Blev påkörd. Kanske måste skrota ?

fr0lle
26 februari 2011 · 146 Inlägg

Hej alla.

I onsdags så skedde det en olycka. Jag har en saab 9-3 aero 2002.
Jag stod sist i en bilkö. Det var kö för det hade skett en olycka längre fram.
När jag kollar upp i bakspegeln ser jag en bil som närmar sig och inte kan stanna. Jag blir påkörd i arslet av henne i 70 blås. Hela bakkjolen blev smulor. Bagageluckan är bara att byta, framkjolen är också bara att slänga, den blev mos när jag åkte in i en gubbe som stod framför mig.

Nu till min fråga. Jag har helförsäkring.
Vad kommer att hända , endel säger att den kommer bli skrotad andra säger att dom kan fixa det.

Hoppas verkligen inte att dom kommer att skrota den, det är min första bil. Gav 50 000 för den. Och har lagt ut 27 nu förra veckan för nya lameller nytt svänghjul och en 3,0 helsats sportsystem och sportluftfilter, även ett steg 3 chip.

Vad tror ni kommer händ?
somsagt, jag stod ju helt still i en bilkö.

Tack så mycket på förhand / Mvh Fr0lle

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 februari 2011 · 3 929 Inlägg

i 70 blås går ju lite mer än ett par kjolar sönder ...
Det som kommer hända är att det är hennes fel. Det som händer med bilen, det beror helt på skadorna och vad försäkringsbolaget tycker.

Senast redigerat av Thunderbird88 (26 februari 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Glader9991
26 februari 2011 · 956 Inlägg

Jag kan inget om det där. Men 70 blås så blir det väl inte mycket kvar?
De löser väl in bilen antagligen.

fr0lle
26 februari 2011 · 146 Inlägg

Det var inte så mycket som gick sönder faktiskt. Hon som körde på mig hade en riktigt liten bil. Men somsagt, bagageluckan och bakkjolen/framkjolen är bara skit av

fr0lle
26 februari 2011 · 146 Inlägg
Glader9991
26 februari 2011 · 956 Inlägg

fr0lle skrev:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://static.cargurus.com/images/site/2009/04/16/12/48/2006-suzuki-alto-pic-34804.jpeg&imgrefurl=http://www.cargurus.com/Cars/Pictures-c17558-2006-Alto.html&usg=__cgm1ff_d6N5iQkABgkdaQmTZfzE=&h=300&w=400&sz=25&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=ypqzFjLZA6JJ9M:&tbnh=119&tbnw=159&ei=BHVpTbK8I9HqOZP4mJYL&prev=/images%3Fq%3Dsuzuki%2Balto%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26biw%3D1920%26bih%3D955%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=470&oei=BHVpTbK8I9HqOZP4mJYL&page=1&ndsp=60&ved=1t:429,r:3,s:0&tx=82&ty=47


En sådan bil hade hon

Alltid trevligt med kärringer som kör på en med sina bilar.
"Det är bara en bil". De kan gå in och bara handla en ny.
När en själv legat och grejat och lagt ut massor med pengar på sin egna bil.

940R
26 februari 2011 · 1 567 Inlägg

Har du inga bilder på din bi?

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
martinn
26 februari 2011 · 2 624 Inlägg

Ta en bild på saaben om du har den hemma.. hade vart kul och se hur mycket som e trasigt.. rätt fina krafter i 70 blås faktiskt!

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
fr0lle
26 februari 2011 · 146 Inlägg

Somsagt, det syns inte jättemycket baktill tex. men hon sa att hon låg i 70 , hennes bil blev mos, kylaren gick åt helvete, det rann olja o grejer. hennes bil är redan skrotad

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 februari 2011 · 3 929 Inlägg

Är bilen inte ramsne eller något annat trasigt så tror jag du kan vara lugn faktiskt.
Dom kommer nog inte skrota bilen.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
fr0lle
26 februari 2011 · 146 Inlägg

Om ni tänker er där man sätter fast dragkrogen, där under är det ett parti i ramen eller vad man ska säga som är lite snett

schnauz
26 februari 2011 · 1 758 Inlägg

Det vanliga är att bilen skickas till en av försäkringsbolaget godkänd verkstad som gör en bedömning av skadorna och en uppskattning av vad det skulle kosta att reparera. Sedan kollar man upp i tabeller vad bilen kan tänkas vara värd. Kostar reparationerna för mycket så löser de in bilen, men är det billigare att laga så gör man det istället.
Är det bara plast och "kosmetiska detaljer" (lampor, lister, sidospeglar etc.) så kan det gå bra, men om det är plåtskador och kanske till och med så illa att bilen blivit sne så blir det ofta inlösen.
Kollade lite snabbt på blocket nu och 9-3 Aero 2002 verkar där ligga mellan cirka 40.000 och 60.000 kr.

Det tråkiga är att skadereparationer ofta blir riktigt dyra!

Är det plåtskador på bilen är det tyvärr ganska troligt att försäkringsbolaget vill lösa in den. Stå i så fall på dig och försök få ut så mycket som möjligt. Från början får man så gott som alltid skambud, men tjatar man lite på dem så brukar de ändra sig. Sen kan de aldrig tvinga dig att lösa in bilen heller, vet flera som fått en summa pengar och fått behålla bilen för att sedan reparera den själva.
Reparation på märkesverkstad med nya originaldelar kostar skjortan, gör man det själv kan man köpa begagnade delar och göra jobbet själv, om man nu har kunskap.

fr0lle
26 februari 2011 · 146 Inlägg

okej, tack för infon. tycker det är väldigt synd att skrota den när jag köpte den för 50 000 och sen la alla mina sparpengar på reparation för 27 000 och sen behöva skrota en vecka efteråt sad

Evildan
26 februari 2011 ·

Det beror helt på vad verkstaden kommer ta betalt för att laga den, stiger kostnaden för reparationen över marknadsvärdet på en likvärdig bil kommer försäkringsbolaget vilja lösa in den.
Kan vara flera skador bakom som inte syns utan demontering, den kan ha blivit krokig.
Ramsne som ngn skrev är omöjligt då SAAB aldrig har tillverkat någon bil med ram, däremot kan den ha blivit skadad, krokig i balkar och golv.

Kolla skärmar och dörrars passning gentemot karossen i skarvar och dörröppningar, är dom raka och fina är det ett gott tecken.
Titta även på kylarbalk och andra "plåtbitar" i motorutrymmet hur dom klarat sig.
Plast och dyligt är dock oxå dyrt, kan ju även vara stötfångarbalk som fått stryk.
Moderna bilar är ju byggda med deformationszoner som ska ta upp krockkrafterna så det kan som sagt vara mycket mera än det som först syns.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 februari 2011 · 3 929 Inlägg

Ett tips, skruva av sakerna från bilen nu medans du kan och sätt dit original grunkorna wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
TireSlayer Tvivlare
26 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Jag skulle gissa på att bagagetröskel, krockbalk och bakplåten har fått sig en smäll.. Sen har nog i stort sett allt mellan stötfångare o kylare i fram fått sig en törn. Kan bli svårt att gissa, men jag tror nästan på att dom fixar den, om du har turen att verkstaden räknar på mestadels begagnade saker.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
27 februari 2011 · 1 594 Inlägg

Blir antagligen inlöst, en baksmäll tar mer än många tror och den är garaterat så krokig att den måste upp i en riktbänk. När den dessutom är smälld fram innebär det att priset drar iväg rejält. Utan att sett bilen live så kommer det kosta mer än 50 tusen att repa den där.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Kristian_L
27 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Behövs tyvärr inte speciellt mycket innan de börjar snacka inlösen. Jag puttade till en dragkrok förra hösten, blev inget på motpartens bil, förutom kul skyddet som sprack, den bjöd han på, han tyckte jag hade nog med problem. wink
Jag fick ett runt litet hål i kofångaren och lykt-glaset höger sprack.
Lyktan kostade 6000kr och bakom kofångaren hade fästen krökts av denna lilla smäll i kanske 5-10km/h. (Airbagarna löste inte ut.)
Totalkostnad för reparationen gick på nästan 30k.

Moderna bilar är byggda så att de skall gå sönder! Så där en Amazon-ägare dammar av kofångaren och kan forstätta sin resa (Med wiplach skada, men endå) så skrynklas våra bilar ihop. Vi kliver ur oskadda, men bilen är skrot.

Om du inte vill börja skruva i original bitarna som du just ersatt, så kan du ta ett snack med bolaget om att du vill behålla bilen, ifall de vill lösa in den. Då kommer ni överens om en summa du får, plus att du behåller bilen och lagar själv. Är du händig, kan du gå med vinst på krocken...

Lycka till!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
27 februari 2011 · 1 594 Inlägg

Kristian_V skrev:
Om du inte vill börja skruva i original bitarna som du just ersatt, så kan du ta ett snack med bolaget om att du vill behålla bilen, ifall de vill lösa in den. Då kommer ni överens om en summa du får, plus att du behåller bilen och lagar själv. Är du händig, kan du gå med vinst på krocken...

Lycka till!

Det är oerhört sällan bilägare får behålla skrotet för att laga själv. Vi pratar isåfall undantagslöst typ en Amazon, Saab V4/ 99 kanske en oerhört fin 900 men aldrig en bruksbil som tex. en 9-3 oavsett Aero på bakluckan eller ej. Anledningen är tämligen solklar, försäkringsbolaget vill inte ha ut bristfälligt reparerade bilar på vägen igen. Dessutom är det som du menar att krockvåldet fortplantar sig långt långt i bilens chassi.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang