Valsning av bakskärmar/invikning av skärmkanten og9-3?

yalouque
26 februari 2011 · 301 Inlägg

Behöver mer plats för hjulen bak, då de skrapar i främre delen av bakskärmen (den invikta plåtbiten). Valsning av hela skärmen är ju ett alternativ, men det känns onödigt då det endast är den lilla invikta delen av skärmen som orsakar problemet.

Jag har försökt böja upp denna del med en polygriptång (handduk emellan), men det resulterade bara i att färgen sprack pga. trycket från tången, inte beroende på att kanten böjdes, då jag inte lyckades böja den. Jag har sett en del som skär längs med denna kant, och sedan slår upp den med en gummihammare. Vad jag kunde se så sprack färgen inte där. Är det någon som gjort på detta sättet, utan att det resulterat i sprucken lack? Värmde ni eller inte?

Kan tillägga att den invikta biten av skärmkanterna ser för djävliga ut redan, dels pga. att jag dragit i dem själv, dels där däcken skrapat i.

Nazgul
26 februari 2011 · 173 Inlägg

Köp ett valsverktyg 999:- på blocket eller låna från J Spec, blir mycket snyggt och väldigt enkelt om du bara ska vika in den lilla plåtkanten ordentligt wink

Volvo 2.5T (2004)
Ford Mustang gt "Black pearl" (2015)
yalouque
26 februari 2011 · 301 Inlägg

Nazgul skrev:
Köp ett valsverktyg 999:- på blocket eller låna från J Spec, blir mycket snyggt och väldigt enkelt om du bara ska vika in den lilla plåtkanten ordentligt wink

Känns lite onödigt att lägga 1000 kronor för att vika in en liten plåtbit. Men det ska alltså gå att vika den (90 grader), utan att färgen spricker? När man vanligtvis valsar handlar det ju om ett par graders bockning på sin höjd, och det funkar ju klart, men 90?

Vad är J Spec? Jag hittar bara ett importföretag som heter så, är det det du menar? Lite onödigt långt att köra dit för min del.

Senast redigerat av yalouque (26 februari 2011)

Nazgul
26 februari 2011 · 173 Inlägg

hyr valsen av j spec , det går vika den 180 grader,90 grader är ju som original ??

Ford Mustang gt "Black pearl" (2015)
Volvo 2.5T (2004)
yalouque
26 februari 2011 · 301 Inlägg

Nazgul skrev:
hyr valsen av j spec , det går vika den 180 grader,90 grader är ju som original ??

Menar du J Spec, importföretaget? Jo, den är vikt ca. 90 grader från början, men jag kan inte tänka mig att den veks innan karossen målades.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Visst går det men vals e helt klart å föredra å sen måsta man värma färgen så den inte spricker.

Finns filmer http://www.youtube.com/watch?v=oIVkBFC-RDo

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
yalouque
27 februari 2011 · 301 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Visst går det men vals e helt klart å föredra å sen måsta man värma färgen så den inte spricker.

Finns filmer http://www.youtube.com/watch?v=oIVkBFC-RDo

Så du tror att lacken kan klara en böj på 90 grader, bara jag värmer?

Jag vet folk som fått sprickor i lacken av att valsa 3-4 cm, och det handlar som sagt om 1-2 graders böjning av plåten...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang