Importera bil från Tyskland - så här gjorde jag:

Ellertz Norrlänning
7 mars 2011 · 1 453 Inlägg

PoulZen skrev:

Ellertz skrev:

NiKeMaN skrev:
Att ni fortfarande orkar att importera bilar? Att man gör det för egen skull kan jag finna ett argument för: För att "enkelt" hitta en välutrustad och speciellt specad bil.

Men att göra det för att tjäna pengar så är det enbart bluff o båg inbladat för ofta skiljer det inte många kronor på ärliga bilar mellan tyskland och sverige. Ska man sedan importera, registrera och betala moms och skatt på det också så blir det inte ett skit över.

Eftersom att bilarna är begagnade som du köper i Tyskland så är momsen redan betalad en gång av den första ägaren som köpte bilen ny!

Du betalar ingen moms om du köper en begagnad bil i sverige heller!

Däremot finns det flera bilar som säljs i tyskland med avlyftbar moms, vilket innebär att du kan köpa den med eller utan moms. VAT som det kallas där.

På vissa bilar skilljer det mellan 90-100 000 på den billigaste i tyskland, och den billigaste i sverige. Då är även de billigaste i sverige importer de också.

Räkna sen ca 10-12 000 för allt som har med resa och registrering att göra. Alltså en vinst på ca 70-80 tusen, som sedan efter skatt blir ungefär 56 000 KR.

Detta är per bil, räkna då med ett X antal bilar i månaden... 

Räkna sen den vinsten på antalet timmar som du aktivt lägger ner... En skaplig timpenning smile

Är det helt säkert det? Att du inte behöver betala moms igen?
Det gör ju väldigt mkt om det är värt att hämta bil från Tyskland eller ej.

Jaa! Eftersom bilen är momsad en gång, kan man använda sig av VINSTMARGINALBESKATTNING. VMB förkortat.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
NiKeMaN Entreprenör
7 mars 2011 · 1 286 Inlägg

Ellertz skrev:

NiKeMaN skrev:
Du behöver ju inte jämföra en BMW Premium Selectionbil från BMW-auktoriserad butik i Sverige med en valfri M6.

Anyway jag bryr mig inte ni får gärna hålla på med era importkärror. Men kom inte o säg att det är ärliga miltal på dom eller att dom är lika välvårdade som Svenska bilar iaf smile

Är du helt bakom flötet som tror alla importkärror är backade? På flertalet nyare bilar går det knappt att backa mätare... Dessutom är dom mer välskött än en svensksåld som 6 månader per år utsätts för vägsand och vägsalt. Då föredrar jag jämna fina Autobahn..  Dessutom slarvas de nått oerhört med service och underhåll i sverige. Det gör aldrig tyskar.. Där servas bilarna som dom ska.

Man förvånas över vissa personers bilkunskaper..

Ja mina bilkunskaper är verkligen låga jämfört med dina tydligen. Ber om ursäkt för min okunskap. Tyvärr så verkar 99% av HELA sveriges befolkning dela mina åsikter.

Alla importerade bilar jag kommit i kontakt med, antingen som jag köpt själv, eller som vänner/kollegor/bekanta haft har det varit något fuffens med.

Självklart backas inte ALLA bilar. Men folk som handlar hem bilar från Tyskland gör det för att tjäna pengar, och då lockar det att passa på att backa mätaren och tjäna en extraslant. Det kanske finns undantag. Men importerade bilar har ju knappast dåligt rykte utan anledning.

// Niklas Johansson
bamw
7 mars 2011 · 87 Inlägg

NiKeMaN: Är det snubben med en VW på 140 hk som är i farten?

Jag vet inte vad du grundar på att Svenskar/Sverige över huuvdtaget har renare och välvårdade bilar än Tyskarna.
Detta är inte rätt.
Tyskarna har varken grus lr salt på sina vägar eller annat skit.

Dessutom är tyskar och tyskland kända för bilar och jag tror dom vårdar sina bilar väl - dom har ju knappast fått det omdömet utan någon anledning, eller?

Sen gav Poulzen ett bra exempel, men ändå skriver du:
" Du behöver ju inte jämföra en BMW Premium Selectionbil från BMW-auktoriserad butik i Sverige med en valfri M6. "
Alltså, jag börjar tvivla lite på om du driver med oss eller inte..

Aero: Du är nog en av dom som blivit lurade där nere.

"Följer knappast med några vinterdäck / motorvärmare med en importbil heller."
Hela det tyder på okunskap, för jag menar, vinterdäck, det är väll inte så svårt att fixa ändå, eller?

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
NiKeMaN Entreprenör
7 mars 2011 · 1 286 Inlägg

bamw: Ja tyvärr har jag inte råd att åka mer än en gammal Golf. Blir väl så när man har handlat två nya BMW's på tre år och nu är en tredje på väg. Blir väl så då antar jag.

Tyskar servar inte sina bilar mer än Svenskar. Man har en servicebok att gå efter som följs, både i Tyskland och i Sverige. Förstår inte varför en tysksåld bil skulle vara bättre servad för det? Jag förstår inte hur fullgas-accelerationer ut på Autobahn med en kall och nystartat motor kan vara att vårda sin motor väl. Men det är väl jag som har fel även där. Nu bor ju inte alla vid Autobahn, men det var du som började att jämföra med AB.

En privatsåld valfri bil hos någon skojare är i Sverige RÄTT många tusenlappar billigare än en Premium Selectionbil från en Auktoriserad BMW-handlare. Eller skojar jag med dig? Ja fundera lite så kanske du börjar fatta att du är ute och vimsar.

// Niklas Johansson
Ellertz Norrlänning
7 mars 2011 · 1 453 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Ellertz skrev:

NiKeMaN skrev:
Du behöver ju inte jämföra en BMW Premium Selectionbil från BMW-auktoriserad butik i Sverige med en valfri M6.

Anyway jag bryr mig inte ni får gärna hålla på med era importkärror. Men kom inte o säg att det är ärliga miltal på dom eller att dom är lika välvårdade som Svenska bilar iaf smile

Är du helt bakom flötet som tror alla importkärror är backade? På flertalet nyare bilar går det knappt att backa mätare... Dessutom är dom mer välskött än en svensksåld som 6 månader per år utsätts för vägsand och vägsalt. Då föredrar jag jämna fina Autobahn..  Dessutom slarvas de nått oerhört med service och underhåll i sverige. Det gör aldrig tyskar.. Där servas bilarna som dom ska.

Man förvånas över vissa personers bilkunskaper..

Ja mina bilkunskaper är verkligen låga jämfört med dina tydligen. Ber om ursäkt för min okunskap. Tyvärr så verkar 99% av HELA sveriges befolkning dela mina åsikter.

Alla importerade bilar jag kommit i kontakt med, antingen som jag köpt själv, eller som vänner/kollegor/bekanta haft har det varit något fuffens med.

Självklart backas inte ALLA bilar. Men folk som handlar hem bilar från Tyskland gör det för att tjäna pengar, och då lockar det att passa på att backa mätaren och tjäna en extraslant. Det kanske finns undantag. Men importerade bilar har ju knappast dåligt rykte utan anledning.

Så du tar för givet att min verksamhet är oseriös, med backade mätare? Köper man rätt bil till rätt pengar och vet vad man sysslar med behöver man inte vara en klåpare och backa mätare för att tjäna pengar... Det finns pengar ändå att tjäna.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
NiKeMaN Entreprenör
7 mars 2011 · 1 286 Inlägg

Ellertz skrev:
Så du tar för givet att min verksamhet är oseriös, med backade mätare? Köper man rätt bil till rätt pengar och vet vad man sysslar med behöver man inte vara en klåpare och backa mätare för att tjäna pengar... Det finns pengar ändå att tjäna.

Visst kan det vara så att du bedriver din verksamhet HELT okej. Det säger jag väl egentligen inte så mycket om. Självklart finns det pengar att tjäna på att köpa och sälja bilar - hur skulle bilförsäljare annars överleva? wink cool

Sålänge man kör en schysst race så är det ju helt okej. Jamenar det är win-win för alla i det fallet. Men i dom aboslut flesta fallen så är det tyvärr mycket fuffens bakom dessa importörer.

// Niklas Johansson
Ellertz Norrlänning
7 mars 2011 · 1 453 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Ellertz skrev:
Så du tar för givet att min verksamhet är oseriös, med backade mätare? Köper man rätt bil till rätt pengar och vet vad man sysslar med behöver man inte vara en klåpare och backa mätare för att tjäna pengar... Det finns pengar ändå att tjäna.

Visst kan det vara så att du bedriver din verksamhet HELT okej. Det säger jag väl egentligen inte så mycket om. Självklart finns det pengar att tjäna på att köpa och sälja bilar - hur skulle bilförsäljare annars överleva? wink cool

Sålänge man kör en schysst race så är det ju helt okej. Jamenar det är win-win för alla i det fallet. Men i dom aboslut flesta fallen så är det tyvärr mycket fuffens bakom dessa importörer.

Exakt!  Det är så jag också resonerar... Jag tjänar pengar så jag klarar mej ändå, utan att behöva lura folk.. : ) Dessutom har nästan alla bilar jag hämtat hem varit i bättre skick än motsvarigheten här hemma, vilket M testerna visat. Senast trodde han på bilprovningen att mätaren var FRAMskruvad för bilen såg helt ny ut underifrån. Inte en rostfläck, och då hade den bilen gått 22000 mil.

Så det finns många importbilar i riktigt fint skick! speciellt dom från södra delarna av tyskland. smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
bamw
8 mars 2011 · 87 Inlägg

NiKeMaN: Ok, du kan nog mycket mer än mig om bilar, och speciellt tyska bilar.

Men visst, har någon annan några frågor så fråga på smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
PoulZen
8 mars 2011 · 772 Inlägg

NiKeMaN skrev:
bamw: Ja tyvärr har jag inte råd att åka mer än en gammal Golf. Blir väl så när man har handlat två nya BMW's på tre år och nu är en tredje på väg. Blir väl så då antar jag.

Tyskar servar inte sina bilar mer än Svenskar. Man har en servicebok att gå efter som följs, både i Tyskland och i Sverige. Förstår inte varför en tysksåld bil skulle vara bättre servad för det? Jag förstår inte hur fullgas-accelerationer ut på Autobahn med en kall och nystartat motor kan vara att vårda sin motor väl. Men det är väl jag som har fel även där. Nu bor ju inte alla vid Autobahn, men det var du som började att jämföra med AB.

En privatsåld valfri bil hos någon skojare är i Sverige RÄTT många tusenlappar billigare än en Premium Selectionbil från en Auktoriserad BMW-handlare. Eller skojar jag med dig? Ja fundera lite så kanske du börjar fatta att du är ute och vimsar.

Nej tyskar servar kanske inte sina bilar oftare. Men som du skrev dom följer sin service bok dom oxå, så då borde bilarna vara lika bra servade? Beroende självklart på hur ägaren sköter den, precis som i sverige.
Och jag tror inte det är så många procent av tyskarna som kör ut och gör fullgasaccelerationer på Autobahn med en kall och nystartad motor. Eftersom det är så lite väg som det faktiskt är fri fart på. Och om du menar motorvägen så måste det vara samma i Sverige med folk som bor jämte motorvägen.

Du frågade efter en bil som var 100tkr billigare än en likadan i sverige, och det fick du.
Men om du ska jämföra billigare bilar så blir det såklart svårt att hitta.
Jag tror ju inte att en bil som kostar 80tkr i Sverige, så får du 20tkr om du tar bilen i tyskland.
En normal vanlig bil kan du tjäna många tusenlappar på att importera från tyskland, men inte några 100tkr.

Så du får nog se till att få en lite bättre verklighetsuppfattning innan du utalar dig en massa.
Det låter på dig som om alla bilar som säljs i tyskland fifflar dom med mätarna på, då måste besiktningen i tyskland ha ett väldans jobb tycker jag.
Eller du menar kanske att så fort en svensk skriver att dom är intresserade av en bil så rusar säljaren ut och skruvar tillbaka mätaren? Det låter konstigt.
Och förr var det nog så mer, men inte nu längre, när det finns så mkt dokumentation på bilar även i tyskland som du kan ta reda på.

Alecci
9 mars 2011 · 2 014 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Är det verkligen omöjligt att registreringsbesiktiga bilen om det visar sig att den är trimmad och det står med i regbeviset?

Bilar som registreras i Sverige ska vara i seriemässigt/fabriksmässigt utförande såvida man inte kan uppvisa intyg från tillverkare eller generalagent på att de effekthöjande åtgärderna är avgascertifierade, etc. Det är lättare att snubbla över en påse med hönständer än att få tag på ett dylikt intyg. Om det står i registreringsbeviset att bilen har förhöjd effekt måste annars trimkomponenterna avlägsnas och en jämförande komponentkontroll utföras av en av tillverkaren/generalagenten anvisad verkstad eller representant. Inte mycket smidigare än att få tag på ovan nämnda intyg och definitivt inte billigare.

PoulZen skrev:
Så du får nog se till att få en lite bättre verklighetsuppfattning innan du utalar dig en massa.
Det låter på dig som om alla bilar som säljs i tyskland fifflar dom med mätarna på, då måste besiktningen i tyskland ha ett väldans jobb tycker jag.
Eller du menar kanske att så fort en svensk skriver att dom är intresserade av en bil så rusar säljaren ut och skruvar tillbaka mätaren? Det låter konstigt.
Och förr var det nog så mer, men inte nu längre, när det finns så mkt dokumentation på bilar även i tyskland som du kan ta reda på.

Vad jag förstått är det relativt sällan som försäljningsledet i Tyskland ligger bakom fiffel med vägmätarställningar, utan det är istället i importledet mellan länderna som det förekommer mest. Alltså den som importerar bilen "justerar" mätarställningen i syfte att uppnå ett högre värde på den svenska marknaden. Till viss del går det ju som svensk spekulant på en importerad bil att kontrollera mätarställningen, men det är ofta ett ganska omfattande projekt som kan avskräcka vissa på grund av språkliga barriärer och andra omständigheter.

Rent generellt håller nog tyskar bättre efter sina bilar, i synnerhet om de är av nyare alernativt dyrare modell men det är knappast en regel som är huggen i sten. Jag kan också tänka mig att det skiljer mycket på den punkten huruvida bilens ägare (eller huvudsakliga brukare) är en yngre eller äldre person, var i Tyskland de är bosatta, osv.

Att tyska bilar sällan eller aldrig körs i vintersalt eller liknande brukar vara en mycket god indikation på att de lider i mindre grad av rostangrepp, men är knappast något övertygande argument för att bilen som helhet är i bättre kondition.

En bils kondition är naturligtvis avhängigt hur man vårdar den i form av service, tvättning, städning, reparation av fel och liknande, men minst lika avgörande är ju hur den körs och jag tror inte att tyskar överlag är vare sig mer eller mindre gas- och svängglada än svenskar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Ellertz Norrlänning
9 mars 2011 · 1 453 Inlägg

Alecci skrev:

CarpeDiem skrev:
Är det verkligen omöjligt att registreringsbesiktiga bilen om det visar sig att den är trimmad och det står med i regbeviset?

Bilar som registreras i Sverige ska vara i seriemässigt/fabriksmässigt utförande såvida man inte kan uppvisa intyg från tillverkare eller generalagent på att de effekthöjande åtgärderna är avgascertifierade, etc. Det är lättare att snubbla över en påse med hönständer än att få tag på ett dylikt intyg. Om det står i registreringsbeviset att bilen har förhöjd effekt måste annars trimkomponenterna avlägsnas och en jämförande komponentkontroll utföras av en av tillverkaren/generalagenten anvisad verkstad eller representant. Inte mycket smidigare än att få tag på ovan nämnda intyg och definitivt inte billigare.

PoulZen skrev:
Så du får nog se till att få en lite bättre verklighetsuppfattning innan du utalar dig en massa.
Det låter på dig som om alla bilar som säljs i tyskland fifflar dom med mätarna på, då måste besiktningen i tyskland ha ett väldans jobb tycker jag.
Eller du menar kanske att så fort en svensk skriver att dom är intresserade av en bil så rusar säljaren ut och skruvar tillbaka mätaren? Det låter konstigt.
Och förr var det nog så mer, men inte nu längre, när det finns så mkt dokumentation på bilar även i tyskland som du kan ta reda på.

Vad jag förstått är det relativt sällan som försäljningsledet i Tyskland ligger bakom fiffel med vägmätarställningar, utan det är istället i importledet mellan länderna som det förekommer mest. Alltså den som importerar bilen "justerar" mätarställningen i syfte att uppnå ett högre värde på den svenska marknaden. Till viss del går det ju som svensk spekulant på en importerad bil att kontrollera mätarställningen, men det är ofta ett ganska omfattande projekt som kan avskräcka vissa på grund av språkliga barriärer och andra omständigheter.

Rent generellt håller nog tyskar bättre efter sina bilar, i synnerhet om de är av nyare alernativt dyrare modell men det är knappast en regel som är huggen i sten. Jag kan också tänka mig att det skiljer mycket på den punkten huruvida bilens ägare (eller huvudsakliga brukare) är en yngre eller äldre person, var i Tyskland de är bosatta, osv.

Att tyska bilar sällan eller aldrig körs i vintersalt eller liknande brukar vara en mycket god indikation på att de lider i mindre grad av rostangrepp, men är knappast något övertygande argument för att bilen som helhet är i bättre kondition.

En bils kondition är naturligtvis avhängigt hur man vårdar den i form av service, tvättning, städning, reparation av fel och liknande, men minst lika avgörande är ju hur den körs och jag tror inte att tyskar överlag är vare sig mer eller mindre gas- och svängglada än svenskar.

Kan inte annat än att hålla med till 100%

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
CarpeDiem German Engineering
23 mars 2011 · 9 081 Inlägg

Lyfter tråden.

Är det nåt annat man behöver tänka på vid import från Tyskland?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2011 · 17 483 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Lyfter tråden.

Är det nåt annat man behöver tänka på vid import från Tyskland?

Rent generellt kan sägas att:

- Kontanter och då i Euro är bra. Tyskarna gillar inte att pruta! Räkna med det. 100 Euro så har de tagit i!
- Bilen ska ha ett "fahrzeug bevis" vilket finns på alla bilar/fordon. Inget sådant? Problem!!!
- En liten tripp till den lokala (Kan finnas i annan stad) Transportstyrelsen och du får nya "import-skyltar" samt hjälp med försäkring. Den gäller tills du kommit hem. Sen är det ditt problem.
- Beställ tid hos Bilprovningen. Du får givetvis köra dit. De hjälper dig med vad det nu kan vara.

Farsan har importerat ett antal husbilar och snart ska vi dra iväg igen. Du betalar moms i Tyskland.
Sidan som dyker upp: tyskimport.se har noll koll skulle jag vilja säga. "Rödkantade skyltar" Va???

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PoulZen
24 mars 2011 · 772 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

CarpeDiem skrev:
Lyfter tråden.

Är det nåt annat man behöver tänka på vid import från Tyskland?

Rent generellt kan sägas att:

- Kontanter och då i Euro är bra. Tyskarna gillar inte att pruta! Räkna med det. 100 Euro så har de tagit i!
- Bilen ska ha ett "fahrzeug bevis" vilket finns på alla bilar/fordon. Inget sådant? Problem!!!
- En liten tripp till den lokala (Kan finnas i annan stad) Transportstyrelsen och du får nya "import-skyltar" samt hjälp med försäkring. Den gäller tills du kommit hem. Sen är det ditt problem.
- Beställ tid hos Bilprovningen. Du får givetvis köra dit. De hjälper dig med vad det nu kan vara.

Farsan har importerat ett antal husbilar och snart ska vi dra iväg igen. Du betalar moms i Tyskland.
Sidan som dyker upp: tyskimport.se har noll koll skulle jag vilja säga. "Rödkantade skyltar" Va???

Mvh
Alex

Moms om bilen är ny. En begagnad bil är momsen redan betald på, och då betalar man inte moms igen. smile

bamw
24 mars 2011 · 87 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

CarpeDiem skrev:
Lyfter tråden.

Är det nåt annat man behöver tänka på vid import från Tyskland?

Rent generellt kan sägas att:

- Kontanter och då i Euro är bra. Tyskarna gillar inte att pruta! Räkna med det. 100 Euro så har de tagit i!
- Bilen ska ha ett "fahrzeug bevis" vilket finns på alla bilar/fordon. Inget sådant? Problem!!!
- En liten tripp till den lokala (Kan finnas i annan stad) Transportstyrelsen och du får nya "import-skyltar" samt hjälp med försäkring. Den gäller tills du kommit hem. Sen är det ditt problem.
- Beställ tid hos Bilprovningen. Du får givetvis köra dit. De hjälper dig med vad det nu kan vara.

Farsan har importerat ett antal husbilar och snart ska vi dra iväg igen. Du betalar moms i Tyskland.
Sidan som dyker upp: tyskimport.se har noll koll skulle jag vilja säga. "Rödkantade skyltar" Va???

Mvh
Alex

Du klagar ju lite på den sidan, men hur mycket kan du själv? Jag tycker det är en bra sida och jag läste den när jag skulle importera för första gången. Däremot skriver du att man ska betala moms i tyskland. Som ovanstående påpekar ska man inte det, på begagnade bilar, bara nya.
För inte f** betalar du moms på beg bilar här i sverige va? big_smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2011 · 17 483 Inlägg

Nej förvisso. glömde förtydliga det. Farsgubben satt här och läste igår och "eldade upp mig" lite. Det är han som besitter kunskaperna! Sorry för momsmissen där! Sen att jag inte heller tycker om sidan de är ju upp till mig. Det är ju bara att stänga ner :-)

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ellertz Norrlänning
27 mars 2011 · 1 453 Inlägg

På många bilar är momsen avlyft från att den är ny, och då kan man välja mellan att köpa den utan 19% tysk moms, eller 25% svensk moms.
Så då väljer man naturligtvis att betala tysk moms istället för svensk, då den är mindre + att man inte bidrar till att höja skattetrycket i det här j*vla sönderskattade landet!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Dozan Civilekonom
27 mars 2011 · 35 Inlägg

Ellertz skrev:
På många bilar är momsen avlyft från att den är ny, och då kan man välja mellan att köpa den utan 19% tysk moms, eller 25% svensk moms.
Så då väljer man naturligtvis att betala tysk moms istället för svensk, då den är mindre + att man inte bidrar till att höja skattetrycket i det här j*vla sönderskattade landet!

Nää det stämmer ju inte. På en "ny" bil så ska momsen betalas i Sverige om du köper den inom EU, enligt den länk som jag använde i ett tidigare inlägg.

Edit: Eller du kanske menar en "nyare" begagnad bil (som inte överensstämmer med några av de exempel som fanns i länken) som säljs av en bilhandlare? Då betalar man tysk moms. Hur sedan momsen fungerar när en näringsverksamhet köper en vara från en konsument i syfte att sälja vidare tänker jag inte gå in närmre på. Det är lite krångligt att förklara.

Senast redigerat av Dozan (27 mars 2011)

Ellertz Norrlänning
28 mars 2011 · 1 453 Inlägg

Dozan skrev:

Ellertz skrev:
På många bilar är momsen avlyft från att den är ny, och då kan man välja mellan att köpa den utan 19% tysk moms, eller 25% svensk moms.
Så då väljer man naturligtvis att betala tysk moms istället för svensk, då den är mindre + att man inte bidrar till att höja skattetrycket i det här j*vla sönderskattade landet!

Nää det stämmer ju inte. På en "ny" bil så ska momsen betalas i Sverige om du köper den inom EU, enligt den länk som jag använde i ett tidigare inlägg.

Edit: Eller du kanske menar en "nyare" begagnad bil (som inte överensstämmer med några av de exempel som fanns i länken) som säljs av en bilhandlare? Då betalar man tysk moms. Hur sedan momsen fungerar när en näringsverksamhet köper en vara från en konsument i syfte att sälja vidare tänker jag inte gå in närmre på. Det är lite krångligt att förklara.

Jag syftar på begagnade bilar...

Eftersom jag själv är egenföretagare inom bilimport, så vet jag exakt vad som gäller! Antar att du syftar på VMB och lite sånt?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Dozan Civilekonom
28 mars 2011 · 35 Inlägg

Ellertz skrev:

Dozan skrev:

Ellertz skrev:
På många bilar är momsen avlyft från att den är ny, och då kan man välja mellan att köpa den utan 19% tysk moms, eller 25% svensk moms.
Så då väljer man naturligtvis att betala tysk moms istället för svensk, då den är mindre + att man inte bidrar till att höja skattetrycket i det här j*vla sönderskattade landet!

Nää det stämmer ju inte. På en "ny" bil så ska momsen betalas i Sverige om du köper den inom EU, enligt den länk som jag använde i ett tidigare inlägg.

Edit: Eller du kanske menar en "nyare" begagnad bil (som inte överensstämmer med några av de exempel som fanns i länken) som säljs av en bilhandlare? Då betalar man tysk moms. Hur sedan momsen fungerar när en näringsverksamhet köper en vara från en konsument i syfte att sälja vidare tänker jag inte gå in närmre på. Det är lite krångligt att förklara.

Jag syftar på begagnade bilar...

Eftersom jag själv är egenföretagare inom bilimport, så vet jag exakt vad som gäller! Antar att du syftar på VMB och lite sånt?

Tänkte mer från en konsuments perspektiv och inte som en företagare. För en vanlig konsument så gäller det som jag skrev. För en företagare som dig så antar jag att du har full koll på det där som VMB och hur momsen fungerar i övrigt smile

Från Konsument Europa:
Angående "Moms" vid "Köp på plats"
"Om du reser till ett annat EU-land, köper varor på plats och själv transporterar varorna tillbaka till Sverige betalar du moms i det land där varorna är köpta. Undantagna är nya bilar, motorcyklar och båtar."

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang