Importera bil från Tyskland - så här gjorde jag:

bamw
25 februari 2011 · 87 Inlägg

Tjena.
Har hängt här på garaget ett tag, och jag har läst mycket i forumet om bl.a import osv (fanns inte så värst mycket nytt om det hela) så jag tänkte aja, jag kör på en vild gissning, jag googlar, ser vad jag hittar för fakta, tar med mig min lilla besparing och åker ner till tyskland för att importera bilen.

Det var verkligen inte en dans på rosor men eftersom detta var första gången för mig att ens vara i Tyskland och köpa bil utav en tysk återförsäljare så tyckte jag det var lite svårt.
Men vi kom jättebra överrens och jag fick mig en bra bil!

Fick en Mercedes C240 vilket jag är hur nöjd med som helst.
Det hela gick på ca 50 000 kr och då har den rullat ett par tusen mil, allt är i bra skick osv.
Jag har verkligen en lång berättelse att berätta men om ni ställer frågor till mig kanske det  blir bättre än att jag bara skriver massa saker.

Iallfall, sidan jag kollade på och som tipsa mig om allt var: http://tyskbilimport.se/

Jag har händerna fullt upp nu men eftersom detta var första gången jag gjorde något sånt i hela mitt liv så är jag lite chockad hehe, måste nog sansa mig, men bilder kommer på skönheter! *ler*

Senast redigerat av bamw (25 februari 2011)

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Hellstrom89
27 februari 2011 · 16 Inlägg

Tjenare. Jag börjar väl med lite frågor då smile
Hur gjorde du med skyltarna, gula eller röda ? Jag har hört att man kan ta gula skyltar (billigare!?) om man ringer sitt försäkringsbolag i sverige och kollar upp med dom att det är OK att ringa då man är i tyskland och säga att man hittat en bil, och uppge chassinummer så försäkrar man bilen hos sitt bolag direkt i sverige.  Annars får man väl välja röda skyltar och ta försäkring i samband med dom i 14 dagar?

Hur är väglaget där nere nu under vintern?
Det jag förstått så har dom flesta bilar inga vinterdäck, vilket blir ett problem nu under vintern då man ska ta sig hem... Blir väl isf att köpa nya däck efter vägen och kränga på fälgarna som sitter på bilen...


Kul att de gick bra för dig med importen smile

CarpeDiem German Engineering
27 februari 2011 · 9 081 Inlägg

Hur gör man med tullen då? Frågar de bara efter papper på bilen och allt annat?

Roligt att importen gick bra smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
bamw
27 februari 2011 · 87 Inlägg

Tack så mycket båda två. smile

Hellstrom89: Jag körde på röda skyltar (eftersom detta var första gången jag va där) så var jag okunnig trots att jag hade över 5-10 papper med information med mig.
Gula skyltar vet jag inte om man kan ta då dom inte gäller i danmark och sverige, då kan det bli problem..
Vägarna är faktiskt lite hala men kör man försiktigt och inte 200 km/h så kan det gå bra ändå smile

CarpeDiem: Tullen gör inte så mycket, dom ser ens skyltar och frågar hur det gick med importen (iaf så var de för mig) och sen frågar dom om lite papper på bilen och såklart ska man intyga att man köpt bilen därifrån med kvitto och allt sånt där.

Fråga gärna mer om ni undrar, kanske kan mod sätta denna tråd som klistrad?

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
CarpeDiem German Engineering
27 februari 2011 · 9 081 Inlägg

Ok, då vet jag det big_smile Men vad är det man ska tänka på? Hur gör man med registreringen så att bilen blir svenskreggad? Måste man snacka med Transportstyrelsen?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
bamw
27 februari 2011 · 87 Inlägg

Hehe.
Registreringen är enklare än vad du tror.
Den gör man hos bilprovningen genom att ringa dom och beställa en tid (jag beställde tid innan resan då jag var säker på att jag skulle komma hem med en bil), sen efter det så kommer mina svenska skyltar hem, dock kostade detta ca 1900 kr eller något om jag inte minns fel och efter detta var det påställning som stod på tur, för att ta den i trafik.

Hoppas jag får länka till hemsidan av modsen: http://tyskbilimport.se/importera-bil-tyskland/

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
bamw
27 februari 2011 · 87 Inlägg

Jag ska köpa e-boken nu som dom har på sidan, bara för att.
Kollade priset nu kostar 400 kr inga farliga pengar enligt mig, så jag tror de blir bokköp snart ändå! smile

EDIT:
Har varit ute och fotat lite bilder idag, blev dock inget bra då det var lite muligt och tråkigt väder så bilder kommer inte komma upp en men någon gång under veckan när solen dyker upp så ska jag se till att det händer lite me min nikon smile

sen har jag även köpt e-boken också, jag håller på o läser den nu men Ack vilka tips de finns.
De känns faktiskt som att detta e något man kan satsa på 100%, alltså det finns så kloka tips och råd att man nästan vill göra detta på heltid smile
Dock vet man ej om det går bra alla gånger man improterar bil från tyskland men vi får väll hoppas?

Senast redigerat av bamw (28 februari 2011)

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Ellertz Norrlänning
2 mars 2011 · 1 453 Inlägg

Rolig tråd! Jag var ner och hämtade BMW:n min i September ifjol smile

Jag håller på att prata med banken nu, och håller på att göra klart de sista med bolagsverket för att göra klart företaget så jag kan börja importera yrkesmässigt framöver smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
bamw
2 mars 2011 · 87 Inlägg

Ellertz skrev:
Rolig tråd! Jag var ner och hämtade BMW:n min i September ifjol smile

Jag håller på att prata med banken nu, och håller på att göra klart de sista med bolagsverket för att göra klart företaget så jag kan börja importera yrkesmässigt framöver smile

Grymt!
Hoppas det hela går bra för dig! smile
Ska bli roligt o följa dig, har du erfarenhet kan du skriva dom i tråden så andra också får lära sig lite eller något (verkar vara lite brist på intresse) just när det gäller import av bil från tyskland här på forumet men hoppas fler får upp ögonen för detta.

Du kan ju alltid kolla http://tyskbilimport.se/kontakta-oss/ för något sammarbete eller något, jag har själv delat med mig av erfarenheter till dom och liknande smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 mars 2011 · 1 778 Inlägg

Letade efter en såhär bra sida som tyskbilimport.se med bra och enkel info påsmile
Har börjat leta i tyskland nu efter en X5a:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
bamw
2 mars 2011 · 87 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Letade efter en såhär bra sida som tyskbilimport.se med bra och enkel info påsmile
Har börjat leta i tyskland nu efter en X5a:)

Håller med dig, det är en bra sida med bra information på smile

Ja du, kolla autoscout och mobile.de och följ sedan instruktionerna på http://tyskbilimport.se så kanske det kan gå vägen! smile

Och för er som undrar ang e-boken, jag köpte den för några dagar sen och läser fortfarande ur den, jag tycker den är helt grym, finns grymma tips, för er som tänker importera bil från ett annat land eller vill t.om Exportera sin bil utomlands för att kunna tjäna någon extra hacka.

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Ellertz Norrlänning
3 mars 2011 · 1 453 Inlägg

bamw skrev:

Ellertz skrev:
Rolig tråd! Jag var ner och hämtade BMW:n min i September ifjol smile

Jag håller på att prata med banken nu, och håller på att göra klart de sista med bolagsverket för att göra klart företaget så jag kan börja importera yrkesmässigt framöver smile

Grymt!
Hoppas det hela går bra för dig! smile
Ska bli roligt o följa dig, har du erfarenhet kan du skriva dom i tråden så andra också får lära sig lite eller något (verkar vara lite brist på intresse) just när det gäller import av bil från tyskland här på forumet men hoppas fler får upp ögonen för detta.

Du kan ju alltid kolla http://tyskbilimport.se/kontakta-oss/ för något sammarbete eller något, jag har själv delat med mig av erfarenheter till dom och liknande smile

Tack smile Ska bli spännande att se hur framtiden blir... Euron är ju fortfarande på väg ner så!

Det är sant de! De går massa skitsnack och rykten i branschen att importbilar ska vara i sämre skick, och helt "sönderkörda". Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Bilarna har aldrig gått efter saltade och sandade vägar, plus att tyskarna sköter om sina bilar på ett helt annat sätt...

Mina enkla tips är att ALLTID se till så bilen är helförsäkrad från början till slut! Jag tar alltid IF:s importförsäkring för 3000 på alla mina bilar jag köper. Den funkar klockrent! Sen se till så bilen INTE är trimmad! Är den de, se för fan till att den inte har fått ändrar effekt i tyska regbeviset för då är den nästintill omöjlig att regbesikta i sverige.

Sen har det ju blivit barnsligt lätt att importera efter EU:s regler trädde ikraft för några år sen. Nästa bil jag köper blir nog från Estland eller Litauen. Tycker man den är billigt i Tyskland, så är det rena rama mellandagsrean i Litauen... speciellt SUV:ar är dom riktigt billig på där smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
CarpeDiem German Engineering
3 mars 2011 · 9 081 Inlägg

Har kikat lite mer på hemsidan, riktigt bra big_smile Kikar efter en RS4 B5 wink

Ellertz: Jag håller med dig, skulle hellre köpa en tyskimporterad bil eftersom de oftast har klarat sig från rost om jag har förstått det rätt smile Är det verkligen omöjligt att registreringsbesiktiga bilen om det visar sig att den är trimmad och det står med i regbeviset? Tack ändå för tipset, ska tänka på det framöver ifall man importerar från Tyskland nångång smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
NiKeMaN Entreprenör
3 mars 2011 · 1 286 Inlägg

Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

// Niklas Johansson
Dozan Civilekonom
3 mars 2011 · 35 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

Eller så slipper man betala skatt och moms eftersom det är inom EU. Genast så vart det massa tusenlappar billigare (om man inte har otur, dåligt omdöme etc).

Powe_R
4 mars 2011 · 414 Inlägg

Hur kom du ned till Tyskland? Bil, Flyg?
Vart köpte du bilen?
Om du flög ned, hur kom du från flygplatsen till bilfirman?
Hur betalade du bilen? Kontant i handen eller banköverföring?
Om du "cashade" bilen, växlade du pengar i sverige och tog med i fickan?
Hur kontaktade du säljaren, Mejl eller telefon?
Var det svårt/krångligt med import reggningen? (i Tyskland)
Prutade du något?
Om firman hjälpte med importregistreringen, behövde du betala något för besväret?

-Jag funderar på att man kanske skulle beställa hem importskyltarna/papprena och sen bara fylla i alla papper i Tyskland, (finns företag som skickar hem skyltar/pappren mins dock inte namnet nu)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
NiKeMaN Entreprenör
4 mars 2011 · 1 286 Inlägg

Dozan: Antingen betalar du moms i tyskland på bilen, eller så köper du den där utan moms och skiter i att betala momsen i Sverige ända tills nästa årsskifte då det kommer ett brev från Skattemyndigheten och du har sedan en tid att spendera på kåken för bokföringsbrott.

Om inte annat så även om du betalar moms i Tyskland, så måste man betala både skatt och moms om man gör det för att tjäna pengar. Och en verksamhet som personen ovan skulle bedriva med detta vill man gärna att den går med plus.

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
4 mars 2011 · 1 286 Inlägg

Dozan skrev:

NiKeMaN skrev:
Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

Eller så slipper man betala skatt och moms eftersom det är inom EU. Genast så vart det massa tusenlappar billigare (om man inte har otur, dåligt omdöme etc).

Kontentan av det hela: Du slipper ALDRIG betala moms. Det är bara det att man kan som privatperson välja att betala momsen i det landet man köper bilen istället. Den momsen är oftast lägre. Men beroende på varifrån man handlar så är den 20% istället för svenska momsen som är på 25%.

// Niklas Johansson
PoulZen
4 mars 2011 · 772 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Dozan skrev:

NiKeMaN skrev:
Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

Eller så slipper man betala skatt och moms eftersom det är inom EU. Genast så vart det massa tusenlappar billigare (om man inte har otur, dåligt omdöme etc).

Kontentan av det hela: Du slipper ALDRIG betala moms. Det är bara det att man kan som privatperson välja att betala momsen i det landet man köper bilen istället. Den momsen är oftast lägre. Men beroende på varifrån man handlar så är den 20% istället för svenska momsen som är på 25%.

Då är det bäst att du skriver till Skattemyndigheten och säger att dom har fel på sin hemsida.
Det står nämligen att du måste betala moms för bilar du köper utanför EG. Tyskland är med i EG och då sägs det att du slipper betala skatt.
Men du har säkert mer rätt.

http://www.skatteverket.se/privat/svarp … 08162.html

NiKeMaN Entreprenör
4 mars 2011 · 1 286 Inlägg

Jag HAR rätt. Sen handlade din länk om köp av bil utanför EU/EG..


http://www.skatteverket.se/privat/svarp … 07970.html

Senast redigerat av NiKeMaN (4 mars 2011)

// Niklas Johansson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang