1949
Sök

Parkeringsregler.

135 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Hejsan kan någon förklara reglerna för mig gällande parkeringar.
D.v.s på min förhyrda parkering som stup i kvarten blir tagen av andra.
Min privat parkeringsskylt blir borttagen stup i kvarten.
Har jag någon rätt att flytta på fordonet själv?
Eller måste jag hålla på att slösa pengar på att hitta numret via transportstyrelsen och hitta.se?

Vad har jag för rättigheter och skyldigheter ?

Kung
603 Inlägg
24 februari 2011
Kontakta dom du hyr parkeringen av och snacka med dom så får dom lösa det, sen kan du ju alltid sätta arga lappar på bilarna men det brukar dock inte hjälpa.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Norrlänning
643 Inlägg
24 februari 2011
att flytta bilen som står där är olagligt, "egenmäktigt förfarande", så det borde du inte göra. Däremot förstår jag om du har lust, har många gånger funderat på liknande, på någorlunda isiga gator borde man med hilux kunna dra bort en vanlig personbil wink

killercow
24 februari 2011
hyr du av ett bostadsbolag eller privat?

bostadsbolag brukar ha avtal med nått företag som tarhand om sånt här.

1 878 Inlägg
24 februari 2011
Ja, om du hyr ifrån ett företag har dem avtal med assistanskåren eller liknande som bärgar bort bilen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 februari 2011
Dock så är det en långsam process. Först sätter de en lapp på fordonet att det måste ha avlägsnats det och det datumet annars bogseras det bort. Här hemma på parkeringen skriver de 7 dygn på de lapparna.

Regnumret -> SMS 72503 -> Eniro -> Ring och skäll på den fan.

Jag tycker det är lite skamligt att din hyresvärd inte gör något åt detta. Hyr du en parkering av dom ör det fan deras ansvar att se till att du också kan utnyttja den.
Senast redigerat av Andromeda (24 februari 2011)

Bounty hunter
671 Inlägg
24 februari 2011
sätter du upp en hemma snickrad skylt så tar dom ner den...köper du en som ser ut som en rikigskyllt tex blå bakrund me vit text så kommer dom kanske ta ner den o respektera den...gör en polis anmälan varje gång...det gör jag,visser ligen händer det inte så mycket men ingen gillar väl att ha en anmälan hängades över en?

ibland har jag parkerat in bilen då min parkering är vid en grill kiosk.....då gar jag in och beställer...sen går jag ut och du brukar dom stå där o vänta så frågar jag varför dom tog min parkeringplats?

- vi skulle bara beställa mat.....
-jag me.....men nu ska jag hem o äta o sen kommer jag ut o flyttar på bilen...hej då.... cool

ibland blir det ett jävla liv...jag brukar ta kort på bilen o dom som äger bilen ifall dom gör någe sen brukar be dom ringa polisen ifall dom börja tjafsa om man inte får parkera in andras bilar.... tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 februari 2011
bobafett skrev:
sätter du upp en hemma snickrad skylt så tar dom ner den...köper du en som ser ut som en rikigskyllt tex blå bakrund me vit text så kommer dom kanske ta ner den o respektera den...gör en polis anmälan varje gång...det gör jag,visser ligen händer det inte så mycket men ingen gillar väl att ha en anmälan hängades över en?

ibland har jag parkerat in bilen då min parkering är vid en grill kiosk.....då gar jag in och beställer...sen går jag ut och du brukar dom stå där o vänta så frågar jag varför dom tog min parkeringplats?

- vi skulle bara beställa mat.....
-jag me.....men nu ska jag hem o äta o sen kommer jag ut o flyttar på bilen...hej då.... cool

ibland blir det ett jävla liv...jag brukar ta kort på bilen o dom som äger bilen ifall dom gör någe sen brukar be dom ringa polisen ifall dom börja tjafsa om man inte får parkera in andras bilar.... tongue

Fan så rätt, men det kan slut illa om det är fel person/personer tongue

Spelar ju ingen roll om du har kort på dom och bilen om de trashar din bil utan vittnen och sedan säger att någon annan måste ha gjort det när de tittade bort. Går ju inte att bevisa.

Men skulle vara kul att ta emot samtalet som polis när de anmäler dig för att ha parkerat in deras olagligt parkerade bil.

Jag är ett stort fan av self-ownage för övrigt lol

135 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Okej , jag hyr av krambo bostad ab i kramfors. Och enligt dom ska jag bara ställa mig på någon annans parkering ? Smart svar.. Då blir ju någon annan lidande. Eller så ber dom mig ringa securitas som har hand om våra parkeringar och dom kommer aldrig.
Det är alltid samma folk som ställer sig där med.. Vi har ett behandlingshem för handikappade alldeles bredvid. Så jag har hört alla ursäkter tro mig, Min förra skylt var blå med stoora vita bokstäver att detta är en privat parkering, kärringen som hade ställt sig där då sa att hon måste ha haft tunnelseende. Ja tunnelseende kan ja köpa , men när man stoppar i kabeln där skylten står och ändrar tiden då är det inte tunnelseende. Sen nu i går var jag så arg på dom att jag frågade om dom är som barnen dom tar hand om.. vilket jag ångrar i dag, men har ju undrat om alla hästar är i stallet på dom?
Ska även säga att jag har måsta gjort en sökning på regnummret varje gång och kollat antingen eniro eller hitta.se.. MEN ska jag verkligen behöva slänga pengar på att folk är dum i huvudet ?

Saker jag har gjort :
*Ringt hyresvärden och fått 0 hjälp.
*pratat med dom på hemmet där dom kommer ifrån som felparkerar. (Lugnt och sansat)
*ringt securitas. och fått 0 hjälp.
*Pratat med dom på hemmet om hur dom ska meddela dom som jobbar som vikarier vart dom får stå, vilket hör till vanligt hyfs när man kommer på en ny arbetsplats och fråga vart man får stå, tycker jag.
*Skrikit på folket som parkerat fel.

NU som en sista metod kommer ja snart att bogsera bort bilarna själv. och ställa dom vid ett stup.. eller elda upp dom.. Ingen kan binda mig till brottet om deras bil mystiskt börjar brinna.

Förstår att en del folk tycker detta är fjantigt. Tycker jag med om de är sommar.. Men jag betalar 290 kr /månad för min parkering på vintern. Och nu har de varit riktigt kallt.. Saker som har gått sönder på bilen på grund av att jag inte kunnat använda motorvärmaren är : att bilen frusit, fått byta termostat.
Sen de dryga.. jag måste skrapa rutorna.. Suck..
Ja orka ta detta..
Men vad säger lagen om jag flyttar bilen då? Blir det allmänmäktigt förfarande eller ? Och jag åker på det ?
Nån som vet ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 februari 2011
Jag tycker inte att det är ett dugg fjantigt. Du betalar för parkeringen, du ska kunna använda den. Vill inte hyresvärden ta tag i problemet trots att de får sina pengar skulle jag vända mig till hyresgästföreningen. Det har jag gjort i andra frågor, och en påtryckning från HGF tände faktiskt eld i baken på värden som åtgärdade mina klagomål redan nästa dag.

Och nej, du får tyvärr inte flytta deras bilar, det är egenmäktigt förfarande. Det ska gå den officiella vägen via den som övervakar parkeringen.

Muttley
24 februari 2011
Om du flyttar på bilen så blir de egenmäktigt förfarande.  Och de kan bli dyrt för dig. Så vill du ha böter så kan du ju göra det.
Finns inte mycket mer att göra. Du har ju gjort de kunnat.  Men parkera din bil ivägen för den som står på din plats så de inte kan köra iväg sen de är inte olagligt.

http://www.kristianstadsbladet.se/krist … borta.html

2 656 Inlägg
24 februari 2011
NORRLANDSGOLD skrev:
Hejsan kan någon förklara reglerna för mig gällande parkeringar.
D.v.s på min förhyrda parkering som stup i kvarten blir tagen av andra.
Min privat parkeringsskylt blir borttagen stup i kvarten.
Har jag någon rätt att flytta på fordonet själv?
Eller måste jag hålla på att slösa pengar på att hitta numret via transportstyrelsen och hitta.se?

Vad har jag för rättigheter och skyldigheter ?

sätt nått litet i ventilhattarna på bilen så den får 4 hjuls punka har jag gjort flera gånger

5 089 Inlägg
24 februari 2011
har också en egen parkering och jag ställer mig alltid bakom fordonet som tagit min parkering så den inte kommer ut och sätter en lapp i framrutan med mitt nummer där det står att ring mig och hoppas att jag svarar, annars får du nog ta bussen hem smile

Samma bil har aldrig ställt sig där två gången iaf.

\Lindgren

Norrlänning
643 Inlägg
24 februari 2011
egenmäktigt förfarande blir det som sagt, kan ju bli mindre kul om du blir anmäld, men förstår att du  blir less.

135 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Okej , ja men de är så att min parkering är väldigt liten , så om jag ställer mig bakom hindrar jag andra som vill parkera.. och då är ju jag lika mycket bov som dom :S

Pratade med en securitas gubbe som var här utanför och gav böter helt magiskt på fel dag och tillfällle.
Han sa att om dom parkerar på min parkering men inte använder mitt uttag, då är det bara en felparkering och då ska ja ringa securitas så får dom komma och bötfälla personen.
Om dom däremot använder mitt uttag för motorvärmare , etc. Så är det egenmäktigt förfarande och ska fotograferas och polisanmälas.. och kan ge dryga böter..
Så lite hjälp fick man.. Tur det iaf. synd att min skylt vart olaglig bara . men den åker upp ändå big_smile

135 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89591/89591-da07e11a8500d900001c9ed0356f6f4c.jpg
skylten

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 februari 2011
Uttelito skrev:
Kontakta dom du hyr parkeringen av och snacka med dom så får dom lösa det, sen kan du ju alltid sätta arga lappar på bilarna men det brukar dock inte hjälpa.

Instämmer, arga lappar brukar vanligtvis inte resultera i någon förbättring, utan bara hamna på: http://www.argalappen.se/  wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

135 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
haha håård sida smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
25 februari 2011
punktera däcken!!

135 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare