Hej, undrar om man kan regga en Volvo 965 från 1996 med en B230FT/Fk motor? Fick tag på en rullande karross och tänkte att denna ska ersätta min 945:a.
Inte med en vanlig reggbesiktning eftersom bilen är inreggad efter 930101. Ombyggt fordon däremot så går det men då räcker inte enbart ett motorbyte, plus att det kostar rätt mycket mera.
Kolla med SBP! Å andra sidan, varför inte leta reda på en 3,0 motor? Den drar mindre soppa än en 2,3LT. De jag ägt har gjort det i alla fall. Då behövs ingen reg/bes... Om det inte satt en 2,5a i den från början..? (Den drar mera soppa, fast fortfarande mindre än 2,3LT.)
Jo det är så att jag bygger en helsmidd B230FT som jag tänkte hiva ner, men detta verkar omöjligt. Köpte bilen som rullande karross dvs ingen motor, växellåda eller kardan. 400hk var målet, men det verkar som det får bli en 3,0 liters motor och turbokonvertering efter besiktning istället. Borde ju inte vara omöjligt att få lite flås i stora trötta sexan . Satt en 2,5 liters i den innan med M90 låda. Anledningen till köpet var att jag skulle bygga om min 945:a till V90 men fick ett bra erbjudande på denna karrossen och så är det ju lite enklare eftersom denna redan har V90 utseende
Kanske inte helt rumsrent. Men det som skiljer sexorna från fyrorna karosserimässigt, var fronten. Annars är de identiska i kaross, dörrar och bagagelucka... Om man kapar ur det instannsade karossnumret... ... ... ... så kan man flytta plåtbiten till... en.. annan... Och säga att man byggt om sin gamla 945a!
EDIT: Om man inte orkar göra sig besväret att verkligen byta front. Man kan ju borra upp var enda svetspunkt i front balkar och torpedplåt, och byta på riktigt.
Jo jag har haft de funderingarna med, men det blir nog inte så kul om de ser att man bytt chassi-nr? Dvs om dom nu upptäcker det. Ser besiktningen skillnad på en BMW sexa och en Volvo sexa tro? Tror nämligen inte volvo sexan håller för så mycket effekt, M50:in håller ju för 500hk Skrapa bort BMW märket på tändkåpan och hoppas på det bästa?
Ser besiktningen skillnad på en BMW sexa och en Volvo sexa tro? Tror nämligen inte volvo sexan håller för så mycket effekt, M50:in håller ju för 500hk Skrapa bort BMW märket på tändkåpan och hoppas på det bästa?
Med tanke på att dem motorerna är ungeför lika mycket lika som ett får och en giraff så är chansen väldigt stor att dem ser det. Och man ska nog utgå ifrån att dem ser skillnaden på dem. Men visst kan man ha tur att det är någon på besiktningen som missköter sitt jobb och släpper igenom. Men soms agt, inget man ska räkna med
Känner en som rullade igeom med blanka papper med en M50 i en BMW E30 (sitter M20 12v i dom original) Så man kan ju ha turen att dom inte ser skillnad på dom
Kanske inte helt rumsrent. Men det som skiljer sexorna från fyrorna karosserimässigt, var fronten. Annars är de identiska i kaross, dörrar och bagagelucka... Om man kapar ur det instannsade karossnumret... ... ... ... så kan man flytta plåtbiten till... en.. annan... Och säga att man byggt om sin gamla 945a!
EDIT: Om man inte orkar göra sig besväret att verkligen byta front. Man kan ju borra upp var enda svetspunkt i front balkar och torpedplåt, och byta på riktigt.