Importera bil från Tyskland - så här gjorde jag:

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2011 · 17 483 Inlägg

Dozan skrev:

Ellertz skrev:

Dozan skrev:

Nää det stämmer ju inte. På en "ny" bil så ska momsen betalas i Sverige om du köper den inom EU, enligt den länk som jag använde i ett tidigare inlägg.

Edit: Eller du kanske menar en "nyare" begagnad bil (som inte överensstämmer med några av de exempel som fanns i länken) som säljs av en bilhandlare? Då betalar man tysk moms. Hur sedan momsen fungerar när en näringsverksamhet köper en vara från en konsument i syfte att sälja vidare tänker jag inte gå in närmre på. Det är lite krångligt att förklara.

Jag syftar på begagnade bilar...

Eftersom jag själv är egenföretagare inom bilimport, så vet jag exakt vad som gäller! Antar att du syftar på VMB och lite sånt?

Tänkte mer från en konsuments perspektiv och inte som en företagare. För en vanlig konsument så gäller det som jag skrev. För en företagare som dig så antar jag att du har full koll på det där som VMB och hur momsen fungerar i övrigt smile

Från Konsument Europa:
Angående "Moms" vid "Köp på plats"
"Om du reser till ett annat EU-land, köper varor på plats och själv transporterar varorna tillbaka till Sverige betalar du moms i det land där varorna är köpta. Undantagna är nya bilar, motorcyklar och båtar."

Mycket bra! Det är faktiskt inte så komplicerat! Ringer man Tullen dessutom så brukar de vara mycket hjälpsamma! Jag gick en kurs på skatteverket nyligen om just importera bilar och det är i grunden rätt enkelt om vi nu avser bilar från Tyskland.

Att köpa nån missvisande bok ifrån nåt crappy företag på webben typ tyskimport.se ställer nog bara till det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bamw
5 april 2011 · 87 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Dozan skrev:

Ellertz skrev:

Jag syftar på begagnade bilar...

Eftersom jag själv är egenföretagare inom bilimport, så vet jag exakt vad som gäller! Antar att du syftar på VMB och lite sånt?

Tänkte mer från en konsuments perspektiv och inte som en företagare. För en vanlig konsument så gäller det som jag skrev. För en företagare som dig så antar jag att du har full koll på det där som VMB och hur momsen fungerar i övrigt smile

Från Konsument Europa:
Angående "Moms" vid "Köp på plats"
"Om du reser till ett annat EU-land, köper varor på plats och själv transporterar varorna tillbaka till Sverige betalar du moms i det land där varorna är köpta. Undantagna är nya bilar, motorcyklar och båtar."

Mycket bra! Det är faktiskt inte så komplicerat! Ringer man Tullen dessutom så brukar de vara mycket hjälpsamma! Jag gick en kurs på skatteverket nyligen om just importera bilar och det är i grunden rätt enkelt om vi nu avser bilar från Tyskland.

Att köpa nån missvisande bok ifrån nåt crappy företag på webben typ tyskimport.se ställer nog bara till det!

Haha vad menar du nu? Du har nog inte ens läst den dära e-boken som jag köpt. Värd varenda krona och dessutom är väll inte 300 kr så mycket för information om bilköp som lätt går över 50 000 kr, lr?

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Stjarnborg Racegruppen Norrköping
15 april 2011 · 25 Inlägg

Tja!

Tänkte bara kolla om man kunde få ett litet enkelt svar, alla tjatar om sina länkar och jag undrar bara, om man tar hem en m3 ifrån 03. Ska jag då betala moms eller inte?

//Stjärnborg

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Hilden
15 april 2011 · 178 Inlägg

Ja du ska alltid betala moms men förutsatt att du som privatperson köper M3an i ett EUland så betalas momsen i det landet och inte i Sverige.

Personligen behöver du inte göra ngt annat än att pröjsa säljaren så sköter han momsinbetalningen, precis som när du köper ngt i Sverige. Så det är bara att handla, köra hem och regga in. Har gjort det själv med mina 4 senaste bilar.

Tar du den från land utanför EU däremot så blir det mer administration och kontakt med fodgen...

Audi RS5 (2011)
Stjarnborg Racegruppen Norrköping
16 april 2011 · 25 Inlägg

Men jag behöver inte betala något efter jag har ägt bilen i ett år? Någon extra avgift så att säga?

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Hilden
17 april 2011 · 178 Inlägg

Nej när säljaren momsar så behöver du inte göra ngt och det tillkommer inga speciella skatter varken vid inköp eller senare. Pröjsa säljaren, få bilen avregistrerad i gamla landet, regga in i Sverige sen är det bara att tuta och köra. Inga andra avgifter tillkommer senare utöver det du betalar för själva inreggningen (reg.bes. och ursprungskontroll)

Audi RS5 (2011)
Stjarnborg Racegruppen Norrköping
17 april 2011 · 25 Inlägg

Okej dom utgifterna vet jag smile Men då får jag tacka så mycket för dom svaren! smile

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!
bamw
17 april 2011 · 87 Inlägg

Tack Hilden för din insats i tråden medans jag var "afk" som man sa när man var yngre.
Stjarnborg, kör hårt och lycka till.

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Ellertz Norrlänning
18 april 2011 · 1 453 Inlägg

Hilden skrev:
Nej när säljaren momsar så behöver du inte göra ngt och det tillkommer inga speciella skatter varken vid inköp eller senare. Pröjsa säljaren, få bilen avregistrerad i gamla landet, regga in i Sverige sen är det bara att tuta och köra. Inga andra avgifter tillkommer senare utöver det du betalar för själva inreggningen (reg.bes. och ursprungskontroll)

Få inte bilen avreggad i gamla landet innan du reggar in den i Sverige! Då kan det bli problem att få den reggad : )

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
CarpeDiem German Engineering
18 april 2011 · 9 081 Inlägg

Finns boken på nån affär eller måste man handla via nätet?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
bamw
18 april 2011 · 87 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Finns boken på nån affär eller måste man handla via nätet?

Endast via nätet. smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2011 · 17 483 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Finns boken på nån affär eller måste man handla via nätet?

Verkar vara nån skum nätfirma så det är nog där som det gäller om du vill kasta ut pengar i onödan.

Mvh
Dieselsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hilden
18 april 2011 · 178 Inlägg

Få inte bilen avreggad i gamla landet innan du reggar in den i Sverige! Då kan det bli problem att få den reggad : )

På vilket sätt då? Har du egen praktisk erfarenhet att det skulle kunna bli problem? Rent spontant låter det konstigt eftersom det betyder att bilen skulle vara permanent registrerad i två länder samtidigt under en kort tid, vilket jag har svårt att tro att endera myndigheten skulle acceptera. Eller har jag fattat dig fel?

Du måste ju ta briefet och åka till ett zulassungsstelle, få den avreggad i Tyskland och ta det makulerade originalbriefet med dig hem eftersom transportstyrelsen ska ha det som bevismaterial vid svenska inreggningen. Eller är det ngn ny procedur införd senaste året?

Tänker du på gapet mellan avreggningen i Tyskland och inreggningen i Svedala så har jag alltid tagit tillfälliga plåtar i Tyskland men det finns kanske varianter på det? Folk som tar bilen på trailer t ex lär ju inte vara intresserade att ta ngn tillfällig tysk reggning när dom ändå inte kör bilen hem.

Hursomhelst är jag ingen storimportör så mycket möjligt att du har rätt och jag haft tur, men de 4 bilar jag tagit hem för eget bruk de senaste 8 åren har flytit silkeslent genom systemen smile

Audi RS5 (2011)
bamw
18 april 2011 · 87 Inlägg

Dieselsmurfen: Vad jag vet så sysslar ju inte tysbilimport.se med att importera bilar åt någon utan de är ju gratis information och jag har själv köpt boken genom de och min referens finns ju här: http://tyskbilimport.se/kopa-bil-tyskland/

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2011 · 17 483 Inlägg

bamw skrev:
Dieselsmurfen: Vad jag vet så sysslar ju inte tysbilimport.se med att importera bilar åt någon utan de är ju gratis information och jag har själv köpt boken genom de och min referens finns ju här: http://tyskbilimport.se/kopa-bil-tyskland/

Regler ändras. Boken föråldrad. Det gick säkert bra för dig men i nuläget...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bamw
18 april 2011 · 87 Inlägg

Jo det är ju sant, jag tvingar dig inte till att köpa den utan det är ju du som avgör. Dock är det inte så längesen jag köpte den / importerade min bil för den delen heller så jag tror inte några regler har ändrats men rak på sak: Boken är att rekommendera. Värt varenda krona. Massvis med bra information och inte "bullshit" som andra saker.

smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Hybriden
18 april 2011 · 677 Inlägg

bamw skrev:
Jo det är ju sant, jag tvingar dig inte till att köpa den utan det är ju du som avgör. Dock är det inte så längesen jag köpte den / importerade min bil för den delen heller så jag tror inte några regler har ändrats men rak på sak: Boken är att rekommendera. Värt varenda krona. Massvis med bra information och inte "bullshit" som andra saker.

smile

Jag tror att det är du som "äger" sidan och du gör smygreklam för boken som du kommer försöker sälja in...

luktar bluff

bamw
19 april 2011 · 87 Inlägg

Bergkuist skrev:

bamw skrev:
Jo det är ju sant, jag tvingar dig inte till att köpa den utan det är ju du som avgör. Dock är det inte så längesen jag köpte den / importerade min bil för den delen heller så jag tror inte några regler har ändrats men rak på sak: Boken är att rekommendera. Värt varenda krona. Massvis med bra information och inte "bullshit" som andra saker.

smile

Jag tror att det är du som "äger" sidan och du gör smygreklam för boken som du kommer försöker sälja in...

luktar bluff

Haha ja du det är ju sant för jag vet hur man gör en sån sida smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Shewii Highland Street Crew
14 april 2013 · 170 Inlägg

Nu ska vi väcka den här tråden igen! Om någon misstycker så ber jag om ursäkt.

Det är så att jag funderar på att ta hem en lupo gti från tyskland och tänkte då göra detta på en transport som jag kör ner själv.

Stämmer det att jag då inte behöver göra mer än avregistrera bilen i tyskland och pluttra hemåt?

Tack för svar.

Mvh Markus

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
MMXIII
1 augusti 2013 · 10 Inlägg

Bumpar denna tråd, sorry, men jag måste vara trög,

Vilket pris är det som gäller på ex. Denna annons:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai … =182083155

Ska jag åka ner med 13000 eller 15000?!
Hur fan ska skattemyndigheten veta va jag cashat för min bil i Tyskland isåfall?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang