvärr, men kan tänka mig att kontrasten mellan blank och matt svart blir snyggt. Kommer själv köra på matt svart i kombination med kolfiber på mitt bygge wink

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
adamsandin
6 mars 2011 · 158 Inlägg

Inte hört något om Octavia RS 1 (2002-2005) ?
Vad tycker vi om den?

Har också kollat lite på mondeo ST220? någon som har kört/ägt/äger eller har några åsikter om den?
Rolig? Det enda som talar mot den är att den dricker över 1.0 blandad körning.

Cupra_
6 mars 2011 ·

Ska du ha Octavia så ska du ha 2:an.. Bättre bil rakt igenom. 1:an bygger på golf 4 och 2:an på golf 5 om man jämför generellt.. ST220 har jag kört, och smällt en.. Skön att köra och så, men dricker som sagt lite väl.. Personligen tycker jag det blir lite fel att jämföra ST220/Octavia  mot Ibiza/Fiesta rakt av då det är två skillda klasser av bilar. De mindre är jämförbara med polo medan de större är mer golf/s40-storlek liksom.. En större bil drar oftast mer men ger mer komfort.. Octavia RS 2 om du ska ha stor bil pga av billigt ägande och drift, ska du ha liten håller jag fast vid Ibiza Cupra pga att den går bra redan orginal och jag gillar chassiet i den.

Ring på en av varje i hyffsat närliggande område och åk o provkör, det är nog enda sättet för dig att komma fram till vad du trivs bäst med.

Senast redigerat av Deception (6 mars 2011)

KiWmasTer
6 mars 2011 · 149 Inlägg

rs 1 kan va en rolig bil, en aning trång i baksätet i ben utrymme men man åker generellt bra i den, dricker gör den inte så mycket heller runt 0,7-0,8 blandad körning, går säkerligen bättre med ett steg 2 trim.

Enda tråkiga som jag anser är den ljusa dörrsidor, delvis stolar o ljusa golvmattan som man får lägga väldigt mycket tid på att få ren, i rs 2 så är den mörkare och mycket enklare o hålla ren.

positivt: tyckte min rs1 gick bra med öppet filter orginal men går säkerligen ännu bättre med chip,
negativt:trångt i baksäte o den delvis ljusa inredningen

Volvo V70 "Bsr" (2000)
adamsandin
6 mars 2011 · 158 Inlägg

KiWmasTer skrev:
rs 1 kan va en rolig bil, en aning trång i baksätet i ben utrymme men man åker generellt bra i den, dricker gör den inte så mycket heller runt 0,7-0,8 blandad körning, går säkerligen bättre med ett steg 2 trim.

Enda tråkiga som jag anser är den ljusa dörrsidor, delvis stolar o ljusa golvmattan som man får lägga väldigt mycket tid på att få ren, i rs 2 så är den mörkare och mycket enklare o hålla ren.

positivt: tyckte min rs1 gick bra med öppet filter orginal men går säkerligen ännu bättre med chip,
negativt:trångt i baksäte o den delvis ljusa inredningen

Provade faktiskt en chippad idag, tyckte den var helt okej:) riktigt bra drag även när man kom upp i högre hastigheter.

Nackdelen tycker jag att det är ganska stort överpris på dem på blocket.
Värderar man dem på KVD (kvarndammen) så ska den ligga på ca 55-70 000 om de gått ca 11000 mil.
Istället ligger dem på 80-90 på blocket...

KiWmasTer
6 mars 2011 · 149 Inlägg

ja de är ju lite överpris helt klart, köpte min i januari förra året , en 03 , 9000 mil 83000:- men från en bil handlare, så visst det kan va lite över pris men det är det alltid på blocket, en 04 som har gått 11000 mil för 80 k kanske är rätt ok om den är i bra  skick men annars en 70 du säger är ju hyffsat rimligt tongue

Volvo V70 "Bsr" (2000)
adamsandin
8 mars 2011 · 158 Inlägg

Nu har jag börjat kolla lite på  audi TT runt årsmodell 2000, verkar riktigt go fakiskt.
Jag får ursäkta om det svänger så mycket mellan intressanta bilar men vad ska man göra.

Någon som har erfarenhet av TT:n ?
Gärna båda modellerna (180hk & 224 hk quattro)
224 modeller verkar ju goare smile

Dock har alla gått väldigt långt, ofta 17-20 000 mil, är detta något man bör akta sig för ?

FordRSC Los geht's, Schumacher
8 mars 2011 · 1 510 Inlägg

adamsandin skrev:
Nu har jag börjat kolla lite på  audi TT runt årsmodell 2000, verkar riktigt go fakiskt.
Jag får ursäkta om det svänger så mycket mellan intressanta bilar men vad ska man göra.

Någon som har erfarenhet av TT:n ?
Gärna båda modellerna (180hk & 224 hk quattro)
224 modeller verkar ju goare smile

Dock har alla gått väldigt långt, ofta 17-20 000 mil, är detta något man bör akta sig för ?

Vad jag hört så var de första åren med TT den sämsta bil Audi byggt, men kan ha hört det från an Audihatare tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
adamsandin
12 mars 2011 · 158 Inlägg

Nu börjar det närma sig köp.
Står mellan:

TT 1.8TS quattro 225 hk 16000 mil.
ST220 225 hk Kaross 8000 mil (motor 1500)

Ligger ungefär på samma pris.

Vad tror ni ?
Hur ser man på utbyte av motor? positivt negativt ?
1600 för långt för TT, eller ?

Cupra_
12 mars 2011 ·

Av de två hade jag tagit TT:n om jag ville ha en kul och pigg bil. Men återigen är det lite klurigt då det är så skilda bilar. Forden lär du ju ha mkt större användning av till vardags t.ex.. Vet inte hur de är att serva, men Audi är ju Audi, så det brukar inte bli gratis om du lämnar den till deras verkstäder.

Vad gäller motorbyte så kan det ju ses både positivt och negativt. Det beror ju på varför motorn är bytt. Har de KÖRT sönder den förra motorn så lär ju hela bilen (chassiet, bromsar m.m.) gått rätt hårt, men är det någon oturlig grej som hänt och den bytts på garantin så är det väl bara tacka och ta emot.

TT:n tycker jag krossar forden i körkänsla och väghållning, så kul bil = TT, mer praktisk men ändå ganska kul bil = Forden.

Har du provkört båda?  Audins 225Hk känns betydligt mer än fordens tycker jag själv. 1,8T Finns det dessutom gott om godis till.

adamsandin
12 mars 2011 · 158 Inlägg

Deception skrev:
Av de två hade jag tagit TT:n om jag ville ha en kul och pigg bil. Men återigen är det lite klurigt då det är så skilda bilar. Forden lär du ju ha mkt större användning av till vardags t.ex.. Vet inte hur de är att serva, men Audi är ju Audi, så det brukar inte bli gratis om du lämnar den till deras verkstäder.

Vad gäller motorbyte så kan det ju ses både positivt och negativt. Det beror ju på varför motorn är bytt. Har de KÖRT sönder den förra motorn så lär ju hela bilen (chassiet, bromsar m.m.) gått rätt hårt, men är det någon oturlig grej som hänt och den bytts på garantin så är det väl bara tacka och ta emot.

TT:n tycker jag krossar forden i körkänsla och väghållning, så kul bil = TT, mer praktisk men ändå ganska kul bil = Forden.

Har du provkört båda?  Audins 225Hk känns betydligt mer än fordens tycker jag själv. 1,8T Finns det dessutom gott om godis till.

HAr provat båda. fördelen med audin är att man kan chippa till 270 hk. däremot tycker jag den har gått lite långt.

Provade St220 idag och tyckte den gick lika bra/fort, extremt skönt motor ljud.

Är lite osäker pga av motorbytet på forden bara, och är osäker pga miltalet på TT:n.

Senast redigerat av adamsandin (12 mars 2011)

Cupra_
12 mars 2011 ·

Nu gillar ju jag VAGs motorer så jag är ju partisk... Men jag anser att milen på audin inte är så mkt att bekymra sig över så länge den är servad som den skall och verkar schysst i allmänhet. Enligt mig ligger Ford ljusår efter tyska bilar när det gäller kvalitetskänsla. Du kan ju vända på det, Fordens motor slut efter 8000, Audins rullar fint trots 16000 wink Hehe nej men det är vad jag tycker. Fordarna är fina men det känns att de är billigare bilar om man ser till nypriset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang